- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia w celu Badań z zakresu Zarządzania Ruchem Lotniczym w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 3 za rok budżetowy 2022,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0094/2024),
A. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie w celu Badań z zakresu Zarządzania Ruchem Lotniczym w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 3 (SESAR 3) (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w listopadzie 2021 r. w ramach programu "Horyzont Europa" na okres kończący się 31 grudnia 2031 r. 1 ; zwraca uwagę, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 zastąpiło Wspólne Przedsięwzięcie SESAR ustanowione w lutym 2007 r. w ramach siódmego programu ramowego w zakresie badań naukowych na okres ośmiu lat 2 (SESAR 1), którego czas trwania został wydłużony w czerwcu 2014 r. w ramach programu "Horyzont 2020" do 31 grudnia 2024 r. 3 ;
B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie jest partnerstwem publiczno-prywatnym na rzecz opracowania zmodernizowanego systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie i szybszego utworzenia cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej za pomocą badań naukowych i innowacji; mając na uwadze, że jego członkami założycielami są Unia reprezentowana przez Komisję, Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) oraz ponad 50 organizacji reprezentujących cały łańcuch wartości w sektorze lotnictwa, w tym porty lotnicze, wszelkiego rodzaju użytkownicy przestrzeni powietrznej, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, operatorzy bezzałogowych statków powietrznych i dostawcy usług, przedstawiciele przemysłu wytwórczego i społeczność naukowa;
C. mając na uwadze, że aby zwiększyć przejrzystość, Wspólne Przedsięwzięcie powinno ujawniać w swoich rocznych sprawozdaniach finansowych istotne informacje dotyczące wkładów członków na poziomie programu; mając na uwadze, że w odniesieniu do każdego programu, w którym uczestniczy, Wspólne Przedsięwzięcie powinno przedstawiać do końca roku, w podziale na kategorie członków, wszystkie istotne informacje, w tym obowiązujące wartości docelowe dotyczące wkładów ustalone dla danego programu, wysokość otrzymanych wkładów oraz wysokość zobowiązań prawnych w tym zakresie; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno nadal zwiększać przejrzystość;
Uwagi ogólne
1. na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności 4 zwraca uwagę, że program cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej rozpoczął się w 2022 r. wraz z zatwierdzeniem wieloletniego programu prac i pierwszego dwuletniego programu prac oraz ogłoszeniem dwóch pierwszych zaproszeń w ramach programu "Horyzont Europa" na(1) badania eksploracyjne i przemysłowe oraz(2) przyspieszone innowacje i wprowadzenie na rynek; odnotowuje, że spośród 127 otrzymanych propozycji projektów wybrano 48, co stanowi inwestycję o łącznej wartości 350 mln EUR;
2. z zadowoleniem przyjmuje wkład Wspólnego Przedsięwzięcia w reakcję na bezprawną i niczym nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie, która to wojna wpłynęła na przepływ ruchu, co wymagało dostosowania działań Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie kontroli ruchu lotniczego (ATC) i zwiększyło zapotrzebowanie na pracę kontrolerów ruchu lotniczego;
3. zwraca uwagę, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie poczyniło postępy w ukończeniu działań w zakresie badań naukowych i innowacji w ramach programu SESAR 2020, a zarazem umożliwiło nowemu partnerstwu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3 osiągnięcie pełnej funkcjonalności oraz uruchomienie programu badań naukowych i innowacji w zakresie cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej;
4. zauważa ponadto, że opracowane działania stanowią ważny wkład w strategiczne priorytety i inicjatywy Komisji Europejskiej, a mianowicie jednolitą europejską przestrzeń powietrzną, Europejski Zielony Ład i inicjatywę "Europa na miarę ery cyfrowej";
Zarządzanie budżetem i finansami
5. z zadowoleniem przyjmuje wkład Wspólnego Przedsięwzięcia w reakcję na nielegalną i nieuzasadnioną rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, która to wojna wpłynęła na przepływ ruchu, co wymagało dostosowania działań w dziedzinie kontroli ruchu lotniczego, prowadząc do zwiększonego zapotrzebowania na pracę kontrolerów ruchu lotniczego;
6. zwraca uwagę, że na rok 2022 dostępny budżet 5 wyniósł 146,9 mln EUR w środkach na płatności (69,9 mln EUR w 2021 r.) i 158,8 mln EUR w środkach na zobowiązania (34,8 mln EUR w 2021 r.);
7. zauważa, że zmiany w wysokości budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia wynikają w dużej mierze z tego, na jakim etapie wdrażania są w danym roku wieloletnie programy w dziedzinie badań naukowych i innowacji; odnotowuje, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło realizację programu "Horyzont Europa", w związku z czym budżet na 2022 r. obejmuje budżet zobowiązań w ramach pierwszych zaproszeń do udziału w programie "Horyzont Europa" zaplanowanych na 2022 r. oraz budżet płatności z tytułu powiązanych płatności zaliczkowych;
8. zwraca uwagę, że Rada Zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia przyjęła budżet na 2022 r. w grudniu 2021 r. i że decyzją tą zatwierdzono niektóre elementy przejściowe związane z rocznym programem prac, budżetem, planem zatrudnienia i planem zamówień Wspólnego Przedsięwzięcia na lata 2021 i 2022; zwraca uwagę, że budżet na rok 2022 był dwukrotnie zmieniany w październiku 2022 r., a trzecią poprawkę wprowadzono w grudniu 2022 r. 6 ;
9. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") odnotowuje, że w rocznym sprawozdaniu finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia za 2022 r. występują znaczne różnice, jeśli chodzi o kwoty wkładów uznanych w przypadku poszczególnych kategorii członków (Unia, członkowie prywatni i Eurocontrol); zwraca uwagę, że różnice te wynikają z faktu, że wkłady pieniężne wnoszone przez Unię są zatwierdzane i uznawane w momencie wypłacenia środków Wspólnemu Przedsięwzięciu na początku wdrażania projektu, natomiast wkłady rzeczowe uczestników są uznawane dopiero po zatwierdzeniu kosztów poniesionych i zgłoszonych w ramach realizacji projektu;
10. zwraca uwagę, że należy wyeliminować rozbieżności między uznaną kwotą wkładów pieniężnych a kwotą wkładów rzeczowych przez dostarczanie informacji na temat zobowiązań prawnych członków Wspólnego Przedsięwzięcia na koniec roku w odniesieniu do podpisanych umów o udzielenie dotacji i udzielonych zamówień;
11. odnotowuje, że w odniesieniu do realizacji programu "Horyzont 2020" na koniec 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie zadeklarowało w pełni maksymalny wkład operacyjny UE w wysokości 555,8 mln EUR na podpisane umowy o udzielenie dotacji i zamówienia w ramach programu, a około 65,7 mln EUR (lub 11,8 %) z tej kwoty pozostaje do zapłaty w nadchodzących latach z tytułu projektów i umów, których jeszcze nie ukończono; dodatkowo zwraca uwagę, że członkowie prywatni zobowiązali się prawnie do wniesienia całości swoich wkładów rzeczowych w kwocie 280 mln EUR, określonej jako docelowa w umowie o członkostwo branżowe, oraz że z tej kwoty członkowie branżowi zgłosili kwotę 278,5 mln EUR (tj. 99,5 %) na koniec 2022 r.; zauważa ponadto, że Eurocontrol w pełni zrealizował docelowy poziom wkładów operacyjnych wynoszący 467 mln EUR określony w umowie dwustronnej i z tej kwoty zgłosił 313,6 mln EUR (tj. 67 % wartości docelowej) na koniec 2022 r.;
12. zauważa, że jeśli chodzi o działania w ramach programu "Horyzont 2020", Wspólne Przedsięwzięcie nie uzyskało żadnych nowych środków na zobowiązania z tytułu działalności operacyjnej, ponieważ ostatnie ogłoszone przez nie zaproszenie do składania wniosków zamknięto z końcem 2020 r.; odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu operacyjnego Wspólnego Przedsięwzięcia na 2022 r. był znacznie niższy niż w poprzednich latach (54 % w 2022 r., 93 % w 2021 r.) ze względu na rosnące koszty i problemy z realizacją, z którymi borykają się beneficjenci w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 oraz wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; zwraca uwagę, że w związku z powyższym konieczne było wydłużenie czasu trwania większości projektów w ramach programu "Horyzont 2020" i przeniesienie płatności końcowych na 2023 r.;
13. zauważa, że środki na zobowiązania na 2022 r. w ramach programu "Horyzont Europa" zostały w całości wykorzystane w pierwszych dwóch naborach wniosków ogłoszonych w kwietniu 2022 r.; odnotowuje, że Komisja wniosła wkład pieniężny w wysokości 83,5 mln EUR w celu realizacji tych projektów w 2022 r.; zauważa jednak, że w związku z tym, iż do końca roku nie zakończono etapu oceny, wkłady pieniężne będzie można wykorzystać dopiero w pierwszej połowie 2023 r., po podpisaniu umów o udzielenie dotacji i dokonaniu powiązanych płatności zaliczkowych;
14. z zadowoleniem odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie nadal zarządzało 71 projektami w zakresie badań rozpoznawczych, przemysłowych i walidacyjnych, z udziałem 300 różnych beneficjentów, z których prawie 20 % to MŚP, 17 % - instytucje szkolnictwa wyższego, a 9 % - organizacje badawcze; przypomina, że Wspólne Przedsięwzięcie stwarza nowe możliwości dla MŚP;
15. zwraca uwagę, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie nadal wzmacniało partnerstwo z Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), dążąc do zacieśnienia współpracy i koordynacji w ramach umowy o gwarantowanym poziomie usług, aby powierzyć EASA świadczenie usług w obszarze zarządzania ruchem lotniczym lub usług żeglugi powietrznej, w tym wdrożenie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej; podkreśla znaczenie dalszego rozwoju tej przestrzeni;
16. odnotowuje nadwyżkę z 2022 r. w wysokości 107,2 mln EUR, wynikającą z późnego przyjęcia jednolitego aktu podstawowego;
17. podkreśla znaczenie Wspólnego Przedsięwzięcia dla realizacji cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej, w wyniku czego wybrano 48 projektów o łącznej wartości 350 mln EUR, w tym dotyczących uruchomienia pięciu instalacji demonstracyjnych cyfrowej przestrzeni powietrznej; z zadowoleniem przyjmuje bliski dialog prowadzony od 2011 r. między Wspólnym Przedsięwzięciem a Europejską Agencją Obrony (EDA) na temat kwestii wojskowych i wkładów w program cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej; zwraca uwagę, że EDA pełni obecnie rolę głównego łącznika między programem cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej a lotnictwem wojskowym i zarządzaniem ruchem lotniczym oraz jest odpowiedzialna za koordynację opinii wojskowych w odniesieniu do jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej i SESAR;
Systemy zarządzania i kontroli
18. odnotowuje, że jeśli chodzi o wydatki w ramach programów "Horyzont 2020" i "Horyzont Europa", audyty ex post przeprowadziła Wspólna Służba Audytu DG RTD Komisji; zwraca uwagę, że w przypadku wydatków w ramach programu "Horyzont 2020" (rozliczenia i płatności końcowe) Wspólne Przedsięwzięcie zgłosiło reprezentatywny poziom błędu wynoszący 2,4 %, a poziom błędu rezydualnego wyniósł 1,8 % 7 ; zauważa, że w odniesieniu do programu "Horyzont Europa" nie przeprowadzono dotychczas audytów ex post, ponieważ pierwsze płatności okresowe są planowane dopiero na 2024 r.;
19. odnotowuje, że w ramach oceny mechanizmów kontroli mających zastosowanie do płatności z tytułu działalności operacyjnej Wspólnego Przedsięwzięcia Trybunał zbadał losowo dobraną próbę płatności z programu "Horyzont 2020" dokonanych w 2022 r. na poziomie beneficjentów końcowych 8 ; odnotowuje ponadto, że Trybunał nie stwierdził poważnych błędów kwantyfikowalnych u objętych próbą beneficjentów Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa jednak, że w jednym przypadku Trybunał odnotował problem systemowy wynikający z tego, że beneficjent zadeklarował niekwalifikowalne koszty w nieobowiązkowych poświadczeniach sprawozdania finansowego, w związku ze śródrocznym sprawozdaniem finansowym;
20. zwraca uwagę, że Trybunał uznał, iż połowa wspólnych przedsięwzięć, w tym SESAR 3, nie przyjęła ustrukturyzowanego, opartego na analizie ryzyka podejścia do kontroli ex ante w odniesieniu do dotacji w ramach programu "Horyzont 2020";
21. przypomina, że zgodnie z art. 21 przepisów finansowych mających zastosowanie do wspólnych przedsięwzięć celem kontroli ex ante jest zapobieganie błędom i nieprawidłowościom przed zatwierdzeniem operacji oraz ograniczenie ryzyka nieosiągnięcia celów;
22. odnotowuje w tym względzie, że na podstawie przeglądu dokumentacji wewnętrznej i wywiadów z pracownikami Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR Trybunał stwierdził, iż na koniec 2022 r. w podejściu do monitorowania ryzyka stosowanym przez to Wspólne Przedsięwzięcie uwzględniono jedynie tych beneficjentów, którzy zostali poddani kontroli ex post, przy czym w większości byli to główni beneficjenci realizowanych przez nie projektów; zauważa ponadto, że z oceny ryzyka wyłączeni byli beneficjenci, którzy mogą stwarzać ryzyko, lecz nigdy nie zostali objęci kontrolą ex post, a także nowe podmioty;
23. zwraca także uwagę, że Wspólne Przedsięwzięcie nie oceniło ryzyka na poziomie projektu;
24. wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do usprawnienia swojego podejścia do monitorowania ryzyka w odniesieniu do kontroli ex ante w celu identyfikowania beneficjentów, którzy mogą stwarzać ryzyko, a obecnie nie są ujęci w populacji objętej kontrolą (np. beneficjenci, którzy nigdy nie zostali poddani kontroli ex post i nowe podmioty), oraz projektów obarczonych ryzykiem;
25. wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do wyeliminowania uchybień w stosowaniu wzmocnionego narzędzia monitorowania 9 ; przypomina w tym kontekście, że narzędzie to ma pomóc w ukierunkowaniu kontroli ex ante na najważniejsze ryzyka ocenione dla projektu lub beneficjentów i umożliwiać urzędnikowi w dowolnym momencie realizacji projektu rejestrowanie zidentyfikowanych ważnych zagrożeń, a także śledzenie odpowiedniego monitorowania oraz działań ograniczających ryzyko;
26. zwraca uwagę, że w celu zapewnienia skuteczności i efektywnego wykorzystania narzędzia urzędnicy powinni określić odpowiedni i możliwy do dotrzymania termin planowanego zakończenia wzmocnionego monitorowania; odnotowuje, że w przypadku programu Wspólnego Przedsięwzięcia po upływie określonego terminu wskaźnik wzmocnionego monitorowania nie został odnowiony ani zamknięty, a poziom ryzyka nie został ponownie oceniony przez urzędnika po przeprowadzeniu działań kontrolnych;
27. zgadza się z Trybunałem, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno zadbać o to, aby wszystkim działaniom w zakresie wzmocnionego monitorowania towarzyszyły konkretne działania kontrolne ukierunkowane na wykryte rodzaje ryzyka oraz aby we wcześniej ustalonym terminie podjęte zostały stosowne działania następcze;
28. zwraca uwagę, że zgodnie z oceną przeprowadzoną przez Trybunał przy wdrażaniu programu "Horyzont Europa" wzrosło znaczenie stosowania podejścia do zarządzania dotacjami opartego na analizie ryzyka szczególnego;
29. podkreśla, że struktura beneficjentów lub projektów Wspólnego Przedsięwzięcia ulega znaczącym zmianom w ramach programu "Horyzont Europa", co obejmuje zwiększoną liczbę MŚP, nowych podmiotów i większych konsorcjów, a także wymóg stosowania wyłącznie procedur otwartego zaproszenia w przypadku działań w ramach programu "Horyzont Europa"; podkreśla także, że w rezultacie czynniki ryzyka zidentyfikowane w poprzednich programach mogą przestać być istotne i mogą pojawić się nowe czynniki ryzyka;
30. zgadza się z Trybunałem, że ze względu na te zmiany ważne jest, by Wspólne Przedsięwzięcie wdrożyło lub dostosowało swoje podejście do zarządzania dotacjami oparte na analizie ryzyka szczególnego;
31. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Wspólnego Przedsięwzięcia do zajęcia się nowymi czynnikami ryzyka wynikającymi z ram programu "Horyzont Europa" i dostosowanie jego nowego podejścia do kontroli ex ante opartego na analizie ryzyka, a także wprowadzenie nowych narzędzi opartych na analizie ryzyka, które umożliwiają przeprowadzenie oceny ryzyka w przypadku nowych podmiotów, a także na poziomie projektów; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o przedstawienie informacji na temat tych działań w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2023 r.;
Zamówienia i personel
32. zwraca uwagę, że ze względu na swoje działania rozwojowe Wspólne Przedsięwzięcie skupiło się na zarządzaniu istniejącymi umowami objętymi środkami operacyjnymi oraz na wyborze dostawców konkretnych usług zarządzania programami, w związku z czym Wspólne Przedsięwzięcie zdecydowało się przesunąć orientacyjne terminy niektórych zamówień operacyjnych na pierwszy kwartał 2023 r.;
33. odnotowuje, że zatwierdzony plan zatrudnienia Wspólnego Przedsięwzięcia na 2022 r. przewiduje 37 pracowników zatrudnionych na czas określony, jednego pracownika kontraktowego oraz dwóch oddelegowanych ekspertów krajowych, jak określono w rocznym budżecie ogólnym Unii Europejskiej dla Komisji Europejskiej;
34. zwraca uwagę, że skuteczny przydział personelu pozostawał priorytetem Wspólnego Przedsięwzięcia w 2022 r. oraz że wysiłki koncentrowały się na rozwoju zawodowym i karierze personelu, a także zapewnieniu, aby przydzielone zasoby kadrowe wykorzystać w najbardziej ekonomiczny, wydajny i skuteczny sposób;
35. odnotowuje, że wskaźnik wakatów na koniec 2022 r. wyniósł 8,1 %; na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że ponieważ plan zatrudnienia personelu Wspólnego Przedsięwzięcia przewiduje jedynie 37 stanowisk pracowników tymczasowych, każde odejście personelu tymczasowego zwiększa odpowiedni wskaźnik wakatów o 2,7 %;
36. zwraca uwagę, że w 2022 r. rozpoczęto wdrażanie modułu informacyjnego Sysper Job; na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie ukończy system zarządzania zasobami ludzkimi Sysper w 2023 r.;
37. zwraca uwagę, że jeśli chodzi o równowagę płci i równowagę geograficzną, Wspólne Przedsięwzięcie w dalszym ciągu angażowało się w zapewnienie stabilnej ogólnej równowagi; zauważa, że na koniec 2022 r. 59 % z 37 pracowników stanowiły kobiety, a 41 % mężczyźni, przy czym reprezentowanych było 15 narodowości;
Monitorowanie działań podjętych w związku z uwagami z ubiegłych lat
38. odnotowuje, że uwagi zawarte w specjalnych sprawozdaniach rocznych wspólnych przedsięwzięć są w rzeczywistości zaleceniami Trybunału nieokreślonymi w czasie; zwraca uwagę, że Trybunał co roku podejmuje działania następcze w związku z tymi uwagami, oceniając ich status jako "otwarte" lub "zamknięte";
39. z zadowoleniem przyjmuje, że Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania naprawcze w odpowiedzi na uwagi Trybunału wydane w 2021 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2374 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja 2024/2374 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia w celu Badań z zakresu Zarządzania Ruchem Lotniczym w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 3 za rok budżetowy 2022 |
Data aktu: | 11/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 10/10/2024 |