uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W konkluzjach z dnia 22 marca 2024 r. Rada Europejska stwierdziła, że biorąc pod uwagę pilność sytuacji Unia Europejska jest zdecydowana nadal udzielać Ukrainie i jej obywatelom wszelkiego niezbędnego wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego tak długo, jak będzie to konieczne i w takim zakresie, jakiego będzie wymagała sytuacja.
(2) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/1470 1 , zmieniającą decyzję 2014/512/CFSP 2 , w celu zapewnienia, aby centralne depozyty papierów wartościowych, w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 3 (rozporządzenie w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych), przechowujące aktywa i rezerwy o łącznej wartości przekraczającej 1 mln EUR miały wnosić z ich nadzwyczajnych zysków netto wynikających z immobilizacji rosyjskich aktywów wkłady finansowe odpowiadające 99,7 % tych zysków netto gromadzonych od dnia 15 lutego 2024 r. Wpłat należy dokonywać w półrocznych ratach do chwili, kiedy nadzwyczajne zyski przestaną gromadzić się w bilansach centralnych depozytów papierów wartościowych z powodu zaprzestania stosowania środków ograniczających zakazujących transakcji z udziałem aktywów i rezerw Banku Centralnego Rosji. Zgodnie z tą decyzją 90 % kwot wkładu finansowego wpłaconego na rzecz Unii ma zostać wykorzystane do wspierania Ukrainy za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF) ustanowionego decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 4 . Ponieważ przydział ma być poddawany przeglądowi co roku, a po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2025 r., odsetek wkładu finansowego przydzielonego do EPF może w przyszłości ulec zmianie.
(3) Aby wykorzystać istniejące mechanizmy realizacji, kwoty przydzielone na EPF powinny być przydzielone na środki pomocy przeznaczone na wsparcie wojskowe dla ukraińskich sił zbrojnych, w uzupełnieniu dobrowolnych wkładów, o których mowa w art. 30 decyzji (WPZiB) 2021/509. Takie przydzielone kwoty powinny mieć charakter dodatkowy do kwot odniesienia uzgodnionych w związku z odpowiednimi środkami pomocy. Należy przewidzieć konkretne przepisy dotyczące tego nowego źródła finansowania; powinny one dopełniać istniejące przepisy EPF. W szczególności dodatkowe wkłady nie muszą być ani akceptowane przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB), ani zatwierdzane przez komitet EPF. W decyzji (WPZiB) 2024/1470 przewiduje się już bezpośrednie zatwierdzenie przez Radę i dodatkowa procedura akceptacji nie jest potrzebna. Oprócz tego nie jest potrzebne zawieranie ustaleń administracyjnych z centralnymi depozytami papierów wartościowych, ponieważ przepisy dotyczące wkładu są określone w niniejszej decyzji.
(4) Przydzielanie kwot na środki pomocy wspierające Ukrainę pozostaje bez uszczerbku dla szczególnego charakteru polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich i dla stanowisk tych państw członkowskich, które wstrzymały się od głosu podczas głosowania i które złożyły formalne oświadczenie, lub wstrzymają się od głosu i złożą formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w odniesieniu do środka pomocy w ramach EPF. Te państwa członkowskie nadal nie będą zatem zobowiązane do stosowania decyzji dotyczących środków pomocy w ramach EPF, w przypadku gdy wstrzymały się od głosu i złożyły formalne oświadczenie. Nie ma zastosowania art. 5 ust. 3 zdanie drugie decyzji (WPZiB) 2021/509.
(5) Należy przewidzieć, by koszty administracyjne związane z zarządzaniem kwotami nie były pokrywane z krajowych wkładów na rzecz EPF, lecz mają być pokrywane z tych kwot. Wsparcie wojskowe w ramach EPF ma być udzielane zgodnie z odnośnymi ramami regulacyjnymi, w tym przepisami wykonawczymi EPF. Ponadto wszelkie wsparcie wojskowe ma być udzielane z pełnym poszanowaniem polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich, przy zapewnieniu przejrzystości i identyfikowalności wsparcia finansowanego z EPF oraz z uwzględnieniem interesów wszystkich państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obrony. Ponadto, zgodnie z art. 73 ust. 10 decyzji (WPZiB) 2021/509 w przypadkach gdy państwo członkowskie wstrzymało się od głosu i złożyło formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 TUE w odniesieniu do środka pomocy, który ma być finansowany z przeznaczonej do tego kwoty określonej w art. 73 ust. 10 akapit pierwszy decyzji (WPZiB) 2021/509, to państwo członkowskie nie wnosi wkładu w koszty tego środka pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 4 decyzji (WPZiB) 2021/509 nie jest państwem członkowskim wnoszącym wkład do celów pokrycia pozaumownej odpowiedzialności Unii wynikającej z wdrażania środka pomocy przyjętego na podstawie decyzji (WPZiB) 2021/509. To samo ma zastosowanie do państwa członkowskiego, które wstrzymało się od głosu i złożyło formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi TUE w odniesieniu do środka pomocy określonego w decyzji Rady (WPZiB) 2022/338 5 .
(6) Z uwagi na ewoluujące potrzeby ukraińskich sił zbrojnych i aby zmaksymalizować wartość dodaną Unii, Komitet Instrumentu ustanowiony decyzją (WPZiB) 2021/509 powinien określać i dokonywać okresowego przeglądu przydziału otrzymanych kwot na środki pomocy zgodnie z odpowiednimi strategicznymi kierunkami działania, przedstawionymi przez KPiB na podstawie art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509. Zastosowanie powinny mieć przepisy określone w art. 5 ust. 5 oraz w art. 11 ust. 8 i 14 decyzji (WPZiB) 2021/509.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1471 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/1471 w sprawie przydziału kwot wkładu finansowego wpłacanego na rzecz Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju na podstawie decyzji (WPZiB) 2024/1470 |
Data aktu: | 21/05/2024 |
Data ogłoszenia: | 22/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 23/05/2024 |