uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 134 ust. 10,
(1) Aby umożliwić osobie objętej dochodzeniem w sprawie domniemanego naruszenia, o którym to naruszeniu mowa w załączniku V lub VI do rozporządzenia (UE) 2023/1114, przedstawienie swojego stanowiska, osoba ta powinna mieć prawo do przedstawienia w rozsądnym terminie uwag na piśmie w odniesieniu do zawiadomienia o ustaleniach dokonanych w ramach dochodzenia, przy czym termin ten powinien być nie krótszy niż cztery tygodnie przed dniem, w którym urzędnik prowadzący dochodzenie ma przekazać swoje ustalenia EUNB. Osoba objęta dochodzeniem powinna mieć możliwość korzystania w trakcie dochodzenia z pomocy wybranego przez nią pełnomocnika. Urzędnik prowadzący dochodzenie powinien rozważyć, czy w wyniku uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem konieczna jest zmiana zawiadomienia o ustaleniach przed przekazaniem go EUNB.
(2) EUNB powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika prowadzącego dochodzenie na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować swoją linię obrony, przed przyjęciem ostatecznej decyzji w sprawie kar pieniężnych lub środków nadzorczych EUNB powinien zapewnić jej możliwość przedstawienia dalszych pisemnych uwag.
(3) W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem współpracowała w dochodzeniu, EUNB powinien mieć możliwość zastosowania określonych środków przymusu. W przypadku gdy EUNB podjął decyzję zobowiązującą daną osobę do zaprzestania naruszenia lub zażądał od niej dostarczenia kompletnych informacji lub przedłożenia kompletnych dokumentów, danych lub wszelkich innych materiałów, lub podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli na miejscu, EUNB może nałożyć okresowe kary pieniężne, aby skłonić tę osobę do zastosowania się do podjętej decyzji. Przed nałożeniem okresowych kar pieniężnych EUNB powinien zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość przedstawienia pisemnych uwag.
(4) Ponieważ urzędnik prowadzący dochodzenie wykonuje swoje zadania niezależnie, EUNB nie powinien być związany przygotowanymi przez niego aktami sprawy. Aby jednak zapewnić, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować swoją linię obrony, niezależnie od tego, czy EUNB nie zgadza się lub zgadza się z całością lub częścią ustaleń urzędnika prowadzącego dochodzenie, osobę tę należy poinformować o dokonanych ustaleniach i zapewnić jej możliwość ustosunkowania się do nich.
(5) W przypadku gdy EUNB przyjmie decyzję tymczasową na podstawie art. 135 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinien zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość przedstawienia swojego stanowiska jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej i przed przyjęciem decyzji potwierdzającej naruszenie. W ramach tej procedury należy jednak przyznać osobie objętej dochodzeniem prawo do wcześniejszego przedstawienia swojego stanowiska na etapie prowadzenia dochodzenia przez urzędnika prowadzącego dochodzenie.
(6) Uprawnienie EUNB do nakładania okresowych kar pieniężnych powinno być wykonywane z należytym poszanowaniem prawa do obrony, przy czym kar nie należy nakładać na okres dłuższy niż jest to konieczne. W przypadku gdy EUNB podejmie decyzję o nałożeniu okresowej kary pieniężnej, dana osoba powinna mieć możliwość przedstawienia swojego stanowiska, a kara pieniężna powinna przestać obowiązywać z chwilą, gdy osoba ta zastosuje się do decyzji EUNB, która jest do niej skierowana.
(7) Akta sprawy przygotowane przez EUNB i urzędnika prowadzącego dochodzenie zawierają informacje, które są niezbędne osobie objętej dochodzeniem do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu przez osobę objętą dochodzeniem zawiadomienia o ustaleniach od urzędnika prowadzącego dochodzenie albo od EUNB osobie tej powinno przysługiwać zatem prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Wykorzystanie dokumentów zawartych w aktach sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie na potrzeby postępowań sądowych lub administracyjnych mających związek z naruszeniami rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(8) Zarówno uprawnienie do nakładania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych powinny przysługiwać z zastrzeżeniem terminu przedawnienia. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w odniesieniu do nakładania i egzekwowania kar pieniężnych lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec podmiotów nadzorowanych oraz doświadczenie EUNB w stosowaniu takich przepisów.
(9) Aby zapewnić właściwe zdeponowanie pobranych kar pieniężnych i okresowych kar pieniężnych, EUNB powinien deponować je na oprocentowanych rachunkach otwartych każdorazowo wyłącznie na potrzeby pojedynczej kary pieniężnej lub na potrzeby okresowych kar pieniężnych mających na celu położenie kresu pojedynczemu naruszeniu. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej EUNB powinien przekazywać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji w wyniku wyczerpania lub wygaśnięcia prawa do odwołania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1504 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1504 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 przez określenie przepisów proceduralnych regulujących wykonywanie przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego uprawnienia do nakładania kar pieniężnych lub okresowych kar pieniężnych na emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i emitentów znaczących tokenów będących e-pieniądzem |
Data aktu: | 22/02/2024 |
Data ogłoszenia: | 30/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 19/06/2024 |