uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7 i art. 10 ust. 3,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 2 zawiera przepisy dotyczące jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz niektórych układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa. W tym kontekście rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/535 wprowadzono wymóg techniczny dotyczący miejsca na drugą tylną tablicę rejestracyjną dla przyczep. Producenci potrzebują jednak więcej czasu, aby dostosować się do nowych wymogów w odniesieniu do miejsca do montażu i mocowania drugiej tablicy rejestracyjnej dla pojazdów kategorii O3 i O4. W związku z tym należy zmienić przepisy przejściowe rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 w celu zapewnienia, aby te wymogi miały najpierw zastosowanie do nowych typów pojazdów. Ponadto pojazdy kategorii O2 powinny być zwolnione z tego wymogu ze względu na ograniczenia konstrukcyjne i brak miejsca.
(2) Należy zapewnić przepisy dotyczące oznakowania numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) na pojeździe oraz zapewnienia identyfikowalności pojazdu za pomocą numeru VIN.
(3) Należy również przewidzieć pewną elastyczność w zakresie umiejscowienia przedniej tablicy rejestracyjnej w celu uwzględnienia ewentualnych ograniczeń technicznych i konstrukcyjnych w odniesieniu do czujników, radarów i kamer, które mają być instalowane na przodzie pojazdów na potrzeby systemów bezpieczeństwa przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144.
(4) Konieczne jest uzupełnienie wymagań technicznych dotyczących spryskiwaczy szyby przedniej, aby uwzględnić przypadki, w których takie systemy posiadają funkcję ograniczania nadmiernego ciśnienia w przypadku zatkania dysz.
(5) Jest to również odpowiednie, aby zoptymalizować procedury badania odszraniających i odmgławiających instalacji szyby przedniej poprzez zapewnienie skuteczniejszej sekwencji czynności w komorze pomiarowej i elastyczności w zakresie wyboru środka odtłuszczającego przy jednoczesnym zapewnieniu lepszych warunków zdrowotnych i warunków pracy osobom przeprowadzającym badania.
(6) Konieczne jest ustanowienie przepisów dotyczących zdolności holowania pojazdów silnikowych, które uległy awarii w celu zapewnienia możliwości ich bezpiecznego usunięcia, w przypadku gdy stanowią one utrudnienie ruchu drogowego. Należy ponadto ustanowić przepisy przejściowe w celu zapewnienia, aby nowe wymogi dotyczące zdolności holowania miały najpierw zastosowanie do nowych typów pojazdów.
(7) Dodatkowa masa określonych układów magazynowania energii stosowanych w pojazdach bezemisyjnych może spowodować, że masa odniesienia takich pojazdów będzie wyższa niż masa analogicznych pojazdów konwencjonalnych. Należy uwzględnić nadwyżkę masy odniesienia, aby umożliwić ujęcie pojazdów bezemisyjnych kategorii N, które w przeciwnym razie nie byłyby objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 3 , w obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji pojazdów kategorii N1 dla zainteresowanych producentów od dnia 1 stycznia 2025 r. W związku z tym należy ustanowić wymóg włączenia formalnego zapisu masy układu magazynowania energii do świadectwa zgodności, który ma być udostępniany w ramach danych z monitorowania emisji CO2.
(8) Po dacie rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 wykryto w nim pewne błędy w postaci nieprawidłowych odniesień.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/535.
(10) Aby umożliwić producentom i organom udzielającym homologacji w państwach członkowskich dokonanie niezbędnych dostosowań i przygotowanie się do stosowania wymogów dotyczących masy układów magazynowania energii pojazdów bezemisyjnych, datę rozpoczęcia stosowania odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia należy odroczyć i dostosować do daty określonej w rozporządzeniu (UE) 2019/631.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 marca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.883 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/883 w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/535 w odniesieniu do miejsca na drugą tylną tablicę rejestracyjną dla przyczep i masy układów magazynowania energii oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia |
Data aktu: | 21/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2024 |
Data wejścia w życie: | 11/04/2024, 01/01/2025 |