uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa o handlu i współpracy"), a w szczególności jej art. 317 ust. 1 i art. 318 ust. 1,
(1) Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Energii ("specjalny komitet") jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania umowy o handlu i współpracy oraz do zapewniania jej właściwego funkcjonowania w obszarze swoich kompetencji. Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy specjalny komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia temu specjalnemu komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f) umowy o handlu i współpracy.
(2) Art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ze stron zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych gazu i energii elektrycznej z Unii oraz ze Zjednoczonego Królestwa opracowali skuteczne i inkluzywne uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, z myślą o wspieraniu planowania i zadań operacyjnych związanych z realizacją celów tytułu VIII (Energia) umowy o handlu i współpracy. W artykule tym określono zakres i warunki uzgodnień roboczych, w szczególności to, że nie obejmują one udziału operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E lub ENTSOG ani nie powodują przyznania tym operatorom statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E lub ENTSOG.
(3) Zgodnie z art. 317 ust. 1 akapit trzeci umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych i ram współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród operatorów systemów przesyłowych.
(4) W art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy zobowiązano każdą ze stron do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 możliwie jak najszybciej nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów umowy o handlu i współpracy, oraz określono zakres i warunki takich uzgodnień administracyjnych. Art. 318 ust. 2 umowy o handlu i współpracy stanowi w szczególności, że takie uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania temu organowi statusu porównywalnego z udziałem w ACER.
(5) Zgodnie z art. 318 ust. 1 akapit drugi umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych dla takiej współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród organów regulacyjnych.
(6) Specjalny komitet powinien możliwie jak najszybciej uzgodnić wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych, o których mowa w art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, oraz wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych, o których mowa w art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, opierając się w jak największym stopniu na pracach realizowanych od 2021 r. przez operatorów systemów przesyłowych, organy regulacyjne, ENTSO-E, ENTSOG i ACER,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1550 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1/2024 (2024/1550) w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) |
Data aktu: | 05/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 31/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 05/04/2024 |