uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
(1) Estonia, Litwa i Łotwa pozostają ostatnimi państwami członkowskimi zsynchronizowanymi z sieciami państw trzecich, tj. Rosji (w tym Królewca) i Białorusi. Ich synchronizacja z sieciami UE jest jednym z najpilniejszych priorytetów Unii, zwłaszcza w obecnym kontekście geopolitycznym, i w ciągu ostatnich 12 lat otrzymała już wsparcie polityczne, techniczne i finansowe.
(2) Projekt synchronizacji państw bałtyckich jest projektem będącym przedmiotem wspólnego zainteresowania (PWsZ) na unijnej liście PWsZ i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania (PWzZ) zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/869. Inwestycje związane z projektem stanowią część klastra 3.3: "Integracja i synchronizacja systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich z sieciami europejskimi".
(3) Zbliża się termin zakończenia synchronizacji państw bałtyckich (luty 2025 r.), a kolejne miesiące będą miały kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej w państwach bałtyckich. Pod tym względem projekt znajduje się na krytycznym etapie realizacji, ponieważ zależy ona od ścisłego dostosowania czterech państw członkowskich i czterech operatorów systemów przesyłowych. Ponadto po lutym 2025 r. konieczna będzie również stała ścisła koordynacja i kierownictwo do czasu zakończenia wszystkich niezbędnych inwestycji w państwach bałtyckich. Szereg inwestycji infrastrukturalnych niezbędnych do zapewnienia bezpiecznej eksploatacji systemów państw bałtyckich i handlu w regionie zostanie zakończony dopiero w okresie następującym po synchronizacji do 2030 r. (połączenie międzysystemowe Harmony Link, system akumulatorów na Łotwie, modernizacja połączeń międzysystemowych ze Szwecją i Finlandią). Projekty te do tej pory miały znaczne opóźnienia ze względu na inflację i problemy związane z łańcuchem dostaw i wymagają bardzo ścisłego monitorowania i koordynacji, zwłaszcza na etapie przygotowawczym przed rozpoczęciem prac budowlanych, tak aby ich realizacja przebiegała zgodnie z planem. W szczególności w przypadku połączenia międzysystemowego Harmony Link między Litwą a Polską konieczna jest ścisła koordynacja w celu zapewnienia odpowiedniego przebiegu projektu oraz zapewnienia, aby proces wydawania pozwoleń w obu państwach członkowskich toczył się sprawnie.
(4) Na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869 Komisja może wyznaczyć, w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi, koordynatorów europejskich ds. projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania na okres do jednego roku, z możliwością dwukrotnego przedłużenia, jeżeli wymagają tego odpowiednie projekty. Aby Komisja mogła zapewnić niezbędne wsparcie państwom członkowskim i zainteresowanym projektodawcom, należy wyznaczyć specjalnego koordynatora europejskiego dla projektu synchronizacji państw bałtyckich, który będzie mógł ściśle monitorować ostatni etap realizacji oraz postępy w realizacji pozostałych inwestycji infrastrukturalnych, udzielać porad i ułatwiać wszelkie działania, które muszą zostać podjęte przez zainteresowane strony, a także składać Komisji sprawozdania z odnośnych postępów.
(5) Koordynatora należy mianować na okres jednego roku zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869. Decyzja o przedłużeniu lub nieprzedłużeniu mandatu powinna być podejmowana w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi w świetle potrzeb projektu w danym momencie. Koordynator powinien uwzględnić koordynację projektu za pośrednictwem planu działań w zakresie połączeń międzysys- temowych na rynku energii państw bałtyckich ("BEMIP") oraz kontekst wszystkich innych działań następczych w BEMIP.
(6) Aby koordynator europejski mógł wykonywać swoje zadania, powinien otrzymywać comiesięczny zryczałtowany dodatek na pokrycie kosztów działania sekretariatu, których nie mogą pokryć bezpośrednio służby Komisji, oraz zwrot kosztów podróży służbowych zgodnie z przepisami "Vademecum dotyczącego szczegółowych zasad pracy koordynatora europejskiego", załączonego do niniejszej decyzji.
(7) Na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/869 procedura wyboru została przeprowadzona z otwartym zaproszeniem do wyrażenia zainteresowania przez okres jednego miesiąca od dnia 19 sierpnia do dnia 19 września 2024 r. Wybranym kandydatem jest Catharina Sikow-Magny z uwagi na jej doświadczenie w zakresie konkretnych zadań powierzonych koordynatorowi europejskiemu ds. projektu synchronizacji państw bałtyckich, będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania.
(8) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/869 w sprawie wyników procedury wyboru i mandatu koordynatora europejskiego skonsultowano się z państwami członkowskimi, których dotyczy synchronizacja państw bałtyckich, czyli z Estonią, Litwą, Łotwą i Polską. W październiku 2024 r. zainteresowane państwa członkowskie wyraziły zgodę na wyznaczenie koordynatora europejskiego.
(9) Wyznaczenie jest pilne ze względu na harmonogram projektu. Z tego względu decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3223 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/3223 w sprawie wyznaczenia koordynatora europejskiego ds. projektu synchronizacji państw bałtyckich będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz określenia szczegółowych warunków wykonywania jego misji i zadań |
Data aktu: | 19/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 21/12/2024 |