Wyniki rozwoju gospodarki narodowej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w 1956 r.
Produkcja przemysłowa osiągnęła poziom o 9,9% wyższy niż w 1955 r., przy czym wzrost produkcji środków wytwarzania (grupa A) wyniósł 8,9%, a przedmiotów spożycia (grupa B) 11,0%.
Produkcja rolnicza wzrosła w porównaniu z 1955 r. o około 6,0%, w tym produkcja roślinna o około 5,2%, a produkcja zwierzęca o około 7,4%.
Zarówno produkcja przemysłowa, jak i rolnicza osiągnęła poziom wyższy, niż zakładano w planie na 1956 r. Przekroczenie planu wartości produkcji globalnej w przemyśle wyniosło 2,7%, a w rolnictwie około 1,0%.
Nakłady inwestycyjne w całej gospodarce narodowej kształtowały się w zasadzie na poziomie nakładów z 1955 r., przy czym inwestycje w gospodarce uspołecznionej nie osiągnęły planowanego poziomu (92,0% planu). Niewykonanie to było częściowo wynikiem braków w zaopatrzeniu budownictwa w materiały budowlane oraz trudnych warunków atmosferycznych w zimie 1955/1956, a częściowo zostało spowodowane ogólnym osłabieniem dyscypliny w budownictwie.
Przeciętne zatrudnienie w gospodarce uspołecznionej wzrosło o 279 tysięcy osób w porównaniu z 1955 r., w tym w przemyśle o 119 tysięcy.
Zamierzenia w zakresie poprawy płac realnych ludności w 1956 r. zostały zrealizowane w szerszym zakresie, niż zakładano pierwotnie na rok 1956. Kwota przyznanych podwyżek płac, rent i emerytur ludności osiągnęła w 1956 r. około 5 mld zł. W przeliczeniu na cały rok wynosi to około 10,2 mld zł, co oznacza dwukrotne przekroczenie ustaleń przyjętych w programie finansowym na 1956 r. Dochody pieniężne ludności rolniczej ze sprzedaży produktów rolnych osiągnęły poziom o około 5 mld zł wyższy, niż zakładano pierwotnie na 1956 r., i o około 7,5 mld wyższy niż w 1955 r., w tym ze sprzedaży Państwu o około 7 mld zł.
W przeliczeniu na jednego zatrudnionego płace realne wzrosły średnio rocznie w 1956 r. o około 12%. Wzrost ten był znacznie wyższy, jeśli porównać kształtowanie się realnych płac w II półroczu, a zwłaszcza w IV kwartale 1956 r., z analogicznym okresem 1955 r. Dochody realne chłopów wzrosty ogółem o około 16% w porównaniu z 1955 r.
Przekroczenie planowanych założeń w zakresie wzrostu dochodów ludności zostało umożliwione dzięki przekroczeniu planu produkcji przemysłowej, zwłaszcza w zakresie produkcji artykułów konsumpcyjnych, uzyskaniu poważnych ponadplanowych nadwyżek w skupie żywca oraz ponadplanowemu importowi artykułów konsumpcyjnych.
W rezultacie powstały w ciągu roku dodatkowe możliwości wzrostu masy towarowej. Plan obrotu towarowego został przekroczony o około 7%, a obroty liczone w cenach stałych osiągnęły poziom o około 15% wyższy niż w 1955 r., natomiast obroty detalu organizacji handlowych i zakładów gastronomicznych w IV kwartale 1956 r. wzrosły o około 22% w porównaniu z IV kwartałem 1955 r.
Równocześnie jednak występowały w gospodarce narodowej poważne trudności, wynikające zwłaszcza z niewykonania planu wydobycia węgla kamiennego i związanej z tym konieczności zmniejszenia eksportu oraz ograniczenia zużycia węgla w przemyśle, z nienadążania bazy energetycznej za potrzebami przemysłu, z niedostatecznego wzrostu produkcji materiałów budowlanych, jak również z bardzo szybkiego, częściowo żywiołowego wzrostu płac w II półroczu, stwarzającego zagrożenie dla równowagi rynkowej.
Obroty handlu zagranicznego w 1956 r. osiągnęły poziom o około 2,0% wyższy niż w 1955 r. W realizacji planu obrotów towarowych z zagranicą występowały w 1956 r. poważne trudności płatnicze wynikające głównie ze zmniejszenia eksportu węgla, koksu i cukru. Ponadto wystąpiły trudności związane z opóźnieniami w dostawach niektórych podstawowych dla gospodarki narodowej surowców (ruda żelaza, ropa naftowa) wynikłymi na skutek ostatnich wydarzeń międzynarodowych.
Podstawowe zadania planu na 1957 r.
W tym celu niezbędne jest zapewnienie odpowiednich zmian w podziale dochodu narodowego, a w szczególności utrzymanie nakładów inwestycyjnych ze środków państwowych na poziomie nakładów zrealizowanych w 1956 r. Ponadto należy zapewnić odpowiednie proporcje w rozwoju produkcji oraz inwestycji w gospodarce narodowej, a w szczególności w przemyśle przez szybszy wzrost produkcji przedmiotów spożycia niż środków wytwarzania, w rolnictwie w drodze wzrostu produkcji rolnej i udziału w niej produkcji towarowej, jak również przestrzegania dyscypliny dostaw oraz w inwestycjach przez zwiększenie nakładów na te gałęzie gospodarki, od których bezpośrednio zależy osiągnięcie założonego w planie wzrostu stopy życiowej ludności, oraz przez stworzenie warunków do wydatnego wzrostu inwestycji ze środków własnych w gospodarce nie uspołecznionej.
Dla zapewnienia założonego w planie podniesienia dochodów realnych ludności oraz stworzenia dalszych w tym zakresie możliwości konieczne jest maksymalne zwiększenie produkcji i usług przeznaczonych na zaopatrzenie rynku oraz uruchomienie wszelkich istniejących w tym zakresie rezerw w produkcji zarówno państwowego przemysłu kluczowego, jak i terenowego oraz spółdzielczości pracy. Należy również stworzyć warunki do aktywizacji rzemiosła. Równocześnie powinien być zapewniony wzrost aktywności handlu w uruchamianiu rezerw towarowych oraz wykorzystaniu zdecentralizowanych źródeł zaopatrzenia rynku.
W tym celu należy między innymi zapewnić zwiększenie pomocy na cele produkcyjne i inwestycyjne dla rolnictwa przez wzrost zaopatrzenia w materiały budowlane, poważne zwiększenie dostaw maszyn i narzędzi rolniczych dla indywidualnych gospodarstw i zrzeszeń chłopskich, a zwłaszcza rozpoczęcie na szerszą skalę sprzedaży tym gospodarstwom traktorów i maszyn towarzyszących oraz niektórych innych typów maszyn sprzedawanych dotychczas wyłącznie gospodarstwom uspołecznionym, przez dopilnowanie pełnego wykonania planu zaopatrzenia w nawozy sztuczne, przez wydatny wzrost melioracji i elektryfikacji rolnictwa oraz przez zwiększenie kredytów na inwestycje w gospodarce chłopskiej.
W przemyśle należy zapewnić wzrost nakładów inwestycyjnych w gałęziach wydobywczych, dostarczających głównych surowców i paliw, a zwłaszcza w przemyśle węglowym i energetyce, jak również w przemyśle materiałów budowlanych przy równoczesnym stworzeniu warunków do wykorzystania miejscowych rezerw dla produkcji materiałów budowlanych zarówno tradycyjnych, jak i zastępczych. W inwestycjach i budownictwie należy skoncentrować wysiłki na zapewnieniu pełnej realizacji planu inwestycyjnego, zwłaszcza w przemyśle i rolnictwie, oraz zapewnić wykonanie znacznie zwiększonego w 1957 r. programu uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego, jak również indywidualnego, zwłaszcza przez popieranie i rozwój budownictwa z kredytów państwowych i własnych środków ludności.
Wobec konieczności zmniejszenia eksportu węgla związanego ze zmniejszeniem ilości dni pracy w górnictwie i poprawą zaopatrzenia kraju należy zapewnić pełne wykonanie ustalonych zadań eksportowych oraz dążyć do maksymalnego wygospodarowania w ciągu roku dodatkowej masy towarów na eksport, zwłaszcza maszyn i urządzeń przemysłowych oraz węgla, przy równoczesnym nie przekroczeniu planowanego importu, w szczególności w zakresie importu urządzeń inwestycyjnych. Jednocześnie należy maksymalnie wykorzystać w ciągu roku wszelkie inne możliwości poprawy bilansu płatniczego.
W 1957 r. należy również ugruntować i realizować zapoczątkowane w 1956 r. zmiany w systemie zarządzania i planowania w celu usprawnienia systemu funkcjonowania gospodarki narodowej, zarówno jako całości, jak i poszczególnych przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych przy wykorzystaniu i jak najszerszym udziale rad robotniczych oraz samorządu rolniczego.
Równocześnie należy stwierdzić, że istnieją realne możliwości i warunki do rozwinięcia przy udziale szerokiej inicjatywy mas pracujących, w której istotną rolę powinny odegrać rady robotnicze, kampanii zmierzającej do znacznego przekroczenia zadań produkcyjnych ustalonych w planie 1957 r., co jest niezbędne do wzrostu stopy życiowej, a zwłaszcza do wygospodarowania środków na fundusz zakładowy oraz dodatkowych środków o charakterze ogólnopaństwowym na podniesienie stopy życiowej zarówno w 1957, jak i w 1958 r.
Rozwój życia gospodarczego Polski Ludowej - oparty na zasadach demokracji socjalistycznej - powinien znacznie skuteczniej przyczynić się do zlikwidowania dotychczasowych niedociągnięć i trudności gospodarczych oraz do wykorzystania wszystkich rezerw tkwiących w naszej gospodarce, a tym samym spowodować pomyślne wykonanie podstawowych zadań stojących przed gospodarką narodową.
Zmiany w modelu gospodarczym Polski Ludowej uwzględniające w jak najszerszym zakresie zasady decentralizacji powinny być przeprowadzone przy równoczesnym utrzymaniu zasady planowania centralnego.
Centralne planowanie, którego zakres ogranicza się do niezbędnych wskaźników, konieczne jest w naszych warunkach do zapewnienia koordynacji rozwoju całości gospodarki narodowej, kształtowania głównych kierunków rozwoju gospodarczego oraz wytyczenia prawidłowych proporcji gospodarczych i podziału dochodu narodowego. W tym zakresie zadania planowe obowiązują wszystkie resorty i prezydia wojewódzkich rad narodowych oraz podległe im jednostki i przedsiębiorstwa.
W szczególności podkreśla się konieczność przestrzegania i pełnego wykonania zadań w zakresie wskaźników, które są zastrzeżone dla centralnego planowania w odpowiednich uchwałach Rady Ministrów.
Dochód narodowy.
W związku z koniecznością założenia w planie nadwyżki importu nad eksportem dla zrównoważenia dochodów ludności z masą towarową przeznaczoną na rynek wzrost dochodu narodowego do podziału będzie wyższy. Dochód narodowy do podziału osiągnie około 275 mld zł, tj. wzrośnie o około 7,9% w porównaniu z 1956 r.
W celu zwiększenia spożycia indywidualnego odpowiednio do rozmiarów związanych ze wzrastającymi dochodami ludności powinny nastąpić istotne zmiany w proporcjach podziału dochodu narodowego.
Udział akumulacji w dochodzie narodowym powinien być mniejszy niż w 1956 r. i powinien kształtować się na poziomie 18,7% dochodu narodowego, wobec 20,5% w 1956 r. Udział inwestycji netto w dochodzie narodowym powinien wynieść 14,6%.
Spożycie zbiorowe kształtować się powinno w 1957 r. na poziomie niższym o 3% niż w 1956 r. ze względu na zmniejszenie wydatków związanych z utrzymaniem wojska przy równoczesnym zwiększeniu wydatków na służbę zdrowia i oświatę.
Produkcja przemysłowa.
Plan 1957 r. | w %% w porównaniu z 1956 r. | ||
Wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej | |||
Energia elektryczna w mil. kWh | 21.350,0 | 109,5 | |
Przemyśl paliw i koksochemiczny | |||
Węgiel kamienny w tys. tonn | 93.000,0 | 97,7 | |
Węgiel gazowy i koksowy w tys. tonn | 14.979,0 | 97,2 | |
Węgiel brunatny w tys. tona | 6.460,0 | 104,5 | |
Ropa naftowa w tys. tonn | 175,0 | 95,3 | |
Gaz ziemny w mil. m3 | 410,0 | 94,3 | |
Koks (mokry) w tys. tonn | 10.728,0 | 102,3 | |
Przeróbka ropy naftowej (bez regeneracji) w tys. tonn | 760,0 | 105,1 | |
Hutnictwo żelaza i metali nieżelaznych | |||
Surówka żelaza (w przeliczeniu na martenowską) w tys. tonn | |||
3.740,0 | 106,7 | ||
Stal surowa w tys. tonn | 5,370,0 | 107,1 | |
Wyroby walcowane gotowe w tys. tonn | 3.533,5 | 106,8 | |
Blachy ogółem w tys. tonn | 1.066,5 | 133,6 | |
w tym: blachy cienkie poniżej 4,76 mm w tys. tonn | 354,4 | 136,8 | |
Rury stalowe w tys. tonn | 291,6 | 104,4 | |
Rudy cynkowo-ołowiane w tys. tonn | 2.146,0 | 97,1 | |
Rudy miedzi w tys. tonn | 1.281,0 | 106,0 | |
Aluminium hutnicze w tys. tonn | 18,3 | 83,9 | |
Cynk w tys. tonn | 150,5 | 98,2 | |
Miedź elektrolityczna w tys. tonn | 21,1 | 103,9 | |
Ołów rafinowany w tys. tonn | 34,0 | 96,6 | |
Przemyśl budowy maszyn i metalowy | |||
Kotły wodnorurkowe (poza okrętowymi) t/h | 1.360,0 | 73,7 | |
Turbiny parowe w MW | 61,0 | 152,5 | |
Maszyny wirujące w tys. sztuk | 372,0 | 142,4 | |
Kable silnoprądowe w km | 15.500,0 | 121,0 | |
Obrabiarki do obróbki wiórowej metali (bez branżowych) w sztukach | 12.450 | 102,3 | |
Maszyny i urządzenia górnicze w mil. zł według cen porównywalnych | 1.387,5 | 123,5 | |
Maszyny i urządzenia dla przemysłu mineralnego i ceramicznego w tonnach | 12.915,0 | 146,4 | |
Maszyny i urządzenia dla przemysłu chemicznego i gumowego w tonnach. | 27.870,0 | 123,1 | |
Maszyny i urządzenia budowlane i drogowe w tonnach | 41.886,4 | 126,9 | |
Maszyny i narzędzia rolnicze w mil. zł według cen porównywalnych | 1.339,5 | 115,4 | |
Traktory w sztukach | 6,600 | 77,5 | |
Parowozy (bez wąskotorowych) w sztukach | 209 | 75,2 | |
Lokomotywy elektryczne kopalniane w sztukach | 260 | 126,8 | |
Wagony osobowe (bez wąskotorowych) w sztukach | 605 | 117,2 | |
Wagony towarowe (bez wąskotorowych) w sztukach | 12.677 | 102,7 | |
Samochody osobowe i pochodne w sztukach | 11.000 | 180,2 | |
Samochody ciężarowe i pochodne w sztukach | 11.000 | 85,5 | |
Autobusy w sztukach | 820 | 127,5 | |
Statki pełnomorskie (od 100 DWT) w tys. DWT | 145,1 | 121,1 | |
Łożyska toczne w tys, sztuk | 6.182,4 | 133,6 | |
Motocykle i skutery w sztukach | 62.000 | 136,4 | |
Rowery (bez dziecięcych) w tys. sztuk | 200,0 | 108,2 | |
Odbiorniki telewizyjne w sztukach | 16.000 | 717,8 | |
Odbiorniki radiowe lampowe w tys. sztuk 600,0 | 120,6 | ||
Przemysł chemiczny | |||
Kwas siarkowy w przeliczeniu na 100% w tys. tonn | 509,8 | 105,9 | |
Soda kalcynowana 98% (na zbyt) w tys. tonn | 269,0 | 125,3 | |
Soda kaustyczna 96% (soda żrąca) w tys. tonn | 136,6 | 111,9 | |
Nawozy azotowe w przeliczeniu na N2 w tys. tonn | 202,0 | 115,3 | |
Nawozy fosforowe w przeliczeniu na P2O5 w tys. tonn | 136,2 | 110,3 | |
Superfosfat granulowany w tys. tonn | 190,0 | 127,4 | |
Chlor gazowy w tys. tonn | 29,5 | 151,3 | |
Środki ochrony roślin na zbyt w mil. zł według cen porównywalnych | 124,2 | 103,9 | |
Kwasy -tłuszczowe destylowane w tonnach | 3.000,0 | - | |
Przędza sztucznego jedwabiu w tys. tonn | 16,5 | 101,2 | |
Włókno cięte ogółem w tys. tonn | 40,0 | 102,6 | |
Steelon w tonnach | 1.372,0 | 172,6 | |
Polichlorek winylu w tonnach | 1.000,0 | - | |
Wyroby z polichlorku winylu w tonnach | 9.650,0 | 169,6 | |
Wyroby farmaceutyczne ogółem w mil. według cen porównywalnych | 1.181,4 | 117,2 | |
Przemysł gumowy | |||
Wyroby gumowe w tys. tonn | 98,0 | 118,2 | |
Ogumienie trakcyjne (opony, dętki) w tys. tonn | 36,8 | 155,3 | |
Opony motocyklowe w tys. sztuk | 150,2 | 155,2 | |
Opony samochodowe osobowe w tys. szti | 221,0 | 165,2 | |
Opony samochodowe ciężarowe w tys. sztuk | 565,8 | 136,1 | |
Przemysł materiałów budowlanych | |||
Cement w tys. tonn | 4.403,0 | 109,1 | |
Wapno palone w bryłach w tys. tonn | 1.162,5 | 112,8 | |
Wapno nawozowe w tys. tonn | 485,0 | 120,4 | |
Cegła łącznie z klinkierową i półklin- kierową w mil. sztuk | 2.765,5 | 108,5 | |
Cegła wapienno-piaskowa w mil, sztuk | 178,9 | 110,7 | |
Dachówka palona w mil. sztuk | 97,5 | 101,5 | |
Przemyśl szklarski i porcelanowo-lajansowy | |||
Szkło okienne w przeliczeniu na 2 mm w mil. m2 | 19,7 | 106,5 | |
Kamionka kanalizacyjna w tonnach | 36.100,0 | 104,7 | |
Fajans sanitarhy w tonnach | 5.300,0 | 125,0 | |
Przemyśl drzewny | |||
Tarcica w tys, m3 | 6.003,7 | 101,6 | |
Okłeiny w tys. m8 | 17.100,0 | 99,6 | |
w tys. m3 | 13,8 | 103,0 | |
Meble ogółem w mil. zł według cen zbytu | 1.675.2 | 107,0 | |
Płyty pilśniowe w tys. m2 | 15.800,0 | 109,7 | |
w tys. tonn | 64,1 | 116,3 | |
Zapałki w tys. skrzyń | 335,0 | 101,5 | |
Przemyśl celulozowo-papierniczy | |||
Celuloza w tyś. tonn | 229,0 | 103,0 | |
Papier w tys. tonn | 402,2 | 101,3 | |
Przemyśl włókienniczy (łącznie z dziewiarskim) | |||
Tkaniny bawełniane wykończone (bez tkanin kordowych i transporterowych | 1) | ||
w tys. m2 | 494.889,0 | 101,3 | |
w tys. mb. | 562.987,0 | 101,8 | |
Tkaniny wełniane (wykończone) | |||
w tys. m3 | 109.232,0 | 104,4 | |
w tys. mb. | 78.550,0 | 105,6 | |
Tkaniny jedwabne (wykończone) | |||
w tys. m2 | 75.254,0 | 104,0 | |
w tys. mb, | 83.580,0 | 103,5 | |
Tkaniny lniano-pakulane (wykończone) | |||
w tys. m2 | 57.974,0 | 112,4 | |
w tys. mb. | 72.880,0 | 115,6 | |
Wyroby dziewiarskie w mil. zł według cen porównywalnych | 1.520,7 | 105,5 | |
Wyroby pończosznicze w mil. zł według cen porównywalnych |
9 848,3 |
114,2 | |
Przemyśl skórzany, obuwniczy i lutrzarski | |||
Obuwie wszelkiego rodzaju (łącznie z obuwiem gumowym) w tys. par | 60.416,0 | 111,4 | |
w tym: obuwie skórzane w tys. par | 24.248,0 | 107,7 | |
obuwie gumowe w tys. par | 21.416,0 | 106,6 | |
Przemyśl tłuszczowy i mydlarsko-kosmetyczny | |||
Mydło do prania w kawałkach w tys. tonn | 57,0 | 105,7 | |
Proszek do prania w tys. tonn | 67,0 | 105,0 | |
Przemysł spożywczy | |||
Mięso z uboju w tys. tonn | 782,6 | 101,8 | |
Konserwy mięsne w wadze netto w tys. tonn | 32,4 | 104,5 | |
Ryby morskie (połowy) w tys. tonn | 118,2 | 113,9 | |
Masło śmietankowe w tys. tonn | 66,7 | 107,1 | |
Tłuszcze i oleje jadalne w tonnach | 54.500,0 | 98,7 | |
Mąka ogółem w tys. tonn | 2.154,2 | 110,4 | |
Pieczywo zwykłe w tys. tonn | 2.123,5 | 104,7 | |
Cukier z kampanii buraczanej w przeliczeniu na cukier biały w tys. tonn | 1.000,0 | 128,9 | |
Wyroby czekoladowe w tonnach | 12.795,0 | 114,1 | |
Piwo w tys. hl | 5.164,0 | 99,6 | |
Wódki czyste, gatunkowe i spirytus butelkowany w przeliczeniu na 100° w tys. 1 100° | 62.350,0 | 97,0 | |
Wina i miody w tys. 1 | 59.300,0 | 107,8 | |
Papierosy w mil. sztuk | 44.000,0 | 106,6 |
*) Niektóre wyroby nie obejmują całej produkcji uspołecznionej, lecz tylko planowaną centralnie, W związku z tym wskaźniki wzrostu produkcji mogą się różnić od wskaźników, jakie wyniknęłyby przy przyjęciu danych dla 1956 r. podanych przez Główny Urząd Statystyczny, który w swoich publikacjach obejmuje całą produkcją uspołecznioną.
W 1957 r. powinno nastąpić przyspieszenie prac w zakresie budownictwa węglowego.
Równocześnie w związku z trudną sytuacją węglową należy maksymalnie zwiększyć udział paliw zastępczych w ogólnym zużyciu, a zwłaszcza zwiększyć wydatnie produkcję i zużycie torfu dla celów opałowych.
Przy przyjętym w planie wzroście produkcji przemysłowej o 4,0% wzrost produkcji energii elektrycznej wyniesie 9,5%.
W 1957 r. powinna nastąpić poprawa eksploatacji elektrowni, a zwłaszcza zmniejszenie awaryjnych przerw w dostawach energii i zwiększenie współczynnika wykorzystania mocy zainstalowanej. Jednostkowe zużycie węgla kamiennego umownego (1 t = 7000 kcal) na produkcję energii elektrycznej w elektrowniach zawodowych powinno obniżyć się z 554 g/kWh do 538 g/kWh w 1957 r., tj. o 3,0%.
Należy prowadzić dalsze prace nad mechanizacją i automatyzacją elektrowni. Przewiduje się objęcie automatyzacją procesów spalania - 49,4% ogólnej ilości wyprodukowanej pary, mechanicznym rozładunkiem 93,4% ogólnej ilości przeładowywanego węgla, mechanizacją odpopielania kotłów 70% ogólnej ilości popiołu.
Przewidziany w planie znaczny wzrost produkcji przemysłu maszynowego na cele rynkowe opiera się w znacznym stopniu na wykorzystaniu wolnych zdolności produkcyjnych w przedsiębiorstwach przemysłu obronnego.
Przewiduje się opanowanie przez przemysł maszynowy seryjnej produkcji szeregu nowych maszyn, jak np. wielu typów obrabiarek, silników wysokoprężnych, nowych typów lokomotyw elektrycznych i spalinowych, samochodów małolitrażowych i skuterów.
W produkcji maszyn rolniczych należy zwrócić uwagę na opanowanie produkcji nowoczesnych typów maszyn dla indywidualnych.
Przewiduje się uruchomienie znacznej liczby nieczynnych cegielni zarówno w przemyśle spółdzielczym, jak i terenowym oraz rozszerzenie ubocznej produkcji materiałów budowlanych w przedsiębiorstwach różnych gałęzi przemysłu. Należy osiągnąć w 1957 r. dostosowanie asortymentu produkowanych w przemyśle kluczowym wyrobów przemysłu materiałów budowlanych do potrzeb rynku. Przewiduje się zmniejszenie jednostkowych wskaźników zużycia węgla i energii elektrycznej w przemyśle materiałów budowlanych, zwłaszcza w przemyśle cementowym.
Rozszerzona zostanie produkcja odzieży dla dzieci, obuwia gumowego oraz tekstylnego.
W przemyśle włókienniczym zakłada się zwiększenia udziału krosien automatycznych do 8,7% ogólnej liczby krosien.
W przemyśle drobnym zakłada się dalszą aktywizację terenów słabiej zagospodarowanych, w szczególności na Ziemiach Zachodnich, oraz małych miast i miasteczek, gdzie występują lokalne nadwyżki siły roboczej.
Rady narodowe powinny udzielać wszechstronnej pomocy dla nowopowstających zakładów rzemieślniczych i aktywizacji rzemiosła, zwłaszcza obsługującego ludność rolniczą.
Rolnictwo i skup.
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
4 zboża | 14,0 | 101,4 |
buraki cukrowe | 199 | 109,9 |
oleiste | 8,5 | 130,8 |
Ziemniaki | 135 | 96,4 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
uprawy zbożowe | 13.050 | 102,7 |
buraki cukrowe | 7.760 | 117,6 |
uprawy oleiste | 155 | 147,6 |
ziemniaki | 36.800 | 96,5 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
bydło | 8.685 | 104,0 |
w tym: | ||
krowy | 5.750 | 102,7 |
trzoda chlewna | 11.960 | 103,5 |
owce | 4.405 | 104,5 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
produkcja żywca tys. tonn | 1.895 | 102,7 |
w tym: | ||
żywca wołowego tys. tonn | 368 | 98,1 |
żywca cielęcego tys. tonn | 112 | 104,7 |
żywca wieprzowego tys. tonn | 1.366 | 103,7 |
produkcja mleka mil. 1 | 10.530 | 105,5 |
produkcja wełny tonn | 10.250 | 104,4 |
W tym celu dostawy nawozów sztucznych pod zbiory 1957 r. powinny osiągnąć następujący poziom(w tys. ton czystego składnika):
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
A. Ogółem (N + P205 + K20) | 632,5 | 107,6 |
a) nawozy azotowe (N) | 194,8 | 119,2 |
b) nawozy fosforowe (P205) | 158,2 | 105,1 |
z tego granulowane | 30,5 | 118.7 |
c) nawozy potasowe (K20) | 279,5 | 102,1 |
B. Ogółem wapno nawozowe | 342,7 | 110,6 |
Dostawy nawozów sztucznych dla państwowych gospodarstw rolnych powinny być utrzymane na poziomie faktycznych dostaw z 1956 r. i kształtować się następująco:
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
a) nawozy azotowe (N) | 31,5 | 100,6 |
b) nawozy fosforowe (P2O5) | 29,0 | 100,3 |
c) nawozy potasowe (K2O) | 62,0 | 100,0 |
d) wapno nawozowe | 141,1 | 110,2 |
Przy utrzymaniu dostaw nawozów sztucznych dla państwowych gospodarstw rolnych na poziomie dostaw z 1956 r. dostawy nawozów sztucznych dla gospodarstw chłopskich wzrosną ogółem o 10% i osiągną 491,4 tys. ton czystego składnika.
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
A. Zaopatrzenie w traktory i pozo | ||
stałą mechaniczną silą pociągową | ||
1. Traktory | ||
a) różnych typów | 4.448 | 65,8 |
b) przeliczeniowe (15 KM) | 5.800 | 63,4 |
2. Przyczepy 4-kołowe | 10.400 | 285,7 |
3. Silniki spalinowe | 6.446 | 204,6 |
4. Silniki elektryczne | 13.170 | 240,7 |
B. Zaopatrzenie w maszyny rolnicze | ||
1. Siewniki zbożowe traktorowe | 300 | 30,0 |
2. Siewniki zbożowe konne w przliczeniu na 1,5-motrowe | 24,800 | 112,7 |
3. Sadzarki do ziemniaków w przeliczeniu na 2-rzędowe | 700 | 22,6 |
4. Kosiarki traktorowe | 2.200 | 88,0 |
5. Kosiarki konne | 18.000 | 268,7 |
6. Żniwiarki | 12.000 | 200,0 |
7. Snopowiązałki traktorowe | 9.000 | 138,5 |
8. Kombajny zbożowe | 400 | 35,2 |
9. Młocarnie silnikowe czyszczące w tym: 0 wydajności powyżej | 2.000 | 196,1 |
15 q/godz. | 750 | 340,9 |
10. Czyszczalnie | 1.200 | 126,3 |
11. Kopaczki do ziemniaków traktorowe | 1.500 | 50,0 |
12. Sieczkarnie silnikowe | 2.200 | 115,8 |
13. Opryskiwacze ciężkie | 1.800 | 90,0 |
14. Opylacze ciężkie | 1.800 | 85,7 |
15. Młocarnie kieratowe | 28.000 | 549,0 |
16. Wialnie | 28.000 | 140,0 |
17. Kopaczki do ziemniaków konne | 29.000 | 131,8 |
18. Parniki | 59.000 | 150,6 |
19. Sieczkarnie kieratowe | 47.500 | 168,4 |
20. Kieraty | 39.200 | 194,1 |
21. Opryskiwacze taczkowe (sadownicze) | 4.400 | 110,0 |
W 1957 r. wprowadzi się do sprzedaży rynkowej około 3 tys. sztuk traktorów i maszyn towarzyszących dla spółdzielni produkcyjnych, spółek maszynowych, kółek rolniczych oraz indywidualnych gospodarstw chłopskich. Ogólna wartość maszyn przeznaczonych do sprzedaży rynkowej (w cenach 1956 r.) wzrośnie około 3-krotnie w porównaniu z 1956 r.
Cement | 910 | tys. tonn |
Tarcica iglasta | 1.670 | tys. m3 *) |
Wapno budowlane | 390 | tys. tonn |
Materiały ścienne | 500 | mil. jedn. ceramicznych |
Papa ogółem | 24 | mil. m2 |
Szkło okienne | 3.950 | tys. m2 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
Wartość skupu - ogółem | 39.877 | 113,0 |
w tym: | ||
A. Skup scentralizowany produktów | ||
rolnych | 37.536 | 114,2 |
a) dostawy państwowych gospodarstw rolnych | 4.356 | 121,3 |
b) dostawy innych uspołecznionych gospodarstw | 1.230 | 113,9 |
c) zakup z gospodarki chłopskiej | 31.950 | 111,7 |
B. Skup zdecentralizowany produktów rolnych | 1.111 | 131,9 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
a) 4 zboża ogółem | 473 | 115,4 |
b) buraki cukrowe | 1.092 | 124,1 |
c) oleiste | 55 | 183,3 |
Jednostka miary | Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
a) żywiec ogółem | tys. tonn | 1.146 | 101,1 |
w tym: wieprzowy | tys. tonn | 803 | 104,6 |
b) mleko | mil. 1 | 2.700 | 107,8 |
c) wełna | tonn | 8.700 | 105,5 |
Zmniejszenie się udziału obowiązkowych dostaw w skupie podstawowych artykułów rolnych, podniesienie ceny na zboże z dostaw obowiązkowych, wzrost udziału kontraktacji i skupu przy równoczesnym zwiększeniu nadwyżek towarowych, powinno zagwarantować poprawę opłacalności produkcji rolnej.
______
*) Liczba ta obejmuje 985 tys. m3 tarcicy (nie licząc zaopatrzenia punktów usługowych) oraz surowiec tartaczny w przeliczeniu na tarcicą, pochodzący zarówno z lasów państwowych, jak i z lasów chłopskich.
**) Nie uwzględnia przewidywanych w 1957 r. podwyżek cen na zboże, buraki cukrowe, wełnę i skóry.
Leśnictwo.
W 1957 r. powinno nastąpić bardzo poważne zwiększenie zaopatrzenia wsi w drewno i w związku z tym zobowiązuje się Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego do:
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
Drewno iglaste (grubizna) | 15.878,0 | 96,2 |
w tym: | ||
drewno tartaczne | 9.304,0 | 94,4 |
drewno kopalniakowe | 2.586,0 | 96,7 |
papierówka biała | 1.017,6 | 106,2 |
papierówka czerwona | 900,0 | 114,7 |
Drewno liściaste (grubizna* | 1.993,0 | 96,5 |
w tym: | 100,1 | |
drewno tartaczne | 930,3 | |
papierówka | 174,0 | 128,9 |
Transport i łączność.
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
Koleje normalnotorowe w mil. tonn | 236,0 | 104,2 |
Transport samochodowy (PKS) w mil. tonn | 58,0 | 110,7 |
Ponadto przewozy żeglugą morską osiągną: w tys, tono | 3.143,0 | 112,6 |
Zelektryfikowane zostaną odcinki: Łazy - Katowice - Gliwice, Otwock - Pilawa, Chylonia - Wejherowo, Łódź Kaliska - Chojny - Widzew i Chojny - Olechów - Bedoń.
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
Obrót wagonu towarowego w dobach | 4,9 | 95,0 |
Zużycie węgla obliczeniowego na | ||
1000 brutto tonno-km - ogółem w kg | 45,47 | 100,5 |
a) w ruchu towarowym w kg | 31,55 | 99,1 |
b) w ruchu pasażerskim w kg | 70,00 | 100,9 |
Inwestycje, budownictwo i kapitalne remonty.
Ograniczenie w porównaniu z 1956 r. nakładów na przemysł środków wytwarzania powinno być dokonane przy wzroście nakładów w przemyśle węglowym, energetyce oraz przemyśle materiałów budowlanych.
Przy ograniczeniu udziału rolnictwa w nakładach inwestycyjnych ze środków państwowych, inwestycje ogółem w rolnictwie osiągną około 10,7 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 20% w porównaniu z 1956 r. Nastąpi to dzięki znacznemu zwiększeniu inwestycji ze środków własnych ludności wiejskiej oraz dzięki zwiększeniu kredytowej pomocy Państwa.
Przewiduje się szersze rozwinięcie produkcji materiałów zastępujących drewno i rozszerzenie ich stosowania na budowach w celu zaoszczędzenia drewna, a zwłaszcza likwidacji jego marnotrawstwa.
Ponadto w państwowych gospodarstwach rolnych zostanie oddanych do użytku około 20 tys. izb mieszkalnych. Przewiduje się również, że zwiększenie dostaw materiałów budowlanych dla wsi spowoduje znaczne zwiększenie budownictwa mieszkaniowego w indywidualnych gospodarstwach chłopskich.
Szkolnictwo, kultura, służba zdrowia i pomoc społeczna.
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
a) liczba uczniów w szkołach podstawowych (w tys.) | 3.921 | 107,3 |
b) liczba uczniów w I klasie szkół zawodowych (w tys.) | 175,4 | 99,9 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
a) liczba filmów długometrażowych | 13 | 144,4 |
b) liczba nowowprowadzonych filmów długometrażowych (35 mm) - ogółem | 167 | 121,9 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
a) w szpitalach (bez szpitali psychiatrycznych) w tys. | 125,1 | 106,6 |
b) w szpitalach psychiatrycznych w tys. | 28,3 | 117,4 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
a) państwowe domy rencistów | 3,5 | 152,2 |
b) domy opieki | 12,2 | 96,8 |
c) zakłady specjalne dla nieuleczalnie chorych | 10,3 | 110,8 |
______
*) Łącznie na studiach dziennych, wieczorowych i zaocznych.
Handel wewnętrzny.
Z ogólnej kwoty obrotów detalicznych na obroty detalu organizacji handlowych łącznie z oddziałami zaopatrzenia robotniczego przypada 158 mld zł, co oznacza wzrost o 21,3% w porównaniu z 1956 r. (w cenach bieżących),
Na obroty zakładów gastronomicznych (prowadzonych przez organizacje handlowe, oddziały zaopatrzenia robotniczego i zakłady pracy) przypada 11,1 mld zł, co stanowi wzrost w cenach bieżących o 4,5%,
Obroty handlu spółdzielczego osiągną ogółem około 80 mld zł, z tego Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" około 45,8 mld zł. Oznacza to wzrost obrotów detalicznych handlu spółdzielczego w cenach bieżących w porównaniu z 1956 r. o około 17,4%, z tego obrotów Central Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" o około 21,5%.
Wartość masy towarowej ogółem przeznaczonej na pokrycie obrotów detalicznych, przyrostu remanentów w detalu oraz ubytków naturalnych wyniesie 179,9 mld zł, co oznacza wzrost o 18,1% w porównaniu z 1956 r.
Wartość masy towarowej w artykułach żywnościowych wzrośnie o 8,4% w porównaniu z 1956 r., a w artykułach przemysłowych o 26,8%.
Jednostka P | łan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |
miary | z 1956 r. | ||
Mąka pszenna | tys. tonn | 316,0 | 108,6 |
Kasze | " | 1.20,1 | 113,6 |
Masło | " | 61,5 | 105,1 |
Tłuszcze roślinne | " | 40,6 | 93,4 |
Masa mięsno-tłuszczowa | " | ||
(bez koniny) | " | 590,0 | 110,5 |
w tym: | " | ||
tłuszcze wieprzowe | " | 75,1 | 102,2 |
Ryby i przetwory rybne | " | 92,9 | 121,9 |
Jaja | mil. szt. | 1.095,0 | 108,7 |
Mleko spożywcze | mil. 1 | 589,0 | 104,1 |
Cukier | tys. tonn | 556,0 | 106,4 |
Tkaniny wełniane *) | mil. m b. | 68,8 | 103,5 |
Tkaniny bawełniane *) | " | 377,5 | 111,2 |
Tkaniny jedwabne *) | " | 82,2 | 104,1 |
Tkaniny | " | ||
Iniano-pakułane *) | " | 35,3 | 127,9 |
Obuwie skórzane | mil. par | 24,9 | 109,9 |
Obuwie gumowe | " | 18,8 | 111,9 |
Motocykle | tys. szt. | 58,2 | 136,1 |
Rowery | " | ||
(bez dziecięcych) | " | 389,0 | 196,5 |
Tarcica iglasta ") ***) | tys. m3 | 1.131 | 163,9 |
Cement "*) | tys. tonn | 1.000 | 179,2 |
Materiały ścienne | tys. jednostek | ||
ceramicznych | 627.000 | 130,6 | |
Wapno budowlane | tys. tonn | 425 | 114,8 |
Węgiel kamienny. | " | 13.900 | 108,1 |
______
*) Obejmuje łącznie sprzedaż tkanin w metrażu, jak i tkaniny przeznaczone do przerobu na konfekcję dla ludności.
**) Bez zaopatrzenia punktów usługowych.
***) Bez uwzględnienia tarcicy, która zostanie uzyskana dodatkowo z surowca tartacznego z lasów państwowych i wyrębu drewna z lasów chłopskich.
Handel zagraniczny.
Płace i zatrudnienie.
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | ||
w tym: | |||
w przemyśle | w mld. zł | 52,7 | 115,5 |
w państwowych gospodarstwach rolnych | " | 5,0 | 102,7 |
w budownictwie | " | 13,1 | 100,8 |
w transporcie i łączności | " | 9,7 | 115,0 |
w obrocie towarowym | " | 10,0 | 114,3 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z 1956 r. | |||
w tym: | ||||
w przemyśle | tys. osób | 2.907,8 | 103,4 | |
w rolnictwie (bez spółdzielni produkcyjnych) | " | 561,3 | 100,8 | |
w leśnictwie | " | 103,9 | 100,7 | |
w transporcie i łączności | " | 636,1 | 107,7 | |
w budownictwie | " | 746,4 | 99,4 | |
w obrocie towarowym | " | 714,6 | 107,2 | |
w urządzeniach socjalnych i kturalnych | " | 696,0 | 106,3 | |
w gospodajce komunalnej | " | |||
i mieszkaniowej | " | 175,7 | 115,9 |
Przekroje wojewódzkie.
Limit ogółem | w tym: roboty budowlano-montażowe | ||||
Plan terenowy ogółem | 9.374,2 | 8.137,7 | |||
w tym: | |||||
m. st. Warszawa | 1.363,7 | 1.227,2 | |||
m. Łódź | 452,2 | 411,4 | |||
woj. białostockie | 334,9 | 265,0 | |||
woj. | bydgoskie | 345,8 | 287,3 | ||
" | gdańskie | 398,8 | 334,1 | ||
" | katowickie | 1.584,7 | 1.431,7 | ||
" | kieleckie | 428,2 | 371,7 | ||
" | koszalińskie | 172,1 | 147,7 | ||
" | krakowskie *) | 840,7 | 762,6 | ||
" | lubelskie | 422,5 | 363,5 | ||
" | łódzkie | 297,9 | 250,1 | ||
" | olsztyńskie | 234,8 | 189,0 | ||
" | opolskie | 215,8 | 182,4 | ||
" | poznańskie *) | 491,6 | 415,2 | ||
" | rzeszowskie | 340,4 | 304,4 | ||
" | szczecińskie | 271,3 | 228,1 | ||
" | warszawskie | 547,3 | 429,0 | ||
" | wrocławskie *) | 409,9 | 353,7 | ||
" | zielonogórskie | 221,6 | 183,6 |
Plan 1957 r. ogółem |
w tym: ZOR |
||||
Polska - ogółem | 120.379 | 110.156 | |||
m. st. Warszawa | 20.622 | 20,152 | |||
m. Łódź | 7.291 | 7.291 | |||
woj. | białostockie | 2.590 | 1.755 | ||
" | bydgoskie | 3.549 | 2,843 | ||
" | gdańskie | 5.2.36 | 4.850 | ||
" | kieleckie | 4.532 | 4.224 | ||
" | koszalińskie | 2.248 | 1.401 | ||
" | krakowskie *) | 11.381 | 10.830 | ||
" | lubelskie | 4.074 | 3.245 | ||
" | łódzkie | 2.650 | 2.100 | ||
" | olsztyńskie | 1,720 | 1.592 | ||
" | opolskie | 3.033 | 2.638 | ||
" | poznańskie *) | 4.660 | 4.062 | ||
" | rzeszowskie | 3.394 | 2.809 | ||
" | katowickie | 27.367 | 27.090 | ||
" | szczecińskie | 3.105 | 3.105 | ||
" | warszawskie | 4.681 | 3.212 | ||
" | wrocławskie *) | 5.944 | 4.655 | ||
" | zielonogórskie | 2.302 | 2.302 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r. | |||||
Polska - ogółem | 1.577,0 | 114,0 | ||||
m. st. Warszawa | 121,5 | 100,4 | ||||
m. Łódź | 140,0 | 109,4 | ||||
woj. | białostockie | 38,0 | 105,0 | |||
" | bydgoskie | 67,0 | 103,2 | |||
" | gdańskie | 92,0 | 101,8 | |||
" | kieleckie | 40,0 | 122,7 | |||
" | koszalińskie | 38,5 | 121,8 | |||
woj. | krakowskie *) | 57,6 | 106,7 | |||
" | lubelskie | 42,0 | 105 8 | |||
" | łódzkie | 48,8 | 110,9 | |||
" | olsztyńskie | 35,7 | 107,9 | |||
" | opolskie | 62,6 | 109,6 | |||
" | poznańskie *) | 75,0 | 100 7 | |||
" | rzeszowskie | 36,0 | 110.1 | |||
" | katowickie | 210,0 | 113,2 | |||
" | szczecińskie | 65,5 | 107.4 | |||
" | warszawskie | 51.8 | 126 3 | |||
" | wrocławskie *) | 214,0 | 130.9 | |||
" | zielonogórskie | 47,0 | 124,2 | |||
Rezerwa Ministerstwa Gospodarki Komunalnej | 10,0 | - | ||||
Rezerwa "R" | 84,0 | 143.0 |
______
*) Obejmuje zadanie dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.
**) Budownictwo mieszkaniowe rad narodowych w pionie Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.
1957 | |||
plan ogółem | plan terenowy | ||
Polska - ogółem | 2.765,5 | 1.800.0 | |
m. st. Warszawa | - | - | |
m. Łódź | 33,0 | 33,0 | |
woj. | białostockie | 53,0 | 53,0 |
" | bydgoskie | 134 3 | 73.0 |
" | gdańskie | 123,0 | 91,5 |
" | kieleckie | 93,2 | 82,0 |
" | koszalińskie | 52,1 | 32,5 |
" | krakowskie *) | 184,3 | 110 0 |
" | lubelskie | 99,0 | 86,5 |
" | łódzkie | 172,8 | 168,0 |
" | olsztyńskie | 47,0 | 47.0 |
" | opolskie | 212.8 | 146 0 |
" | poznańskie *) | 329,6 | 5 0 |
" | rzeszowskie | 144,5 | 110,0 |
" | katowickie | 503,8 | 235,0 |
" | szczecińskie | 38 9 | 27,5 |
" | warszawskie | 226,8 | 114,0 |
" | wrocławskie *) | 183.8 | 132,0 |
" | zielonogórskie | 133,6 | 60,0 |
Plan 1957 r. | W %% porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r. | ||
I. Ogółem (deta i organizacji handlowych i oddziałów zaopatrzenia robotniczego) | 157.907 | 121.3 | |
w tym: | |||
detal wydzielony **) | 3.721 | 96,5 | |
II, Obroty do podziału | 154.246 | 122,0 | |
m. st. Warszawa | 12.589 | 122 1 | |
m. Łódź | 6.278 | 120,5 | |
woj. | białostockie | 3.702 | 119,1 |
" | bydgoskie | 8.854 | 121,6 |
" | gdańskie | 7.750 | 121.3 |
" | kieleckie | 6.401 | 121,1 |
" | koszalińskie | 3.341 | 120 9 |
" | krakowskie *) | 11.970 | 122,0 |
" | lubelskie | 6.293 | 122,3 |
woj. | łódzkie | 6.324 | 120,8 |
" | olsztyńskie | 4.010 | 121,1 |
" | opolskie | 4.859 | 120.5 |
" | poznańskie *) | 12.848 | 122,2 |
" | rzeszowskie | 5.488 | 121,6 |
" | katowickie. | 24.463 | 124,2 |
" | szczecińskie | 4.242 | 122,0 |
" | warszawskie | 8.129 | 120,9 |
" | wrocławskie *) | 13.111 | 123,2 |
" | zielonogórskie | 3 548 | 121,5 |
Plan 1957 r. | W %% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r. | ||||
Polska - ogółem | 11.125.881 | 104,5 | |||
m. st. Warszawa | 993.864 | 107,3 | |||
ni. Łódź | 279.745 | 101,1 | |||
woj. | białostockie | 243.850 | 104,1 | ||
" | bydgoskie | 531.633 | 104 0 | ||
" | gdańskie | 531.681 | 108,6 | ||
" | kieleckie | 459.428 | 105,3 | ||
" | koszalińskie | 283.444 | 106,5 | ||
" | krakowskie *) | 1.050.008 | 106,0 | ||
" | lubelskie | 462.821 | 106,0 | ||
" | łódzkie | 2 82.622 | 106,2 | ||
" | olsztyńskie | 334.661 | 101,4 | ||
" | opolskie | 403.095 | 102,4 | ||
" | poznańskie *) | 793.897 | 105,0 | ||
" | rzeszowskie | 417.172 | 103,1 | ||
" | katowickie | 1.579.724 | 104,3 | ||
" | szczecińskie | 41? 674 | 106 0 | ||
" | warszawskie | 407.722 | 103,6 | ||
" | wrocławskie *) | 1.059.367 | 103,7 | ||
" | zielonogórskie | 295.273 | 106,8 | ||
" | zlokalizowane **) | 298,200 | 90,9 |
______
*) Obejmuje zadania dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.
**) WCH, konsumy h MBP, CPN i MON
***) WCH, kons tony b. MBP i wagony restauracyjne "Orbis".
1957 | ||||
plan ogółem | plan terenowy | |||
Polska - ogółem | 125.148 | 106.879 | ||
m. st. Warszawa | 8.378 | 4.848 | ||
in. Łódź | 4.66? | 3.252 | ||
woj. | białostockie | 2.965 | 2.965 | |
" | bydgoskie | 6.331 | 6.331 | |
" | gdańskie | 6.598 | 4.668 | |
" | kieleckie | 3.714 | 3.714 | |
" | koszalińskie | 3.618 | 3.618 | |
" | krakowskie*) | 9.814 | 7.345 | |
" | lubelskie | 5.681 | 3.808 | |
" | łódzkie | 3.902 | 3.902 | |
" | olsztyńskie | 3.832 | 3.672 | |
" | opolskie | 5.060 | 5.060 | |
" | poznańskie*) | 9.700 | 7.983 | |
" | rzeszowskie | 4.329 | 4.329 | |
" | katowickie | 18.012 | 16.598 | |
" | szczecińskie | 4.450 | 2.839 | |
" | warszawskie | 5.542 | 5.467 | |
" | wrocławskie *) | 14.850 | 12.775 | |
" | zielonogórskie | 3.705 | 3.705 |
______
*) Obejmuje zadanie dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.
Postanowienia końcowe.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1957.35.231 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Narodowy Plan Gospodarczy na 1957 r. |
Data aktu: | 28/04/1957 |
Data ogłoszenia: | 08/05/1957 |