uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu przejrzystości rynku oraz w zapewnieniu odpowiedzialności przedsiębiorstw za wpływ, jaki wywierają na ludzi i środowisko. Ważne jest jednak usprawnienie tych wymogów w celu zapewnienia, by spełniały one cel, jakiemu miały one służyć, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 3 nakłada na Komisję obowiązek określenia do dnia 30 czerwca 2024 r. w drodze aktów delegowanych standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, określających informacje, jakie jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem i obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, w uzupełnieniu informacji, jakie jednostki już mają obowiązek udostępniać zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2772 4 .
(3) Aby zmniejszyć obciążenia sprawozdawcze spoczywające na jednostkach, jak stwierdzono w komunikacie Komisji z dnia 16 marca 2023 r. zatytułowanym "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.", jednostkom należy umożliwić skupienie się w pierwszej kolejności na wdrożeniu wymogów dotyczących sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2772. Z tego względu termin przyjęcia aktów delegowanych zawierających standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, określających informacje, które jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, o którym mowa w dyrektywie 2013/34/UE, należy przesunąć o dwa lata. Przesunięcie to nie powinno jednak uniemożliwiać Komisji opublikowania aktów delegowanych zawierających sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju przed upływem tego dwuletniego okresu, a Komisja powinna dążyć do przyjęcia aktów delegowanych zawierających osiem z sektorowych standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, gdy tylko poszczególne z nich będą gotowe.
(4) Jednostki działające w tym samym sektorze często są narażone na podobne ryzyka związane ze zrównoważonym rozwojem i często wywierają podobny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Porównania między jednostkami z tego samego sektora są szczególnie cenne dla inwestorów i innych użytkowników informacji na temat zrównoważonego rozwoju. W standardach sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju należy zatem określić zarówno informacje, które powinny ujawniać jednostki ze wszystkich sektorów, jak i informacje, które powinny ujawniać jednostki w zależności od sektora działalności. Sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju są szczególnie ważne w przypadku sektorów związanych z wysokim ryzykiem dla zrównoważonego rozwoju lub wpływem na środowisko, prawa człowieka lub ład korporacyjny, w tym sektorów wymienionych w sekcjach A, B (w tym sektora ropy naftowej, gazu, górnictwa i węgla) do H, K i L załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , oraz odpowiednich działań w tych sektorach. Przyjmując akty delegowane zawierające sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, Komisja powinna zapewnić, aby informacje określone w tych standardach sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju były proporcjonalne do skali ryzyk i wpływu dotyczących kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem właściwych dla każdego sektora, biorąc pod uwagę fakt, że niektóre sektory powodują większe ryzyka i wywierają większy wpływ niż inne sektory. Komisja powinna również wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystkie rodzaje działalności w konkretnych sektorach muszą wiązać się z wysokim ryzykiem dla zrównoważonego rozwoju lub wpływem na zrównoważony rozwój. W przypadku jednostek działających w sektorach szczególnie zależnych od zasobów naturalnych sektorowe standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju wymagałyby ujawniania informacji o związanym z przyrodą wpływie na różnorodność biologiczną i ekosystemy oraz związanych z przyrodą ryzykach dla różnorodności biologicznej i ekosystemów.
(5) Dyrektywa 2013/34/UE nakłada również na Komisję obowiązek przyjęcia, do dnia 30 czerwca 2024 r., aktu delegowanego w celu ustanowienia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, które mają być stosowane w celu ujawniania informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju przez jednostki z państw trzecich uzyskujące w Unii obrót netto przekraczający 150 mln EUR i posiadające albo jednostki zależne w Unii, które są dużymi jednostkami lub małymi i średnimi jednostkami, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Unii, albo oddziały w Unii uzyskujące obrót netto przekraczający 40 mln EUR. Te wymogi sprawozdawcze dla określonych jednostek z państw trzecich mają zastosowanie dopiero od roku obrotowego 2028. Ponieważ termin przyjęcia aktów delegowanych zawierających standardy sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju określających informacje, które jednostki mają przedstawiać w odniesieniu do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz obszarów sprawozdawczości specyficznych dla sektora, w którym jednostka prowadzi działalność, ma zostać przesunięty o dwa lata, również termin przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych jednostek z państw trzecich powinien zostać przesunięty o dwa lata.
(6) Aby promować kontrolę demokratyczną, nadzór i przejrzystość, przynajmniej raz w roku Komisja powinna konsultować się w odniesieniu do opracowania standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju z Parlamentem Europejskim, a także, wspólnie, z grupą ekspertów z państw członkowskich ds. zrównoważonego finansowania i z Komitetem Regulacyjnym Rachunkowości, w kwestii programu prac EFRAG. W odniesieniu do opracowania standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju program prac EFRAG powinien zawierać informacje na temat ich planowania, ustalania priorytetów i harmonogramu przyszłych projektów standardów i innych rezultatów.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2013/34/UE. Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszą dyrektywą zmieniającą dotyczą konkretnego elementu przyznanego Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, nie ma potrzeby, aby państwa członkowskie transponowały te zmiany w przypadku, gdy ich przepisy krajowe zawierają jedynie odniesienie do takiego uprawnienia,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1306 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2024/1306 w sprawie zmiany dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do terminów przyjęcia standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju dla określonych sektorów i dla określonych jednostek z państw trzecichTekst mający znaczenie dla EOG |
Data aktu: | 29/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 08/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 28/05/2024 |