uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (UE) nr 654/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3,
(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/886 2 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone"), które przewiduje stosowanie dodatkowych ceł na przywóz do Unii szeregu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych w następujący sposób:
a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku weszły w życie w dniu 21 czerwca 2018 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) w drugim etapie - kolejne dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku miały być stosowane od dnia 1 czerwca 2021 r. lub - o ile nastąpiłoby to wcześniej - od chwili wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("WTO") lub przekazania temu organowi powiadomienia o orzeczeniu o tej treści, do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować swoje środki ochronne w odniesieniu do produktów z Unii.
(2) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/502 3 , które przewiduje stosowanie następujących dodatkowych ceł na przywóz do Unii niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:
a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 20 % i 7 % na przywóz produktów wymienionych i określonych w art. 1 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia weszły w życie w dniu 8 maja 2021 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) w drugim etapie kolejne dodatkowe cła ad valorem w wysokości 4,4 % na przywóz produktu określonego w art. 1 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia powinny być stosowane od dnia 8 lutego 2023 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż środki ochronne Stanów Zjednoczonych przestaną obowiązywać.
(3) W dniu 31 maja 2021 r., w następstwie opublikowanego w dniu 17 maja 2021 r. wspólnego oświadczenia UE-S- Stany Zjednoczone, w którym UE i Stany Zjednoczone uzgodniły, że "wyznaczą ścieżkę prowadzącą do zakończenia sporów w ramach WTO w następstwie zastosowania przez Stany Zjednoczone taryf celnych na przywóz z UE na podstawie sekcji 232", Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/866 4 zawieszające do dnia 30 listopada 2021 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem na produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki wymienione w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.
(4) W dniu 31 października 2021 r. Unia Europejska i Stany Zjednoczone ogłosiły, że w ciągu dwóch lat wynegocjują porozumienie - znane jako globalne porozumienie w sprawie zrównoważonej produkcji stali i aluminium - w celu rozwiązania problemu pozarynkowej nadwyżki mocy produkcyjnych i intensywności emisji w przemyśle stalowym i aluminiowym. Gdyby takie porozumienie zostało zawarte, oznaczałoby to zniesienie amerykańskich ceł na przywóz wyrobów ze stali i aluminium z UE. W dniu 31 października 2021 r. Stany Zjednoczone również ogłosiły ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz do USA wyrobów ze stali i aluminium z UE do dnia 31 grudnia 2023 r. W następstwie tego ogłoszenia w dniu 26 listopada 2021 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2083 5 zawieszające do dnia 31 grudnia 2023 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem nałożonych rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502.
(5) Na szczycie 20 października 2023 r., chociaż Unia Europejska i Stany Zjednoczone nie zakończyły negocjacji dotyczących globalnego porozumienia w sprawie zrównoważonej produkcji stali i aluminium, uznały, że poczyniły znaczne postępy w identyfikowaniu źródeł pozarynkowej nadwyżki mocy produkcyjnych i lepszym poznaniu narzędzi służących ograniczeniu intensywności emisji w przemyśle stalowym i aluminiowym.
(6) Po zakończeniu szczytu UE-Stany Zjednoczone, który odbył się 20 października 2023 r., Stany Zjednoczone poinformowały Komisję, że zamierzają przedłużyć o dodatkowy okres obowiązujące kontyngenty taryfowe na przywóz do USA wyrobów ze stali i aluminium z UE.
(7) Komisja w imieniu Unii może zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/886 6 i (UE) 2020/502 7 , jeżeli uzna to za stosowne w celu uwzględnienia ewentualnych zmian środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.
(8) W związku z tym Unia powinna zawiesić stosowanie dodatkowych ceł ad valorem nałożonych rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 na okres do dnia 31 marca 2025 r.
(9) Zawieszenie to uznaje się za konieczne w kontekście przedłużenia kontyngentów taryfowych przez Stany Zjednoczone oraz aby umożliwić Unii i Stanom Zjednoczonym zacieśnienie istniejącej współpracy, m.in. w celu zniesienia swoich taryf celnych.
(10) Komisja powinna nadal dokonywać przeglądów zawieszenia w zależności od ewentualnych zmian, na przykład takich, które byłyby niekorzystne dla wywozu z Unii podlegającego nadal środkom ochronnym Stanów Zjednoczonych, w tym kontyngentów taryfowych.
(11) Zawieszenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Unii, zgodnie z którym środki ochronne stosowane przez Stany Zjednoczone pozostają niezgodne z porozumieniem WTO.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 8 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/664 z dnia 31 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.664) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 2025 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2025/786 z dnia 14 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.786) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2025 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/664 z dnia 31 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.664) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 2025 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2025/786 z dnia 14 kwietnia 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.786) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2882 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2882 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 |
Data aktu: | 18/12/2023 |
Data ogłoszenia: | 19/12/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2024 |