Rozporządzenie wykonawcze 2024/2958 określające wskaźniki związane z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2958
z dnia 29 listopada 2024 r.
określające wskaźniki związane z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić wysoki poziom ochrony konsumentów w całej Unii Europejskiej oraz skutecznie wypełniać swoje obowiązki wynikające z rozporządzenia (UE) 2023/988, państwa członkowskie powinny, jak zauważono w motywie 65 tego rozporządzenia, przeznaczyć wystarczające zasoby, w tym budżet i personel, na działania w zakresie nadzoru rynku. Dysponując wystarczającymi zasobami, organy nadzoru rynku są w stanie przeprowadzać szczegółowe analizy, identyfikować niebezpieczne produkty, współpracować za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate na podstawie art. 25 i 26 rozporządzenia (UE) 2023/988 oraz szybko reagować na zagrożenia pojawiające się na rynku. Ponadto dzięki utrzymaniu jednolitego poziomu bezpieczeństwa produktów wysoki poziom nadzoru rynku zapewnia uczciwą konkurencję między przedsiębiorstwami. Istotne jest zatem, aby państwa członkowskie składały sprawozdania, w tym w stosownych przypadkach w sposób szacunkowy, na temat zasobów przeznaczonych na wdrożenie rozporządzenia (UE) 2023/988 lub ogólnie na działania w zakresie nadzoru rynku, w przypadku gdy rozróżnienie między działaniami w zakresie nadzoru na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/988 a innymi działaniami w zakresie nadzoru rynku stanowi wyzwanie.

(2) Rozporządzenie (UE) 2023/988 zapewnia państwom członkowskim różnorodne środki na potrzeby zagwarantowania, że produkty dostępne na rynku UE są bezpieczne. Obejmują one wachlarz uprawnień do podejmowania wyzwań związanych z nadzorem rynku, ze szczególnym uwzględnieniem sprzedaży przez internet i sprzedaży na odległość, wraz z działaniami koordynacyjnymi z innymi państwami członkowskimi i Komisją. Ważne jest zatem, aby określić stopień, w jakim rozporządzenie (UE) 2023/988 jest wdrażane i stosowane w pełnym zakresie.

(3) Państwa członkowskie powinny przekazywać dane zgodnie ze wskaźnikami służącymi do pomiaru wyników ich kontroli zgodności z rozporządzeniem (UE) 2023/988. Sprawozdawczość ta powinna dotyczyć zarówno liczby, jak i rodzajów produktów oraz grup produktów zbadanych oraz tych zidentyfikowanych jako niebezpieczne. Powinna ona również dotyczyć wszelkich innych działań w zakresie nadzoru rynku, w tym działań dotyczących podmiotów gospodarczych i dostawców internetowych platform handlowych; podstawowych informacji na temat bezpieczeństwa produktów i identyfikowalności umieszczanych na produktach, takich jak szczegółowe dane osób odpowiedzialnych; wszelkich odpowiednich dokumentów. Sprawozdawczość ta powinna obejmować wskazania kwestii dotyczących bezpieczeństwa ze strony konsumentów i innych zainteresowanych stron, komunikację i współpracę z podmiotami gospodarczymi oraz środki nakładane w związku z naruszeniami rozporządzenia.

(4) Aby ułatwić przekazywanie danych zgodnie ze wskaźnikami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu, służby Komisji opracują wraz z Siecią ds. Bezpieczeństwa Konsumentów standardowy wzór umożliwiający przekazywanie niezbędnych informacji w znormalizowany sposób lub wskazywanie źródła, poprzez które Komisja może uzyskać bezpośrednio dostęp do informacji w formie elektronicznej i je przetwarzać.

(5) W stosownych przypadkach państwa członkowskie powinny mieć możliwość przekazywania danych w sposób zagregowany lub orientacyjny.

(6) Wskaźniki ustanowione niniejszym rozporządzeniem wykonawczym nie powinny stwarzać niepotrzebnych obciążeń dla państw członkowskich, w tym ewentualnych obowiązków podwójnej sprawozdawczości.

(7) Obowiązek sprawozdawczy wynikający z niniejszego rozporządzenia wykonawczego nie powinien powielać ich obowiązku wynikającego z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 2 , a w szczególności informacji, które mają być przekazywane do systemu informacyjnego i komunikacyjnego do celów nadzoru rynku (ICSMS), o którym mowa w art. 34 tego rozporządzenia, ani obowiązku zgłaszania środków do systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate na podstawie art. 26 ust. 1 i 7 rozporządzenia (UE) 2023/988.

(8) W związku z tym do celów sprawozdawczych na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) 2023/988 państwa członkowskie mogą wskazać, że informacje istotne dla danego wskaźnika zostały już przekazane Komisji w dowolny inny sposób lub są już dla niej dostępne.

(9) W stosownych przypadkach należy zachęcać państwa członkowskie do składania sprawozdań dotyczących innych aspektów wdrażania rozporządzenia (UE) 2023/988, nawet jeżeli nie są one bezpośrednio objęte jednym ze wskaźników wymienionych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

(10) Na podstawie danych przekazanych przez państwa członkowskie oraz innych dostępnych informacji Komisja powinna co roku sporządzać sprawozdanie podsumowujące i udostępniać je publicznie.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozporządzenia w sprawie Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów ustanowionego zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wskaźniki

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wskaźniki, na podstawie których państwa członkowskie przekazują Komisji dane, o których mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988.

Wykaz wskaźników znajduje się w załączniku.

Artykuł  2

Sprawozdawczość

Państwa członkowskie przekazują skonsolidowane dane, o których mowa w art. 1, dotyczące wszystkich swoich organów nadzoru rynku wyznaczonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/988 do dnia 22 grudnia 2026 r., a następnie co rok.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wskaźniki przekazywane zgodnie z art. 1 niniejszego rozporządzenia

1.
Zasoby przydzielone organom nadzoru rynku (personel i budżet, wyrażone ewentualnie za pomocą liczb zagregowanych lub orientacyjnych, obejmujących wszystkie działania państwa członkowskiego w zakresie nadzoru rynku).
2.
Liczba skarg konsumentów lub innych zainteresowanych otrzymanych przez organy nadzoru rynku na podstawie art. 33 ust. 4 (z wyłączeniem informacji przesłanych na podstawie art. 34 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/988).
3.
Liczba i rodzaj kontroli zgodności z rozporządzeniem (UE) 2023/988 (kontrolowane produkty lub grupy produktów, zasady i rodzaje kontroli).
4.
Liczba zrealizowanych wniosków o wzajemną pomoc ze strony organów nadzoru rynku z podziałem na wnioski o udzielenie informacji i wnioski dotyczące środków egzekwowania.
5.
Liczba i rodzaj działań lub środków naprawczych przedsięwziętych przez organy krajowe lub podmioty gospodarcze (w przypadku gdy żądają tego organy krajowe lub zostały o tym powiadomione w inny sposób) w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów (z wyłączeniem środków zgłoszonych do systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate na podstawie art. 26 rozporządzenia (UE) 2023/988).
6.
Liczba i wartość nałożonych kar w podziale na rodzaj naruszenia, z uwzględnieniem przypadków, w których podmioty gospodarcze lub dostawcy internetowych platform handlowych nie odpowiedzieli na żądanie na podstawie art. 15 lub 22 rozporządzenia (UE) 2023/988 w terminie wyznaczonym przez organ nadzoru rynku.
Państwa członkowskie zapewniają, aby w przypadku przekazywania przez nie danych, o których mowa w niniejszym załączniku, dotyczyły one ich wszystkich organów nadzoru rynku wyznaczonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/988.
1 Dz.U. L 135 z 23.5.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/988/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1020/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2958

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2958 określające wskaźniki związane z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
Data aktu: 29/11/2024
Data ogłoszenia: 02/12/2024
Data wejścia w życie: 22/12/2024