uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 124 ust. 4 akapit trzeci oraz art. 164 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Art. 124 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, z jednej strony, dotyczy oceny adekwatności wag ryzyka w odniesieniu do ekspozycji zabezpieczonych hipotekami na nieruchomościach mieszkalnych i komercyjnych. Art. 164 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, z drugiej strony, dotyczy oceny adekwatności minimalnych wartości straty z tytułu niewykonania zobowiązania ("LGD") w odniesieniu do ekspozycji zabezpieczonych hipotekami na nieruchomościach mieszkalnych lub komercyjnych. Oba przepisy dotyczą zatem kalibracji parametrów w odniesieniu do ekspozycji zabezpieczonych nieruchomościami. Właściwe jest zatem spójne określenie rodzajów czynników, które należy uwzględnić przy ocenie adekwatności tych wag ryzyka, oraz warunków, które należy uwzględnić przy ocenie adekwatności tych minimalnych wartości LGD.
(2) Określając te czynniki i warunki, należy zapewnić proporcjonalność i uwzględnić różnorodność rynków nieruchomości w poszczególnych państwach członkowskich, a jednocześnie określić wystarczająco zharmonizowane ramy oceny adekwatności wag ryzyka i minimalnych wartości LGD w odniesieniu do ekspozycji zabezpieczonych hipotekami na nieruchomościach. W tym celu należy unikać stosowania uniwersalnego podejścia.
(3) Wskazując oczekiwane straty w celu określenia adekwatności wag ryzyka, należy wziąć pod uwagę szereg czynników umożliwiających wgląd w przyszłe tendencje na rynkach, w tym przeszłe i obecne cechy strukturalne rynków nieruchomości oraz specyfikę krajową związaną z finansowaniem nieruchomości.
(4) Ze względu na znaczenie gospodarcze rynków nieruchomości dla państw członkowskich przy określaniu warunków dotyczących oceny minimalnych wartości LGD należy uwzględnić źródła ryzyka systemowego, a nie tylko pogorszenie koniunktury gospodarczej i ryzyko niesystematyczne. Przy uwzględnianiu warunków dotyczących oceny minimalnych wartości LGD należy wziąć pod uwagę szereg warunków związanych ze źródłami ryzyka systemowego, które mają wpływ na przyszłe tendencje na rynkach nieruchomości, m.in. to, czy zakłócenia równowagi makroekonomicznej mają związek z pogorszeniem koniunktury gospodarczej, czy stosowane są inne środki makroostrożnoś- ciowe oraz krajową specyfikę związaną z rynkami nieruchomości i ich finansowaniem.
(5) Ponadto, biorąc pod uwagę znaczne różnice między rynkami nieruchomości państw członkowskich, przy ocenie zarówno adekwatności wag ryzyka w odniesieniu do ekspozycji zabezpieczonych nieruchomościami, jak i adekwatności minimalnej wartości LGD w odniesieniu do takich ekspozycji należy uwzględnić specyfikę związaną wyłącznie z krajowym rynkiem nieruchomości i jego finansowaniem.
(6) Art. 124 ust. 2 i art. 164 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 umożliwiają ocenę adekwatności wag ryzyka lub minimalnych wartości LGD w odniesieniu do jednego lub większej liczby segmentów nieruchomości lub do jednej lub większej liczby części terytorium państwa członkowskiego. Należy zatem przewidzieć, że rodzaje czynników lub warunki oceny adekwatności wag ryzyka lub minimalnych wartości LGD mogą być stosowane do jednego lub większej liczby segmentów nieruchomości lub do jednej lub większej liczby części terytorium państwa członkowskiego. Możliwe jest jednak, że dane zgromadzone w ramach unijnej zharmonizowanej sprawozdawczości nie są wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić ocenę adekwatności wag ryzyka lub minimalnych wartości LGD na poziomie takiego segmentu nieruchomości lub części terytorium państwa członkowskiego. W takim przypadku organy wyznaczone zgodnie z art. 124 ust. 1a i art. 164 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 powinny mieć możliwość wykorzystania dodatkowych źródeł danych do tych ocen.
(7) Biorąc pod uwagę, że zarówno art. 124, jak i art. 164 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 dotyczą ocen adekwatności parametrów wejściowych do określenia wymogów w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do rodzajów ekspozycji zabezpieczonych nieruchomościami, konieczne jest zapewnienie spójności między tymi dwiema ocenami. Należy zatem zawrzeć oba zestawy odpowiednich regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy tych artykułów w jednym rozporządzeniu.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(9) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 października 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.29.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/206 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w zakresie regulacyjnych standardów technicznych określających rodzaje czynników, które należy uwzględnić przy ocenie adekwatności wag ryzyka w odniesieniu do ekspozycji zabezpieczonych nieruchomościami, oraz warunki, które należy uwzględnić przy ocenie adekwatności minimalnych wartości straty z tytułu niewykonania zobowiązania w odniesieniu do ekspozycji zabezpieczonych nieruchomościami |
Data aktu: | 05/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 01/02/2023 |
Data wejścia w życie: | 21/02/2023 |