Powołanie Komisji Organizacji Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 września 1948 r.
w sprawie powołania Komisji Organizacji Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów.

Zważywszy, że okres odbudowy aparatu administracji publicznej należy uznać w zasadzie za zakończony, w systemie gospodarki planowej organizacja administracji musi być uważana za sprawę ogólno-państwową, wszelkie zmiany organizacyjne muszą być koordynowane pod względem zgodności z wytycznymi organizacji aparatu administracyjnego i możliwości budżetowych.
Rada Ministrów uchwala:
1.
Od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały projekty wszelkich zmian istniejącej w dniu tym organizacji władz, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw państwowych, a w szczególności utworzenia nowego urzędu centralnego lub jednostki organizacyjnej (stanowiska służbowego) w takim urzędzie na stopniu równorzędnym departamentowi lub wydziałowi, projekty statutów organizacyjnych władz centralnych i im podległych oraz wszelkie zmiany pociągające za sobą zwiększenie liczby jednostek organizacyjnych, utworzenie instytucji lub zakładu bezpośrednio podległego władzy naczelnej, a także utworzenie przedsiębiorstwa na innej podstawie niż dekret z dnia 3 stycznia 1947 r. o utworzeniu przedsiębiorstw państwowych, wymagają zgody Prezydium Rady Ministrów udzielonej na wniosek Komisji organizacji administracji publicznej przy Prezesie Rady Ministrów (pkt. 2). Zgoda ta powinna być uzyskana, gdy zmiana ma być przeprowadzona:
a)
w drodze legislacyjnej (Ustawy, Dekretu, Rozporządzenia), w toku uzgodnienia merytorycznego przed skierowaniem projektu na Komisje Prawniczą,
b)
w drodze uchwały Rady Ministrów przed skierowaniem projektu na Radę Ministrów,
c)
w drodze zarządzenia ministra przed ogłoszeniem zarządzenia w "Monitorze Polskim" lub "Dzienniku Urzędowym".
2.
Tworzy się Komisje Organizacji Administracji przy Prezesie Rady Ministrów o następującym składzie:
1)
Dyrektor Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów jako delegat Prezesa Rady Ministrów i Przewodniczący Komisji,
2)
Przedstawiciel Ministra Administracji Publicznej W stopniu nie niższym od dyrektora departamentu,
3)
Przedstawiciel Ministra Ziem Odzyskanych w stopniu nie niższym od dyrektora departamentu,
4)
Dyrektor Biura Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, jako delegat Przewodniczącego Komitetu Ekonomicznego Redy Ministrów,
5)
Dyrektor Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Skarbu jako delegat Ministra Skarbu,
6)
Delegat Prezesa C.U.P. w stopniu nie niższym od dyrektora departamentu,
7)
Przedstawiciel zainteresowanego w rozpatrywanej sprawie Ministra.

Ponadto w pracach Komisji biorą udział:

1)
Przedstawiciel Kancelarii Rady Państwa, delegowany przez Szefa Kancelarii.
2)
Przedstawiciel Dyrektora Biura Kontroli przy Radzie Państwa w stopniu nie niższym od dyrektora Departamentu w charakterze czynnika opiniodawczego.
3.
Zleca się Komisji opracowywanie wytycznych organizacji i usprawnienia aparatu administracyjnego oraz koordynowanie wszelkich zmian organizacyjnych w administracji pod względem zgodności z tymi wytycznymi.

W szczególności Komisję upoważnia się do:

a)
występowania do Prezydium Rady Ministrów z wnioskami o wyrażenie zgody na zgłoszone przez ministerstwa projekty zmian istniejącej organizacji administracji (pkt. 1),
b)
występowania do Prezydium Rady Ministrów z wnioskami o wprowadzenie zmian w organizacji i metodach pracy administracji (pkt. 4).

Komisja obowiązana jest przedstawić Prezydium Rady Ministrów wnioski odnośnie pkt. 3-a w sprawie zgłoszonego projektu w ciągu dni 14 od daty wpływu projektu. Termin ten może być przedłużony za zgodą Prezesa Rady Ministrów.

4.
Komisja może żądać od władz naczelnych informacji i wyjaśnień dotyczących organizacji i metod pracy aparatu administracyjnego, może przeprowadzać stosowne badania na miejscu przez swoich przedstawicieli i może występować do tych władz z inicjatywą wprowadzenia zmian w istniejącej organizacji i metodach pracy. W razie nieosiągnięcia porozumienia rozstrzyga Prezydium Rady. Ministrów na wniosek Komisji.
5.
Uchwała niniejsza nie dotyczy administracji podległej Kancelarii Cywilnej Prezydenta Rzeczypospolitej, Kancelarii Rady Państwa. Biura Sejmu Rz. P" Biura Kontroli przy Radzie Państwa, Komisji Specjalnej do walki z nadużyć1 a- mi i szkodnictwem gospodarczym. Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Bezpieczeństwa Publicznego.
6.
Regulamin Komisji wyda Prezes Rady Ministrów.
7.
Uchwała niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w "Monitorze Polskim". Jednocześnie uchyla się uchwalę Rady Ministrów z dnia 18 lipca 1945 r. o powołaniu Komisji do zbadania celowości organizacji i stanu etatów w administracji państwowej.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1948.A-73.634

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Powołanie Komisji Organizacji Administracji Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów.
Data aktu: 29/09/1948
Data ogłoszenia: 06/10/1948
Data wejścia w życie: 06/10/1948