Decyzja 2024/2193 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024

DECYZJA RADY (UE) 2024/2193
z dnia 8 grudnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 1  (TWT) został zatwierdzony w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/392 2  i wszedł w życie w dniu 1 maja 2019 r.

(2) Zgodnie z art. 35 TWT Regionalny Komitet Sterujący Wspólnoty Transportowej (zwany dalej "Komitetem Sterującym") przyjmuje corocznie budżet Wspólnoty Transportowej. Art. 35 TWT uprawnia również Komitet Sterujący do przyjmowania decyzji określających procedurę na potrzeby wykonania budżetu.

(3) Komitet Sterujący ma przyjąć decyzję w sprawie budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024 na ostatnim posiedzeniu w 2023 r.

(4) Proponowany budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2024 jest niezbędny do właściwego funkcjonowania organów Wspólnoty Transportowej. Pokrywa on koszty zasobów ludzkich, podróży, sprzętu informatycznego i oprogramowania komputerowego, a także wydatki operacyjne, jak na przykład na analizy, budowanie zdolności, pomoc techniczną oraz organizację konferencji i spotkań.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Sterującego dotyczące decyzji w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024, ponieważ przedmiotowa decyzja, która jest niezbędna do właściwego funkcjonowania Stałego Sekretariatu oraz organów Wspólnoty Transportowej, będzie wiążąca dla Unii.

(6) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Sterującego powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej (zwanego dalej "Komitetem Sterującym") w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024, oparte jest na projekcie decyzji Komitetu Sterującego dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ nr 2023/...

z dnia ...

w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024

REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 3 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 i art. 35,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2024, załączony do niniejszej decyzji, zostaje niniejszym przyjęty.

Sporządzono w ...

ZAŁĄCZNIK

BUDŻET WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ NA ROK 2024

Linia budżetowa Kwota (w EUR)
1. Stały Sekretariat
1.1. Zasoby ludzkie 1 442670
1.2. Koszty podróży 138 836
1.3. Koszty biurowe, sprzęt i oprogramowanie 48 020
1.4. Inne koszty i usługi, w tym:

- usługi zlecane na zewnątrz i inne usługi (audyt, eksponowanie, szkolenie pracowników, opłaty bankowe)

- budowanie zdolności

- koszty posiedzeń i konferencji

- koszty technologii informacyjnych i komunikacji

- koszty rekrutacji personelu

799 857
1.5. Analizy, pomoc techniczna na rzecz wspierania wdrażania dorobku prawnego UE i planów działania 370 000
2. Rada Ministerialna
2.1. Koszty posiedzeń i konferencji 15 000
3. Regionalny Komitet Sterujący
3.1. Koszty posiedzeń i konferencji 12 353
4. Komitety techniczne
4.1. Koszty posiedzeń i konferencji 218084
5. Forum socjalne
5.1. Koszty posiedzeń i konferencji 9 808
6. Komitet Budżetowy
6.1. Koszty posiedzeń i konferencji 5 286
Suma cząstkowa (bez rezerwy budżetowej) 3059914
Rezerwa budżetowa (ok. 2 %) 61 286
Suma całkowita 3 121 200
Linia budżetowa Kwota (w EUR)
Wkład UE (80 % sumy całkowitej) 2496 960
Wkład Stron z Europy Południowo-Wschodniej (20 % sumy całkowitej: załącznik V do TWT określa wkłady poszczególnych państw) 624 240
Środki przeniesione z 2023 r. (oszacowanie) 4
Analizy, pomoc techniczna na rzecz wspierania wdrażania dorobku prawnego UE i planów działania 5 510 000
1 Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1).
3 Dz.U. UE L 278 z 27.10.2017, s. 3.
4 Zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami finansowymi Wspólnoty Transportowej. Kwoty przeniesione nie stanowią części kwot zapisanych w budżecie na rok 2024.
5 Kwota ogółem ma zostać określona po zakończeniu postępowań o udzielenie zamówienia i umów o świadczenie usług podpisanych w czwartym kwartale 2023 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2193

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2193 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2024
Data aktu: 08/12/2023
Data ogłoszenia: 03/09/2024