Rezolucja 2024/3091 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja II - Rada Europejska i Rada

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/3091
z dnia 22 października 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja II - Rada Europejska i Rada

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja II - Rada Europejska i Rada,

- uwzględniając art. 102 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0003/2024),

A. mając na uwadze, że w związku z procedurą udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić, jak niezwykle istotne jest, aby dalej wzmacniać legitymację demokratyczną instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażać koncepcję budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Parlament Europejski samodzielnie decyduje o udzieleniu absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii, oraz mając na uwadze, że budżet Rady Europejskiej i Rady jest sekcją budżetu Unii;

C. mając na uwadze, że zgodnie z art. 15 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej Rada Europejska nie pełni funkcji prawodawczych;

D. mając na uwadze, że - jak stanowi art. 317 TFUE - Komisja wykonuje budżet Unii na własną odpowiedzialność, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami, oraz mając na uwadze, że według obowiązujących ram prawnych Komisja ma powierzać innym instytucjom Unii uprawnienia wymagane do wykonywania sekcji budżetu, które się do nich odnoszą;

E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 235 ust. 4 i art. 240 ust. 2 TFUE Radę Europejską i Radę (dalej "Rada") wspomaga Sekretariat Generalny Rady, a także mając na uwadze, że sekretarz generalny Rady ponosi pełną odpowiedzialność za należyte zarządzanie środkami zapisanymi w sekcji II budżetu Unii;

F. mając na uwadze, że od prawie dwudziestu lat Parlament stosuje ugruntowaną i szanowaną praktykę udzielania absolutorium wszystkim instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii, a także mając na uwadze, że Komisja opowiada się za tym, aby utrzymać praktykę udzielania każdej instytucji, każdemu organowi i każdej jednostce organizacyjnej Unii absolutorium dotyczącego ich wydatków administracyjnych;

G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 59 ust. 1 rozporządzenia finansowego Komisja powierza innym instytucjom Unii uprawnienia wymagane do wykonywania sekcji budżetu, które się do nich odnoszą;

H. mając na uwadze, że z powodu braku gotowości Rady do współpracy w procedurze udzielania absolutorium od 2009 r. Parlament jest zmuszony odmawiać udzielenia sekretarzowi generalnemu Rady absolutorium;

I. mając na uwadze, że Rada Europejska i Rada jako instytucje unijne i organy, które otrzymują środki z budżetu ogólnego Unii, powinny działać w sposób przejrzysty i ponosić demokratyczną odpowiedzialność przed obywatelami Unii oraz podlegać demokratycznej kontroli wydatkowania środków publicznych;

J. mając na uwadze, że w zaleceniu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (dalej "Rzecznik") wydanym w związku z dochodzeniem strategicznym OI/2/2017/TE dotyczącym przejrzystości procesu legislacyjnego Rady wskazano, że postępowanie Rady, jeśli chodzi o przejrzystość procesu legislacyjnego, stanowi przykład niewłaściwego administrowania i należy je zmienić, aby umożliwić obywatelom śledzenie unijnego procesu legislacyjnego;

K. mając na uwadze, że orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdza prawo podatników i opinii publicznej do otrzymywania informacji o wykorzystaniu dochodów publicznych oraz że Sąd w wyroku z 25 stycznia 2023 r. w sprawie T-163/21 1  De Capitani/Rada stwierdził w odniesieniu do przejrzystości unijnego procesu legislacyjnego, że dokumenty sporządzane przez Radę w jej grupach roboczych mają charakter nie techniczny, lecz ustawodawczy, a zatem podlegają wnioskom o dostęp do dokumentów;

1. wyraża głębokie ubolewanie, że od 2009 r. - i ponownie w odniesieniu do roku budżetowego 2022 - Rada wciąż odmawia współpracy z Parlamentem w procedurze udzielania absolutorium, co sprawia, że Parlament nie jest w stanie podjąć świadomej decyzji opartej na poważnej i szczegółowej kontroli wykonania budżetu Rady i tym samym jest zmuszony odmówić udzielenia Radzie absolutorium;

2. odnotowuje, że aby umożliwić dokładną kontrolę wykonania budżetu Rady i zarządzania Radą, 28 września 2023 r. odpowiednie służby Parlamentu - w imieniu sprawozdawcy ds. procedury udzielania absolutorium - przekazały Sekretariatowi Rady kwestionariusz zawierający 74 ważne pytania Parlamentu; ponadto zauważa, że podobne kwestionariusze zostały wysłane do wszystkich innych instytucji i wszystkie te instytucje przekazały Parlamentowi szczegółowe odpowiedzi na wszystkie pytania;

3. ubolewa, że 12 października 2023 r. Sekretariat Generalny Rady ponownie poinformował Parlament, że nie udzieli odpowiedzi na kwestionariusz Parlamentu i że Rada nie weźmie udziału w zaplanowanym na 25 października 2023 r. wysłuchaniu w ramach procedury udzielania absolutorium, w którym to wysłuchaniu uczestniczyły wszystkie inne zaproszone instytucje;

4. podkreśla, że Parlament ma uprawnienia do udzielania absolutorium na podstawie art. 319 TFUE oraz odpowiednich przepisów rozporządzenia finansowego i Regulaminu Parlamentu, zgodnie z obecną interpretacją i praktyką, tzn. ma prawo udzielać absolutorium, aby utrzymać przejrzystość i zapewnić demokratyczną odpowiedzialność przed podatnikami Unii;

5. podkreśla, że art. 59 ust. 1 rozporządzenia finansowego stanowi, iż Komisja przyznaje innym instytucjom Unii uprawnienia wymagane do wykonywania sekcji budżetu dotyczących tych instytucji, i w związku z tym uważa za niezrozumiałe, że według Rady to Komisji należy udzielać absolutorium z wykonania budżetu Rady;

6. podkreśla ugruntowaną i szanowaną praktykę udzielania absolutorium wszystkim instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii, stosowaną przez Parlament od prawie dwudziestu lat; przypomina, że Komisja oświadczyła, iż nie jest w stanie nadzorować wykonania budżetów pozostałych instytucji Unii; podkreśla ponownie wyrażony przez Komisję pogląd, że należy utrzymać praktykę polegającą na tym, że Parlament udziela każdej instytucji Unii absolutorium w odniesieniu do wydatków administracyjnych;

7. podkreśla, że w obecnej sytuacji Parlament może sprawdzić wyłącznie sprawozdania Trybunału i Rzecznika oraz publicznie dostępne informacje na stronie internetowej Rady, ponieważ Rada wciąż postępuje niezgodnie z zasadami i nie współpracuje z Parlamentem, przez co Parlament nie może należycie wykonywać obowiązków i podjąć świadomej decyzji w sprawie udzielenia absolutorium;

8. ubolewa, że Rada od ponad dziesięciu lat pokazuje, iż nie ma żadnej woli politycznej do współpracy z Parlamentem w kontekście rocznej procedury udzielania absolutorium; podkreśla, że ta postawa wywarła trwały negatywny wpływ na obie instytucje, zdyskredytowała zarządzanie budżetem Unii i demokratyczną kontrolę nad nim i podważyła zaufanie obywateli do Unii jako podmiotu przejrzystego;

9. ponownie wyraża głęboką frustrację z powodu stosunku Rady do procedury udzielania absolutorium, który sprawia, że w czasach gdy niezbędna jest większa przejrzystość, do obywateli Unii dociera nieodpowiedni sygnał; podkreśla, że Rada musi przestrzegać tych samych standardów rozliczalności, jakich oczekuje od innych instytucji Unii;

10. podkreśla, że wszystkie pozostałe instytucje Unii uznają i rozumieją zasadę, zgodnie z którą - z uwagi na przekazanie uprawnień w zakresie wykonania budżetu - Parlament ma zarówno prawo, jak i obowiązek kontrolowania budżetów i ich wykonania w ramach procedury udzielania absolutorium; w związku z tym wyraża głębokie niezadowolenie z faktu, że Rada nadal odmawia współpracy z Parlamentem w tym zakresie;

11. przypomina, że orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdza prawo podatników i opinii publicznej do otrzymywania informacji o wykorzystaniu dochodów publicznych; w związku z tym domaga się pełnego poszanowania uprawnień i roli Parlamentu jako gwaranta zasady demokratycznej rozliczalności; wzywa Radę, aby należycie stosowała się do zaleceń przyjętych przez Parlament w kontekście procedury udzielania absolutorium;

12. uważa, że procedura udzielania absolutorium mogłaby stać się bardziej zrozumiała i przejrzysta, gdyby dokonano rewizji traktatów, na mocy której Parlamentowi przyznano by wyraźne uprawnienia do udzielania absolutorium wszystkim instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii indywidualnie; podkreśla jednak, że w oczekiwaniu na taką zmianę trzeba poprawić obecną sytuację przez udoskonalenie współpracy międzyinstytucjonalnej w dotychczasowych ramach traktatów, i wzywa Radę do aktywnej współpracy z Parlamentem, aby zaradzić obecnej sytuacji;

13. wzywa Radę do jak najszybszego wznowienia negocjacji z Parlamentem na najwyższym szczeblu, z udziałem sekretarzy generalnych i przewodniczących obu instytucji, aby przełamać impas i znaleźć rozwiązanie, które będzie respektować odpowiednie role Parlamentu i Rady w procedurze udzielania absolutorium oraz zapewniać przejrzystość i właściwą demokratyczną kontrolę wykonania budżetu;

14. ubolewa, że Rada nie przygotowała się do tego, by zapobiec sytuacji, w której prezydencję Rady sprawuje państwo członkowskie podlegające procedurze przewidzianej w art. 7, i w konsekwencji rząd węgierski niewłaściwie wykorzystuje prezydencję, a zasada lojalnej współpracy jest naruszana;

15. podkreśla, że uwagi Parlamentu dotyczące priorytetów politycznych - w tym braku wiążących wytycznych dotyczących sponsorowania przez przedsiębiorstwa rotacyjnych prezydencji Rady - zarządzania budżetowego i finansowego, zarządzania wewnętrznego, wyników i kontroli wewnętrznej, zasobów ludzkich, równości - w tym braku równowagi płci - i dobrostanu pracowników, ram etycznych i przejrzystości, cyfryzacji, cyberbezpieczeństwa i ochrony danych, budynków, środowiska i zrównoważonego rozwoju, współpracy międzyinstytucjonalnej i komunikacji, zawarte w rezolucji z 23 kwietnia 2024 r. w sprawie absolutorium, są nadal aktualne;

16. ponownie stwierdza, że stosowanie procedury jednomyślnego głosowania w Radzie w niektórych obszarach polityki paraliżuje proces decyzyjny Unii, a tym samym czyni ją podatną na szantaż ze strony państw członkowskich, zwłaszcza tych, które nie przestrzegają zasad państwa prawa.

1 Wyrok Sądu z dnia 25 stycznia 2023 r., De Capitani/Rada, T-163/21, ECLI:EU:T:2023:15.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3091

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Rezolucja 2024/3091 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2022, sekcja II - Rada Europejska i Rada
Data aktu: 22/10/2024
Data ogłoszenia: 12/12/2024