uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 1 , w szczególności jego art. 52 ust. 1,
(1) Europejskie korytarze transportowe jako instrumenty ułatwiające skoordynowane wdrażanie sieci bazowej i rozszerzonej sieci bazowej przewidziano w rozdziale V rozporządzenia (UE) 2024/1679 i wymieniono w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) 2024/1679 wyznacza się koordynatorów europejskich, aby ułatwić skoordynowane wdrażanie europejskich korytarzy transportowych, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) i europejskiego obszaru transportu morskiego.
(3) Rola koordynatorów europejskich ma duże znaczenie dla rozwoju i współpracy w obrębie europejskich korytarzy transportowych.
(4) Koordynatorzy europejscy, w porozumieniu z zainteresowanym państwem członkowskim, powinni ułatwiać rozmowy dotyczące ukończenia korytarzy i wskazać źródła finansowania, zarówno prywatne, jak i publiczne, złożonych projektów transgranicznych, uzupełnienia brakujących połączeń i eliminacji wąskich gardeł, a także rozwiązania kwestii interoperacyjności i intermodalności, aby zapewnić wdrożenie europejskich korytarzy transportowych.
(5) Europejscy koordynatorzy ds. systemu ERTMS i europejskiego obszaru transportu morskiego powinni, działając w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi, przyjąć skoordynowane podejście do opracowywania priorytetów horyzontalnych, ze szczególnym naciskiem na ścisły związek z europejskimi korytarzami transportowymi, a także z sieciami bazowymi i rozszerzonymi sieciami bazowymi, aby zapewnić realizację tych priorytetów horyzontalnych.
(6) Koordynator europejski nie powinien być obywatelem państwa członkowskiego, którego dotyczy przydzielony mu europejski korytarz transportowy, aby dawać gwarancję bezstronności i niezależności.
(7) Koordynatorzy europejscy, aby mogli wykonywać swoje zadania, powinni otrzymywać comiesięczny zryczałtowany dodatek na pokrycie kosztów działania sekretariatu, których nie mogą pokryć bezpośrednio służby Komisji, oraz zwrot kosztów podróży służbowych zgodnie z przepisami Komisji.
(8) Należy wyznaczyć 9 koordynatorów europejskich, po jednym dla każdego europejskiego korytarza transportowego, jednego koordynatora ds. systemu ERTMS, jednego koordynatora ds. europejskiego obszaru transportu morskiego, z wyjątkiem korytarza Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie, ze względu na brak porozumienia między państwami członkowskimi w kontekście konsultacji na temat odpowiedniego kandydata, a także korytarza "Ren - Dunaj", ponieważ proponowany koordynator zmarł 25 lipca 2024 r. Koordynatorzy dla tych dwóch europejskich korytarzy transportowych powinni zostać wyznaczeni na późniejszym etapie.
(9) Zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1679 przeprowadzono konsultacje z Parlamentem Europejskim, Radą, państwami członkowskimi oraz państwami trzecimi, które należą do europejskich korytarzy transportowych i które są uwzględnione w priorytetach horyzontalnych. Zainteresowane państwa członkowskie wyraziły zgodę na wyznaczenie koordynatorów europejskich, Parlament Europejski wydał pozytywną opinię w kwietniu 2024 r., a Rada - w lipcu 2024 r.
(10) Stanowiska koordynatorów pozostają obecnie nieobsadzone, w związku z czym należy ich pilnie mianować. Z tego względu decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Wyznacza się osoby wymienione w załączniku I na koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym i europejskiego obszaru transportu morskiego.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Wyznaczenie koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym i europejskiego obszaru transportu morskiego
Morze Północne - Morze Bałtyckie | Catherine TRAUTMANN (FR) |
Skandynawia - Morze Śródziemne | Pat COX (IE) |
Atlantyk | Carlo SECCHI (IT) |
Morze Północne -- Ren - Morze Śródziemne | Paweł WOJCIECHOWSKI (PL) |
Morze Śródziemne | Mathieu GROSCH (BE) |
Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie | Anne Elisabet JENSEN (DK) |
Bałkany Zachodnie - wschodnia część Morza Śródziemnego | Marian-Jean MARINESCU (RO) |
ERTMS | Matthias RUETE (DE) |
Europejski obszar transportu morskiego | Gesine MEISSNER (DE) |
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds. europejskiego korytarza transportowego Morze Północne - Morze Bałtyckie
Podejście "korytarzowe" umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicz- nymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić efektywność europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych w dużym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.
Przyjęła Pani odpowiedzialność jako koordynator korytarza "Morze Północne - Morze Bałtyckie". Korytarz ten rozciąga się od portów na Morzu Północnym w Belgii, Niderlandach i Niemczech do Polski. Dalej korytarz biegnie na północ przez Litwę, Łotwę i Estonię do Helsinek i Oulu w Finlandii oraz Lulea w Szwecji. Na południu korytarz rozciąga się od Warszawy przez Lublin do Kijowa i od Katowic przez Lwów do Kijowa i Mariupola w Ukrainie. Korytarz ten obejmuje kolej, drogi, porty lotnicze, porty, multimodalne terminale towarowe, śródlądową drogę wodną oraz połączenia europejskiego obszaru transportu morskiego. Jednym z największych projektów jest Rail Baltica, europejska linia kolejowa o standardowej szerokości toru, która powstanie między Warszawą a Tallinnem, łącząc Rygę i Wilno.
Komisja jest przekonana, że Pani wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pani obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Pani zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.
Zasady i procedury
Pani mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pani wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pani mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pani występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pani zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Panią do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pani działania. Musi Pani niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pani kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Panią do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pani podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Panią wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pani otrzymywać miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatków związanych z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panią w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Panią z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pani pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds.europejskiego korytarza transportowego "Skandynawia - Morze Śródziemne"
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 4 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej przewidziano wyznaczenie europejskich koordynatorów odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych: europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Podejście "korytarzowe" umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicz- nymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić efektywność europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych w dużym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.
Przyjął Pan odpowiedzialność jako koordynator europejskiego korytarza transportowego "Skandynawia - Morze Śródziemne". Korytarz ten wiedzie od północy Finlandii, Szwecji i Norwegii przez Danię, Niemcy i Austrię do wybrzeży Morza Śródziemnego na południu Włoch, a następnie drogą morską do Malty. Do głównych portów i węzłów sieci należą: Sztokholm, Helsinki, Oslo, Göteborg i Kopenhaga na północy, Hamburg, Hanower, Berlin, Lipsk, Frankfurt nad Menem, Monachium i Innsbruck w środkowej części oraz Werona, Bolonia, Rzym, Neapol, La Spezia, Ankona, Livorno, Florencja, Cagliari (Sardynia), Bari, Palermo (Sycylia), a także Valetta i Marsaxlokk (oba na Malcie) w południowej części korytarza. Korytarz ten obejmuje kolej, drogi, porty lotnicze, porty, multimodalne terminale towarowe oraz odcinki europejskiego obszaru transportu morskiego (np. Lubeka/Rostock do Skandynawii albo południowe Włochy/Sycylia do Malty). Kluczowe projekty infrastrukturalne w tym korytarzu to stałe połączenie pod cieśniną Bełt Fehmarn i tunel bazowy Brenner.
Komisja jest przekonana, że Pana wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie i wykonywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pana obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Pana zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.
Zasady i procedury
Pana mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pana wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pana mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pan występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pan zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Pana do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pana działania. Musi Pan niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pana kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Pana do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pan podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Pana wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pan otrzymywał miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panem w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Pana z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pan pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds.europejskiego korytarza transportowego "Atlantyk"
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 6 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej przewidziano wyznaczenie europejskich koordynatorów odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych: europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Podejście "korytarzowe" umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicz- nymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić efektywność europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych w dużym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.
Przyjął Pan odpowiedzialność jako koordynator europejskiego korytarza transportowego "Atlantyk". Korytarz ten łączy hiszpańskie i portugalskie porty w Algeciras, Sines, Lizbonie, Porto, A Corunie i Bilbao, przebiega przez zachodnią Francję, a następnie, odnogą z Rouen i Le Havre, prowadzi do Paryża i dalej na wschód do Strasburga i Mannheimu w Niemczech. Korytarz ten obejmuje kolej, drogi, porty lotnicze, porty, multimodalne terminale towarowe, węzły miejskie oraz Sekwanę, Douro, Tagu i Gwadalkiwir jako śródlądowe drogi wodne. Głównym celem jest wykorzystanie potencjału morskiego wybrzeża Atlantyku na terytorium Unii poprzez wzmożoną integrację różnych rodzajów transportu, poprawę interopera- cyjności kolei dzięki wprowadzeniu ERTMS oraz innych norm transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) w ramach całego korytarza oraz zmiana szerokości torów na Półwyspie Iberyjskim, aby spełniały normy Międzynarodowego Związku Kolei (UIC). Do najważniejszych projektów infrastrukturalnych należą odcinki transgraniczne między Portugalią a Hiszpanią oraz między Hiszpanią a Francją.
Komisja jest przekonana, że Pana wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie i wykonywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pana obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Pana zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.
Zasady i procedury
Pana mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pana wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pana mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pan występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pan zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Pana do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pana działania. Musi Pan niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pana kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Pana do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pan podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Pana wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pan otrzymywał miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panem w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Pana z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pan pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds.europejskiego korytarza transportowego "Morze Północne - Ren - Morze Śródziemne"
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 8 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej przewidziano wyznaczenie europejskich koordynatorów odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych: europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Podejście "korytarzowe" umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicz- nymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić efektywność europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych w dużym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.
Przyjął Pan odpowiedzialność jako koordynator europejskiego korytarza transportowego "Morze Północne - Ren - Morze Śródziemne". Na północy korytarz łączy irlandzkie porty w Dublinie, Cork i Foynes oraz zapewnia połączenia kolejowe i drogowe do granicy ze Zjednoczonym Królestwem. Porty te mają dostęp do kontynentalnej części Unii dzięki połączeniom europejskiego obszaru transportu morskiego, które prowadzą do portów w Amsterdamie, Rotterdamie, Vlissingen, Antwerpii, Gandawie i Zeebrugge w Niderlandach i Belgii. W kierunku południowym korytarz przebiega przez Brukselę, Liege i Luksemburg i obejmuje terytorium Francji (Calais i Le Havre), gdzie prowadzi przez Metz, Paryż, Dijon i Lyon do portów w Marsylii i Fos-sur-Mer. W Niemczech korytarz zapewnia ponadto połączenia z Zagłębiem Ruhry oraz Kolonią, Frankfurtem i Karlsruhe, biegnie dalej do Strasburga we Francji, Bazylei w Szwajcarii, gdzie dzieli się na dwie odnogi i prowadzi przez Berno i Chiasso do Włoch, po czym dalej przebiega przez Novarę, Alessandrię i Mediolan, aż do śródziemnomorskiego portu w Genui. Korytarz ten obejmuje kolej, drogi, śródlądową drogę wodną, porty lotnicze, porty, multimo- dalne terminale towarowe. Do kluczowych projektów należy śródlądowa droga wodna Sekwana-Skalda, która obejmuje Francję i Belgię oraz projekt kolejowy EuroCap, który obejmuje Francję, Belgię i Luksemburg.
Komisja jest przekonana, że Pana wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie i wykonywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pana obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Pana zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.
Zasady i procedury
Pana mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pana wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pana mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pan występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pan zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Pana do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pana działania. Musi Pan niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pana kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Pana do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pan podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Pana wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pan otrzymywał miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panem w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Pana z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pan pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds.europejskiego korytarza transportowego "Morze Śródziemne"
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 10 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej przewidziano wyznaczenie europejskich koordynatorów odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych: europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Podejście "korytarzowe" umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicz- nymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić efektywność europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych w dużym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.
Przyjął Pan odpowiedzialność jako koordynator europejskiego korytarza transportowego "Morze Śródziemne". Korytarz ten łączy hiszpańskie porty w Algeciras, Kartagenie, Walencji, Castellon, Tarragonie i Barcelonie z Madrytem, biegnąc wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego przez południową Francję - Marsylię i Niceę do Genui i La Spezii we Włoszech. Prowadzi on z Marsylii w kierunku Lyonu, przecina Alpy i północne Włochy i przebiega przez Turyn, Mediolan, Weronę, Bolonię, Padwę, Wenecję i Triest. Korytarz łączy się również z Lublaną, a jego odnoga biegnie przez Chorwację (Rijekę i Zagrzeb), do Budapesztu i Lwowa w Ukrainie. Korytarz obejmuje kolej, drogi, porty lotnicze, porty, multimodalne terminale towarowe, a w północnych Włoszech również śródlądową drogę wodną rzeki Po. Kluczowe projekty obejmują zmianę szerokości torów w Hiszpanii, aby spełniały normy Międzynarodowego Związku Kolei (UIC), budowę tunelu bazowego Lyon-Turyn oraz ogólną modernizację infrastruktury kolejowej we wschodniej części korytarza.
Komisja jest przekonana, że Pana wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie i wykonywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pana obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Pana zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.
Zasady i procedury
Pana mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pana wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pana mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pan występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pan zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Pana do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pana działania. Musi Pan niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pana kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Pana do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pan podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Pana wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pan otrzymywał miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panem w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Pana z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pan pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds.europejskiego korytarza transportowego "Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie"
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 12 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej przewidziano wyznaczenie europejskich koordynatorów odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych: europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Podejście "korytarzowe" umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicznymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić efektywność europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych w dużym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.
Przyjęła Pani odpowiedzialność jako koordynator europejskiego korytarza transportowego "Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie". Korytarz ten rozciąga się na północy od polskich portów w Gdańsku i Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu, obejmuje także Białą Podlaską, biegnie przez Kłodzko, Kraków i region Katowic do Brna w Czechach i Bratysławy w Słowacji. Korytarz prowadzi dalej do Wiednia w Austrii i Budapesztu na Węgrzech, a jego wschodnia odnoga biegnie do słoweńskiego portu w Koprze oraz chorwackich portów w Rijece i Splicie. Zachodnia oś biegnie do Bolonii we Włoszech i zapewnia połączenia z portami w Trieście, Wenecji, Rawennie i Bari. Europejski korytarz transportowy "Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie" obejmuje kolej, drogi, porty lotnicze, porty i multimodalne terminale towarowe. Kluczowe projekty obejmują budowę tunelu bazowego Semmering w Austrii oraz linii dużych prędkości w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Komisja jest przekonana, że Pani wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pani obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Zasady i procedury
Pani mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pani wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pani mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pani występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pani zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Panią do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pani działania. Musi Pani niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pani kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Panią do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pani podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Panią wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pani otrzymywać miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panią w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Panią z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pani pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds.europejskiego korytarza transportowego "Bałkany Zachodnie - wschodnia część Morza Śródziemnego"
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 14 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej przewidziano wyznaczenie europejskich koordynatorów odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych: europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Podejście "korytarzowe" umożliwia skuteczną współpracę kluczowych podmiotów w zarządzaniu zarówno transgranicz- nymi, jak i krajowymi projektami o znaczeniu europejskim realizowanymi w korytarzu. Europejskie korytarze transportowe obejmują wszystkie rodzaje transportu, aby zapewnić efektywność europejskiego systemu transportowego na szeroką skalę. W związku z tym wdrożenie europejskich korytarzy transportowych w dużym stopniu przyczynia się do osiągnięcia celów politycznych Unii w zakresie przejścia na zrównoważony transport i wzmacniania gospodarki europejskiej.
Przyjął Pan odpowiedzialność jako koordynator europejskiego korytarza transportowego "Bałkany Zachodnie - wschodnia część Morza Śródziemnego". Korytarz ten na początkowym etapie obejmuje dwie równoległe odnogi w Austrii (z Salzburga i Linzu), które biegną na południowy wschód w kierunku sąsiadującej z Austrią Słowenii. W Słowenii odnogi łączą się w Lublanie, a korytarz prowadzi dalej przez Zagrzeb w kierunku granicy z Chorwacją, a następnie łączy się z sąsiednimi państwami Bałkanów Zachodnich - Bośnią i Hercegowiną oraz Serbią. Główna trasa korytarza biegnie dalej na południowy wschód w kierunku Belgradu, po czym rozwidla się w kierunku Prisztiny i Niszu, a następnie łączy w Skopju (Macedonia Północna). Inna północna odnoga biegnie z Serbii do Budapesztu na Węgrzech. Na zachodzie szereg odnóg zapewnia połączenia z portami na Morzu Adriatyckim, takimi jak Triest, Koper, Rijeka, Ploce (przez Bośnię i Hercegowinę), Bar i Durres (przez Serbię i Czarnogórę). Główna część korytarza biegnie dalej na południe przez Macedonię Północną, łącząc się z greckimi portami w Igumenitsy, Patrasie i Pireusie. Korytarz kończy się na Cyprze (połączenie morskie). Korytarz obejmuje zwłaszcza połączenie wschód-zachód, które biegnie z Durres w Albanii, przez Sofię, do Swilengradu (trójkąt graniczny).
Europejski korytarz transportowy "Bałkany Zachodnie - wschodnia część Morza Śródziemnego" obejmuje głównie koleje, drogi, porty lotnicze, porty morskie i śródlądowe, multimodalne terminale towarowe, a także szereg wyznaczonych węzłów miejskich. Korytarz ten nie obejmuje żadnych śródlądowych dróg wodnych. Istotnym wyjątkiem jest Cypr, gdzie nie rozmieszczono infrastruktury kolejowej.
Komisja jest przekonana, że Pana wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Prace koordynatora europejskiego mają na celu osiąganie postępów w rozwoju korytarza poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań na rzecz promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów w ramach forum ds. korytarza oraz wspiera przygotowywanie i wykonywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planów prac dotyczących korytarza, o których mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pana obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Pana zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.
Zasady i procedury
Pana mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pana wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pana mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pan występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pan zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Pana do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pana działania. Musi Pan niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pana kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Pana do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pan podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Pana wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pan otrzymywał miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panem w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Pana z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pan pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds. ERTMS
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 16 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej przewidziano wyznaczenie europejskich koordynatorów odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych: europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Przyjął Pan odpowiedzialność jako koordynator ds. interoperacyjności kolei, w szczególności systemu ERTMS w transeuropejskiej sieci transportowej. W tym priorytecie horyzontalnym położono nacisk na terminowe wdrożenie systemu ERTMS, aby zapewnić interoperacyjność w kontekście transgranicznym i umożliwić przewozy pasażerskie i towarowe.
Komisja jest przekonana, że Pana wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Prace koordynatora europejskiego ds. ERTMS mają na celu osiąganie postępów w rozwoju i wprowadzaniu ERTMS na szczeblu europejskim poprzez ukierunkowane działania koordynacyjne, w szczególności w odniesieniu do inwestycji projektowych (synchronizacja prac, przydział krajowych i unijnych środków finansowych) oraz, w stosownych przypadkach, innych szczególnych działań w celu promowania konkurencyjnego i wydajnego pod względem zasobów systemu transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych podmiotów oraz wspiera przygotowywanie i wykonywanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planu prac, o którym mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pana obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Pana zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.
Zasady i procedury
Pana mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pana wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pana mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pan występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pan zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Pana do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pana działania. Musi Pan niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pana kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Pana do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pan podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Pana wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pan otrzymywał miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panem w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Pana z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pan pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
Upoważnienie koordynatora europejskiego ds.europejskiego obszaru transportu morskiego
W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 18 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej przewidziano wyznaczenie europejskich koordynatorów odpowiedzialnych za wdrażanie europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych: europejskiego obszaru transportu morskiego i europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
Przyjęła Pani odpowiedzialność jako koordynator ds. europejskiego obszaru transportu morskiego. W tym priorytecie horyzontalnym położono nacisk na wdrożenie prawdziwie zrównoważonego, inteligentnego, płynnego i odpornego europejskiego obszaru transportu morskiego, który można w pełni zintegrować z łańcuchem transportu od drzwi do drzwi w ramach transeuropejskiej sieci transportowej.
Komisja jest przekonana, że Pani wsparcie, na które bardzo liczy, będzie miało decydujące znaczenie dla trwałego sukcesu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych.
Misja
Europejski koordynator ds. europejskiego obszaru transportu morskiego pracuje na rzecz ogólnego rozwoju i realizacji tego priorytetu horyzontalnego na szczeblu europejskim, podejmując ukierunkowane działania koordynacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do inwestycji realizowanych w ramach projektu (synchronizacja prac, przydzielanie środków krajowych i unijnych) oraz, w stosownych przypadkach, inne konkretne działania, aby promować tworzenie lub modernizację szlaków żeglugi morskiej bliskiego zasięgu oraz rozwój portów morskich i ich połączeń z terenami w głębi lądu z myślą o zapewnieniu efektywnej i trwałej integracji z innymi rodzajami transportu. W tym celu koordynator ułatwia współpracę zainteresowanych państw członkowskich, ukierunkowuje zaangażowanie odpowiednich zainteresowanych stron, a także wspiera przygotowywanie i wdrażanie aktów wykonawczych Komisji, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (UE) 2024/1679, na podstawie planu prac. o którym mowa w art. 54 tego rozporządzenia.
Pani obowiązki, które wynikają z art. 52 ust. 5, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2024/1679, obejmują:
Pani zadanie jako koordynatora będzie miało zatem bardzo zróżnicowany charakter i bardzo duże znaczenie dla Unii Europejskiej oraz całego projektu w procesie planowania finansowania, jak również dla dialogu politycznego z państwami członkowskimi, aby mogły one przezwyciężyć wszelkie trudności związane z realizacją poszczególnych projektów infrastrukturalnych.
Zasady i procedury
Pani mandat jako koordynatora europejskiego trwać będzie 4 lata, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, z możliwością jego przedłużenia za obopólną zgodą.
Komisja może w każdej chwili - z własnej inicjatywy lub na Pani wniosek - zmienić czas trwania tego mandatu. Komisja zastrzega sobie prawo do wycofania Pani mandatu w każdej chwili.
Podczas wypełniania swoich zadań nie może Pani występować w imieniu Komisji bez jej uprzedniej pisemnej zgody. Musi Pani zatem działać przy zachowaniu bezstronności, w sposób niezależny i poufny, oraz w jak najlepszy sposób wykorzystywać posiadaną wiedzę i kwalifikacje zawodowe, mając na uwadze wyłącznie interesy Unii.
Zobowiązuje się Panią do unikania wszelkich sytuacji prowadzących do konfliktu interesów w dziedzinach, w których wymaga się od Pani działania. Musi Pani niezwłocznie poinformować Komisję o każdym konflikcie interesów, który pojawi się w trakcie Pani kadencji.
Ponadto zobowiązuje się Panią do niewykorzystywania i nierozpowszechniania jakichkolwiek dokumentów lub informacji, z którymi zetknie się Pani podczas sprawowania tej funkcji, chyba że informacje te zostały już podane do wiadomości publicznej. Wszystkie uzyskane przez Panią wyniki będą stanowić własność Unii, która może je wykorzystać i opublikować według swojego uznania.
Podczas wypełniania zadania będzie Pani otrzymywać miesięczny zryczałtowany dodatek w wysokości 3 000 EUR na pokrycie kosztów działania sekretariatu w przypadku, gdy takich kosztów nie pokrywają bezpośrednio służby Komisji (komunikacja, różne meble biurowe, przestrzeń biurowa) oraz wydatki związane z reprezentacją podczas podróży służbowych, zgodnie z przepisami Komisji.
Osobą wyznaczoną do kontaktów z Panią w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu jest Dyrektor ds. Inwestycji, Innowacyjnego i Zrównoważonego Transportu. Komisja pragnie Panią z góry zapewnić, że podczas wypełniania swojego zadania otrzyma Pani pełne wsparcie dyrektora oraz pracowników wyznaczonych do pomocy w codziennych sprawach technicznych i administracyjnych.
Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu będzie regularnie organizować spotkania z udziałem koordynatorów europejskich, aby umożliwić im wymianę informacji i doświadczeń.
Jedynymi właściwymi do rozstrzygania w przypadku rozbieżności w kwestiach ważności, stosowania lub interpretacji przedmiotowej umowy są sądy belgijskie. Przedmiotowa umowa podlega prawu belgijskiemu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2383 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/2383 wyznaczająca koordynatorów europejskich ds. europejskich korytarzy transportowych, europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) i europejskiego obszaru transportu morskiego oraz ustanawiająca szczegółowe zasady dotyczące realizacji ich misji i zadań |
Data aktu: | 06/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 09/09/2024 |
Data wejścia w życie: | 10/09/2024 |