Warunki techniczne skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.
Przepisy ogólne.
Kategoria drogi miejskiej (ulicy) | Klasa techniczna drogi miejskiej (ulicy) | Ilość jezdni | Ilość pasm ruchu na każdej jezdni |
E | I | 2 | 3 |
II | 2 | 2 | |
P | I | 2 | 3 |
II | 2 | 2 | |
IIA | 1 | 4 | |
III | 1 | 3 | |
IV | 1 | 2 | |
N | I | 2 | 3 |
lub 1 | 6 | ||
II | 2 | 2 | |
lub 1 | 4 | ||
III | 1 | 3 | |
IV | 1 | 2 | |
W | IV | 1 | 2 |
V | 1 | 1 lub 2 |
II klasy technicznej - 40 m,
III klasy technicznej - 25 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - 15 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P - 40 m,
I, II i III klasy technicznej w kategorii N - 25 m,
IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - 15 m.
II klasy technicznej - 50 m,
III klasy technicznej - 30 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - 20 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P - 50 m,
I, II i III klasy technicznej w kategorii N - 30 m,
IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - 20 m.
Skrzyżowania jednopoziomowe.
Klasa techniczna drogi | Odległość widoczności m |
II | 100 |
III | 80 |
IV | 70 |
V a i V b | 60 |
Kategoria i klasa techniczna drogi miejskiej (ulicy) | Odległość widoczności m |
I i II w kategorii P | 100 |
II A, III i IV w kategorii P | 80 |
I, II, III i IV w kategorii N | 70 |
IV i V w kategorii W | 60 |
II i III klasy technicznej - co najmniej 20 m,
IV, V A i V B klasy technicznej - co najmniej 10 m,
wszystkich klas technicznych w kategorii P oraz I i II klasy technicznej w kategorii N - co najmniej 20 m,
III i IV klasy technicznej w kategorii N oraz IV i V klasy technicznej w kategorii W - co najmniej 10 m,
II klasy technicznej - 4%,
III klasy technicznej - 5%,
IV klasy technicznej - 6%,
V A i V B klasy technicznej - 8%,
I i II klasy technicznej w kategorii P - 4%,
II A, III i IV klasy technicznej w kategorii P oraz I i II klasy technicznej w kategorii N - 5%,
III i IV klasy technicznej w kategorii N - 6%,
IV i V klasy technicznej w kategorii W - 8%,
Klasa techniczna drogi | Szerokość w metrach | |
korony drogi | jezdni | |
II | 12 | 7 |
iii | 11 | 6 |
IV | 10 | 6 |
V A | 8 | 5 |
V B | 7 | 5 |
- mierząc od skrajnej szyny z każdej strony przejazdu. Gdy spadek drogi ku przejazdowi przekracza 4%, długości te należy powiększyć o 10 m. Szerokość jezdni należy ustalać zgadnie z § 17.
Skrzyżowania dwupoziomowe.
Zabezpieczenie ruchu na przejazdach i przejściach.
Klasyfikacja przejazdów i przejść.
A - przejazdy użytku publicznego z rogatkami,
B - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną z półrogatkami,
C - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną,
D - przejazdy użytku publicznego bez rogatek i bez sygnalizacji świetlnej,
E - przejścia użytku publicznego,
F - przejazdy i przejścia użytku niepublicznego.
Rogatki.
Samoczynna sygnalizacja świetlna z półrogatkami i bez półrogatek.
Wskaźniki i tablice ostrzegawcze.
Oświetlenie przejazdów i przejść.
Postępowanie w razie uszkodzenia urządzeń zabezpieczających lub zakłóceń ruchu.
Skrzyżowanie linii kolejowych kolei górniczych i piaskowych z drogami publicznymi.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przekrój podłużny drogi na skrzyżowaniu z torami kolejowymi położonymi w łuku (toki szynowe ułożone w przekroju podłużnym drogi w linii prostej).
Przekrój podłużny drogi na skrzyżowaniu z torami kolejowymi położonymi w łuku (szyny bliższe osi międzytorza doprowadzane do jednego poziomu).
Warunki widzialności przejazdu kategorii D.
2. Długość L odcinka widzialności dla pojazdów konnych określa się według następujących wzorów:
1) dla przejazdów przez jeden tor - L = 5,5 V max,
2) dla przejazdów przez dwa tory - L = (5,5 + 0,25d) V max, gdzie "V max" oznacza największą dozwoloną szybkość pociągów na danej linii kolejowej (w km na godzinę), a "d" odległość między osiami torów (w metrach).
3. Długość L1 odcinka widzialności dla pojazdów samochodowych określa się według następujących wzorów:
1) dla przejazdów przez jeden tor - L1 = 3,6 V max,
2) dla przejazdów przez dwa tory - L1 = (3,6 + 0,07d) V max, gdzie "V max" oznacza największą dozwoloną szybkość pociągów na danej linii kolejowej (w km na godzinę), a "d" odległość między osiami torów (w metrach).
4. Do obliczenia długości L oraz L1 należy przyjmować jako V max szybkość nie mniejszą niż 40 km na godzinę na kolejach normalnotorowych, zaś 25 km na godzinę na kolejach wąskotorowych, chociażby największa dozwolona szybkość na danej linii była mniejsza.
5. W przypadkach gdy przy zbliżaniu się pociągów do przejazdu największa dozwolona szybkość nie jest osiągana, dyrekcja okręgowa kolei państwowych może wyznaczyć wyjątkowo dla danego przejazdu długości L oraz L1 odpowiednio do rzeczywistej największej szybkości pociągu przy zbliżaniu się do przejazdu.
6. Wartości podane w ust. 1, 2 i 3 dotyczą przejazdów o kącie skrzyżowania nie mniejszym niż 60° oraz tych przejazdów, przy których znak - krzyż św. Andrzeja (ostrzegawczy wskaźnik przejazdowy) jest ustawiony w odległości 5 m od skrajnej szyny toru. Jeżeli odległość tego wskaźnika od skrajnej szyny toru jest większa niż 5 m długość L należy zwiększyć o 0,25 V max, a L1 o 0,07 V max - na każdy metr zwiększonej odległości wskaźnika. Jeżeli kąt skrzyżowania wynosi mniej niż 60°, na każde 5° poniżej 60° długość 20 m, mierzoną po osi drogi (ust. 1) przy ustalaniu L1 od strony kąta ostrego, należy zwiększyć o 1 m.
Warunki widzialności dla przejść użytku publicznego bez urządzenia zabezpieczającego obsługiwanego na miejscu.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1962.76.354 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Skrzyżowanie linii kolejowych z drogami publicznymi. |
Data aktu: | 21/09/1962 |
Data ogłoszenia: | 25/10/1962 |
Data wejścia w życie: | 25/10/1962 |