Zasady współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 października 1962 r.
w sprawie zasad współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.

Na podstawie § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 października 1954 r. w sprawie organizacji i zakresu działania organów kontroli i rewizji finansowej (Dz. U. z 1954 r. Nr 50, poz. 255 i z 1957 r. Nr 47, poz. 224) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "inspektoratach kontrolno-rewizyjnych", należy przez to rozumieć:
1)
Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów,
2)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (m.st. Warszawy i m. Łodzi).
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "organach rewizji finansowo-księgowej", należy przez to rozumieć rewidentów oraz organy uprawnione do zarządzania rewizji, powołanych na podstawie uchwały nr 187 Rady Ministrów z dnia 12 maja 1959 r. w sprawie rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych (Monitor Polski z 1959 r. Nr 58, poz. 278 i z 1961 r. Nr 87, poz. 370).
§  2.
1.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne współpracują z organami rewizji finansowo-księgowej w zakresie ujawniania przestępstw skarbowych i gospodarczych oraz naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej.
2.
Współpraca jednostek wymienionych w ust. 1 powinna polegać w szczególności na omawianiu kierunków, tematyki oraz metod i techniki kontroli i rewizji, a w miarę potrzeby uzgadnianiu wzajemnych planów kontroli i rewizji, wymianie doświadczeń w ujawnianiu przestępstw i naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej, jak również przekazywaniu okresowych informacji o wynikach kontroli i rewizji.
§  3.
Organy rewizji finansowo-księgowej są obowiązane:
1)
udostępniać do wglądu właściwym inspektoratom kontrolno-rewizyjnym, na ich żądanie, materiały z rewizji finansowo-księgowej przeprowadzonej przez rewidentów,
2)
informować właściwe inspektoraty kontrolno-rewizyjne, na ich żądanie, o terminach i zakresie planowanych rewizji,
3)
informować Główny Inspektorat Kontrolno-Rewizyjny o planowanych kompleksowych rewizjach, obejmujących większą liczbę jednostek.
§  4.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne są obowiązane:
1)
udzielać właściwym organom rewizji finansowo-księgowej, na ich żądanie, informacji o wynikach przeprowadzanych kontroli i rewizji finansowych w jednostkach podlegających rewizji ze strony tych organów,
2)
informować właściwe organy rewizji finansowo-księgowej o stwierdzonych w czasie kontroli i rewizji finansowej faktach, świadczących o istnieniu poważniejszych naruszeń dyscypliny finansowej i gospodarczej w jednostkach podlegających rewizji tych organów,
3)
przekazywać właściwym organom rewizji finansowo-księgowej posiadane materiały informacyjne, dotyczące zagadnień objętych rewizją finansowo-księgową, których inspektorat kontrolno-rewizyjny nie jest w stanie wykorzystać w krótkim czasie we własnym zakresie.
§  5.
1.
Organ rewizji finansowo-księgowej obowiązany jest sprawdzać w czasie rewizji wykonanie zarządzeń pokontrolnych z ostatniej kontroli i rewizji finansowej przeprowadzonej przez inspektorat kontrolno-rewizyjny. W razie stwierdzenia niewykonania tych zarządzeń, organ rewizji finansowo-księgowej obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz właściwy inspektorat kontrolno-rewizyjny.
2.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne obowiązane są sprawdzać w czasie kontroli i rewizji finansowej wykonanie zarządzeń porewizyjnych z ostatniej rewizji przeprowadzonej przez organ rewizji finansowo-księgowej. W razie stwierdzenia niewykonania tych zarządzeń, inspektorat kontrolno-rewizyjny obowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną oraz właściwy organ rewizji finansowo-księgowej.
§  6.
W razie zbiegu kontroli i rewizji finansowej przeprowadzanej przez inspektorat kontrolno-rewizyjny z rewizją przeprowadzaną przez organ rewizji finansowo-księgowej, gdy:
1)
obie rewizje dotyczą tego samego zakresu - rewizja może być wykonywana:
a)
łącznie przez obydwa te organy pod kierunkiem inspektora inspektoratu kontrolno-rewizyjnego lub
b)
na wniosek inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przez jeden z tych organów;

w przypadku określonym pod lit. a) sporządza się wspólny protokół rewizji; zawiadomienie pokontrolne sporządza inspektorat kontrolno-rewizyjny, przesyłając odpis tego zawiadomienia organowi rewizji finansowo-księgowej;

2)
obie pokrywają się tylko w części swoim zakresem - rewizję przeprowadza organ, którego zakres rewizji jest szerszy; jeżeli kontrolę i rewizję finansową przeprowadził inspektorat kontrolno-rewizyjny, sporządza on zawiadomienie pokontrolne, przesyłając odpis zawiadomienia pokontrolnego łącznie z odpisem protokołu kontroli i rewizji finansowej organowi rewizji finansowo-księgowej; jeżeli rewizję przeprowadził organ rewizji finansowo-księgowej, organ ten sporządza zarządzenia porewizyjne, przesyłając odpis tych zarządzeń łącznie z odpisem protokołu rewizji inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu, który odstąpił od kontroli;
3)
obie obejmują swym zakresem różne zagadnienia - obydwa organy przeprowadzają kontrolę samodzielnie.
§  7.
1.
Jeżeli inspektorat kontrolno-rewizyjny, przeprowadzając kontrolę i rewizję finansową, ujawni przestępstwo skarbowe lub gospodarcze albo inne poważne naruszenie dyscypliny finansowej lub gospodarczej, a okoliczności uzasadniają podejrzenie, że przestępstwa bądź naruszenia tego rodzaju występują w szeregu innych jednostek danego pionu - może zwrócić się do właściwego organu rewizji finansowo-księgowej z umotywowanym wnioskiem o uwzględnienie tego zagadnienia w ramach planowanych rewizji finansowo-księgowych, a w razie nagłości sprawy - o przeprowadzenie rewizji w określonych jednostkach.
2.
Organ rewizji finansowo-księgowej przesyła inspektoratowi kontrolno-rewizyjnemu po jednym egzemplarzu protokołu rewizji i zarządzeń porewizyjnych z rewizji przeprowadzonych na wniosek inspektoratu kontrolno-rewizyjnego.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1962.79.370

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady współpracy inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z organami rewizji finansowo-księgowej w państwowych jednostkach organizacyjnych.
Data aktu: 16/10/1962
Data ogłoszenia: 02/11/1962
Data wejścia w życie: 02/11/1962