uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnej tiaklopryd określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał przeglądu tych NDP zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i zalecił NDP, które uznał za bezpieczne dla konsumentów 2 . Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1200 3 włączono te NDP do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W 2020 r. zatwierdzenia tej substancji czynnej nie odnowiono 4 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 ze względu na poważne obawy wskazane przez Urząd we wnioskach z wzajemnej weryfikacji w odniesieniu do zanieczyszczenia wód gruntowych potencjalnie rakotwórczymi metabolitami tiakloprydu 6 i jego klasyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 7 jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 1B. Ponieważ substancja nie spełniała kryteriów zatwierdzenia, Urząd nie uznał za konieczne zakończenia oceny tiakloprydu pod kątem ewentualnych właściwości zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego na podstawie najnowszych kryteriów określonych w pkt 3.6.5 i 3.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 8 . Urząd zauważył jednak, że tiaklopryd uznano za substancję spełniającą kryteria dotyczące właściwości zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego określone w 2013 r. 9 oraz zgodną z przyjętą przez WHO definicją substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego 10 , ponieważ powoduje on niekorzystny wpływ na układ rozrodczy i hormonalny poprzez działanie na układ hormonalny.
(3) Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tiaklopryd zostały cofnięte. Należy zatem skreślić istniejące NDP określone w odniesieniu do tej substancji czynnej w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 17 tego rozporządzenia w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a). W związku z nowymi toksykologicznymi wartościami referencyjnymi, w szczególności niższą ostrą dawką referencyjną, zaproponowanymi we wnioskach z wzajemnej weryfikacji Komisja zwróciła się do Urzędu o przedstawienie na podstawie art. 43 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oświadczenia zawierającego ocenę ryzyka narażenia krótkoterminowego (ostrego) z dietą w odniesieniu do NDP opartych na zastosowaniach poza UE, tj. opartych na wnioskach o tolerancję importową oraz kodeksowych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości ("CXL") określonych w 2007 r.
(4) W swoim oświadczeniu 11 Urząd stwierdził ryzyko dla konsumentów dotyczące CXL dla brzoskwiń i papryki rocznej. Należy zatem obniżyć NDP dla tych produktów do właściwych dla nich granic oznaczalności. W odniesieniu do NDP dla papai i herbaty, które określono na podstawie tolerancji importowych, oraz w odniesieniu do NDP dla pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśplika japońskiego/owocu miszpelnika japońskiego, moreli, czereśni, śliwek, truskawek, "owoców leśnych", "pozostałych drobnych owoców i jagód", kiwi, ziemniaków, pomidorów, oberżyn/bakłażanów, "dyniowatych z jadalną skórką", melonów, arbuzów, ziaren rzepaku, nasion gorczycy, ryżu siewnego, pszenicy zwyczajnej, "produktów z tkanek (mięśni, wątroby, nerki i podrobów jadalnych) zwierząt (świń, bydła, owiec, koni i innych zwierząt gospodarskich)", drobiu (mięśni, wątroby i podrobów jadalnych), mleka i jaj, które to NDP opierają się na CXL, Urząd nie stwierdził ryzyka ostrego narażenia dla konsumentów, ale stwierdził, że podmioty zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę.
(5) Ocena ryzyka przeprowadzona przez Urząd opierała się na istniejących toksykologicznych wartościach referencyjnych. Te toksykologiczne wartości referencyjne niekoniecznie odzwierciedlają skutki związane z układem hormonalnym, ponieważ nie zostały ocenione zgodnie z nowymi kryteriami UE ustanowionymi w 2018 r.(8). Ponadto skutki związane z układem hormonalnym często występują przy niskich dawkach, a substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego często nie mają bezpiecznego progu 12 . W rezultacie nadal istnieją uzasadnione powody do obaw, że NDP oparte na zastosowaniach poza UE mogą mieć szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi i są niespójne z wysokim poziomem ochrony konsumentów w Unii. Komisja zwróciła się zatem do Urzędu o przeprowadzenie dodatkowej oceny tiakloprydu z uwzględnieniem najnowszych kryteriów dotyczących substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego.
(6) W oczekiwaniu na wnioski Urzędu z tej dodatkowej oceny ryzyka oraz biorąc pod uwagę dostępne istotne informacje dotyczące potencjalnie szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi, należy tymczasowo obniżyć NDP oparte na zastosowaniach poza UE. Te NDP zostaną poddane przeglądowi po zakończeniu oceny przez Urząd.
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości tiakloprydu w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaleciły osiągalne pod względem analitycznym granice oznaczalności w przypadku wszystkich produktów.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu w Unii przed rozpoczęciem obowiązywania nowych NDP, z wyjątkiem gruszek, brzoskwiń, malin (czerwonych i żółtych), papryki rocznej, kapusty pekińskiej/kapusty pe-tsai i sałat, w przypadku których to produktów stwierdzono poważne ryzyko ostrego narażenia dla konsumentów. Ten środek przejściowy jest uzasadniony i proporcjonalny w kontekście ograniczonego zakresu produktów, w odniesieniu do których taki okres miałby faktycznie zastosowanie (głównie produkty o długim okresie przydatności do spożycia, a nie świeże produkty łatwo psujące się), oraz niskiego poziomu narażenia konsumentów wynikającego ze spożycia takich produktów, o czym świadczą najnowsze dane z monitorowania reprezentatywne dla rynku zebrane przez Urząd 13 .
(11) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 października 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2711 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2024/2711 zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tiakloprydu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 22/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 23/10/2024 |
Data wejścia w życie: | 12/05/2025, 12/11/2024 |