uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 9 akapit trzeci i art. 13 ust. 4 akapit pierwszy,
(1) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/631 Komisja jest zobowiązana do weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy dopuszczone do użytku.
(2) W celu zapewnienia reprezentatywności weryfikacji w trakcie eksploatacji organy, które udzieliły homologacji typu, powinny wybrać minimalną liczbę rodzin pojazdów, które zostaną poddane badaniu. Należy znaleźć synergie między weryfikacją emisji CO2 w trakcie eksploatacji a kontrolami zgodności eksploatacyjnej emisji zanieczyszczeń.
(3) Aby ukierunkować kontrole na te rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, w przypadku których istnieje największe ryzyko występowania pojazdów charakteryzujących się odchyleniem pod względem wartości emisji CO2 i zużycia paliwa od indywidualnego poziomu emisji CO2 i zużycia paliwa zapisanych w świadectwie zgodności, organ, który udzielił homologacji typu, powinien wybrać do weryfikacji te rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, w odniesieniu do których otrzymał dowody - które uznał za wystarczająco przekonujące - na to, że takie odchylenie może istnieć, uzupełnione wskazaniem rodzin na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji wybranymi na podstawie oceny ryzyka, która ma zostać przeprowadzona przez Komisję.
(4) Aby zapewnić wystarczający zakres każdego typu badania, należy ustalić minimalny odsetek rodzin, które mają być objęte każdym typem badania, w oparciu o całkowitą liczbę rodzin na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, w odniesieniu do których organ, który udzielił homologacji typu, wydał homologację typu w zakresie emisji, w tym rozszerzenia homologacji typu w zakresie emisji wiążące się ze zmianami deklarowanych wartości emisji CO2.
(5) Ponieważ wartości emisji CO2 i zużycia paliwa zapisane w świadectwie zgodności określa się na podstawie badań do celów homologacji typu, należy wprowadzić wymóg, aby pojazdy wybrane do badania na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji były w stanie podobnym do stanu badanego podczas homologacji typu, w szczególności poprzez określenie wymogów dotyczących ich maksymalnego przebiegu i wieku.
(6) Aby ograniczyć obciążenie związane z badaniami, organ, który udzielił homologacji typu, powinien mieć możliwość stosowania takich samych współczynników korekcji do obliczania emisji CO2 pojazdu jak w przypadku homologacji typu albo - jeżeli uzna, że zachodzi potrzeba weryfikacji jednego lub większej liczby tych współczynników - określenia ich w ramach weryfikacji w trakcie eksploatacji poprzez przeprowadzenie tych samych badań co w przypadku homologacji typu.
(7) W przypadku hybrydowych pojazdów elektrycznych doładowywanych zewnętrznie ("OVC-HEV") wynik badania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji powinien opierać się wyłącznie na badaniu w trybie ładowania podtrzymującego, przy czym należy gromadzić informacje na temat odpowiednich parametrów w trybie rozładowania, aby umożliwić ocenę, czy w przyszłości konieczna będzie korekta.
(8) Aby umożliwić przyszłą weryfikację w trakcie eksploatacji w odniesieniu do dokładności pokładowych urządzeń monitorowania zużycia paliwa lub energii zainstalowanych w pojazdach, należy zebrać wartości zapisane przez to urządzenie podczas badania z wykorzystaniem hamowni podwoziowej na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji.
(9) Aby nie zaniżać wielkości odchylenia wartości emisji CO2 jakiegokolwiek pojazdu z rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji, wielkość odchylenia powinna opierać się na średnim stosunku wartości emisji CO2 ustalonej na podstawie badań w trakcie eksploatacji do wartości emisji CO2 zapisanej w świadectwie zgodności oraz na wartości emisji CO2 pojazdu High z tej rodziny na potrzeby weryfikacji podczas eksploatacji.
(10) Aby ocenić wynik badania obciążenia drogowego w stosunku do wartości emisji CO2 podanej w świadectwie zgodności pojazdu, wartość emisji CO2 odpowiadającą wynikowi badania obciążenia drogowego należy obliczyć przy użyciu metody interpolacji zastosowanej do homologacji typu lub, w przypadku gdy metoda ta nie została zastosowana, przy użyciu ogólnego średniego stosunku wartości emisji CO2 dla danego typu paliwa do zapotrzebowania na energię w cyklu.
(11) Aby wykryć strategię sztucznie poprawiającą wyniki pojazdu, która działa wyłącznie podczas badań homologacyjnych, a nie podczas normalnej eksploatacji, istotne jest, aby szczególne warunki badania nie były wcześniej znane, a zatem warunki specjalnych badań pod kątem strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu powinny być określane indywidualnie dla każdego przypadku przez organ, który udzielił homologacji typu.
(12) Biorąc pod uwagę, że dokładny charakter strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu nie może być wcześniej znany, organ, który udzielił homologacji typu, powinien przeprowadzić analizę i ocenę wyników badania pod kątem strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu na podstawie porównania wyników uzyskanych w różnych warunkach badania.
(13) W celu udokumentowania wyników badań i zapewnienia ich dalszej analizy organ, który udzielił homologacji typu, powinien udostępnić sprawozdanie z badań Komisji i danemu producentowi. Na poparcie oceny ryzyka przeprowadzanej przez Komisję należy wprowadzić wymóg, aby dane z badań były również przekazywane Komisji za pośrednictwem specjalnej platformy.
(14) W przypadku stwierdzenia odchylenia wartości emisji CO2 dany producent powinien mieć możliwość zareagowania na ustalenia organu, który udzielił homologacji typu, w tym poprzez przedstawienie dowodów, które mogłyby podważyć te ustalenia. Aby uniknąć nieuzasadnionego przedłużenia procesu weryfikacji w trakcie eksploatacji, rozsądne jest ograniczenie czasu reakcji producenta.
(15) W przypadku stwierdzenia w wyniku przeprowadzonych weryfikacji w trakcie eksploatacji braku zgodności wartości emisji CO2 lub stosowania jakichkolwiek strategii sztucznie poprawiających wyniki pojazdu należy skorygować indywidualny poziom emisji CO2 wszystkich pojazdów z danej rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji lub, w stosownych przypadkach, rodziny obciążenia drogowego, biorąc pod uwagę, że próbkę badanego pojazdu uważa się za reprezentatywną dla całej rodziny na potrzeby weryfikacji w trakcie eksploatacji lub, w stosownych przypadkach, całej rodziny obciążenia drogowego. W takim przypadku odpowiedzialny organ udzielający homologacji typu powinien również wprowadzić niezbędne środki określone w rozdziale XI rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 2 , a także zapewnić korektę świadectw zgodności.
(16) Ponieważ procedury badań w zakresie weryfikacji w trakcie eksploatacji opierają się na światowej zharmonizowanej procedura badania pojazdów lekkich ("WLTP") określonej w regulaminie ONZ nr 154 3 , począwszy od 2021 r. można stosować korektę średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 producenta, ponieważ dzieje się tak od momentu, gdy ten średni indywidualny poziom emisji CO2 opiera się na WLTP. Producent powinien mieć możliwość powiadomienia o błędach w zastosowanych korektach w ramach istniejącej procedury powiadamiania o błędach podczas procesu monitorowania emisji CO2.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2866 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2866 wykonujące rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 przez określenie procedur weryfikacji wartości emisji CO2 i zużycia paliwa przez samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe dopuszczone do użytku (weryfikacja w trakcie eksploatacji) |
Data aktu: | 15/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2023 |
Data wejścia w życie: | 07/01/2024 |