Rozporządzenie wykonawcze 2024/820 w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie statusu podmiotu traktowanego jako nowy producent eksportujący w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/73

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/820
z dnia 8 marca 2024 r.
w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie statusu podmiotu traktowanego jako nowy producent eksportujący w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/73

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 9 ust. 5,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/73 z dnia 17 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej 2  ("pierwotne dochodzenie"), w szczególności jego art. 1 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI

(1) 17 stycznia 2019 r. rozporządzeniem pierwotnym Komisja nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz

do Unii rowerów elektrycznych ("produkt objęty postępowaniem") pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").

(2) W dochodzeniu, które doprowadziło do nałożenia ostatecznych ceł antydumpingowych ("pierwotne dochodzenie"), wobec producentów eksportujących z ChRL zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego.

(3) Komisja nałożyła na przywóz rowerów elektrycznych od objętych próbą producentów eksportujących z ChRL indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 10,3 % do 62,1 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby (z wyjątkiem przedsiębiorstw objętych stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/72 3  na produkt objęty postępowaniem), nałożono średnią ważoną stawkę cła w wysokości 24,2 %. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku I do rozporządzenia pierwotnego. Nałożono średnią ważoną stawkę cła w wysokości 16,2 % na pozostałe współpracujące przedsiębiorstwa nieobjęte próbą (i objęte stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/72 na produkt objęty postępowaniem). Zostały one wymienione w załączniku II do rozporządzenia pierwotnego. Ponadto nałożono ogólnokrajową stawkę celną w wysokości 70,1 % na rowery elektryczne z przedsiębiorstw w ChRL, które nie współpracowały w dochodzeniu antydumpingowym, ale współpracowały w dochodzeniu antysubsydyjnym dotyczącym przywozu produktu objętego postępowaniem (wymienione w załączniku III do rozporządzenia pierwotnego). Na wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa nałożono stawkę cła w wysokości 62,1 %.

(4) Na podstawie art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego ust. 2 tego artykułu może zostać zmieniony poprzez dodanie nowego producenta eksportującego do odpowiedniego załącznika wraz ze współpracującymi przedsiębiorstwami nieobjętymi próbą, a zatem podlegającymi odpowiedniej średniej ważonej stawce cła antydumpingowego, jeżeli ten nowy producent eksportujący w ChRL przedstawi Komisji wystarczające dowody na to, że:

a) nie prowadził wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 października 2016 r. do 30 września 2017 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem");

b) nie jest powiązany z żadnym eksporterem lub producentem w ChRL podlegającym środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, który współpracował lub mógł współpracować w pierwotnym dochodzeniu; oraz że

c) faktycznie dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stał się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu.

B. WNIOSEK O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO

(5) W dniu 12 lipca 2022 r. przedsiębiorstwa Jinhua Otmar Technology Co., Ltd i Jinhua Seno Technology Co., Ltd ("wnioskodawcy") przedłożyły Komisji wspólny wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego, a zatem o zastosowanie względem nich stawki cła mającej zastosowanie do nieobjętych próbą współpracujących przedsiębiorstw w ChRL, które są objęte równoległą stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw, tj. 16,2 %, twierdząc, że spełniły wszystkie warunki określone w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego.

(6) W celu ustalenia, czy wnioskodawcy spełniają warunki przyznania statusu nowego producenta eksportującego, jak określono w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego ("warunki przyznania statusu nowego producenta eksportującego"), Komisja przesłała najpierw wnioskodawcom kwestionariusz, w którym zwróciła się o przedstawienie dowodów potwierdzających spełnienie warunków przyznania statusu nowego producenta eksportującego. Wnioskodawcy udzielili wspólnej odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu.

(7) Komisja zgromadziła i zweryfikowała wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawcy spełniają warunki przyznania statusu nowego producenta eksportującego. W tym celu Komisja przeanalizowała dowody przedstawione przez wnioskodawców, a także ich odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, i skontrolowała je krzyżowo z informacjami zawartymi w publicznych bazach danych i w chińskim rejestrze. Obaj wnioskodawcy posiadają ważne zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na wytwarzaniu rowerów elektrycznych, a także niezbędne do tego celu środki trwałe i wyposażenie. Jednocześnie Komisja poinformowała o wniosku złożonym przez wnioskodawców przemysł Unii i wezwała go do przedstawienia ewentualnych uwag. Przemysł Unii potwierdził, że wnioskodawcy nie są powiązani z żadnym producentem eksportującym objętym cłem.

C. ANALIZA WNIOSKU

(8) W odniesieniu do warunku określonego w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawcy mieli nie dokonywać wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 października 2016 r. do 30 września 2017 r., Komisja ustaliła w trakcie dochodzenia, że wnioskodawcy nie dokonywali wywozu rowerów elektrycznych do Unii, ponieważ ich przedsiębiorstwa zostały założone po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.

(9) W odniesieniu do drugiego warunku określonego w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawcy mieli nie być powiązani z żadnymi eksporterami lub producentami, którzy podlegają środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym, Komisja ustaliła w trakcie dochodzenia, że wnioskodawcy nie są powiązani z żadnymi eksporterami lub producentami w ChRL, którzy podlegają środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym i dokonywali wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem.

(10) W odniesieniu do trzeciego warunku określonego w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego, zgodnie z którym wnioskodawcy faktycznie mieli dokonywać wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub stać się stroną nieodwołalnego zobowiązania umownego do wywozu do Unii znaczącej ilości wspomnianego produktu, w trakcie dochodzenia Komisja ustaliła, że z dowodu w postaci dokumentu wynika, iż wnioskodawcy faktycznie dokonywali wywozu rowerów elektrycznych do Unii po okresie objętym dochodzeniem w ramach pierwotnego dochodzenia. Przedsiębiorstwo Jinhua Otmar Technology Co., Ltd. przedstawiło odpowiednie dokumenty sprzedaży dotyczące operacji wywozu do Niemiec zrealizowanej w marcu 2021 r., a przedsiębiorstwo Jinhua Seno Technology Co., Ltd przedstawiło odpowiednie dokumenty sprzedaży dotyczące operacji wywozu do Niderlandów zrealizowanej we wrześniu 2022 r.

(11) W związku z powyższym Komisja stwierdziła, że wnioskodawcy spełniają warunek określony w art. 1 ust. 6 rozporządzenia pierwotnego.

(12) Wniosek o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego powinien zatem zostać przyjęty, a wnioskodawcy - objęci cłem antydumpingowym w wysokości 16,2 %, stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą podczas dochodzenia pierwotnego (i objętych stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw nałożoną rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/72 na produkt objęty postępowaniem).

D. UJAWNIENIE USTALEŃ

(13) Wnioskodawcy i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec przedsiębiorstw Jinhua Otmar Technology Co., Ltd i Jinhua Seno Technology Co., Ltd.. należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących niewłączo- nych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.

(14) Strony otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.

(15) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/73 do wykazu współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą podczas dochodzenia antydumpingowego i objętych stawką cła wyrównawczego dla wszystkich pozostałych przedsiębiorstw w równoległym rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/72 dodaje się następujące przedsiębiorstwa:

Nazwa przedsiębiorstwa

Prowincja

Dodatkowy kod TARIC

"Jinhua Otmar Technology Co., Ltd

Zhejiang

89AE"

"Jinhua Seno Technology Co., Ltd

Zhejiang

89AF"

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Dz.U. L 16 z 18.1.2019, s. 108.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/72 z dnia 17 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 16 z 18.1.2019, s. 5).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.820

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/820 w sprawie przyjęcia wniosku o przyznanie statusu podmiotu traktowanego jako nowy producent eksportujący w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/73
Data aktu: 08/03/2024
Data ogłoszenia: 11/03/2024
Data wejścia w życie: 12/03/2024