Decyzja 1/2024 (2024/1550) w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator)

DECYZJA nr 1/2024 SPECJALNEGO KOMITETU DS. ENERGII USTANOWIONEGO W ART. 8 UST. 1 LIT. L) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY
z dnia 5 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) [2024/1550]

SPECJALNY KOMITET DS. ENERGII,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa o handlu i współpracy"), a w szczególności jej art. 317 ust. 1 i art. 318 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Energii ("specjalny komitet") jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania umowy o handlu i współpracy oraz do zapewniania jej właściwego funkcjonowania w obszarze swoich kompetencji. Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy specjalny komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia temu specjalnemu komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f) umowy o handlu i współpracy.

(2) Art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy stanowi, że każda ze stron zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych gazu i energii elektrycznej z Unii oraz ze Zjednoczonego Królestwa opracowali skuteczne i inkluzywne uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, z myślą o wspieraniu planowania i zadań operacyjnych związanych z realizacją celów tytułu VIII (Energia) umowy o handlu i współpracy. W artykule tym określono zakres i warunki uzgodnień roboczych, w szczególności to, że nie obejmują one udziału operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E lub ENTSOG ani nie powodują przyznania tym operatorom statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E lub ENTSOG.

(3) Zgodnie z art. 317 ust. 1 akapit trzeci umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych i ram współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród operatorów systemów przesyłowych.

(4) W art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy zobowiązano każdą ze stron do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 możliwie jak najszybciej nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów umowy o handlu i współpracy, oraz określono zakres i warunki takich uzgodnień administracyjnych. Art. 318 ust. 2 umowy o handlu i współpracy stanowi w szczególności, że takie uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania temu organowi statusu porównywalnego z udziałem w ACER.

(5) Zgodnie z art. 318 ust. 1 akapit drugi umowy o handlu i współpracy specjalny komitet uzgadnia wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych dla takiej współpracy w celu możliwie szybkiego ich rozpowszechnienia wśród organów regulacyjnych.

(6) Specjalny komitet powinien możliwie jak najszybciej uzgodnić wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych, o których mowa w art. 317 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, oraz wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych, o których mowa w art. 318 ust. 1 umowy o handlu i współpracy, opierając się w jak największym stopniu na pracach realizowanych od 2021 r. przez operatorów systemów przesyłowych, organy regulacyjne, ENTSO-E, ENTSOG i ACER,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku I jako wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSO-E a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa. Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej.

Artykuł  2

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku II jako wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSOG a operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa. Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród operatorów systemów przesyłowych gazu.

Artykuł  3

Niniejszym przyjmuje się wytyczne specjalnego komitetu określone w załączniku III jako wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych między ACER a organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator). Specjalny komitet zwraca się do stron o niezwłoczne rozpowszechnienie tych wytycznych wśród organów regulacyjnych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli i Londynie dnia 5 kwietnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSO-E a operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa

Uwzględniając art. 317 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, między ENTSO-E, z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych (OSP) energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony,
1.
wzywa się ENTSO-E i OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa do jak najszybszego opracowania i wdrożenia skutecznych i inkluzywnych uzgodnień roboczych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.
2.
Uzgodnienia robocze powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:
rynki energii elektrycznej
dostęp do sieci
bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej
planowanie infrastruktury
energia morska
skuteczne wykorzystanie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych
obniżanie emisyjności sektora gazu.

Uzgodnienia robocze powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.
OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa powinni działać wspólnie i powinni ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ENTSO-E z należytym uwzględnieniem odpowiednich reguł konkurencji.
4.
Uzgodnienia robocze nie obejmują udziału OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSO-E ani nie powodują przyznania im statusu porównywalnego z udziałem w ENTSO-E, ani nie przewidują uczestnictwa OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach ENTSO-E.
5.
Uzgodnienia robocze należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień roboczych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

ZAŁĄCZNIK  II

Wytyczne dotyczące uzgodnień roboczych między ENTSOG a operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa

Uwzględniając art. 317 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby operatorzy systemów przesyłowych opracowali uzgodnienia robocze, w tym ramy współpracy, między ENTSOG, z jednej strony, a operatorami systemów przesyłowych (OSP) gazu ze Zjednoczonego Królestwa, z drugiej strony,
1.
wzywa się ENTSOG i OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa do jak najszybszego opracowania i wdrożenia skutecznych i inkluzywnych uzgodnień roboczych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.
2.
Uzgodnienia robocze powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:
rynki gazu
dostęp do sieci
bezpieczeństwo dostaw gazu
planowanie infrastruktury
energia morska
skuteczne wykorzystanie gazowych połączeń międzysystemowych
obniżanie emisyjności sektora gazu i jakość gazu, w tym aspekty redukcji emisji metanu w przypadku stosowania gazu ziemnego.

Uzgodnienia robocze powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.
OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa powinni działać wspólnie i muszą ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ENTSOG z należytym uwzględnieniem odpowiednich reguł konkurencji.
4.
Uzgodnienia robocze nie obejmują udziału OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa w ENTSOG ani nie powodują przyznania im statusu porównywalnego z udziałem w ENTSOG, ani nie przewidują uczestnictwa OSP gazu ze Zjednoczonego Królestwa w posiedzeniach ENTSOG.
5.
Uzgodnienia robocze należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień roboczych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

ZAŁĄCZNIK  III

Wytyczne dotyczące uzgodnień administracyjnych między ACER a organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator)

Uwzględniając art. 318 umowy o handlu i współpracy, który zobowiązuje strony do zapewnienia, aby Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy nawiązali kontakty i dokonali uzgodnień administracyjnych, aby ułatwić osiągnięcie celów przedmiotowej umowy,
1.
wzywa się ACER i organ regulacyjny w Zjednoczonym Królestwie wyznaczony zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator) do jak najszybszego dokonania uzgodnień administracyjnych w celu zapewnienia skutecznej współpracy.
2.
Uzgodnienia administracyjne powinny obejmować następujące obszary współpracy i aspekty ściśle z nimi związane:
rynki energii elektrycznej i gazu
dostęp do sieci
zapobieganie nadużyciom na rynkach i wykrywanie nadużyć, w tym odpowiednia wymiana informacji
bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej i gazu
planowanie infrastruktury
energia morska
skuteczne wykorzystanie połączeń międzysystemowych
współpraca między operatorami systemów przesyłowych
obniżanie emisyjności sektora gazu i jakość gazu.

Uzgodnienia administracyjne powinny ograniczać się do kwestii technicznych i administracyjnych, w tym do wymiany informacji, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej autonomii decyzyjnej każdej ze stron w odniesieniu do ich zadań z zakresu kształtowania polityki odpowiednio w Unii i w Zjednoczonym Królestwie.

3.
GEMA oraz Utility Regulator, jako organy regulacyjne w Zjednoczonym Królestwie, powinny działać wspólnie i muszą ustanowić własne formy koordynacji w celu nawiązania współpracy z ACER jako jedna, wspólna delegacja.
4.
Uzgodnienia administracyjne nie obejmują udziału organu regulacyjnego w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonego zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy w ACER ani nie powodują przyznania mu statusu porównywalnego z udziałem w ACER, ani nie przewidują uczestnictwa tego organu w posiedzeniach ACER.
5.
Uzgodnienia administracyjne należy opracować jak najszybciej, a przed ich zawarciem - przedłożyć je specjalnemu komitetowi do rozpatrzenia. Po zawarciu uzgodnień administracyjnych należy stosownie poinformować o nich odpowiednich uczestników rynku.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1550

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1/2024 (2024/1550) w sprawie przyjęcia wytycznych dotyczących ram współpracy między, odpowiednio, ENTSO-E i operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa, ENTSOG i operatorami systemów przesyłowych gazu ze Zjednoczonego Królestwa oraz ACER i organem regulacyjnym w Zjednoczonym Królestwie wyznaczonym zgodnie z art. 310 umowy o handlu i współpracy (GEMA oraz Utility Regulator)
Data aktu: 05/04/2024
Data ogłoszenia: 31/05/2024
Data wejścia w życie: 05/04/2024