uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 309
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 ,
(1) Zgodnie z art. 38 Regulaminów pracowniczych EBI I i II, w stosunku do pracowników, którzy nie wypełniają swoich zobowiązań wobec EBI, mogą zostać podjęte środki dyscyplinarne przewidziane procedurą określoną w art. 40 tych regulaminów. Zgodnie z art. 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II pracownicy mogą złożyć wniosek o dokonanie przeglądu aktu, który wywiera na nich negatywny wpływ. W związku z takim wnioskiem EBI może w niektórych przypadkach zaproponować pracownikowi ugodę przed komisją pojednawczą. Przepisy wykonawcze dotyczące kontroli administracyjnej określają bardziej szczegółowo zakres mechanizmu kontroli administracyjnej, a także procedurę, którą należy stosować. Zgodnie z Polityką godności w miejscu pracy EBI musi rozpatrywać skargi dotyczące molestowania.
(2) Podstawową odpowiedzialność za organizację procedur określonych w art. 40 i 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II, w Polityce godności w miejscu pracy i w Przepisach wykonawczych dotyczących kontroli administracyjnej oraz za zarządzanie tymi procedurami ponosi dyrekcja ds. zasobów ludzkich EBI.
(3) W trakcie wykonywania swoich zadań dyrekcja ds. zasobów ludzkich ma obowiązek przestrzegania praw osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych wynikających z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jak również z aktów prawnych opartych na tych przepisach. Jednocześnie dyrekcja ds. zasobów ludzkich ma obowiązek przestrzegania ścisłych zasad poufności i tajemnicy zawodowej, o których mowa w Regulaminie pracowniczym EBI i w Kodeksie postępowania dla pracowników EBI, oraz poszanowania praw procesowych osób objętych procedurą i świadków, a w szczególności prawa osób objętych procedurą do rzetelnego postępowania sądowego, prawa do obrony i zasady domniemania niewinności.
(4) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, z celami i wymogami zadań realizowanych przez dyrekcję ds. zasobów ludzkich, jak również z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 powyższego rozporządzenia stanowi, że dyrekcja ds. zasobów ludzkich może ograniczyć stosowanie art. 14-21 i 35, a także art. 4 w zakresie, w jakim przepisy tego rozporządzenia odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21.
(5) W celu zapewnienia skuteczności procedur realizowanych przez komisję dyscyplinarną powołaną zgodnie z art. 40 pracowniczych I i II, przez służbę odpowiedzialną za kontrolę administracyjną zgodnie z art. 41 Regulaminów pracowniczych I i II oraz, w stosownym przypadku, przez komisję pojednawczą powołaną w celu polubownego rozwiązania sporu, jak również przez panel ds. godności w miejscu pracy powołany zgodnie z Polityką godności w miejscu pracy, przy jednoczesnym poszanowaniu standardów ochrony danych osobowych wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których dyrekcja ds. zasobów ludzkich będzie mogła ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(6) Przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania realizowanych przez dyrekcję ds. zasobów ludzkich w ramach wykonywania uprawnień wynikających z art. 40 i 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II oraz zgodnie z Polityką godności w miejscu pracy. Ponadto powyższe przepisy powinny mieć zastosowanie do operacji przetwarzania realizowanych przed uruchomieniem procedur wykonywanych przez komisję dyscyplinarną, służbę odpowiedzialną za kontrolę administracyjną lub komisję pojednawczą i panel ds. godności w miejscu pracy, w trakcie wykonywania powyższych procedur oraz w trakcie wykonywania dalszych działań wynikających z powyższych procedur.
(7) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administrator danych powinien informować wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz o ich prawach w sposób przejrzysty i spójny w formie komunikatów o ochronie danych publikowanych w serwisie intranetowym EBI, jak również powinien indywidualnie informować osoby, których dane dotyczą i których dotyczy jego działalność, tj. osoby objęte procedurą, strony i świadków.
(8) W celu utrzymania skutecznej współpracy dyrekcja ds. zasobów ludzkich może być także zmuszona do stosowania ograniczeń w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, do ochrony informacji zawierających dane osobowe pochodzących od innych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, właściwych organów państw członkowskich i państw trzecich oraz organizacji międzynarodowych. W tym celu dyrekcja ds. zasobów ludzkich powinna konsultować ze wspomnianymi innymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii Europejskiej oraz organami państw i organizacjami międzynarodowymi zastosowanie ograniczeń w oparciu o istotne przesłanki, konieczność ich zastosowania oraz ich proporcjonalność.
(9) Dyrekcja ds. zasobów ludzkich powinna rozpatrywać wszystkie ograniczenia w przejrzysty sposób i rejestrować każde zastosowanie ograniczeń w odpowiednim systemie rejestracji.
(10) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy danych mogą wstrzymać przekazanie osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia lub odmówić przekazania takich informacji, jeżeli mogłoby to w jakikolwiek sposób zagrozić celowi ograniczenia. Dotyczy to w szczególności przypadków ograniczenia praw przewidzianych w art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Dyrekcja ds. zasobów ludzkich powinna regularnie weryfikować swoje stanowisko, aby zapewnić, że prawo osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 jest ograniczone jedynie tak długo, jak długo zachodzą przesłanki opóźnienia przekazania tych informacji.
(11) W przypadku ograniczenia praw innych osób, których dane dotyczą, dyrekcja ds. zasobów ludzkich powinna ocenić w poszczególnych przypadkach, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby celowi takiego ograniczenia.
(12) Inspektor ochrony danych EBI może przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2717 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania danych osobowych przez dyrekcję ds. zasobów ludzkich Europejskiego Banku Inwestycyjnego w odniesieniu do przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz do ograniczenia niektórych ich praw |
Data aktu: | 09/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2023 |
Data wejścia w życie: | 25/12/2023 |