uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 1 lit. a), b), c) i d),
(1) W załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2018/1139 określono zasadnicze wymogi dotyczące obsługi technicznej bezzałogowych statków powietrznych, w szczególności tych, które mogą podlegać certyfikacji określonej w art. 56 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) Art. 40 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 2 stanowi, że systemy bezzałogowych statków powietrznych ("SBSP") przeznaczone do eksploatacji w kategorii "szczególnej" określonej w art. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 3 , w przypadku których nie można odpowiednio ograniczyć ryzyka operacji, muszą być certyfikowane i spełniać szczegółowe wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu.
(3) Biorąc pod uwagę szczególny charakter SBSP, konieczne jest ustanowienie szczegółowych specjalnych wymagań dotyczących ciągłej zdatności do lotu odnośnie do tych SBSP i ich podzespołów oraz organizacji i personelu zaangażowanych w zadania zapewniania ciągłej zdatności do lotu.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139 szczegółowe wymagania dotyczące SBSP powinny być proporcjonalne do ryzyka związanego z daną operacją lub danym rodzajem operacji wymaganych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/947 w odniesieniu do operacji wysokiego ryzyka należących do kategorii "szczególnej".
(5) Te szczegółowe wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu SBSP powinny opierać się na szczegółowych wymogach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1321/2014 4 , które mają zastosowanie do lekkich statków powietrznych w lotnictwie załogowym, i być z nimi zharmonizowane, ale należy je dostosować i skorygować, tak aby zapewnić ich adekwatność pod kątem szczególnego charakteru SBSP oraz proporcjonalności względem ryzyka, jakie stwarza ich eksploatacja.
(6) W przypadku gdy ważne świadectwo zdatności do lotu nie jest dostępne i wydaje się SBSP zezwolenie na lot, te szczegółowe wymagania nie powinny mieć zastosowania, a zamiast tego powinny obowiązywać wymogi dotyczące ciągłej zdatności do lotu ustanowione w warunkach lotu zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 5 .
(7) Konieczne jest zapewnienie płynnego przejścia do nowych ram regulacyjnych ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym należy dać zainteresowanym stronom i administracjom państw członkowskich wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do tych nowych ram regulacyjnych i zapewnienie spełnienia ich wymogów.
(8) Wymagania w zakresie ochrony systemów informacyjnych i komunikacyjnych oraz danych ustanowione dla organizacji zapewniających ciągłą zdatność do lotu należy odroczyć do czasu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/203 6 .
(9) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przedłożyła Komisji opinię nr 03/2023 7 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz art. 76 ust. 1 tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przedmiot i zakres stosowania
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólne wymagania techniczne i procedury administracyjne na potrzeby zapewnienia ciągłej zdatności do lotu systemów bezzałogowych statków powietrznych ("SBSP"), w tym wszelkich podzespołów przewidzianych do instalacji w tych systemach, w przypadku gdy bezzałogowy statek powietrzny jest lub zostanie zarejestrowany w państwie członkowskim i jest przeznaczony do eksploatacji w kategorii "szczególnej" określonej w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 oraz gdy dla bezzałogowego statku powietrznego zostało lub zostanie wydane świadectwo zdatności do lotu lub ograniczone świadectwo zdatności do lotu.
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu
Zatwierdzenia organizacji zaangażowanych w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu SBSP
Organizacja zaangażowana w zapewnianie ciągłej zdatności do lotu SBSP, o których mowa w art. 1, oraz podzespołów w nich instalowanych, w tym w ich obsługę techniczną, musi spełnić wymogi załącznika II (część CAO.UAS) i uzyskać odpowiedni certyfikat zatwierdzenia od właściwego organu określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2024/1109 8 .
Personel poświadczający
Personel poświadczający musi posiadać kwalifikacje zgodnie z załącznikiem II (część CAO.UAS).
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2025 r.
Jednakże pkt CAO.UAS.102 załącznika II (część CAO.UAS) stosuje się od dnia 22 lutego 2026 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.
(Część ML.UAS)
ML.UAS.1
PODCZĘŚĆ A - WYMOGI OGÓLNE
ML.UAS.101 Zakres
PODCZĘŚĆ B - ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ML.UAS.201 Obowiązki
PODCZĘŚĆ C - CIĄGŁA ZDATNOŚĆ DO LOTU
ML.UAS.301 Zadania zapewniania ciągłej zdatności do lotu
ML.UAS.302 Program obsługi technicznej SBSP
ML.UAS.303 Dyrektywy zdatności do lotu
ML.UAS.304 Modyfikacje i naprawy
ML.UAS.305 System dokumentacji ciągłej zdatności do lotu SBSP
ML.UAS.307 Przekazywanie dokumentacji ciągłej zdatności do lotu SBSP
PODCZĘŚĆ D - STANDARDY OBSŁUGI TECHNICZNEJ
ML.UAS.401 Dane obsługowe
ML.UAS.403 Usterki SBSP
PODCZĘŚĆ E - PODZESPOŁY
ML.UAS.501 Instalacja podzespołów bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.502 Obsługa techniczna podzespołów bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.504 Segregacja podzespołów
ML.UAS.520 Instalacja i obsługa techniczna podzespołów CMU
PODCZĘŚĆ H - POŚWIADCZENIE OBSŁUGI (CRS)
ML.UAS.801 Poświadczanie obsługi technicznej bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.802 Poświadczanie obsługi technicznej podzespołów bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.803 Poświadczanie obsługi technicznej CMU
ML.UAS.804 Poświadczanie obsługi technicznej podzespołów CMU
ML.UAS.805 Poświadczanie instalacji CMU
PODCZĘŚĆ I - POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC)
ML.UAS.901 Przegląd zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego - Wymogi ogólne
ML.UAS.902 Ważność ARC bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.903 Proces przeglądu zdatności do lotu
ML.UAS.905 Przeniesienie rejestracji bezzałogowego statku powietrznego w granicach terytorium Unii
ML.UAS.906A Przegląd zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego importowanego do Unii
ML.UAS.906B Przegląd zdatności do lotu po wprowadzeniu zmian w operacjach SBSP
ML.UAS.907 Niezgodności
Dodatek 1 - Umowa o zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
Dodatek 2 - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu (formularz 15d EASA)
Dodatek 3 - Instrukcja wypełniania formularza 1 EASA
ML.UAS.1
PODCZĘŚĆ A
WYMOGI OGÓLNE
ML.UAS.101 Zakres
W niniejszym załączniku ustanawia się środki, jakie mają być stosowane przez osoby i organizacje w celu zapewnienia, aby SBSP użytkowany w kategorii "szczególnej" określonej w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947, dla którego zostało lub zostanie wydane świadectwo zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947, był zdatny do lotu. Określono w nim również warunki, jakie muszą spełniać osoby lub organizacje zaangażowane w zadania związane z zapewnianiem zdatności do lotu SBSP.
PODCZĘŚĆ B
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ML.UAS.201 Obowiązki
Jeżeli właściciel bezzałogowego statku powietrznego zleca wykonanie przedmiotowych zadań organizacji zatwierdzonej według części CAO.UAS, sporządzana jest pisemna umowa zgodnie z dodatkiem 1. Wspomniana zakontraktowana organizacja przyjmuje odpowiedzialność za właściwe wykonywanie tych zadań;
PODCZĘŚĆ C
CIĄGŁA ZDATNOŚĆ DO LOTU
ML.UAS.301 Zadania zapewniania ciągłej zdatności do lotu
Ciągłą zdatność do lotu SBSP oraz sprawność wyposażenia operacyjnego i awaryjnego zapewnia się poprzez:
ML.UAS.302 Program obsługi technicznej SBSP
ML.UAS.303 Dyrektywy zdatności do lotu
O ile Agencja nie ustali inaczej, każda stosowna dyrektywa zdatności do lotu musi być stosowana zgodnie z wymaganiami tej dyrektywy.
ML.UAS.304 Modyfikacje i naprawy
ML.UAS.305 System dokumentacji ciągłej zdatności do lotu SBSP
ML.UAS.307 Przekazanie dokumentacji ciągłej zdatności do lotu SBSP
PODCZĘŚĆ D
STANDARDY OBSŁUGI TECHNICZNEJ
ML.UAS.401 Dane obsługowe
ML.UAS.403 Usterki SBSP
PODCZĘŚĆ E
PODZESPOŁY
ML.UAS.501 Instalacja podzespołów bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.502 Instalacja podzespołów bezzałogowego statku powietrznego
Poświadczanie na formularzu 1 EASA (określo- kreślonym w dodatku II do załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014) | Poświadczanie razem z obsługą techniczną bez- załogowego statku powietrznego zgodnie z pkt ML.UAS.801 (wydanie formularza 1 EASA nie jest możliwe) | |
Podzespoły objęte obsługą techniczną wykonywaną zgodnie z danymi obsługowymi podzespołu (dane wydawane przez producenta podzespołu) | ||
Obsługa techniczna inna niż naprawa główna |
w przypadku silników: organizacje obsługowe uprawnione do obsługi technicznej silników w przypadku innych podzespołów: organizacje obsługowe uprawnione do obsługi technicznej podzespołów |
organizacje obsługowe uprawnione do obsługi technicznej bezzałogowych statków powietrznych |
Naprawa główna podzespołów innych niż silniki | organizacje obsługowe uprawnione do obsługi technicznej podzespołów | niemożliwe |
Naprawa główna silników | organizacje obsługowe uprawnione do obsługi technicznej silników | organizacje obsługowe uprawnione do obsługi technicznej bezzałogowych statków powietrznych, jeżeli przewidziane przez posiadacza zatwierdzenia projektu |
Podzespoły objęte obsługą techniczną wykonywaną zgodnie z danymi obsługowymi bezzałogowego statku powietrznego (dane wydawane przez producenta bezzałogowego statku powietrznego) | ||
Wszystkie podzespoły i wszystkie rodzaje obsługi technicznej | organizacje obsługowe uprawnione do obsługi technicznej silników (w przypadku silników) lub podzespołów (w przypadku innych podzespołów) | organizacje obsługowe uprawnione do obsługi technicznej bezzałogowych statków powietrznych |
ML.UAS.504 Segregacja podzespołów
ML.UAS.520 Instalacja i obsługa techniczna podzespołów CMU
PODCZĘŚĆ H
POŚWIADCZENIE OBSŁUGI (CRS)
ML.UAS.801 Poświadczanie obsługi technicznej bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.802 Poświadczanie obsługi technicznej podzespołów bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.803 Poświadczanie obsługi technicznej CMU
ML.UAS.804 Poświadczanie obsługi technicznej podzespołów CMU
ML.UAS.805 Poświadczanie instalacji CMU
PODCZĘŚĆ I
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC)
ML.UAS.901 Przegląd zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego - Wymogi ogólne
Aby zapewnić ważność świadectwa zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego, poddaje się go okresowemu przeglądowi zdatności do lotu zgodnie z pkt ML.UAS.903.
Organizacja zatwierdzona według części CAO.UAS może dokonać przedłużenia ważności ARC niezależnie od tego, przez który personel lub przez którą organizację - jak przewidziano w lit. b) - zostało ono pierwotnie wydane.
ML.UAS.902 Ważność ARC bezzałogowego statku powietrznego
ML.UAS.903 Proces przeglądu zdatności do lotu
ML.UAS.905 Przeniesienie rejestracji bezzałogowego statku powietrznego w granicach terytorium Unii
ML.UAS.906A Przegląd zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego importowanego do Unii
ML.UAS.906B Przegląd zdatności do lotu po wprowadzeniu zmian w operacjach SBSP
ML.UAS.907 Niezgodności
Po otrzymaniu od właściwego organu powiadomienia o niezgodnościach, zgodnie z pkt AR.UAS.GEN.351 załącznika I (część AR.UAS) do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1109, osoba lub organizacja odpowiedzialna za ciągłą zdatność do lotu SBSP zgodnie z pkt ML.UAS.201 określa, w terminie uzgodnionym z właściwym organem, plan działań naprawczych (w celu usunięcia niezgodności i zapobieżenia ich ponownemu wystąpieniu) oraz wykazuje właściwemu organowi wdrożenie tego planu.
Umowa o zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
"Właściciel bezzałogowego statku powietrznego powierza organizacji zatwierdzonej według części CAO.UAS zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu SBSP, opracowanie i zatwierdzenie programu obsługi technicznej SBSP oraz zorganizowanie obsługi technicznej SBSP zgodnie z tym programem.
Zgodnie z niniejszą umową obydwaj sygnatariusze zobowiązują się do wypełniania odpowiednich obowiązków, jakie zostały w niej określone.
Właściciel bezzałogowego statku powietrznego oświadcza, że zgodnie z jego wiedzą wszelkie informacje udzielane organizacji zatwierdzonej według części CAO.UAS, które dotyczą ciągłej zdatności do lotu SBSP, są i pozostaną dokładne oraz że bez uprzedniej zgody tej organizacji SBSP nie będzie poddawany naprawom ani przeróbkom.
Niniejsza umowa zostanie rozwiązana w przypadku nieprzestrzegania jej postanowień przez któregokolwiek z sygnatariuszy. W takim przypadku właściciel bezzałogowego statku powietrznego zachowa pełną odpowiedzialność za wszystkie zadania związane z ciągłą zdatnością do lotu SBSP oraz poinformuje właściwe organy państwa członkowskiego rejestracji w terminie dwóch tygodni o rozwiązaniu umowy.".
Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu (formularz 15d EASA)
POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC) (dla bezzałogowych statków powietrznych spełniających wymogi części ML.UAS) |
Numer ARC: ........................................................................................................................................................ |
Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 |
[NAZWA WŁAŚCIWEGO ORGANU] |
niniejszym poświadcza, że: |
□ przeprowadził(-a) przegląd zdatności do lotu, zgodnie z załącznikiem I (część ML.UAS) do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1107, następującego bezzałogowego statku powietrznego: |
[lub] |
□ następujący nowy bezzałogowy statek powietrzny: |
producent bezzałogowego statku powietrznego: ........................ oznaczenie producenta bezzałogowego statku powietrznego: ...................................................................................................................................................... rejestracja bezzałogowego statku powietrznego: ......................... numer seryjny bezzałogowego statku powietrznego: .................................................................................................................................................................. (i że ten statek powietrzny) w dniu wydania poświadczenia uznany jest za zdatny do lotu. Data wydania: ................................................... Termin ważności: ............................................................................. Liczba godzin lotu (FH) bezzałogowego statku powietrznego w dniu przeglądu: ............................................... Podpisano: ......................................................... Numer upoważnienia (jeżeli dotyczy): ........................................ |
[LUB] |
[NAZWA ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI, ADRES i NUMER ZATWIERDZENIA] (*) |
□ niniejszym poświadcza, że przeprowadził(-a) przegląd zdatności do lotu, zgodnie z załącznikiem I (część ML.UAS) do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1107, następującego bezzałogowego statku powietrznego: |
producent bezzałogowego statku powietrznego: ................................ oznaczenie producenta bezzałogowego statku powietrznego: ...................................................................................................................................................... rejestracja bezzałogowego statku powietrznego: .............................. numer seryjny bezzałogowego statku powietrznego:................................................................................................................................................................... i że ten statek powietrzny w dniu wydania poświadczenia uznany jest za zdatny do lotu. Data wydania: ........................................................ Termin ważności: ........................................................................ Liczba godzin lotu (FH) bezzałogowego statku powietrznego w dniu przeglądu ................................................. Podpisano: ....................................................... Numer upoważnienia (jeżeli dotyczy): ........................................... |
=========================================================================== Pierwsze przedłużenie: bezzałogowy statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.UAS.901 lit. c) załącznika I (część ML.UAS) do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1107. Data wydania: .................................................................... Termin ważności: ............................................................. Liczba godzin lotu (FH) bezzałogowego statku powietrznego w dniu wydania: .................................................. Podpisano: ............................................................. Numer upoważnienia: .................................................................. Nazwa zatwierdzonej organizacji: .................................... Numer zatwierdzenia: .................................................. |
=========================================================================== Drugie przedłużenie: bezzałogowy statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.UAS.901 lit. c) załącznika I (część ML.UAS) do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1107. Data wydania: .................................................................... Termin ważności: ............................................................. Liczba godzin lotu (FH) bezzałogowego statku powietrznego w dniu wydania: ................................................. Podpisano: ......................................................... Numer upoważnienia: ..................................................................... Nazwa zatwierdzonej organizacji: .............................................. Numer zatwierdzenia: ....................................... |
(*) Wystawca formularza może dostosować go do swoich potrzeb, usuwając nazwę, oświadczenie poświadczające, odniesienie do przedmiotowego statku powietrznego oraz szczegóły dotyczące wydania formularza, które nie są istotne w kontekście potrzeb wystawcy. |
Instrukcja wypełniania formularza 1 EASA
Należy zwrócić uwagę na instrukcję określoną w dodatku II do załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, która dotyczy stosowania formularza 1 EASA do celów obsługi technicznej w lotnictwie załogowym, oraz instrukcję określoną w dodatku I do załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, która dotyczy stosowania formularza 1 EASA do celów produkcyjnych.
Obydwa poświadczenia należy przechowywać przez okres czasu przechowywania określony dla pierwotnego poświadczenia.
Pole 1: Właściwy organ zatwierdzający/Państwo
Podać nazwę i państwo właściwego organu zatwierdzającego, pod nadzorem którego poświadczenie jest wydawane. Jeżeli właściwym organem jest Agencja, wystarczy podać "EASA".
Pole 2: Nagłówek formularza 1 EASA
"AUTORYZOWANE POŚWIADCZENIE PRODUKCJI/OBSŁUGI
FORMULARZ 1 EASA"
Pole 3: Numer formularza
Wpisać niepowtarzalny numer ustalany zgodnie z systemem/procedurą numeracji organizacji podanej w polu 4. Numer ten może zawierać znaki alfanumeryczne.
Pole 4: Nazwa i adres organizacji
Wpisać pełną nazwę i adres zatwierdzonej organizacji, która poświadcza czynności objęte niniejszym certyfikatem. Dozwolone są logo itd., jeżeli mieszczą się one w danym polu.
Pole 5: Zlecenie/umowa/faktura
Wpisać numer zlecenia, umowy, faktury lub podobny numer referencyjny, aby ułatwić klientowi odszukanie elementu(-ów).
Pole 6: Pozycja
Wpisać numery wierszy, jeśli występuje więcej niż jeden wiersz. Pole to pozwala na łatwe powiązanie danych z uwa- uwagami wpisanymi w polu 12.
Pole 7: Wyszczególnienie
Wpisać nazwę lub opis elementu. W pierwszej kolejności należy posługiwać się terminami stosowanymi w instrukcjach zapewnienia ciągłej zdatności do lotu (ICA) lub danymi obsługowymi (np. w ilustrowanym katalogu części, podręczniku obsługi technicznej statku powietrznego, biuletynie serwisowym, podręczniku obsługi technicznej podzespołu).
Pole 8: Numer części
Wpisać numer części widniejący na elemencie lub przywieszce/opakowaniu. W przypadku silnika lub śmigła można zastosować oznaczenie typu.
Pole 9: Liczba
Podać liczbę elementów.
Pole 10: Numer serii
Jeśli stosowne przepisy prawa wymagają oznaczenia elementu numerem seryjnym, należy wpisać go w tym polu. Ponadto można tu wpisać wszelkie pozostałe numery seryjne niewymagane stosownymi przepisami prawa. Jeśli na elemencie brak jest numeru seryjnego, wpisać "nie dotyczy".
Pole 11: Status/czynność
Poniżej opisane są dopuszczalne zapisy w polu 11. Należy wprowadzić tylko jeden z tych terminów - jeżeli właściwych terminów jest więcej, należy wprowadzić ten, który najdokładniej opisuje większość wykonanych czynności lub stan danego artykułu.
(i) | Po naprawie głównej | Oznacza proces zapewniający pełną zgodność danego elementu z wszelkimi odpowiednimi zakresami tolerancji eksploatacyjnej określonymi w danych obsługowych. Dany element powinien przynajmniejzostać zdemontowany, oczyszczony, sprawdzony, w razie konieczności naprawiony, ponownie zamontowany oraz przetestowany zgodnie z danymi określonymi powyżej. |
(ii) | Naprawiono | Naprawa usterki (usterek) z zastosowaniem obowiązującej normy (1). |
(iii) | Skontrolowano/pod- dano próbom | Badania, pomiary itd. zgodnie z obowiązującą normą (1) (np. oględziny, próby funkcjonalne, próby na stoisku itp.). |
(iv) | Zmodyfikowano | Przeróbka danego elementu w celu dostosowania go do obowiązującej normy (1). |
(1) "Obowiązująca norma" oznacza normę, metodę, technikę lub praktykę produkcyjną/projektową/obsługi technicznej/jakości zatwierdzoną przez właściwy organ lub przezeń zaakceptowaną. Obowiązującą normę należy opisać w polu 12. |
Pole 12: Uwagi
Należy opisać czynności wymienione w polu 11, bezpośrednio lub poprzez odniesienie się do dokumentacji towarzyszącej, aby użytkownik lub instalator mogli określić stan zdatności do lotu elementu(-ów) w związku z czynnościami podlegającymi certyfikacji. W razie konieczności można wykorzystać oddzielny arkusz i umieścić odniesienie do niego w głównym formularzu 1 EASA. Należy wyraźnie wskazać, do którego z elementów z pola 6 odnoszą się poszczególne stwierdzenia.
Przykładowe informacje, które można umieścić w polu 12:
(i) wykorzystane dane obsługowe, w tym status i numer zmiany;
(ii) spełnione wymagania dyrektyw zdatności do lotu lub biuletynów serwisowych;
(iii) wykonane naprawy;
(iv) dokonane modyfikacje;
(v) zainstalowane części zamienne;
(vi) stan części o ograniczonym czasie użytkowania;
(vii) odstępstwa od zlecenia złożonego przez klienta;
(viii) oświadczenia poświadczające inne niż te, o których mowa w pkt 145.A.50 załącznika II (część 145) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014;
(ix) informacje, które muszą towarzyszyć niekompletnej wysyłce lub ponownemu montażowi po odbiorze dostawy.
Należy umieścić następujący zapis dotyczący podzespołu CRS:
□ "O ile w tym polu nie wskazano inaczej, poświadcza się, że czynności wskazane w polu 11 i opisane w tym polu zostały wykonane zgodnie z wymogami załącznika II (część CAO.UAS) do rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/1107 oraz że w odniesieniu do tych czynności dany element został uznany za gotowy do dopuszczenia do użytkowania."
W przypadku drukowania danych z elektronicznego formularza 1 EASA, wszelkie zestawy danych nieodnoszące się do pozostałych pól powinny być wpisane w tym polu.
Pola 13a-13e
Ogólne wymagania dotyczące pól 13a-13e: pola te nie są wykorzystywane do poświadczenia obsługi. Należy je zacieniować, zaciemnić lub oznaczyć w inny sposób, aby uniemożliwić ich niezamierzone lub nieuprawnione wykorzystanie.
Pole 14a
Zaznaczyć pole "Inne przepisy wyszczególnione w polu 12" i wpisać w polu 12 oświadczenie poświadczające według części CAO.UAS. Jeżeli obsługa techniczna jest również poświadczana przez organizację zgodnie z załącznikiem II (część 145) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, należy także zaznaczyć pole "Część 145.A.50 Dopuszczenie do użytkowania".
Jeżeli pole "Inne przepisy" zaznaczono z uwagi na przepisy inne niż przepisy części CAO.UAS i części 145, wówczas w polu 12 należy wskazać te przepisy. Należy zaznaczyć co najmniej jedno pole, a w razie potrzeby można zaznaczyć oba pola.
Oświadczenie poświadczające "o ile w tym polu nie wskazano inaczej" odnosi się do następujących sytuacji:
a) gdy nie można było dokończyć obsługi technicznej;
b) gdy wykonanie obsługi technicznej odbiegało od odpowiednich wymogów regulacyjnych;
c) gdy obsługa techniczna została wykonana zgodnie z innym wymogiem niż wymogi określone w części 145 lub części CAO.UAS; w tym przypadku w polu 12 należy wskazać konkretny przepis.
Pole 14b: Podpis osoby upoważnionej
W polu tym upoważniona osoba składa swój podpis. Do złożenia podpisu w tym polu uprawnione są wyłącznie osoby posiadające stosowne upoważnienie zgodnie z zasadami i procedurami właściwego organu. Dla ułatwienia identyfikacji można dodać niepowtarzalny numer identyfikacyjny osoby upoważnionej.
Pole 14c: Numer zatwierdzenia/certyfikatu
Wpisać numer(-y)/sygnaturę(-y) certyfikatu/zatwierdzenia. Tego rodzaju numer lub sygnatura nadawane są przez właściwy organ.
Pole 14d: Imię i nazwisko
Wpisać czytelnie imię i nazwisko osoby, której podpis widnieje w polu 14b.
Pole 14e: Data
Wpisać datę podpisania pola 14b; data musi być w formacie dd = dwucyfrowe oznaczenie dnia, mmm = pierwsze trzy litery nazwy miesiąca, rrrr = czterocyfrowe oznaczenie roku.
Obowiązki użytkownika/instalatora
Umieścić następujące oświadczenie na poświadczeniu, aby poinformować użytkowników końcowych o tym, że nie są oni zwolnieni z obowiązków związanych z zainstalowaniem i użytkowaniem wszystkich elementów, dla których poświadczenie wystawiono:
"Niniejszy certyfikat nie stanowi automatycznego zezwolenia na zainstalowanie elementu(-ów).
Jeżeli użytkownik/instalator wykonuje prace zgodnie z przepisami organu ds. zdatności do lotu innego niż organ ds. zdatności do lotu określony w polu 1, wówczas ma obowiązek dopilnować, by jego/jej organ ds. zdatności do lotu uznał elementy uznane przez organ wskazany w polu 1.
Oświadczenia w polach 13a i 14a nie stanowią poświadczenia instalacji. W każdym przypadku dokumentacja obsługi technicznej statku powietrznego musi zawierać poświadczenie instalacji wydane zgodnie z przepisami krajowymi przez użytkownika/instalatora, zanim statek powietrzny zostanie dopuszczony do lotu.".
(Część CAO.UAS)
CAO.UAS.1 Wymogi ogólne
CAO.UAS.010 Zakres
CAO.UAS.015 Wniosek
CAO.UAS.017 Sposoby spełnienia wymagań
CAO.UAS.020 Zakres prac i warunki zatwierdzenia
CAO.UAS.025 Podręcznik organizacji
CAO.UAS.030 Zaplecze i magazyny
CAO.UAS.035 Wymagania dotyczące personelu
CAO.UAS.040 Personel poświadczający
CAO.UAS.045 Personel ds. przeglądu zdatności do lotu
CAO.UAS.048 Personel wydający zezwolenia na lot
CAO.UAS.050 Podzespoły, wyposażenie i narzędzia
CAO.UAS.055 Dane obsługowe i zlecenia na prace obsługi technicznej
CAO.UAS.060 Standardy obsługi technicznej
CAO.UAS.065 Poświadczanie obsługi technicznej bezzałogowego statku powietrznego
CAO.UAS.070 Poświadczanie obsługi technicznej podzespołów
CAO.UAS.071 Poświadczanie obsługi technicznej CMU
CAO.UAS.072 Poświadczanie instalacji CMU
CAO.UAS.075 Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
CAO.UAS.080 Dane dotyczące zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
CAO.UAS.085 Przegląd zdatności do lotu
CAO.UAS.086 Zezwolenie na lot
CAO.UAS.090 Prowadzenie dokumentacji
CAO.UAS.095 Przywileje organizacji
CAO.UAS.100 Monitorowanie zgodności i przegląd organizacyjny
CAO.UAS.102 Ochrona systemów informacyjnych i komunikacyjnych oraz danych
CAO.UAS.105 Zmiany w organizacji
CAO.UAS.110 Ciągła ważność certyfikatu zatwierdzenia
CAO.UAS.112 Dostęp
CAO.UAS.115 Niezgodności i uwagi
CAO.UAS.120 Zgłaszanie zdarzeń
CAO.UAS.1 Wymogi ogólne
Do celów niniejszego załącznika:
CAO.UAS.010 Zakres
W odniesieniu do SBSP użytkowanych w kategorii "szczególnej" określonej w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947, dla których wydano świadectwo zdatności do lotu bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/947, w niniejszym załączniku określono wymogi, jakie musi spełniać organizacja, aby kwalifikować się do wydania lub przedłużenia certyfikatu zatwierdzenia na potrzeby zarządzania ciągłą zdatnością do lotu lub obsługi technicznej SBSP i ich podzespołów, bądź kombinacji tych rodzajów działalności.
CAO.UAS.015 Wniosek
Organizacja zwraca się do właściwego organu o wydanie lub zmianę zatwierdzenia organizacji według części CAO.UAS w formie i w sposób określony przez ten organ.
CAO.UAS.017 Sposoby spełnienia wymagań
Organizacja może stosować te alternatywne sposoby spełnienia wymagań pod warunkiem ich uprzedniego zatwierdzenia przez właściwy organ.
CAO.UAS.020 Zakres prac i warunki zatwierdzenia
CAO.UAS.025 Podręcznik organizacji
CAO.UAS.030 Zaplecze i magazyny
CAO.UAS.035 Wymagania dotyczące personelu
CAO.UAS.040 Personel poświadczający
CAO.UAS.045 Personel ds. przeglądu zdatności do lotu
CAO.UAS.048 Personel wydający zezwolenia na lot
Zezwolenie na lot wydaje personel ds. przeglądu zdatności do lotu stosownie upoważniony w tym celu przez organizację.
CAO.UAS.050 Podzespoły, wyposażenie i narzędzia
CAO.UAS.055 Dane obsługowe i zlecenia na prace obsługi technicznej
CAO.UAS.060 Standardy obsługi technicznej
CAO.UAS.065 Poświadczanie obsługi technicznej bezzałogowego statku powietrznego
Obsługa techniczna bezzałogowego statku powietrznego wykonywana zgodnie z niniejszym rozporządzeniem jest - po jej zakończeniu - poświadczana przez organizację zgodnie z pkt ML.UAS.801 załącznika I (część ML.UAS).
CAO.UAS.070 Poświadczanie obsługi technicznej podzespołów
CAO.UAS.071 Poświadczanie obsługi technicznej CMU
Obsługa techniczna CMU wykonywana zgodnie z niniejszym rozporządzeniem jest - po jej zakończeniu - poświadczana przez organizację zgodnie z pkt ML.UAS.803 załącznika I (część ML.UAS).
CAO.UAS.072 Poświadczanie instalacji CMU
Instalacja CMU zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, jeżeli została przewidziana przez posiadacza zatwierdzenia projektu, jest - po jej zakończeniu - poświadczana przez organizację zgodnie z pkt ML.UAS.805 załącznika I (część ML.UAS).
CAO.UAS.075 Zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu
CAO.UAS.080 Dane dotyczące zarządzania ciągłą zdatnością do lotu
CAO.UAS.085 Przegląd zdatności do lotu
Organizacja przeprowadza wszelkie przeglądy zdatności do lotu zgodnie z pkt ML.UAS.903 załącznika I (część ML.UAS).
CAO.UAS.086 Zezwolenie na lot
Organizacja wydaje wszelkie zezwolenia na lot zgodnie z pkt 21.A.711 lit. d) załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, jeżeli może potwierdzić zgodność z zatwierdzonymi warunkami lotu zgodnie z procedurą określoną w podręczniku organizacji.
CAO.UAS.090 Prowadzenie dokumentacji
Poświadczenia obsługi (CRS) wraz ze wszystkimi dokumentami potwierdzającymi, jakie są niezbędne do wykazania, że spełniono wszystkie wymagania dotyczące obsługi technicznej; organizacja dostarcza również CRS osobie lub organizacji zlecającej obsługę techniczną, wraz z wszelkimi rejestrami, takimi jak szczegółowe dane dotyczące naprawy lub modyfikacji, niezbędnymi do zapewnienia zgodności z pkt ML.UAS.305 załącznika I (część ML.UAS).
CRS wraz ze wszystkimi dokumentami potwierdzającymi, jakie są niezbędne do wykazania, że spełniono wszystkie wymagania dotyczące instalacji; organizacja dostarcza również CRS osobie lub organizacji zlecającej instalację, wraz z wszelkimi szczegółowymi danymi dotyczącymi instalacji.
Rejestry wymagane zgodnie z pkt ML.UAS.305 załącznika I (część ML.UAS).
Wydane lub przedłużone ARC wraz ze wszystkimi dokumentami potwierdzającymi. Rejestry te przekazuje się również organizacji zarządzającej ciągłą zdatnością do lotu SBSP, jeżeli nie jest to organizacja wydająca ARC.
Wydane zezwolenie na lot i wszelkie dokumenty potwierdzające jego wydanie, w tym warunki lotu.
CAO.UAS.095 Przywileje organizacji
Zgodnie z podręcznikiem organizacji organizacja uzyskuje co najmniej jeden z następujących przywilejów:
Organizacja zatwierdzona do obsługi technicznej CMU może przeprowadzić instalację CMU oraz poświadczyć taką instalację zgodnie z pkt CAO.UAS.072.
Organizacja, której zatwierdzenie obejmuje przywileje, o których mowa w lit. a) lub c), może uzyskać zatwierdzenie odnośnie do przeprowadzania przeglądów zdatności do lotu zgodnie z pkt CAO.UAS.085 i wydawania odpowiednich ARC.
Organizacja, której zatwierdzenie obejmuje przywilej, o którym mowa w lit. d), może uzyskać zatwierdzenie odnośnie do wydawania zezwoleń na lot zgodnie z pkt CAO.UAS.086 dla tych bezzałogowych statków powietrznych, którym może wydawać ARC.
CAO.UAS.100 Monitorowanie zgodności i przegląd organizacyjny
W takim przypadku organizacja nie może zlecać podwykonawstwa zadań zarządzania ciągłą zdatnością do lotu innym podmiotom.
CAO.UAS.102 Ochrona systemów informacyjnych i komunikacyjnych oraz danych
Ponadto:
CAO.UAS.105 Zmiany w organizacji
CAO.UAS.110 Ciągła ważność certyfikatu zatwierdzenia
Certyfikat zatwierdzenia jest wydawany na czas nieokreślony i zachowuje ważność, o ile spełnione są wszystkie poniższe warunki:
CAO.UAS.112 Dostęp
Do celów weryfikacji zgodności z odpowiednimi wymogami niniejszego załącznika organizacja zapewnia każdej osobie upoważnionej przez właściwy organ dostęp do wszelkich obiektów, SBSP, dokumentów, rejestrów, danych, procedur lub wszelkich innych materiałów związanych z rodzajami jej działalności podlegającymi certyfikacji.
CAO.UAS.115 Niezgodności i uwagi
CAO.UAS.120 Zgłaszanie zdarzeń
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1107 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1107 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 poprzez ustanowienie szczegółowych przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu certyfikowanych systemów bezzałogowych statków powietrznych i ich podzespołów, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w te zadania |
Data aktu: | 13/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 23/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 22/02/2026, 12/06/2024, 01/05/2025 |