uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 4 lit. a), b) i d),
(1) Rozporządzenie (UE) nr 649/2012 wdraża konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami 2 ("konwencja rotterdamska").
(2) Rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2023/149 3 , (UE) 2023/2657 4 , (UE) 2023/2456 5 , (UE) 2024/1207 6 , (UE) 2023/1436 7 , (UE) 2024/1217 8 , (UE) 2023/2455 9 , (UE) 2023/741 10 , (UE) 2024/20 11
i (UE) 2023/2513 12 Komisja podjęła decyzję o nieodnawianiu odpowiednio zatwierdzeń substancji: benfluralin, bentiowalikarb, klofentezyna, dimetomorf, dimoksystrobina, mepanipirym, metiram, oksamyl, S-metolachlor i triflusulfuron-metyl jako substancji czynnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 13 . Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie zostały one zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Benfluralin, bentiowalikarb, klofentezynę, dimetomorf, dimoksystrobinę, mepanipirym, metiram, oksamyl, S-metolachlor i triflusulfuron-metyl należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2023/939 14 Komisja podjęła decyzję o cofnięciu zatwierdzenia substancji ipkonazol jako substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania ipkonazolu w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie został on zatwierdzony do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ipkonazol należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/425 15 Komisja podjęła decyzję o niezatwierdzaniu substancji czynnej asulam sodu, ponieważ została ona wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania asulamu sodu w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie został on zatwierdzony do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja substancji na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 16 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi i środowiska. Asulam sodu należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(5) Substancje czynne: fosforek wapnia, chlorydazon, chlorsulfuron, flusilazol, fuberidazol, joksynil, molinat, oksadiazon, profenofos, chinoklamina, spirotetramat, tralkoksydym i triadimenol zostały wycofane przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tego wycofania jest zakaz wszelkiego stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie zostały one zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja tych substancji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancje te budzą obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Substancje te należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(6) Substancja czynna difenakum została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tego wycofania jest zakaz stosowania difenakum w podkategorii "pestycydy w grupie środków ochrony roślin". Ponadto zharmonizowana klasyfikacja difenakum na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Difenakum należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(7) Substancja czynna penflufen została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Wycofanie to skutkuje poważnym ograniczeniem stosowania tej substancji na poziomie kategorii "pestycydy" z uwagi na to, że penflufen jest zatwierdzony na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 17 wyłącznie do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 w podkategorii "pozostałe pestycydy, w tym produkty biobójcze". Ponadto zharmonizowana klasyfikacja penflufenu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Penflufen należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(8) Substancja czynna fenpropimorf została wycofana przez przemysł z procesów zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego wycofania jest zakaz stosowania fenpropimorfu w kategorii "pestycydy". Ponadto zharmonizowana klasyfikacja fenpropimorfu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Fenpropimorf należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(9) Decyzjami wykonawczymi (UE) 2023/470 18 i (UE) 2022/2005 19 Komisja podjęła decyzję o niezatwierdzaniu substancji d-aletryna i ditiocyjanian metylenu jako substancji czynnych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania d-aletryny i ditiocyjanianu metylenu w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że substancje te nie zostały zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. D-aletrynę i ditiocyjanian metylenu należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(10) Substancja czynna bendiokarb została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego wycofania jest zakaz wszelkiego stosowania bendiokarbu w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie został on zatwierdzony do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja bendiokarbu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Bendiokarb należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(11) Decyzjami wykonawczymi (UE) 2023/2377 20 , (UE) 2023/2052 21 i (UE) 2023/2648 22 Komisja podjęła decyzję o niezatwierdzaniu substancji zeolit srebrowo-miedziowy, fosforan srebrowo-sodowo-wodorowo-cyrkonowy i zeolit srebrowy jako substancji czynnych do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 4 na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Decyzja ta skutkuje poważnym ograniczeniem stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że substancje te nie zostały zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Zeolit srebrowo-miedziowy, fosforan srebrowo-sodowo-wodorowo- cyrkonowy i zeolit srebrowy należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(12) Decyzją wykonawczą (UE) 2023/1424 23 Komisja podjęła decyzję o nieodnawianiu zatwierdzenia substancji akroleina, ponieważ została ona wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tej decyzji jest zakaz wszelkiego stosowania akroleiny w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że substancja ta nie została zatwierdzona do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja akroleiny na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Akroleinę należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(13) Substancja czynna abamektyna została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego wycofania jest zakaz stosowania abamektyny w podkategorii "pozostałe pestycydy, w tym produkty biobójcze". Ponadto zharmonizowana klasyfikacja abamektyny na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Abamektynę należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(14) Substancja czynna warfaryna została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego wycofania jest zakaz wszelkiego stosowania warfaryny w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie została ona zatwierdzona do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja warfaryny na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi lub środowiska. Jako że warfaryna jest już ujęta w wykazie w części 1 załącznika I, substancję tę należy dodać do wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(15) Decyzją wykonawczą (UE) 2023/1097 24 Komisja podjęła decyzję o niezatwierdzaniu substancji cyjanamid jako substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 528/2012, w związku z czym cyjanamid nie jest zatwierdzony jako substancja czynna na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1107/2009. W związku z powyższym zakazano wszelkiego stosowania cyjanamidu w kategorii "pestycydy" i powinien on być wymieniony w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. Jako że cyjanamid jest już ujęty w wykazie w części 1 załącznika I, substancję tę należy dodać do wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(16) Substancje: ester diheksylowy kwasu 1,2-benzenodikarboksylowego, rozgałęziony i liniowy; ftalan diheksylu; estry alkilowe di-C6-10 lub mieszane diestry decylowe, heksylowe i oktylowe kwasu 1,2-benzenodikarboksylowego; nadboran sodu, sól sodowa kwasu nadborowego; oraz peroksometaboran sodu oraz są wymienione w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 25 , ponieważ zostały wcześniej zidentyfikowane jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy. W związku z tym substancje te podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia zgodnie z tytułem VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Ponieważ nie udzielono żadnych zezwoleń, stosowanie przemysłowe tych substancji jest ściśle ograniczone. Substancje te należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(17) Polichlorowane bifenyle są wymienione w załączniku III do konwencji rotterdamskiej. Pozycja ta obejmuje szereg homologów, kongenerów i mieszanin. Aby dostosować wykaz w części 3 załącznika I do wykazu zawartego w konwencji, zakres należy dostosować tak, aby obejmował te homologi, kongenery i mieszaniny poprzez dodanie określenia "i inne" do numeru CAS określonego w części 3 załącznika I.
(18) Podczas jedenastego posiedzenia Konferencji Stron konwencji rotterdamskiej w dniach 1-12 maja 2023 r. do załącznika III do tej konwencji postanowiono włączyć terbufos, skutkiem czego ta substancja została objęta procedurą zgody po uprzednim poinformowaniu zgodnie z konwencją. Terbufos należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 3 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. Jako że terbufos jest już ujęty w wykazie w części 2 załącznika I do tego rozporządzenia, substancję tę należy usunąć z wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(19) Podczas dziesiątego posiedzenia, które odbyło się w dniach 6-17 czerwca 2022 r., Konferencja Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("konwencja sztokholmska") postanowiła włączyć substancję kwas perfluoroheksanosulfonowy (PFHxS), jego sole i związki pochodne do załącznika A do tej konwencji. W związku z tym substancja ta została wymieniona w części A załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 26 , a zatem powinna zostać dodana do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(20) Wpis dotyczący endosulfanu zawarty w wykazie chemikaliów określonym w części A załącznika V należy zmienić poprzez dodanie dodatkowych identyfikatorów numerycznych, aby doprecyzować jego zakres w celu dostosowania go do rozporządzenia (UE) 2019/1021.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 649/2012.
(22) Należy dać zainteresowanym stronom odpowiednią ilość czasu na podjęcie działań koniecznych do zastosowania się do niniejszego rozporządzenia, a państwom członkowskim - na wprowadzenie środków koniecznych do jego wykonania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3199 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/3199 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 w odniesieniu do wykazów pestycydów i chemikaliów przemysłowych |
Data aktu: | 15/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 31/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 01/03/2025, 20/01/2025 |