uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Regionalna konwencja w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (zwana dalej "konwencją") została zawarta przez Unię na podstawie decyzji Rady 2013/94/UE 1 i weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 maja 2012 r.
(2) Zgodnie z konwencją Wspólny Komitet ustanowiony na podstawie konwencji (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") może przyjmować decyzje w celu zmiany konwencji.
(3) Konwencja została zmieniona decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu 2 , która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. W dniu 7 grudnia 2023 r. Wspólny Komitet przyjął zalecenie nr 1/2023 3 dotyczące stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji. Aby zapewnić jasne ramy prawne oraz spójność stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w kontekście przejścia od obecnych reguł konwencji do zmienionych reguł konwencji, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., należy zmienić decyzję nr 1/2023. Decyzję tę należy zmienić, aby umożliwić włączenie ogólnych wymogów dotyczących dowodów pochodzenia wystawianych w formie elektronicznej do zmienionej konwencji.
(4) Wspólny Komitet na swoim 16. posiedzeniu, które ma się odbyć w dniu 12 grudnia 2024 r., lub w drodze procedury pisemnej, ma przyjąć decyzję dotyczącą stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej.
(5) Należy ustalić stanowisko, które powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, ponieważ decyzja Wspólnego Komitetu będzie miała skutki prawne,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
PROJEKT
DECYZJA Nr .../2024 WSPÓLNEGO KOMITETU REGIONALNEJ KONWENCJI W SPRAWIE PANEUROŚRÓDZIEMNOMORSKICH PREFERENCYJNYCH REGUŁ POCHODZENIA
z dnia ...
dotycząca zmiany decyzji nr 1/2023 Wspólnego Komitetu w odniesieniu do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r.
WSPÓLNY KOMITET,
uwzględniając Regionalną konwencję w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na początku 2020 r. Komisja poinformowała Umawiające się Strony Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia (zwanej dalej "konwencją"), że ze względu na pandemię COVID-19, a następnie ze względu na zawieszenie kontaktów między organami celnymi a przedsiębiorcami w niektórych Umawiających się Stronach, większość tych Umawiających się Stron nie była w stanie przedstawić świadectw przewozowych do celów preferencyjnego pochodzenia w wymaganej formie, tj. opatrzonej odręcznym podpisem i odciskiem pieczęci tuszowej przez organy celne lub na papierze właściwego formatu.
(2) Zdecydowana większość Umawiających się Stron uznała, że należy przyjąć środki nadzwyczajne w celu zapewnienia pełnego wdrożenia preferencyjnych uzgodnień handlowych objętych konwencją. Te środki nadzwyczajne były stosowane na zasadzie wzajemności przez Umawiające się Strony, które korzystały z odpowiednich postanowień zawartych w regułach pochodzenia.
(3) Podczas pandemii COVID-19 niektóre Umawiające się Strony opracowały nowe lub dostosowały istniejące elektroniczne systemy wystawiania świadectw w formie elektronicznej, aby zrównoważyć potrzebę elastyczności z koniecznością przestrzegania wymogów dotyczących formatu świadectw przewozowych, które to wymogi zawarte są w dodatku I do konwencji.
(4) Zwrócono się do organów celnych Umawiających się Stron, aby akceptowały do celów preferencyjnego pochodzenia świadectwa przewozowe wystawione w formie elektronicznej z podpisem cyfrowym, pieczęcią cyfrową lub stemplem cyfrowym właściwego organu, lub w postaci kopii papierowej lub elektronicznej (zeskanowanej lub dostępnej online) w oparciu o postanowienie dotyczące elastyczności w art. 24 dodatku I do konwencji.
(5) Na posiedzeniu, które odbyło się w dniu 16 czerwca 2022 r., Wspólny Komitet został poinformowany o wniosku jednej z Umawiających się Stron o utrzymanie dobrych praktyk wprowadzonych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych podczas pandemii COVID-19, aby umożliwić przedsiębiorcom odnoszenie korzyści z cyfryzacji świadectw przewozowych.
(6) Umawiające się Strony uznają, że doświadczenia uzyskane podczas stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach handlu na warunkach preferencyjnych w ramach środków nadzwyczajnych przyjętych w związku z pandemią COVID-19 były pozytywne oraz zobowiązują się do utrzymania dobrych praktyk wprowadzonych w ramach takich środków nadzwyczajnych poprzez współpracę na rzecz wprowadzenia wspólnego systemu opartego na dowodach pochodzenia w formie elektronicznej oraz elektronicznej współpracy administracyjnej w strefie paneurośródziemnomorskiej.
(7) Umawiające się Strony uważają, że przejście na system wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej oraz zapewniający elektroniczną współpracę administracyjną w ramach konwencji stanowi pierwszy krok ku pełnej cyfryzacji dowodów pochodzenia w skali całej strefy paneurośródziemniomorskiej, szczególnie w kontekście zbliżającego się wejścia w życie zmiany konwencji decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu 5 .
(8) Systemy zaprojektowane w celu wystawiania świadectw przewozowych w formie elektronicznej powinny umożliwiać organom celnym Umawiających się Stron natychmiastową kontrolę ich autentyczności.
(9) W dniu 7 grudnia 2023 r. Wspólny Komitet przyjął zalecenie nr 1/2023 6 dotyczące stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach konwencji. W związku z tym, aby zapewnić jasne ramy prawne oraz spójność stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w kontekście przejścia od obecnych reguł konwencji do zmienionych reguł konwencji, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., należy zmienić decyzję nr 1/2023, aby umożliwić włączenie ogólnych wymogów dotyczących dowodów pochodzenia wystawianych w formie elektronicznej do zmienionych reguł komwencji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3123 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/3123 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na podstawie Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia w odniesieniu do zmiany decyzji nr 1/2023 tego Wspólnego Komitetu odnośnie do stosowania świadectw przewozowych wystawianych w formie elektronicznej w ramach tej konwencji, mającej zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. |
Data aktu: | 05/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2024 |