Rozporządzenie wykonawcze 2024/2494 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami a EUNB i ESMA

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2494
z dnia 24 września 2024 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami a EUNB i ESMA
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 96 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązuje właściwe organy do ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 , oraz z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB), ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .

(2) Art. 96 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązuje właściwe organy do przekazywania ESMA i EUNB wszelkich informacji, które są tym urzędom nadzoru niezbędne do wykonywania ich obowiązków zgodnie z, odpowiednio, art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 i art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.

(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. Komunikacja ustna powinna być jednak możliwa w odpowiednich przypadkach, w tym, w szczególności, przed wysłaniem pisemnego wniosku o współpracę lub o wymianę informacji, tak aby przedstawić informacje o planowanym wniosku o współpracę lub o wymianę informacji lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinno być również możliwe ustne przekazanie wniosku o współpracę lub o wymianę informacji, pod warunkiem że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana opóźnieniem ze strony organu przekazującego.

(4) Informacje, które nie są przedmiotem konkretnego wniosku, powinny być przekazywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114, w tym na zasadzie dobrowolności, w przypadku gdy organ przekazujący uzna, że informacje będące w jego posiadaniu mogą być użyteczne dla innego organu. Przekazując informacje z własnej inicjatywy, organ przekazujący powinien wskazać przepis rozporządzenia (UE) 2023/1114, na podstawie którego przekazuje on te informacje przy wykorzystaniu formularza określonego w odpowiednim załączniku.

(5) Wniosek powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu współpracy lub wymiany informacji oraz uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi otrzymującemu sprawne i skuteczne rozpatrzenie wniosku. Organ przekazujący nie powinien być zobowiązany do wskazania faktów stanowiących podstawę podejrzenia naruszenia rozporządzenia (UE) 2023/1114, które to podejrzenie doprowadziło do złożenia wniosku, w przypadku gdy żądane informacje są niezbędne temu organowi do wykonywania jego obowiązków.

(6) Procedura, a także formularze i wzory wykorzystywane na potrzeby współpracy i wymiany informacji powinny zapewniać, aby wszelkie wymieniane lub przekazywane informacje były traktowane jako poufne, a także by przestrzegane były przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu danych osobowych.

(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt wykonawczych standardów technicznych opracowany przez ESMA w ścisłej współpracy z EUNB.

(8) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

(9) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, gdyż byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ wyłącznie na przedmiotowe organy i podmioty, a nie na uczestników rynku,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

(1)
"środki elektroniczne" oznaczają urządzenia elektroniczne służące do przetwarzania (w tym kompresji cyfrowej), przechowywania i transmisji danych, wykorzystujące technologię przewodową, radiową lub optyczną, bądź też wszelkie inne środki elektromagnetyczne, które zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas transmisji;
(2)
"organ przekazujący" oznacza organ przekazujący powiadomienie, wniosek o udzielenie informacji lub wniosek o współpracę lub organ przekazujący informacje z własnej inicjatywy;
(3)
"organ otrzymujący" oznacza organ otrzymujący powiadomienie, wniosek o udzielenie informacji lub wniosek o współpracę lub organ otrzymujący informacje przekazane z własnej inicjatywy innego organu.
Artykuł  2

Punkty kontaktowe

1. 
Każdy właściwy organ wyznacza punkt kontaktowy do celów współpracy i wymiany informacji na podstawie art. 96 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Właściwe organy przekazują ESMA i EUNB szczegółowe dane dotyczące ich punktów kontaktowych do dnia 27 listopada 2024 r. oraz informują ESMA i EUNB o wszelkich zmianach tych szczegółowych danych.
3. 
ESMA i EUNB prowadzą i aktualizują wykaz punktów kontaktowych wyznaczonych zgodnie z ust. 1.
Artykuł  3

Środki komunikacji

1. 
O ile niniejsze rozporządzenie nie stanowi inaczej, do celów współpracy i wymiany informacji zgodnie z art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 właściwe organy oraz ESMA i EUNB prowadzą komunikację pisemnie, drogą pocztową lub drogą elektroniczną.
2. 
Określając najwłaściwsze środki komunikacji w każdym konkretnym przypadku, właściwe organy, ESMA i EUNB należycie uwzględniają następujące kwestie:
a)
względy poufności;
b)
czas niezbędny do wymiany korespondencji;
c)
objętość dokumentów do przekazania;
d)
łatwość dostępu do wymienianych informacji.
3. 
Środki komunikacji, o których mowa w ust. 1, zapewniają kompletność, integralność i poufność informacji w trakcie ich przekazywania.
Artykuł  4

Powiadomienia oraz wnioski o udzielenie informacji lub o współpracę

1. 
Powiadomienia oraz wnioski o udzielenie informacji lub o współpracę przekazuje się pisemnie pocztą lub drogą elektroniczną z wykorzystaniem formularza określonego w załączniku I. W przypadku gdy właściwy organ, ESMA lub EUNB składa wniosek o udzielenie informacji lub o współpracę na podstawie art. 96 rozporządzenia (UE) 2023/1114, korzysta on ze standardowego formularza określonego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Organ przekazujący przesyła powiadomienie lub wniosek do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2.
2. 
Składając wniosek o udzielenie informacji lub o współpracę, organ przekazujący:
a)
może załączyć do wniosku wszelkie dokumenty lub materiały uzupełniające uznane za niezbędne do uzasadnienia tego wniosku;
b)
może, w pilnych przypadkach, złożyć wniosek ustnie, przy czym ten ustny wniosek potwierdza się następnie bez zbędnej zwłoki na piśmie.
Artykuł  5

Potwierdzenie odbioru powiadomień i wniosków

1. 
Organ otrzymujący przesyła organowi przekazującemu potwierdzenie odbioru w jak najkrótszym terminie, a w każdym przypadku w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania powiadomienia lub wniosku przekazanego zgodnie z art. 4, z wykorzystaniem formularza określonego w załączniku II oraz, jeżeli to możliwe, ze wskazaniem przewidywanej daty udzielenia odpowiedzi.
2. 
Jeżeli wskazanie przewidywanej daty udzielenia odpowiedzi nie jest możliwe, organ otrzymujący wskazuje częstotliwość, z jaką będzie aktualizował odpowiednie informacje dla organu przekazującego.
Artykuł  6

Procedury na potrzeby przesyłania i rozpatrywania wniosku o współpracę lub o wymianę informacji oraz na potrzeby udzielenia odpowiedzi na taki wniosek

1. 
Organ przekazujący i organ otrzymujący zapewniają jak najszybsze rozpatrzenie wniosku o współpracę lub o wymianę informacji. Organy te współpracują ze sobą w celu rozwiązania wszelkich trudności, jakie mogą pojawić się przy realizacji wniosku.
2. 
W przypadku gdy organ przekazujący dołącza do wniosku o współpracę lub o wymianę informacji jakiekolwiek dokumenty lub materiały uzupełniające zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) i takie dokumenty lub materiały uzupełniające nie są sporządzone w języku urzędowym państwa członkowskiego organu otrzymującego, organ przekazujący przekazuje również tłumaczenie takich dokumentów lub materiałów uzupełniających lub streszczenie takich dokumentów lub materiałów uzupełniających sporządzone w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych.
3. 
Jeżeli organ otrzymujący potrzebuje jakichkolwiek wyjaśnień w odniesieniu do powiadomienia lub wniosku przekazanego zgodnie z art. 4, zwraca się o takie dodatkowe wyjaśnienia bez zbędnej zwłoki i z wykorzystaniem dowolnych środków.
4. 
Organ przekazujący bez zbędnej zwłoki udziela odpowiedzi na wszelkie wnioski o wyjaśnienia wystosowane przez organ otrzymujący.
5. 
Odpowiadając na wniosek złożony zgodnie z art. 4, organ otrzymujący:
a)
wykorzystuje formularz określony w załączniku III;
b)
podejmuje wszelkie uzasadnione działania w celu zapewnienia współpracy lub informacji, których dotyczy otrzymany przez niego wniosek;
c)
działa niezwłocznie i w sposób gwarantujący możliwość szybkiego prowadzenia wszelkich niezbędnych działań regulacyjnych, biorąc pod uwagę złożoność danego wniosku oraz to, czy konieczne jest zaangażowanie osób trzecich.
6. 
W stosownych przypadkach organ otrzymujący przekazuje organowi przekazującemu regularne aktualizacje informacji na temat postępów w realizacji otrzymanego wniosku, w tym aktualizacje przewidywanej daty udzielenia odpowie- dzi.
7. 
W przypadku gdy organ otrzymujący dowie się o okolicznościach, które mogą prowadzić do opóźnienia w dotrzymaniu przewidywanej daty udzielenia odpowiedzi lub przewidywanego przedziału czasowego na udzielenie odpowiedzi - o której to dacie i którym to przedziale czasowym mowa w art. 5 ust. 1 - o więcej niż 10 dni roboczych, organ ten bez zbędnej zwłoki informuje o tym organ przekazujący.
8. 
Jeżeli wniosek uzasadnia ściślejszą współpracę między organem przekazującym i organem otrzymującym lub jeżeli wniosek został oznaczony jako pilny, organy uzgadniają częstotliwość i środki ściślejszej współpracy.
Artykuł  7

Współpraca i wymiana informacji z własnej inicjatywy

Do celów wszelkiej współpracy lub wymiany informacji, która nie jest przedmiotem konkretnego wniosku, w tym wszelkiej późniejszej komunikacji z nimi związanej, organ przekazujący wykorzystuje formularz określony w załączniku IV.

Artykuł  8

Procedury współpracy

1. 
W przypadku gdy na podstawie art. 95 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 do ESMA lub EUNB zwrócono się o koordynację dochodzenia lub kontroli o skutkach transgranicznych, ESMA lub EUNB może na zasadzie ad hoc ustanowić tymczasową grupę w celu włączenia właściwych organów państw członkowskich, których dotyczy to dochodzenie lub ta kontrola.
2. 
Uczestnicząc w tymczasowych grupach, o których mowa w ust. 1, ESMA i EUNB regularnie konsultują się ze sobą.
Artykuł  9

Skierowanie sprawy do ESMA lub do EUNB

Skierowanie sprawy do ESMA na podstawie art. 95 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114 lub do EUNB na podstawie art. 95 ust. 7 tego rozporządzenia, w przypadku gdy wniosek został odrzucony lub nie został rozpatrzony w rozsądnym terminie, następuje na piśmie z wykorzystaniem formularza określonego w załączniku I i musi ono obejmować:

a)
kopię wniosku o współpracę lub o wymianę informacji oraz wszelkie otrzymane ewentualnie odpowiedzi;
b)
powody skierowania sprawy do ESMA lub EUNB w związku z odrzuceniem wniosku lub nierozpatrzeniem wniosku

w rozsądnym terminie.

Artykuł  10

Zastrzeżenie poufności i dopuszczalne sposoby wykorzystania informacji

1. 
Organ otrzymujący nie ujawnia istnienia ani treści wniosku o współpracę lub o wymianę informacji złożonego na podstawie art. 96 rozporządzenia (UE) 2023/1114, chyba że organ przekazujący jednoznacznie udzielił zgody na takie ujawnienie. W przypadku gdy takiej zgody nie udzielono i gdy realizacja wniosku nie jest w rozsądny sposób możliwa bez ujawniania jego istnienia lub treści, organ przekazujący wycofuje lub zawiesza swój wniosek do czasu, gdy jest on w stanie udzielić takiej zgody na ujawnienie.
2. 
Organ przekazujący, który otrzymał informacje objęte zakresem niniejszego rozporządzenia, wykorzystuje je wyłącznie do celów wykonywania swoich obowiązków i funkcji lub do celów zapewnienia przestrzegania lub egzekwowania rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym inicjowania lub prowadzenia postępowań karnych, administracyjnych, cywilnych lub dyscyplinarnych wynikających z naruszenia tego rozporządzenia bądź udzielania pomocy w takich postępowaniach.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz wniosku o współpracę lub o wymianę informacji

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz potwierdzenia odbioru powiadomienia lub wniosku o współpracę lub o wymianę informacji

ZAŁĄCZNIK  III

Formularz odpowiedzi na wniosek o współpracę lub o wymianę informacji

ZAŁĄCZNIK  IV

Wzór formularza na potrzeby wymiany informacji z własnej inicjatywy

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2494

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2494 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami a EUNB i ESMA
Data aktu: 24/09/2024
Data ogłoszenia: 25/09/2024
Data wejścia w życie: 15/10/2024