Tryb pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 lipca 1953 r.
w sprawie trybu pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.

Na podstawie § 72 ust. 3 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) zarządza się, co następuje:
Przedmiot zarządzenia.
§  1.
1.
Zarządzenie reguluje tryb pokrywania przez jednostki budżetowe zobowiązań stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o orzeczeniach bez bliższego określenia, należy przez nie rozumieć orzeczenia zapadłe w postępowaniu arbitrażowym, prawomocne nakazy zapłaty, ugody zatwierdzone przez komisję arbitrażową oraz zarządzenia prezesa komisji arbitrażowej.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o tytułach wykonawczych bez bliższego określenia, należy przez nie rozumieć tytuły wykonawcze wydane w trybie kodeksu postępowania cywilnego.

Tryb pokrywania zobowiązań stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych.

§  2.
1.
Celem otrzymania należności pieniężnej wymagalnej na podstawie orzeczenia komisji arbitrażowej wierzyciel wypełnia w obowiązującej formie żądanie zapłaty i składa je w banku dla siebie właściwym.
2.
Do żądania zapłaty powinno być dołączone orzeczenie, zaopatrzone w klauzulę wykonalności.
§  3.
1.
Jeżeli bank, któremu złożono żądanie zapłaty, jest właściwy dla jednostki budżetowej będącej dłużnikiem, pokrywa należność w kwocie określonej w orzeczeniu:
1)
w zakresie budżetu centralnego - z rachunku kredytów i wydatków właściwego dysponenta kredytów bez względu na stan salda otwartych lub przekazanych temu dysponentowi kredytów;
2)
w zakresie budżetów terenowych - z rachunku bieżącego właściwego dysponenta kredytów, a w razie braku pokrycia - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia i wreszcie w przypadku braku pokrycia i na tym rachunku - z rachunku podstawowego właściwego budżetu;
3)
w zakresie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych - z ich rachunków do wysokości salda posiadanych środków pieniężnych, a w pozostałej części - z określonych w pkt 1 lub 2 rachunków jednostek budżetowych.
2.
Jeżeli natomiast rachunek bankowy jednostki budżetowej będącej dłużnikiem lub innej jednostki zobowiązanej do pokrycia należności prowadzony jest przez inny bank (oddział), bank, któremu złożono żądanie zapłaty, przesyła je do pokrycia właściwemu bankowi (oddziałowi). W taki sam sposób postępują banki pokrywające należność częściowo (ust. 1 pkt 2 i 3).
3.
Jeżeli dłużnikiem jest jednostka budżetowa nie posiadająca rachunku bankowego, przypadająca od niej należność z orzeczenia pokrywana jest z rachunku jednostki nadrzędnej.
4.
Jeżeli w wyniku pokrycia należności z orzeczenia nastąpiło przekroczenie otwartych lub przekazanych kredytów budżetowych, najbliższe otwarcie lub przekazanie tych kredytów służy na pokrycie powstałego przekroczenia.
5.
Jeżeli wskutek niewskazania w żądaniu zapłaty rachunku, z którego powinna być pokryta należność, oraz podziałek klasyfikacji budżetowej, na które wypłacona należność powinna być zarachowana, bank zwraca się do jednostki budżetowej z żądaniem wskazania brakujących danych, a w przypadku nieotrzymania odpowiedzi w terminie dni 5 - pokrywa należność z rachunku, który uzna za właściwy.
§  4.
1.
Bank nie dokona zaspokojenia roszczenia z orzeczenia, jeżeli dłużnik przedstawi wypis zarządzenia prezesa komisji arbitrażowej wstrzymującego wykonanie orzeczenia.
2.
Przed pokryciem należności bank sprawdza, czy żądanie zapłaty wystawione zostało zgodnie z orzeczeniem oraz czy orzeczenie zawiera klauzulę wykonalności wystawioną w obowiązującej formie.
3.
Po pokryciu należności bank potwierdza na orzeczeniu datę wypłaty oraz sumę wypłaconej należności i przesyła je dysponentowi rachunku z jednym egzemplarzem żądania zapłaty.
§  5.
1.
Zobowiązania z orzeczeń, wydanych w stosunku do jednostek budżetowych w międzyczasie zlikwidowanych, pokrywane są:
1)
w zakresie budżetu centralnego - z rachunku jednostki, która przejęła zadania jednostki zlikwidowanej, a w razie braku takiej jednostki - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia nad jednostką zlikwidowaną;
2)
w zakresie budżetów terenowych - z rachunku bieżącego jednostki, która przejęła zadania jednostki zlikwidowanej, a w razie braku takiej jednostki - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia nad jednostką zlikwidowaną lub w przypadku braku pokrycia na tym rachunku - z rachunku podstawowego właściwego budżetu.
2.
Zobowiązania podlegające pokryciu z rachunku środków specjalnych lub gospodarstw pomocniczych, w przypadku zlikwidowania (zamknięcia) tych rachunków, pokrywane są z określonych w ust. 1 rachunków właściwych (macierzystych) jednostek budżetowych.
3.
Jeżeli jednostka zobowiązana do pokrycia zobowiązania jednostki zlikwidowanej nie uiści należności w terminie dni 7 po otrzymaniu wezwania wierzyciela zarządzenie pokrycia tej należności wydaje na wniosek wierzyciela organ finansowy właściwy dla danego budżetu. Ponadto organ finansowy właściwy dla danego budżetu orzeka o sposobie pokrycia zobowiązań zlikwidowanych jednostek budżetowych i zarządza pokrycie tych zobowiązań w przypadku:
1)
braku jednostki nadrzędnej zobowiązanej w myśl ust. 1 i 2 do uregulowania zobowiązania jednostki zlikwidowanej;
2)
przejęcia zadań jednostki zlikwidowanej przez różne jednostki organizacyjne;
3)
powstania z różnych innych przyczyn wątpliwości, z jakiego rachunku powinno być pokryte zobowiązanie jednostki zlikwidowanej.
§  6.
1.
Dysponent kredytów, z którego rachunku bank pokrył żądanie zapłaty, księguje wydatek we właściwej podziałce klasyfikacji budżetowej stosownie do tytułu zobowiązania bez względu na to, czy wydatek znalazł pokrycie w pozostałości otwartych w tej podziałce kredytów budżetowych.
2.
Jeżeli w wyniku zgodnego z przepisem ust. 1 księgowania wydatku nastąpiło przekroczenie kredytu otwartego lub przekazanego w danej podziałce klasyfikacji budżetowej, dysponent kredytów w celu pokrycia tego przekroczenia powinien poczynić odpowiednie starania o dodatkowe otwarcie lub przekazanie kredytu w tej podziałce w ramach jego preliminarza wydatków. Jeżeli nastąpiło przekroczenie rocznej sumy podziałki klasyfikacyjnej, dysponent kredytów, niezależnie od pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych powstania tego przekroczenia, powinien poczynić starania o odpowiednią zmianę swego preliminarza wydatków.
3.
W przypadku gdy należność pokryta została z rachunku bieżącego dysponenta wyższego stopnia lub z rachunku podstawowego budżetu, dysponent wyższego stopnia bądź organ finansowy:
1)
obciąża wypłaconą kwotą rachunek bieżący środków dla podległych dysponentów kredytów;
2)
zawiadamia o tym właściwego dysponenta i
3)
przekazuje mu otrzymane z banku dowody wypłaty (§ 4 ust. 3).

Tryb pokrywania zobowiązań stwierdzonych tytułami wykonawczymi.

§  7.
1.
Celem otrzymania należności pieniężnej stwierdzonej tytułem wykonawczym wydanym w trybie kodeksu postępowania cywilnego wierzyciel składa tytuł wykonawczy właściwej jednostce budżetowej, która obowiązana jest niezwłocznie należność uiścić.
2.
Jeżeli jednostka budżetowa nie uiści należności w terminie dni 7, wierzyciel zwraca się o jej pokrycie do jednostki nadrzędnej, która zarządza niezwłoczne pokrycie przypadającej wierzycielowi należności w trybie określonym w § 3 ust. 1-4.
3.
Przy pokrywaniu zobowiązań stwierdzonych tytułami wykonawczymi stosuje się również odpowiednio przepisy §§ 5 i 6.

Przepis końcowy.

§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-70.846

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.
Data aktu: 09/07/1953
Data ogłoszenia: 30/07/1953
Data wejścia w życie: 30/07/1953