uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 22 ust. 6 akapit trzeci i art. 26d ust. 6 akapit trzeci,
(1) W celu zapewnienia, by inwestorzy dysponowali wszystkimi informacjami, które są im niezbędne do podejmowania świadomych decyzji w odniesieniu do wpływu ich inwestycji na zrównoważony rozwój, ujawniane informacje związane ze zrównoważonym rozwojem powinny być dostatecznie jasne, zwięzłe i wyeksponowane.
(2) Aby zwiększyć porównywalność głównych niekorzystnych skutków związanych z aktywami finansowanymi przez ekspozycje bazowe dla czynników zrównoważonego rozwoju, konieczne jest wprowadzenie rozróżnienia między, z jednej strony, wskaźnikami niekorzystnych skutków, które - w związku z istotnością powiązanych z tymi skutkami ekspozycji - zawsze odzwierciedlają główne niekorzystne skutki, oraz, z drugiej strony, dodatkowymi wskaźnikami niekorzystnych skutków, które jednostki inicjujące uznają za szczególnie istotne.
(3) W związku z tym, że nie zawsze mogą być łatwo dostępne informacje dotyczące wszystkich wskaźników zrównoważonego rozwoju, jednostki inicjujące powinny być zobowiązane wyłącznie do ujawniania informacji na temat przynajmniej jednego dodatkowego wskaźnika głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju związanych z klimatem lub innymi aspektami środowiskowymi oraz na temat przynajmniej jednego dodatkowego wskaźnika głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju związanych z kwestiami społecznymi lub dotyczących zarządzania.
(4) W przypadku wszystkich wskaźników, zważywszy że informacje dotyczące głównych niekorzystnych skutków mogą nie być łatwo dostępne, jednostki inicjujące powinny mieć możliwość wykorzystywania danych uzyskanych przez nie albo bezpośrednio od dłużników albo od ekspertów zewnętrznych, albo stosowania założeń, które uznają za racjonalne. Jednostki inicjujące powinny jednak przedstawić szczegółowe wyjaśnienie dotyczące tego, w jaki sposób dołożyły wszelkich starań w celu uzyskania informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków od takich dłużników lub ekspertów zewnętrznych lub przez przyjęcie racjonalnych założeń.
(5) Zgodnie z art. 7 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2017/2402 w związku z art. 7 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia informacje dotyczące sekurytyzacji, w przypadku gdy istnieje obowiązek sporządzania prospektu emisyjnego, muszą być udostępniane za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji zarejestrowanego w ESMA. Aby ułatwić śledzenie informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków, udostępnianych za pośrednictwem takiego repozytorium sekurytyzacji, jednostki inicjujące powinny stosować kod pozycji, który jest spójny z kodami określonymi w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/1224 2 .
(6) Zarówno art. 22 ust. 4 akapit drugi, jak i art. 26d ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/2402 odnoszą się do dostępnych informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków związanych z aktywami finansowanymi przez ekspozycje bazowe dla czynników zrównoważonego rozwoju. Aby ułatwić jednostkom inicjującym uzyskanie całościowego obrazu obowiązków dotyczących ujawniania takich informacji oraz aby zapewnić spójność między przepisami i standardowymi szablonami służącymi do ujawniania takich głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do, z jednej strony, prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji tradycyjnych nieobejmujących ABCP oraz, z drugiej strony, bilansowych sekurytyzacji STS, regulacyjne standardy techniczne, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, należy ująć w jednym rozporządzeniu.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 , w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 4 i w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 , przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 marca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1700 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1700 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających, w odniesieniu do prostej, przejrzystej i standardowej sekurytyzacji tradycyjnej nieobejmującej ABCP oraz w odniesieniu do prostej, przejrzystej i standardowej sekurytyzacji bilansowej, treść, metody i prezentację informacji dotyczących głównych niekorzystnych skutków związanych z aktywami finansowanymi przez ekspozycje bazowe dla czynników zrównoważonego rozwoju |
Data aktu: | 05/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 18/06/2024 |
Data wejścia w życie: | 08/07/2024 |