uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
(1) Decyzją Komisji 2008/721/WE 1 ustanowiono strukturę doradczą w zakresie naukowej oceny ryzyka w obszarach bezpieczeństwa konsumentów, zdrowia publicznego oraz środowiska, w skład której wchodzą Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), Komitet Naukowy ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER), Komitet Naukowy ds. Pojawiających się i Nowo Rozpoznanych Zagrożeń dla Zdrowia (SCENIHR) oraz zespół doradców.
(2) Z doświadczenia wynika, że istnieje potrzeba wprowadzenia modyfikacji i poprawy obecnej struktury i procedur postępowania tych komitetów naukowych. Aby osiągnąć skuteczność i spójność oraz uniknąć powielania działań, należy w szczególności połączyć SCHER i SCENIHR.
(3) Komitety naukowe powinny mieć możliwość zapraszania do udziału w swoich pracach ekspertów zewnętrznych posiadających odpowiednią wiedzę naukową i specjalistyczną. W związku z tym istniejący Zespół Doradców Naukowych ds. Oceny Ryzyka nie będzie już potrzebny.
(4) Doświadczenie pokazuje ponadto, że aby zapewnić ciągłość członkostwa w komitetach, następców należy wyznaczać, powołując nowych członków ze sporządzonej w tym celu listy rezerwowej.
(5) W 2015 r. przeprowadzana jest druga śródokresowa ocena funkcjonowania komitetów naukowych, a jej wyniki spodziewane są na początku 2016 r. W ramach działań następczych można przeprowadzić ewentualną dalszą reorganizację komitetów naukowych.
(6) Prace komitetów skutecznie przyczyniają się do poprawy zdrowia publicznego oraz ochrony obywateli i środowiska. Polegają one na analizie najnowszych dostępnych danych naukowych w celu zapewnienia Komisji rzetelnej, terminowej i opartej na dowodach oceny ryzyka oraz doradztwa naukowego na potrzeby opracowywania i monitorowania unijnych polityk i przepisów dotyczących zdrowia publicznego, bezpieczeństwa konsumentów i zagrożeń dla środowiska. Działania prowadzone przez komitety mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia przez Komisję odpowiednich celów polityki Unii. Należy zatem zapewnić komitetom naukowym odpowiednie wsparcie finansowe w postaci dodatku specjalnego dla ich członków i ekspertów zewnętrznych, wykraczającego poza zwrot kosztów. Finansowanie działań komitetów naukowych powinno być zapewnione z odpowiedniej linii budżetowej przeznaczonej na wspieranie inicjatyw w obszarze zdrowia publicznego, bezpieczeństwa konsumentów i środowiska, stosownie do przypadku.
(7) Prace komitetów naukowych powinny odbywać się z zapewnieniem wysokiego poziomu wiedzy specjalistycznej, niezależności i przejrzystości. Muszą być organizowane zgodnie z najlepszymi praktykami i zasadami oceny ryzyka, która jest niezależna od procesu zarządzania ryzykiem i podejmowania decyzji.
(8) Członkowie komitetów powinni być wysoko wykwalifikowanymi, wyspecjalizowanymi i niezależnymi ekspertami działającymi w interesie publicznym. Ich doboru należy dokonywać na podstawie obiektywnych kryteriów w drodze publicznego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania i należy ich mianować ad personam. Wiedza specjalistyczna członków powinna odpowiednio obejmować dziedziny podlegające kompetencjom komitetów i odzwierciedlać różnorodność problemów i podejść naukowych. W miarę możliwości należy zapewnić równowagę pod względem pochodzenia geograficznego i płci.
(9) Komitety naukowe powinny być zorganizowane w sposób elastyczny, aby umożliwić im doradzanie Komisji w kwestiach wchodzących w zakres ustalonych obszarów kompetencji, w kwestiach pojawiających się i nowo rozpoznanych zagrożeń dla zdrowia oraz w kwestiach, które nie wchodzą w zakres kompetencji innych organów Unii, a także aby w razie potrzeby zapewnić szybkie doradztwo.
(10) Ustanowiono szereg organów Unii odpowiedzialnych między innymi za ocenę ryzyka w różnych dziedzinach. Konieczne jest zapewnienie spójności oceny ryzyka przeprowadzanej przez te organy Unii oraz wspieranie koordynacji między komitetami naukowymi a takimi innymi organami. Komitety naukowe powinny zwiększyć swą efektywność także poprzez odpowiednią wymianę informacji i wiedzy specjalistycznej oraz poprzez współpracę z innymi organami i organizacjami naukowymi na poziomie krajowym i międzynarodowym.
(11) Ważne jest, aby komitety naukowe, przy zachowaniu pełnej niezależności, zapewniły otwartość i przejrzystość swoich prac poprzez ustanowienie odpowiednich procedur dialogu między zainteresowanymi stronami. Otwartość i przejrzystość, do których dąży się poprzez wdrożenie niniejszej decyzji, należy zapewnić przy pełnym przestrzeganiu wymogów określonych w prawodawstwie unijnym dotyczącym publicznego dostępu do dokumentów, uwzględniając ochronę danych osobowych i tajemnicy handlowej.
(12) Dane osobowe należy gromadzić, przetwarzać i publikować zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(13) W związku z tym, a także w celu zapewnienia jasności i zrozumiałości należy uchylić decyzję 2008/721/WE i zastąpić ją nową decyzją,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1514 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/1514 w sprawie ustanowienia komitetów naukowych w dziedzinie zdrowia publicznego, bezpieczeństwa konsumentów i środowiska |
Data aktu: | 07/08/2015 |
Data ogłoszenia: | 31/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 31/05/2024 |