Zasady rozliczenia między przedsiębiorstwami wykonawczymi budowlano-montażowymi a zleceniodawcami robót budowlano-montażowych z tytułu kosztów wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 14 listopada 1951 r.
w sprawie zasad rozliczenia między przedsiębiorstwami wykonawczymi budowlano-montażowymi a zleceniodawcami robót budowlano-montażowych z tytułu kosztów wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 190) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
1.
Za robotników zamiejscowych w rozumieniu niniejszego zarządzenia należy uważać:
1)
robotników zwerbowanych na zasadach określonych w uchwale nr 679 Prezydium Rządu z dnia 29 września 1951 r. w sprawie werbunku niewykwalifikowanej siły roboczej (Monitor Polski Nr A-88, poz. 1214);
2)
robotników delegowanych na zasadach określonych w ust. 1 załącznika nr 14 do układu zbiorowego pracy w budownictwie z dnia 7 maja 1949 r., zmienionego protokołem dodatkowym do tegoż układu z dnia 27 maja 1950 r.;
3)
robotników zaangażowanych specjalnie do prac, wymagających częstych zmian miejsca, na zasadach określonych w ust. 4 załącznika nr 14 do układu zbiorowego pracy w budownictwie z dnia 7 maja 1949 r., zmienionego protokołem dodatkowym do tegoż układu z dnia 27 maja 1950 r.
2.
Delegowanie robotników niewykwalifikowanych do robót zamiejscowych może mieć miejsce tylko w przypadku, gdy robotnicy ci wchodzą w skład wysokokwalifikowanych zespołów.
3.
Delegowanie robotników niewykwalifikowanych do robót zamiejscowych poza przypadkami wymienionymi w ust. 2 dopuszczalne jest w wyjątkowych przypadkach za każdorazową zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na okres nie dłuższy niż dwa miesiące.
.
Zatrudnienie robotników delegowanych (ust. 1 pkt 2) - wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych - dopuszczalne jest jedynie za zgodą ministra właściwego dla wykonawcy.
§  2.
1.
W przypadku stwierdzonej przy zawieraniu umowy o wykonawstwo budowlano-montażowe konieczności zatrudnienia robotników zamiejscowych przedsiębiorstwo ustali preliminarz dodatkowych kosztów wynikających z tego tytułu. Wysokość tych kosztów powinna być ustalona w oparciu o przepisy dotyczące zatrudnienia robotników zamiejscowych i układ zbiorowy obowiązujące w resorcie, którego ministrowi podlega przedsiębiorstwo, bez uwzględnienia narzutów z tytułu kosztów ogólnych i administracji.
2. 2
Przedsiębiorstwo może przedstawić preliminarz kosztów, o których mowa w ust. 1, po zawarciu umowy jedynie w tym przypadku, jeżeli konieczność zatrudnienia robotników zamiejscowych wynikła po zawarciu umowy. Zmiana preliminarza kosztów przedstawionego przy zawarciu umowy może nastąpić w przypadku, kiedy po zawarciu umowy zaszły okoliczności powodujące zmianę w zatrudnieniu robotników zamiejscowych.
3.
Przedsiębiorstwo przedstawi preliminarz kosztów zleceniodawcy do uzgodnienia w formie kosztorysu dodatkowego, zwanego dalej w skróceniu "kosztorysem".
4.
W przypadku niemożności uzgodnienia kosztorysu przedsiębiorstwu przysługuje prawo odwołania się do nadrzędnej władzy zleceniodawcy. W przypadku niemożności uzgodnienia kosztorysu z nadrzędną władzą zleceniodawcy decyzję wydaje wspólna władza nadrzędna. Jeżeli zleceniodawca i przedsiębiorstwo podlegają różnym ministrom, w przypadku niemożności uzgodnienia kosztorysu z władzą nadrzędną zleceniodawcy sprawa powinna być rozstrzygnięta w drodze postępowania arbitrażowego.
5. 3
Wykonawca przedstawia kosztorys bankowi finansującemu inwestycje dla każdej budowy objętej jednym tytułem inwestycyjnym. W przypadku braku uzgodnienia kosztorysu, o czym mowa w ust. 4, bank upoważniony jest do pokrywania dodatkowych kosztów jedynie do wysokości 80% kosztorysu zaproponowanego przez przedsiębiorstwo.
§  3.
1.
Zainteresowani ministrowie wydadzą w terminie do dnia 1 grudnia 1951 r. zarządzenia, określające szczegółowe zasady opracowania kosztorysu w oparciu o obowiązujące przepisy i obowiązujący w resorcie układ zbiorowy.
2.
Zarządzenia, o których mowa w ust. 1, określą wskaźniki ustalające dla podległych centralnych zarządów lub jednostek równorzędnych maksymalny stosunek kosztów wymienionych w § 2 ust. 1 do kosztorysu umownego. Wskaźniki te powinny być uzgodnione z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
§  4.
1.
Koszty objęte kosztorysem będą opłacane przez zleceniodawcę na podstawie oddzielnych rachunków miesięcznych, ujętych w sposób narastający, a sporządzanych w ilości egzemplarzy, wymaganej dla rachunków przejściowych.
2.
Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 1, będzie określana w rachunkach na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów z tym, że zaliczone zleceniodawcy koszty nie mogą przekraczać wysokości kosztorysu.
3.
W rachunkach nie należy dokonywać żadnych potrąceń. Bank finansujący inwestycje zleceniodawcy będzie pokrywał te rachunki w pełnej wysokości z uwzględnieniem § 2 ust. 5.
§  5.
1.
Zainteresowani ministrowie wydadzą w terminie do dnia 1 grudnia 1951 r. zarządzenia nakazujące podległym przedsiębiorstwom zewidencjonowanie wszystkich budów będących w toku, na których występują zwiększone koszty budowy z tytułu zatrudnienia robotników zamiejscowych, oraz przedstawienie zleceniodawcom kosztorysów do uzgodnienia.
§  6. 4
1.
Koszty przedsiębiorstw budowlano-montażowych z tytułu zatrudnienia robotników zamiejscowych, poniesione od dnia 1 stycznia 1951 r. do dnia 31 grudnia 1951 r., będą rozliczone jednym rachunkiem za cały okres .
2.
Rachunek, o którym mowa w ust. 1, oparty będzie na rzeczywiście poniesionych kosztach i stanowić będzie podstawę do dokonania rozliczeń bez potrzeby sporządzania kosztorysu. Przepis § 4 ust. 2 nie ma zastosowania do kosztów, o których mowa w ust. 1.
3.
Rachunki, o których mowa w ust. 1, przed złożeniem ich zleceniodawcy wymagają sprawdzenia i zatwierdzenia przez centralny zarząd sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwem budowlano-montażowym.
§  6a. 5
1.
Przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, które prowadzą roboty wymagające ciągłych zmian miejsca pracy stałych robotników wykwalifikowanych (przedsiębiorstwa montażowe, remontowo-montażowe, wiertnicze, telekomunikacyjne, miernicze, geodezyjne, przedsiębiorstwa wykonujące roboty zmechanizowane i instalacyjne, budowlane przedsiębiorstwa powiatowe oraz bazy sprzętu ciężkiego przy wynajmie sprzętu wraz z obsługą), mogą być na podstawie zarządzenia ministra sprawującego nadzór nad tymi przedsiębiorstwami zwolnione od obowiązku przedstawiania zleceniodawcy preliminarza kosztów, o którym mowa w § 2, i rozliczania się na jego podstawie. Zarządzenia te wymagają uzgodnienia z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
2.
Warunkiem zwolnienia jest:
1)
ujęcie kosztów, o których mowa w § 2, w ramach cen wynikających z obowiązujących cenników;
2)
prowadzenie księgowej rejestracji i kontroli tych kosztów dostosowanej do:
a)
prawidłowego i oszczędnego planowania kosztów,
b)
szczegółowej analizy poniesionych kosztów,
c)
wprowadzania - w oparciu o analizę kosztów planowych i rzeczywistych - zmian stawek kosztów ogólnych
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 14 listopada 1951 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-9.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1953 r.
2 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-9.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1953 r.
3 § 2 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-9.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1953 r.
4 § 6 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 20 grudnia 1951 r. (M.P.52.A-1.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 listopada 1951 r.
5 § 6a dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 17 stycznia 1953 r. (M.P.53.A-9.127) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1953 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-96.1338

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady rozliczenia między przedsiębiorstwami wykonawczymi budowlano-montażowymi a zleceniodawcami robót budowlano-montażowych z tytułu kosztów wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych.
Data aktu: 14/11/1951
Data ogłoszenia: 29/11/1951
Data wejścia w życie: 29/11/1951, 14/11/1951