Decyzja 2024/3097 w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/3097
z dnia 5 grudnia 2024 r.
w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Od kilku dziesięcioleci państwa Europy Południowo-Wschodniej stoją w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań związanych z destabilizującym gromadzeniem i niekontrolowanym rozprzestrzenianiem nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji konwencjonalnej. Zagrożenia te mają szersze negatywne skutki dla całej Europy i poza nią.

(2) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL").

(3) Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać i zwalczać siatki nielegalnego handlu bronią, zakazać ich działania oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku.

(4) Jak przedstawiono w dokumencie końcowym czwartej konferencji ONZ poświęconej przeglądowi postępów w realizacji Programu działania na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach, która odbyła się w czerwcu 2024 r., państwa członkowskie ONZ zobowiązały się do zacieśnienia, w stosownych przypadkach, partnerstw i współpracy na wszystkich szczeblach w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL oraz zwalczania go.

(5) W 2000 r. państwa-uczestniczące w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W 2020 r. OBWE zaktualizowała swój przewodnik dotyczący optymalnych rozwiązań w zakresie pozbawiania broni strzeleckiej i lekkiej cech użytkowych, dostrzegając wagę zapewnienia nieodwracalnego pozbawienia BSiL cech użytkowych lub jej zniszczenia, na podstawie wyników trzeciej konferencji przeglądowej ONZ.

(6) Projekt wspierany niniejszą decyzją Rady uwzględni inne inicjatywy regionalne, w szczególności plan działania dla Bałkanów Zachodnich, prace w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) / Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) oraz odpowiednie działania Komisji Europejskiej w Europie Południowo-Wschodniej związane z kontrolą broni i nielegalnym handlem bronią.

(7) Unia poprzednio wspierała działania OBWE dotyczące BSiL za pomocą decyzji Rady 2012/662/WPZiB 1 , (WPZiB) 2017/1424 2  i (WPZiB) 2019/2009 3 .

(8) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 4  służyła wspieraniu etapu I kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej. Należy obecnie udzielać wsparcia etapowi II tego projektu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W celu realizowania strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni (zwanej dalej "strategią UE dotyczącą BSiL") niniejsza decyzja ma na celu zmniejszanie ryzyka nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką (BSiL) i jej niekontrolowanego rozprzestrzeniania w Europie Południowo-Wschodniej, oraz na i z jej terytorium, które to ryzyko podważa bezpieczeństwo i ochronę, utrudniając trwałe budowanie pokoju i rozwój społeczno-gospodarczy, a także przyczyniając się do rozkładu porządku, podsycając terroryzm i przemoc o charakterze przestępczym lub prowadząc do wznowienia konfliktu.
2. 
Aby zrealizować cele, o których mowa w ust. 1, Unia wspiera działania, w m.in. następujących obszarach priorytetowych:
a)
wspomaganie organów krajowych Republiki Albanii w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL;
b)
eliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz z handlem nimi w Bośni i Hercegowinie;
c)
wspieranie poprawiania zdolności jednostek policji kosowskiej *  wykorzystujących psy policyjne w zakresie wykrywania i konfiskowania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych;
d)
wspomaganie organów krajowych Republiki Macedonii Północnej w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL;
e)
wzmocnienie zdolności ministerstwa spraw wewnętrznych Czarnogóry w celu bardziej skutecznego ograniczania i zwalczania nielegalnego handlu BSiL, amunicją i materiałami wybuchowymi i niewłaściwego ich wykorzystywania oraz zapobiegania takim działaniom;
f)
zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz nielegalnym handlem nimi w Serbii;
g)
intensyfikowanie działań OBWE przeciwko nielegalnemu rozprzestrzenianiu i gromadzeniu zapasów amunicji konwencjonalnej - etap III.
3. 
Beneficjentami projektu zamieszczonego w załączniku (zwanego dalej "projektem") są organy w Europie Południowo-Wschodniej posiadające stosowny mandat i odpowiedzialne za zapobieganie nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczanie tego procederu.
4. 
Szczegółowy opis projektu zawarty jest w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "WP").
2. 
Techniczną realizacją projektu zajmuje się Sekretariat OBWE.
3. 
Sekretariat OBWE wykonuje swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Sekretariatem OBWE.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu wynosi 3 763 170 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z Sekretariatem OBWE niezbędną umowę w sprawie finansowania. Umowa w sprawie finansowania przewiduje, że Sekretariat OBWE musi zapewnić, by wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dokłada starań, aby umowę w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, zawarto możliwie szybko po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł  4
1. 
WP przekazuje Radzie informacje na temat wykonania niniejszej decyzji oparte na regularnych sprawozdaniach opisowych przygotowywanych przez Sekretariat OBWE. Sprawozdania te stanowią podstawę oceny przeprowadzanej przez Radę.
2. 
Komisja składa sprawozdania dotyczące aspektów finansowych projektu.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa po upływie 36 miesięcy od daty zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w art. 3 ust. 3. Jednak niniejsza decyzja traci moc sześć miesięcy po dacie jej wejścia w życie, jeżeli umowa ta nie zostanie zawarta w tym okresie.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK 5  

KOMPLEKSOWY PROGRAM OBWE DOTYCZĄCY WSPIERANIA WYSIŁKÓW NA RZECZ ZAPOBIEGANIA NIELEGALNEMU HANDLOWI BSIL I AMUNICJĄ KONWENCJONALNĄ ORAZ ZWALCZANIA TEGO PROCEDERU W EUROPIE POŁUDNIOWO-WSCHODNIEJ

Faza II
1.
Kontekst

Położone w Europie Południowo-Wschodniej kraje będące członkami OBWE od pewnego czasu stoją w obliczu poważnych zagrożeń i wyzwań związanych z destabilizującym gromadzeniem i niekontrolowanym rozprzestrzenianiem nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji konwencjonalnej. Powszechnie wiadomo, że zagrożenia te mają wpływ nie tylko na bezpieczeństwo Europy Południowo-Wschodniej, ale również na Unię Europejską.

Nielegalny handel BSiL i amunicją konwencjonalną wywodzący się z Europy Południowo-Wschodniej lub przechodzący przez ten region jest jednym ze strategicznych wyzwań uwzględnionych w Strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni (zwanej dalej "strategią UE dotyczącą BSiL") 6 . Z tego względu proceder ten został uwzględniony w kilku planach działania, takich jak: Plan działania UE w sprawie nielegalnego handlu bronią palną na lata 2020-2025 7  oraz Plan działania na rzecz trwałego rozwiązania kwestii nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL i broni palnej oraz amunicji do nich, a także nielegalnego handlu taką bronią i amunicją na Bałkanach Zachodnich do 2024 r. 8 . Aby sprostać tym wyzwaniom, stosowne instytucje krajów Europy Południowo-Wschodniej skierowały do OBWE oficjalne wnioski o pomoc w dziedzinie kontroli BSiL i amunicji konwencjonalnej 9 . Wnioskowana pomoc przyczynia się do realizacji powyższych celów strategicznych i operacyjnych, a jednocześnie wspiera te instytucje w realizacji zobowiązań wynikających z dokumentów OBWE dotyczących BSiL (FSC.DOC/1/00/Rev.1) i zapasów amunicji konwencjonalnej (FSC.DOC/1/03/Rev.1). W tym kontekście OBWE opracowała kompleksowy program wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną w Europie Południowo-Wschodniej i zwalczania tego procederu (zwany dalej "programem").

Program jest zharmonizowany z Planem działania na rzecz trwałego rozwiązania kwestii nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL i broni palnej oraz amunicji do nich, a także nielegalnego handlu taką bronią i amunicją na Bałkanach Zachodnich do 2024 r. 10  (zwanym dalej "planem działania"), a także z jego oczekiwaną kolejną zaktualizowaną wersją, która miałaby objąć lata 2025-2030. W związku z tym całość działań w tym względzie jest ściśle koordynowana ze stosownymi stronami z Europy Południowo-Wschodniej i partnerami międzynarodowymi uczestniczącymi w realizacji planu działania. W tym kontekście UE postanowiła wspomóc działania zapisane w programach w formie decyzji Rady (WPZiB) 2021/2133 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej. Program korzysta nie tylko ze wsparcia politycznego i finansowego UE, ale również z pomocy ze strony piętnastu innych państw uczestniczących jako darczyńcy.

Proponowane działanie stanowi fazę II pomocy zainicjowanej na mocy wyżej wymienionej decyzji Rady i nadal wspiera organy krajów Europy Południowo-Wschodniej w spełnianiu wymogów zmienionego planu działania, który będzie wdrażany w latach 2025-2030, oraz w kontynuowaniu walki z nielegalną BSiL.

Dzięki łagodzeniu negatywnego wpływu nielegalnego handlu BSiL i amunicją do tych rodzajów broni na zrównoważony rozwój i zapobieganiu temu procederowi działanie to przyczynia się również do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ, a w szczególności:

Celu 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt (np. cel 5.2 dotyczący wyeliminowania wszelkich form przemocy wobec kobiet i dziewcząt); oraz (2020) 608 final, 24 lipca 2020 r.
Celu 16: Promować pokojowe i inkluzywne społeczeństwa, zapewnić wszystkim ludziom dostęp do wymiaru sprawiedliwości oraz budować na wszystkich szczeblach skuteczne i odpowiedzialne instytucje, sprzyjające włączeniu społecznemu (np. cele 16.1, 16.4 i 16.a).
2.
Cel ogólny

Zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu BSiL i jej niekontrolowanego rozprzestrzeniania w Europie Południowo-Wschodniej, do i z tego regionu, które to ryzyko podważa bezpieczeństwo i ochronę, utrudnia trwałe budowanie pokoju i rozwój społeczno-gospodarczy, a także przyczynia się do rozkładu porządku, podsyca terroryzm i przemoc o charakterze przestępczym lub może potencjalnie prowadzić do wznowienia konfliktu.

3.
Opis działania

Działanie opiera się na procesach systematycznej oceny potrzeb, w szczególności na ocenach ekspertów przeprowadzonych w latach 2022-2024.

Na podstawie tych ocen i dotychczasowej pomocy należy:

zapewnić międzynarodową certyfikację zdolności kynologicznych (K9) w zakresie wykrywania i przechwytywania nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej; a także
przyjąć rozporządzenie w sprawie międzynarodowej certyfikacji pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych oraz stworzyć ramy operacyjne zapewniane przez europejski urząd testujący i certyfikujący broń palną.

Działanie składa się z siedmiu komponentów projektu OBWE realizowanych w całym regionie. W związku z tym podejście takie umożliwia budowanie zdolności i standaryzację w każdej jurysdykcji, zapewniając jednocześnie ustanowienie interoperacyjnych, jednolitych i wiarygodnych procesów i wyników w całym regionie. Proponowane działanie wzmacnia umiejętności i procesy, które można wykorzystać zarówno w odniesieniu do zdolności prewencyjnych, jak i wykonawczych w każdej jurysdykcji, a także na szczeblu regionalnym i powyżej. Wszystkie działania są opracowywane w ścisłej współpracy między upoważnionymi organami/instytucjami, działającym w ramach OBWE Centrum Zapobiegania Konfliktom i operacjami terenowymi OBWE prowadzonymi w Europie Południowo-Wschodniej.

Postępy w realizacji tego działania będą nadal przedstawiane i zgłaszane na lokalnych i regionalnych posiedzeniach koordynacyjnych w celu wsparcia zaktualizowanego Planu działania na rzecz trwałego rozwiązania do 2030 r. problemu nielegalnego posiadania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi na Bałkanach Zachodnich. W tym względzie monitorowanie jego realizacji jest koordynowane ze wszystkimi komisjami ds. BSiL w Europie Południowo-Wschodniej, partnerami międzynarodowymi i SEESAC.

3.1.
Komponent 1 projektu: Wspieranie organów krajowych Republiki Albanii w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL
3.1.1.
Cel:

zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL w Republice Albanii.

3.1.2.
Opis

Skutki niekontrolowanego rozprzestrzeniania i posiadania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych nadal stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego oraz rozwoju społecznego i gospodarczego Albanii. Słabo kontrolowana i nielegalna BSiL podtrzymuje elementy przestępcze i przestępczość zorganizowaną, przyczyniając się do przemocy i braku bezpieczeństwa. Aspekty te mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo i środki budowy zaufania w kraju i regionie. Albania zwróciła się o pomoc w październiku 2019 r. na Forum OBWE ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa.

OBWE zweryfikowała braki w zdolnościach w zakresie:

a)
ram prawnych i regulacyjnych dotyczących pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych oraz właściwego wdrożenia tych ram wraz z poprawą infrastruktury, wyposażenia i elementów szkoleniowych;
b)
służb kynologicznych (K9) albańskiej policji państwowej w obszarze wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych;
c)
podnoszenia świadomości społecznej na temat zagrożeń związanych z niewłaściwym wykorzystaniem i rozprzestrzenianiem BSiL.

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Albanii, liczne organy krajowe posiadające mandat w dziedzinie kontroli BSiL, w szczególności Krajowa Komisja ds. BSiL, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Albanii oraz albańska policja państwowa.

3.1.3.
Oczekiwane rezultaty

Rezultat 1: Prace nad ramami prawnymi dotyczącymi pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych oraz nad mechanizmami ich wdrażania i nadzoru są na zaawansowanym etapie.

Rezultat 2: Wzmocniono infrastrukturę, zdolności i zasoby jednostki K9 albańskiej policji państwowej w zakresie wykrywania nielegalnej BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych.

3.1.4.
Działania
3.1.4.1.
Działanie związane ze wzmocnieniem ram prawnych Republiki Albanii w kwestiach BSiL i pozbawiania jej w sposób trwały cech użytkowych.

Działanie obejmie:

międzynarodową certyfikację przepisów dotyczących pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych przeprowadzaną przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL,
ocenę infrastruktury i sprzętu wykorzystywanych do pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych w Republice Albanii,
zapewnienie szkoleń na temat pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych i nadzoru nad tym procesem, realizowanych przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL.
3.1.4.2.
Działanie związane ze wzmocnieniem zdolności albańskiej policji w zakresie wykrywania nielegalnej broni i materiałów wybuchowych.

Działanie obejmie:

zorganizowanie programu szkoleniowego na temat metodyki Fronteksu w zakresie wykrywania BSiL i amunicji,
zorganizowanie programu szkoleniowego na temat europejskich dobrych praktyk w zakresie wykrywania BSiL i amunicji,
przetargi na projekt i roboty związane z modernizacją infrastruktury pawilonów kynologicznych, obiektów biurowych i wybiegu dla psów na przejściach granicznych w celu wsparcia zdolności wykrywania nielegalnej BSiL i amunicji przez jednostki K9.
3.2.
Komponent 2 projektu: Wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlem nimi w Bośni i Hercegowinie
3.2.1.
Cel

Wspieranie Bośni i Hercegowiny w ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlem nimi.

3.2.2.
Opis

Projekt jest odpowiedzią na priorytetowe potrzeby określone we wniosku o pomoc złożonym przez Ministerstwo Bezpieczeństwa (2019 r.) i ma na celu wspieranie Bośni i Hercegowiny w ograniczaniu zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych oraz nielegalnym handlem nimi, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i stabilności w tym kraju i w całym regionie.

OBWE będzie nadal usuwać luki w następujących obszarach:

a)
zdolności jednostek kynologicznych w organach ścigania do wykrywania BSiL i amunicji, w tym w odniesieniu do infrastruktury, a także elementów szkoleniowych;
b)
dostępności i porównywalności danych dotyczących BSiL niezbędnych do skutecznego kształtowania polityki i reagowania operacyjnego;
c)
pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych, między innymi w odniesieniu do ram prawnych i regulacyjnych, szkoleń, wyposażenia i unowocześnienia infrastruktury.

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Bośni i Hercegowiny, liczne organy krajowe posiadające mandat w dziedzinie kontroli BSiL, a mianowicie organy ścigania, w tym podmioty i kantonalne ministerstwa spraw wewnętrznych/agencje policyjne, Rada Koordynacyjna ds. Kontroli BSiL, Ministerstwo Bezpieczeństwa, a także prokuratury, sądy i służby penitencjarne.

3.2.3.
Oczekiwane rezultaty

Rezultat 1: Wzmocnienie zdolności K9, jakimi dysponują organy ścigania, w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych.

Rezultat 2: Opracowanie zintegrowanych międzyinstytucjonalnych: bazy danych przypadków oraz systemu śledzenia BSiL i amunicji.

Rezultat 3: Opracowanie i wdrożenie ram prawnych i regulacyjnych dotyczących pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych.

3.2.4.
Działania
3.2.4.1.
Działanie związane ze wzmocnieniem zdolności K9, jakimi dysponują organy ścigania w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych.

Działanie obejmie:

unowocześnienie infrastruktury jednostek K9,
zorganizowanie programu szkoleniowego na temat metodyki Fronteksu w zakresie wykrywania BSiL i amunicji,
zorganizowanie programu szkoleniowego na temat europejskich dobrych praktyk w zakresie wykrywania BSiL i amunicji.
3.2.4.2.
Działanie związane z opracowaniem zintegrowanych międzyinstytucjonalnych: bazy danych oraz systemu śledzenia BSiL i amunicji.

Działanie obejmie:

wspieranie utworzenia systemu rejestracji wyników Bośni i Hercegowiny w zakresie śledzenia BSiL.
organizowanie szkoleń dla pracowników wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania korzystających z systemu śledzenia BSiL.
3.2.4.3.
Działanie związane ze wzmocnieniem ram prawnych Bośni i Hercegowiny w kwestiach BSiL i pozbawiania jej w sposób trwały cech użytkowych.

Działanie obejmie:

międzynarodową certyfikację przepisów dotyczących pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych dokonywaną przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL,
ocenę infrastruktury i sprzętu wykorzystywanych do pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych w Bośni i Hercegowinie,
zapewnienie szkoleń na temat pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych i nadzoru nad tym procesem, realizowanych przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL.
3.3.
Komponent 3 projektu: Wspieranie wzmocnienia zdolności K9 kosowskiej policji 11  w zakresie wykrywania i konfiskowania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych
3.3.1.
Cel

Wspieranie wzmocnienia istniejących zdolności K9 kosowskiej policji oraz jej bezpośredniego wkładu w zapobieganie niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych oraz nielegalnemu handlowi nimi, zwalczanie tych zjawisk i prowadzenie dochodzeń w ich sprawie na Bałkanach Zachodnich.

3.3.2.
Opis

Projekt wspiera wzmocnienie istniejących zdolności K9 kosowskiej policji oraz jej bezpośredniego wkładu w zapobieganie niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych oraz nielegalnemu handlowi nimi, zwalczanie tych zjawisk i prowadzenie dochodzeń w ich sprawie na Bałkanach Zachodnich.

Projekt dotyczy zweryfikowanych luk w zdolnościach jednostki K9 w zakresie zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL i nielegalnemu handlowi tymi rodzajami broni, zwalczania tych zjawisk i prowadzenia dochodzeń w ich sprawie. Beneficjentem projektu jest, oprócz ludności Kosowa, kosowska policja.

3.3.3.
Oczekiwany rezultat

Rezultat 1: Wzmocnienie ram regulacyjnych i szkoleniowych, a także infrastruktury i wyposażenia jednostki K9 w celu efektywniejszego i skuteczniejszego zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych oraz nielegalnemu handlowi nimi, zwalczania tych zjawisk i prowadzenia dochodzeń w ich sprawie.

3.3.4.
Działania
3.3.4.1.
Działanie związane ze wzmocnieniem ram regulacyjnych i szkoleniowych, a także infrastruktury i wyposażenia jednostki K9 w celu efektywniejszego i skuteczniejszego zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych oraz nielegalnemu handlowi nimi, zwalczania tych zjawisk i prowadzenia dochodzeń w ich sprawie.

Działanie obejmie:

zorganizowanie programu szkoleniowego na temat metodyki Fronteksu w zakresie wykrywania BSiL i amunicji,
zorganizowanie programu szkoleniowego na temat europejskich dobrych praktyk w zakresie wykrywania BSiL i amunicji,
wdrożenie modernizacji infrastruktury budynku weterynaryjnego i niezbędnego sprzętu, a także obiektu do przeprowadzania symulacji różnych scenariuszy wyszukiwania w pomieszczeniach,
promowanie włączania kobiet do obejmowania kluczowych ról w jednostkach wykorzystujące psy (trenera, instruktora i kierownika) jako warunku zwiększenia skuteczności operacyjnej.
3.4.
Komponent 4 projektu: Wspieranie organów krajowych Republiki Macedonii Północnej w zmniejszaniu ryzyka rozprzestrzeniania broni i niewłaściwego wykorzystywania BSiL
3.4.1.
Cel

Zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania i niewłaściwego wykorzystywania BSiL w Republice Macedonii Północnej poprzez zwiększenie zdolności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i innych organizacji rządowych w zakresie zapobiegania, wykrywania, analizy i prowadzenia dochodzeń;

3.4.2.
Opis

Projekt opracowano w odpowiedzi na wniosek o pomoc złożony przez rząd Republiki Macedonii Północnej (w 2019 r.) w celu wzmocnienia zdolności Krajowej Komisji ds. BSiL i budowania zdolności policyjnej jednostki K9 w zakresie wykrywania broni i materiałów wybuchowych.

OBWE zweryfikowała luki w zdolnościach w zakresie:

a)
zdolności operacyjnych K9 przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych w zakresie wykrywania nielegalnego rozprzestrzeniania BSiL;
b)
należytego przeprowadzania pozbawiania broni palnej cech użytkowych, w tym luki w zakresie infrastruktury, sprzętu i szkoleń;
c)
analizy kwestii kontroli BSiL na poziomie strategicznym i operacyjnym;
d)
skoordynowanych działań informacyjnych i uświadamiających społeczeństwo na temat zagrożeń związanych z niewłaściwym wykorzystaniem BSiL w Republice Macedonii Północnej, w tym działań podejmowanych przez Krajową Komisję ds. BSiL.

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Republiki Macedonii Północnej, organy krajowe posiadające mandat w dziedzinie kontroli BSiL, mianowicie Krajowa Komisja ds. BSiL, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i policja.

3.4.3.
Oczekiwany rezultat

Rezultat 1: Zwiększona zdolność Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Republiki Macedonii Północnej oraz Komisji ds. BSiL w zakresie regulacyjnym, operacyjnym, a także zdolność do współpracy między agencjami w celu zwalczania rozprzestrzeniania BSiL i zajęcia się tym procederem.

Rezultat 2: Wzmocnienie zdolności kontroli niszczenia i pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych oraz poprawa zarządzania cyklem życia BSiL.

3.4.4.
Działania
3.4.4.1.
Wsparcie na rzecz zwiększenia zdolności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych do wykrywania nielegalnej BSiL poprzez skuteczne rozmieszczanie zasobów K9.

Działanie obejmie:

modernizację infrastruktury jednostek służbowych K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Republiki Macedonii Północnej na szczeblu regionalnym,
zorganizowanie programu szkoleniowego na temat metodyki Fronteksu w zakresie wykrywania BSiL i amunicji,
zorganizowanie programu szkoleniowego na temat europejskich dobrych praktyk w zakresie wykrywania BSiL i amunicji.
3.4.4.2.
Ograniczenie ilości nielegalnej broni, amunicji i materiałów wybuchowych poprzez niszczenie i pozbawianie ich cech użytkowych.

Działanie obejmie:

międzynarodową certyfikację przepisów dotyczących pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych dokonywaną przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL,
ocenę infrastruktury i sprzętu wykorzystywanych do pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych w Republice Albanii,
zapewnienie szkoleń na temat pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych i nadzoru nad tym procesem, realizowanych przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL.
3.5.
Komponent 5 projektu: Wzmocnienie zdolności ministerstwa spraw wewnętrznych Czarnogóry do skuteczniejszego ograniczania i zwalczania nielegalnego handlu BSiL, amunicją i materiałami wybuchowymi i niewłaściwego ich wykorzystywania oraz zapobiegania takim zjawiskom
3.5.1.
Cel

Wspieranie wzmacniania istniejących zdolności K9 w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, a także dalszego rozwoju praktyk pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych, a tym samym zwiększanie zdolności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie ograniczania nielegalnego handlu BSiL, amunicją i materiałami wybuchowymi i niewłaściwego ich wykorzystywania, zapobiegania tym zjawiskom, i ich zwalczania.

3.5.2.
Opis

Proponowany projekt opracowano na podstawie wniosku czarnogórskiej komisji ds. BSiL, a także na podstawie zaproszenia wystosowanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych do misji OBWE w Czarnogórze o udzielenie pomocy technicznej w tym zakresie. Przeprowadzono szczegółowe konsultacje z partnerami międzynarodowymi i regionalnymi w celu zapewnienia koordynacji wysiłków i zidentyfikowania potencjalnego powielania działań. W związku z tym projekt ten jest zgodny z krajowymi, regionalnymi i międzynarodowymi ramami kontroli BSiL i bezpośrednio wspiera ich wdrażanie.

W latach 2022 i 2023 niezależni eksperci OBWE, a także specjaliści w zakresie kynologii z żandarmerii francuskiej prowadzili systematyczne oceny potrzeb, których wyniki dostarczyły praktycznych wskazówek na temat tego, jak:

zwiększyć zdolności K9 czarnogórskiej policji w zakresie wykrywania i przechwytywania nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej; a także jak
wzmocnić istniejące rozporządzenie w sprawie pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych i ramy operacyjne.
3.5.3.
Oczekiwane rezultaty

Rezultat 1: Zwiększenie potencjału podlegających ministerstwu spraw wewnętrznych jednostek K9 w obrębie organów ścigania w zakresie wykrywania nielegalnej BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych poprzez zwiększenie zdolności infrastrukturalnych, operacyjnych i szkoleniowych tych jednostek.

Rezultat 2: Udoskonalenie ram prawnych dotyczących pozbawiania broni palnej cech użytkowych i dostosowanie ich do międzynarodowych norm i zdolności z myślą o ich skutecznym wdrażaniu i nadzorze.

3.5.4.
Działania
3.5.4.1.
Działanie związane ze wspieraniem zmian i uzupełnień ram prawnych i regulacyjnych, aktualizacją obowiązujących procedur operacyjnych (SOP) dotyczących wykorzystania potencjału K9, a także opracowaniem głównego planu dotyczącego K9 na rzecz modernizacji zdolności w tym zakresie.

Działanie obejmie:

zmianę przepisów ustawowych i wykonawczych dotyczących Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Policji zgodnie z europejskimi dobrymi praktykami,
opracowanie głównego planu modernizacji w zakresie potencjału K9,
wsparcie dla grup roboczych w zakresie aktualizacji prawodawstwa i planowania strategicznego.
3.5.4.2.
Działanie związane ze wzmocnionymi metodami szkoleniowymi i zdolnościami operacyjnymi służące wydajniejszemu i skuteczniejszemu zapobieganiu niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych oraz nielegalnemu handlowi nimi, zwalczaniu tych zjawisk i prowadzeniu dochodzeń w ich sprawie.

Działanie obejmie:

opracowanie, przetłumaczenie i dystrybucję podręcznika szkoleniowego,
szkolenia dla personelu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w odpowiednich instytucjach edukacyjnych/szkoleniowych zgodnie ze stosowanymi przez Frontex i inne podmioty europejskie dobrymi praktykami w zakresie wykrywania BSiL i amunicji.
3.5.4.3.
Działanie dotyczące udoskonalenia obiektów i sprzętu wykorzystywanych w szkoleniach oraz modernizacji zasobów związanych z infrastrukturą i logistyką, służące osiągnięciu wydajniejszego i skuteczniejszego zapobiegania niewłaściwemu wykorzystywaniu BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych nielegalnemu handlowi nimi, zwalczania tych zjawisk i prowadzenia dochodzeń w ich sprawie.

Działanie obejmie:

wdrożenie modernizacji infrastruktury dla pawilonów kynologicznych, obiektów biurowych i wybiegu dla psów w centrali jednostki K9 i na przejściach granicznych w celu wsparcia zdolności jednostek K9 w zakresie wykrywania BSiL i amunicji,
wsparcie na rzecz modernizacji bezpiecznych składów próbek szkoleniowych, w szczególności amunicji zawierającej materiały wybuchowe, BSiL, narkotyków i gotówki,
przetargi na pojazdy transportowe K9.
3.5.4.4.
Działanie związane ze wspieraniem rozwoju prawnych i instytucjonalnych ram dotyczących pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych, m.in. rozwoju mechanizmów skutecznego wdrażania tych ram i odnośnego nadzoru.

Działanie obejmie:

wsparcie dla grupy roboczej ds. zmian i uzupełnień przepisów dotyczących pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych,
świadczenie przez europejski urząd testujący i certyfikujący broń palną usług w zakresie doradztwa, wskazówek, szkoleń i certyfikacji dla specjalistów ds. infrastruktury i ds. pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych,
organizowanie spotkań koordynacyjnych niezbędnych do wymiany informacji i praktycznych wytycznych dotyczących określania i instytucjonalizacji warunków wstępnych dotyczących ludzi, edukacji, techniki i infrastruktury, niezbędnych do należytego wdrożenia i nadzorowania pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych.
3.5.4.5.
Działanie związane ze wspieraniem rozwoju i instytucjonalizacji zdolności w zakresie pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych.

Działanie obejmie:

opracowanie projektów infrastruktury i zamówień na prace mające na celu modernizację obiektów i unowocześnienie praktyk w zakresie pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych zgodnie z doradztwem europejskiego urzędu testującego i certyfikującego BSiL,
zamówienia sprzętu i materiałów niezbędnych do właściwego pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych.
3.5.4.6.
Działanie związane ze wsparciem na rzecz opracowania podręcznika szkoleniowego dotyczącego pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych oraz zapewnieniem dla praktyków lokalnych szkoleń krajowych i międzynarodowych.

Działanie obejmie:

organizację specjalistycznych szkoleń prowadzonych przez europejski urząd testujący i certyfikujący broń palną wobec producentów broni i inspektorów,
certyfikację producentów broni i inspektorów przez europejski urząd testujący i certyfikujący broń palną w zakresie pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych,
opracowanie podręcznika szkoleniowego na temat przepisów dotyczących pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych.
3.6.
Komponent 6 projektu: Zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem BSiL oraz handlem tymi rodzajami broni w Serbii
3.6.1.
Cel

Zmniejszenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i ochrony związanych z nielegalnym posiadaniem BSiL, nadużyciami legalnej BSiL i nielegalnym handlem tymi rodzajami broni.

3.6.2.
Opis

Projekt opracowano w odpowiedzi na wniosek o pomoc złożony przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Serbii (w 2019 r.) w celu sprostania wyzwaniom związanym z niekontrolowanym rozprzestrzenianiem i nielegalnym posiadaniem BSiL, które stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i ochrony w Serbii. Zjawiska te przyczyniają się do szerzenia się przestępczości i poważnej przestępczości zorganizowanej, działając jako czynniki sprzyjające przemocy, stosowaniu gróźb i terroryzmowi. Wywierają one również podobny negatywny wpływ na środki budowy zaufania w tym kraju oraz stanowią zagrożenie w kontekście przemocy uwarunkowanej płcią.

OBWE zweryfikowała następujące potrzeby w zakresie zwalczania nielegalnego handlu BSiL:

a)
wzmocnienie zdolności K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie wykrywania broni i materiałów wybuchowych poprzez: (i) ustanowienie niezbędnych ram prawnych; (ii) ocenę i rozwój zdolności; oraz (iii) zamówienia na specjalny sprzęt i infrastrukturę budowlaną;
b)
zmiany do ustawy o broni i amunicji oraz do zbioru przepisów dotyczących pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych poprzez a) ocenę zdolności i możliwości technicznych oraz b) zapewnienie pomocy technicznej przy opracowywaniu tego zbioru przepisów.

Beneficjentami projektu są, oprócz ludności Serbii, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, policja i urząd testujący i certyfikujący BSiL w Kragujevacu.

3.6.3.
Oczekiwane rezultaty

Rezultat 1: Ulepszenie ram prawnych dotyczących pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych i zharmonizowanie ich z międzynarodowymi normami i najlepszymi praktykami.

Rezultat 2: Zwiększenie zdolności jednostek K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, zgodnie ze standardami praw człowieka

3.6.4.
Działania
3.6.4.1.
Działanie związane z ulepszeniem i zharmonizowaniem ram prawnych dotyczących pozbawiania broni palnej w sposób trwały cech użytkowych z międzynarodowymi normami i najlepszymi praktykami.

Działanie obejmie:

udzielanie porad eksperckich na posiedzeniach grupy roboczej w sprawie pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL,
międzynarodową certyfikację przepisów dotyczących pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych dokonywaną przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL,
zapewnienie infrastruktury i sprzętu wykorzystywanych do pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych,
organizacja szkoleń na temat pozbawiania BSiL w sposób trwały cech użytkowych i nadzoru nad tym procesem przez europejski urząd testujący i certyfikujący BSiL.
3.6.4.2.
Działania związane ze zwiększeniem zdolności jednostek K9 Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie wykrywania BSiL, amunicji i materiałów wybuchowych, zgodnie ze standardami praw człowieka.

Działanie obejmie:

zamówienia na wykonanie prac budowlanych oraz dostawę sprzętu i pojazdów dla jednostki K9,
budowanie zdolności w zakresie wykorzystywania i rozmieszczania jednostek K9 w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz prowadzenia dochodzeń w tej dziedzinie poprzez wsparcie doradcze, program wymiany i rozwój metodologii szkoleniowej,
program szkoleniowy na temat metodyki Fronteksu w zakresie wykrywania BSiL i amunicji,
program szkoleniowy na temat europejskich dobrych praktyk w zakresie wykrywania BSiL i amunicji.
3.7.
Komponent 7 projektu: Intensyfikowanie działań OBWE przeciwko nielegalnemu rozprzestrzenianiu i gromadzeniu zapasów amunicji konwencjonalnej - faza III
3.7.1.
Cel

Wspieranie uczestniczących państw w zwiększaniu zaufania i bezpieczeństwa, a także w reagowaniu na rozwój sytuacji politycznej i w zakresie bezpieczeństwa na obszarze OBWE oraz zapewnienie skutecznej współpracy z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami.

3.7.2.
Opis

Celem projektu jest wspieranie państw uczestniczących OBWE w lepszym planowaniu, wdrażaniu i, w razie konieczności, wzmacnianiu ich zobowiązań przeciwko nielegalnemu rozprzestrzenianiu BSiL i gromadzeniu zapasów amunicji konwencjonalnej. Projekt ten jest częścią etapowego podejścia do ciągłej i udoskonalonej analizy zagrożeń, ryzyka rozprzestrzeniania BSiL i gromadzenia zapasów amunicji konwencjonalnej oraz nielegalnego handlu tymi rodzajami broni i amunicji, przeglądu i prognozowania potrzeb i wymogów, a także praktycznych narzędzi w dziedzinie BSiL i amunicji konwencjonalnej. Podstawa ta ma kluczowe znaczenie dla wszystkich podmiotów zainteresowanych rozwojem ram normatywnych, wspieraniem i wzmacnianiem mechanizmu pomocy, a także określaniem potrzeb i wniosków w zakresie pomocy technicznej.

Wykorzystywanie, niewłaściwe wykorzystywanie oraz skutki BSiL i gromadzenia zapasów amunicji konwencjonalnej w różny sposób wpływają na kobiety i mężczyzn, chłopców i dziewczęta. Przeciwdziałanie tym zróżnicowanym skutkom wymaga opracowania i wdrożenia projektów pomocowych w sposób uwzględniający ten stan rzeczy i biorący pod uwagę bardzo zróżnicowany wpływ BSiL w zależności od płci oraz promujący równouprawnienie płci. Projekt ten wspiera doradztwo polityczne i praktyczne dotyczące sposobu opracowywania i podejmowania takich ukierunkowanych działań w kontekście projektów OBWE w zakresie praktycznej pomocy w dziedzinie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej.

3.7.3.
Oczekiwany rezultat

Rezultat 1: Zwiększenie zdolności państw uczestniczących OBWE, struktur wykonawczych OBWE i operacji OBWE w terenie do odpowiedniego zajęcia się kwestią rozprzestrzeniania i kontroli BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej na każdym etapie ich cyklu życia.

Rezultat 2: Intensyfikacja korzystania z portalu BSiL oraz z produktów i narzędzi opartych na wiedzy w celu wspierania monitorowania, przeglądu i realizacji projektów praktycznej pomocy w zakresie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej.

3.7.4.
Działania
3.7.4.1.
Udzielanie porad i wsparcia państwom uczestniczącym OBWE występującym z wnioskiem o pomoc w celu skutecznego wykorzystania mechanizmu pomocy.

Działanie obejmie:

coroczne wizyty ukierunkowane i wydarzenia informacyjne skierowane do państw ubiegających się o pomoc w celu oceny lub aktualizacji ich szczególnych potrzeb i wymogów w dziedzinie BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej,
opracowanie krajowych dokumentów strategicznych i planów działania w zakresie kontroli BSiL zgodnie ze standardami OBWE i innymi odpowiednimi standardami międzynarodowymi.
3.7.4.2.
Zapewnienie dostosowanego do potrzeb wsparcia dla państw OBWE udzielających pomocy, niezbędnego do terminowego i skutecznego podejmowania decyzji i planowania przydziału zasobów na mechanizm pomocy dotyczący BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej.

Działanie obejmie:

organizację okresowych/rocznych konsultacji z darczyńcami w Wiedniu, stolicach państw uczestniczących lub za pośrednictwem platform internetowych w celu zapewnienia przeglądu wpływu i wyników projektów pomocowych.
3.7.4.3.
Promowanie korzystania z portalu BSiL, jego funkcji i cech użytkowych.

Działanie obejmie:

organizację wydarzeń uświadamiających w celu promowania korzystania z portalu BSiL, jego funkcji i dostępnych cech użytkowych.
3.7.4.4.
Opracowanie i włączenie do portalu BSiL specjalistycznych szkoleń w obszarze BSiL.

Działanie obejmie:

zamieszczanie w portalu szkoleń online na tematy związane z BSiL.
3.7.4.5.
Zapewnienie skutecznego funkcjonowania i stałego wsparcia dla portalu BSiL.

Działanie obejmie:

wprowadzenie nowych funkcji proponowanych przez użytkowników w celu optymalizacji działania portalu.
4.
Aspekt płci

Perspektywa uwzględniania aspektu płci była brana pod uwagę na wszystkich etapach planowania, opracowywania i realizacji projektów. Głównym założeniem było to, że wykorzystywanie, niewłaściwe wykorzystywanie oraz skutki BSiL i amunicji konwencjonalnej w różny sposób wpływają na kobiety i mężczyzn, chłopców i dziewczęta. Aby zaradzić takiemu wpływowi, działanie to będzie promować i wspierać włączanie kobiet w procesy decyzyjne, a także we wdrażanie kontroli BSiL.

Uwzględnianie potrzeb związanych z płcią zostało dostosowane do konkretnych kontekstów i rodzaju pomocy przewidzianej w ramach projektów, a także opierało się na analizie sytuacyjnej uwzględniającej perspektywę płci.

Narzędzie OBWE "wskaźnik równości płci" zastosowano przy opracowywaniu projektów, a także w monitorowaniu postępów we wdrażaniu uwzględniania aspektu płci w ciągu cyklu zarządzania projektem. Znaczna większość projektów będących elementami tego działania uznaje równość płci za istotny cel lub w pełni uwzględnia aspekt płci.

5.
Beneficjenci

Bezpośrednimi beneficjentami przedmiotowego działania będą właściwe organy w państwach Europy Południowo-Wschodniej odpowiedzialne za zapobieganie nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczanie tego procederu. Głównymi organami, do których adresowane jest to działanie, są: ministerstwa spraw wewnętrznych i organy ścigania, takie jak policja.

Beneficjentami pośrednimi działania są mieszkańcy jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej i w jej sąsiedztwie europejskim, zagrożeni zjawiskiem wykorzystywania nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej do działalności przestępczej, terroryzmu i działań z użyciem przemocy.

UE i upoważnione organy jej państw członkowskich również będą beneficjentami pośrednimi projektów, ponieważ będą korzystać ze zwiększonych zdolności w zakresie kontroli BSiL i amunicji konwencjonalnej w Europie Południowo-Wschodniej, m.in. poprzez lepszą wymianę informacji oraz środki koordynacji i współpracy, takie jak identyfikacja ryzyka, dochodzenia i śledzenie, wykrywanie i konfiskata nielegalnej BSiL i amunicji konwencjonalnej.

6.
Wyeksponowanie działań Unii

OBWE podejmuje wszelkie odpowiednie działania w celu upublicznienia informacji o tym, że działanie to zostało sfinansowane przez Unię Europejską w każdej odpowiedniej jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej. Działania takie będą realizowane zgodnie z podręcznikiem "Informowanie o działaniach zewnętrznych Unii Europejskiej i ich eksponowanie" sporządzonym przez Komisję. OBWE zapewni zatem wyeksponowanie wkładu Unii, stosując odpowiednie elementy identyfikacji wizualnej i działania promocyjne, podkreślając rolę Unii, zapewniając przejrzystość jej działań i podnoszenie świadomości na temat przyczyn przyjęcia niniejszej decyzji oraz powodów jej wspierania przez Unię, a także rezultatów tego wsparcia. Na materiałach wyprodukowanych w ramach tego projektu w widocznym miejscu zostanie umieszczona flaga Unii Europejskiej zgodnie z unijnymi wytycznymi dotyczącymi prawidłowego wykorzystywania i reprodukcji flagi.

Z uwagi na fakt, że planowane działania znacznie różnią się zakresem i charakterem, zastosowany zostanie szereg narzędzi promocyjnych obejmujących: tradycyjne media; strony internetowe; media społecznościowe; oraz materiały informacyjne i promocyjne, w tym infografiki, ulotki, biuletyny, komunikaty prasowe i - w stosownych przypadkach - inne materiały. Publikacje, imprezy publiczne, kampanie, wyposażenie i obiekty budowlane realizowane lub nabywane w ramach każdego projektu zostaną odpowiednio oznaczone. Aby dodatkowo zwiększyć oddziaływanie projektu poprzez szerzenie wiedzy wśród różnych jurysdykcji i społeczeństw, społeczności międzynarodowej oraz mediów lokalnych i międzynarodowych, do każdej z grup, do której projekt ma dotrzeć, kierowane będą informacje we właściwym języku.

7.
Czas trwania

Szacowany całkowity czas trwania działania wynosi 36 miesięcy.

8.
Techniczna jednostka wykonawcza

Realizację techniczną tego programu powierza się jednostce wspierającej Centrum Zapobiegania Konfliktom/Forum Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa w ramach Sekretariatu OBWE, pełniącej również rolę koordynatora, oraz sześciu (6) misjom terenowym OBWE rozmieszczonym w Europie Południowo-Wschodniej.

9.
Komitet Sterujący

Komitet Sterujący dla tego działania będzie składał się z przedstawicieli wysokiego przedstawiciela, delegatur UE w każdej jurysdykcji państw Europy Południowo-Wschodniej, Centrum Zapobiegania Konfliktom/Forum Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa w ramach Sekretariatu OBWE oraz sześciu (6) misji terenowych OBWE w Europie Południowo-Wschodniej.

Jednostka wykonawcza, wspomagana przez Komitet Sterujący, zapewni, aby realizacja projektu odbywała się w koordynacji z inną powiązaną pomocą UE dla jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej.

Komitet Sterujący będzie regularnie zapraszać przedstawicieli partnerów jurysdykcji w Europie Południowo-Wschodniej. Komitet Sterujący może również zapraszać przedstawicieli podmiotów zaangażowanych w projekty w Europie Południowo-Wschodniej, które mają podobny lub powiązany cel. Komitet Sterujący będzie regularnie dokonywać przeglądu wdrażania niniejszej decyzji, nie rzadziej niż co 6 miesięcy, m.in. przy pomocy środków komunikacji elektronicznej.

1 Decyzja Rady 2012/662/WPZiB z dnia 25 października 2012 r. dotycząca wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) (Dz.U. L 297 z 26.10.2012, s. 29).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/1424 z dnia 4 sierpnia 2017 r. w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w Republice Macedonii Północnej i w Gruzji (Dz.U. L 204 z 5.8.2017, s. 82).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2009 z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią amunicją i materiałami wybuchowymi we współpracy z OBWE (DzU 312 z 3122019 s 42)
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej (Dz.U. L 432 z 3.12.2021, s. 36).
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
5 Załącznik dodany przez art. 1 decyzji nr 2025/344 z dnia 18 lutego 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.344) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 lutego 2025 r.
6 Komisja Europejska, Strategia UE w zakresie unii bezpieczeństwa, COM(2020) 605 final, 24 lipca 2020 r.
7 Komisja Europejska, Plan działania UE w sprawie nielegalnego handlu bronią palną na lata 2020-2025 wraz z załącznikami, COM
8 Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC), Regional-Roadmap-for- sustainable-solution-to-the.pdf (seesac.org).
9 Wnioski te zostały przedłożone przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Albanii, Ministerstwo Bezpieczeństwa Bośni i Hercegowiny, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Macedonii Północnej, Ministerstwo Obrony Czarnogóry oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Serbii. Jeśli chodzi o Kosowo, to ze względu na kwestie dotyczące jego statusu ograniczenia i wymogi formalnej procedury nie mają jako takie zastosowania do potencjalnych projektów odnoszących się do jego terytorium. W związku z tym pod kierunkiem misji OBWE w Kosowie (OMIK) realizowane są dostosowane do potrzeb projekty i działania wspierające kosowską policję. Każdy wniosek o pomoc poddany został weryfikacji, a następnie odpowiedniej ocenie potrzeb.
10 Plan działania został opracowany przez organy krajów Bałkanów Zachodnich przy wsparciu technicznym SEESAC pod auspicjami Francji i Niemiec oraz w porozumieniu z UE i wszystkimi innymi właściwymi podmiotami; plan ten został przyjęty na szczycie UE- Bałkany Zachodnie, który odbył się 10 lipca 2018 r. w Londynie.
11 Wszelkie zawarte w niniejszym tekście odniesienia do Kosowa, niezależnie od tego, czy dotyczą jego terytorium, instytucji czy ludności, należy odczytywać w pełnej zgodności z rezolucją Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 1244.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3097

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3097 w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej
Data aktu: 05/12/2024
Data ogłoszenia: 06/12/2024
Data wejścia w życie: 05/12/2024