uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie efektywności energetycznej oraz zmieniającą rozporządzenie (UE) 2023/955 1 , w szczególności jej art. 33 ust. 3,
(1) Dyrektywa (UE) 2023/1791 reguluje kwestię efektywności energetycznej przez wyznaczenie celów w zakresie efektywności energetycznej na poziomie Unii oraz ustanowienie wspólnych ram środków na rzecz promowania efektywności energetycznej w Unii. Oprócz tego dyrektywa (UE) 2023/1791 ma przyczynić się do utworzenia nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki w Unii, m.in. przez ustanowienie wspólnego unijnego systemu oceny zrównoważonego charakteru centrów przetwarzania danych.
(2) Sektor technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) jest coraz ważniejszy w kontekście zużycia energii. Oczekuje się, że do 2030 r. zapotrzebowanie na energię elektryczną w centrach przetwarzania danych wyniesie 3,2 % całkowitej wartości dla UE, co stanowi wzrost o 28 % od 2018 r. 2 . W europejskiej strategii cyfrowej 3 zauważono, jak potrzebne są wysoce energooszczędne i zrównoważone centra przetwarzania danych, i zaapelowano o środki na rzecz przejrzystości dotyczące operatorów telekomunikacyjnych w odniesieniu do ich śladu środowiskowego.
(3) Zgodnie z art. 12 dyrektywy (UE) 2023/1791 państwa członkowskie muszą wymagać od właścicieli i operatorów centrów przetwarzania danych podawania do wiadomości publicznej informacji dotyczących ich centrów przetwarzania danych określonych w załączniku VII do tej dyrektywy.
(4) Wspólny unijny system powinien określać kluczowe wskaźniki efektywności i metodę ich pomiaru, a także powinien ustanowić wskaźniki zrównoważonego charakteru centrum przetwarzania danych na podstawie tych informacji i kluczowych wskaźników efektywności.
(5) Przy ustanawianiu kluczowych wskaźników efektywności i wskaźników zrównoważonego charakteru należy uwzględnić istniejące przepisy, inicjatywy i normy w sektorze centrów przetwarzania danych.
(6) W niniejszym rozporządzeniu określa się, że podmiotami przedstawiającymi sprawozdanie są operatorzy centrów przetwarzania danych. Operator centrum przetwarzania danych powinien podać do wiadomości publicznej i przekazać do unijnej bazy danych wymagane informacje i kluczowe wskaźniki efektywności dotyczące centrum przetwarzania danych, niezależnie od tego, czy centrum to obejmuje jedną strukturę czy grupę struktur. Operator centrum przetwarzania danych powinien podać do wiadomości publicznej i przekazać do unijnej bazy danych oddzielny zestaw informacji i kluczowych wskaźników efektywności w odniesieniu do każdego centrum przetwarzania danych znajdującego się w innej lokalizacji fizycznej, nawet jeżeli te centra przetwarzania danych znajdują się na terytorium tego samego państwa członkowskiego.
(7) Przez park lub kampus centrów przetwarzania danych rozumie się obiekt, w którym znajdują się co najmniej dwa centra przetwarzania danych. W przypadku takiego obiektu operator każdego centrum przetwarzania danych powinien podać do wiadomości publicznej i przekazać do unijnej bazy danych oddzielny zestaw informacji i kluczowych wskaźników efektywności w odniesieniu do każdego centrum przetwarzania danych znajdującego się w tym obiekcie.
(8) W celu ustanowienia unijnego systemu oceny zrównoważonego charakteru centrów przetwarzania danych należy gromadzić dane na temat ich zrównoważonego charakteru. W związku z tym należy ustanowić mechanizm sprawozdawczości dla centrów przetwarzania danych określający, jakie informacje i kluczowe wskaźniki efektywności należy zgłaszać, a także metody monitorowania i pomiaru tych informacji i wskaźników.
(9) Zgodnie z lit. c) załącznika VII do dyrektywy (UE) 2023/1791 kluczowe wskaźniki efektywności służą do pomiaru zużycia energii, wykorzystania mocy, wartości zadanych temperatury, wykorzystania ciepła odpadowego, zużycia wody i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych przez centra przetwarzania danych.
(10) Aby zapewnić jednolitą sprawozdawczość i dostępność zgłaszanych danych dla ogółu społeczeństwa w formie zagregowanej, a także aby odpowiednio wspomóc późniejszą analizę danych, Komisja ma utworzyć unijną bazę danych dotyczącą centrów przetwarzania danych, zgodnie z art. 12 ust. 3 dyrektywy (UE) 2023/1791. Aby centra przetwarzania danych przekazywały informacje i kluczowe wskaźniki efektywności do unijnej bazy danych, baza ta powinna być wyposażona we wspólny interfejs użytkownika oraz wspólny interfejs programowania aplikacji.
(11) Raportujące centra przetwarzania danych powinny dopilnować, aby informacje i kluczowe wskaźniki efektywności określone w załącznikach do niniejszego rozporządzenia delegowanego były wprowadzane do unijnej bazy danych dotyczącej centrów przetwarzania danych. Informacje i kluczowe wskaźniki efektywności powinny być wykorzystywane jako podstawa dla przejrzystego i opartego na dowodach planowania i podejmowania decyzji przez państwa członkowskie i Komisję oraz do oceny niektórych kluczowych elementów zrównoważonego centrum przetwarzania danych, w tym stopnia efektywności wykorzystania energii, ilości tej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii, ponownego wykorzystywania wytwarzanego przez nie ciepła odpadowego, efektywności chłodzenia i zużycia wody. W tym celu należy określić pierwszy zestaw wskaźników zrównoważonego charakteru centrum przetwarzania danych w oparciu o zgłoszone informacje i kluczowe wskaźniki efektywności.
(12) Zgodnie z art. 12 ust. 1 dyrektywy (UE) 2023/1791 do wiadomości publicznej nie mogą być podawane informacje przekazywane przez centra przetwarzania danych podlegające przepisom prawa unijnego i krajowego chroniącym tajemnice handlowe i tajemnice przedsiębiorstwa oraz poufność. W art. 12 ust. 3 określono również wymóg, aby unijna baza danych była publicznie dostępna na poziomie zagregowanym. W związku z tym należy zapewnić poufność kluczowych wskaźników efektywności i innych informacji zgłaszanych do tej bazy danych.
(13) Komisja przeprowadziła badanie, które dotyczyło w szczególności konieczności wprowadzenia systemu sprawozdawczości w zakresie efektywności energetycznej i zrównoważonego charakteru centrów przetwarzania danych, w celu ustanowienia wspólnego unijnego systemu oceny; wskazano w nim główne elementy, które powinny określać zakres sprawozdawczości dotyczącej efektywności energetycznej i zrównoważonego charakteru centrów przetwarzania danych.
(14) Komisja skonsultowała się z odpowiednimi zainteresowanymi stronami i przedstawicielami państw członkowskich oraz zebrała dowody, uwagi i dobre praktyki dotyczące zakresu, elementów, informacji i kluczowych wskaźników efektywności, które należy uwzględnić we wspólnym unijnym systemie oceny.
(15) Komisja skonsultowała się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 34 dyrektywy (UE) 2023/1791 i zebrała uwagi dotyczące zakresu, elementów, informacji i kluczowych wskaźników efektywności, które należy uwzględnić we wspólnym unijnym systemie oceny,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1364 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1364 w sprawie pierwszego etapu ustanawiania wspólnego unijnego systemu oceny centrów przetwarzania danych |
Data aktu: | 14/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 17/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 06/06/2024 |