Zasady współpracy Najwyższej Izby Kontroli z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 6 czerwca 1974 r.
w sprawie zasad współpracy Najwyższej Izby Kontroli z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej.

W celu lepszego ukierunkowania i pełniejszego wykorzystania wyników kontroli państwowej w działalności terenowych organów władzy i administracji państwowej Rada Państwa na podstawie art. 1 ust. 2, art. 5 i art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 61, poz. 330) - w porozumieniu z Radą Ministrów - uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Najwyższa Izba Kontroli realizuje swoje zadania w terenie za pośrednictwem stanowiących jej integralną część zespołów i delegatur.
2.
Delegatury Najwyższej Izby Kontroli, zwane dalej delegaturami, realizują zadania kontrolne, wynikające z wytycznych Partii i uchwał Sejmu, Rady Państwa i Rządu oraz ustalane w rocznych planach kontroli NIK zatwierdzonych przez Radę Państwa i w planach kwartalnych, jak również zgodnie z tymi planami koncentrują swoją działalność kontrolną na węzłowych problemach społeczno-ekonomicznych swojego terenu.
3.
Projekty rocznych i kwartalnych planów kontroli delegatur powinny być w części, dotyczącej określonego województwa, konsultowane z przewodniczącym WRN i wojewodą.
§  2.
1.
W wykonaniu swoich zadań delegatury współpracują z radami narodowymi, ich prezydiami i komisjami oraz terenowymi organami administracji państwowej w zakresie ujawniania rezerw umożliwiających przyspieszenie rozwoju terenu i pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców, umacniania gospodarności i dyscypliny finansowej oraz usprawniania organizacji i działalności terenowych jednostek gospodarczych, socjalno-kulturalnych i administracyjnych.
2.
Wyniki działalności kontrolnej delegatur wykorzystywane są przez rady narodowe przy dokonywaniu oceny realizacji zadań wynikających z polityki państwa i własnych uchwał oraz działalności terenowych organów administracji państwowej i podległych przedsiębiorstw, zakładów, urzędów i instytucji.
§  3.
1.
Przewodniczący WRN może występować do delegatury o przeprowadzenie określonej kontroli, zorganizowanie społecznej akcji kontrolnej z udziałem przedstawicieli komisji rad narodowych albo o delegowanie przedstawicieli delegatury do kontroli podejmowanych przez określone komisje.
2.
Z wnioskiem o przeprowadzenie określonej kontroli może wystąpić do delegatury również wojewoda.
§  4.
1.
Przewodniczący delegatury:
1)
uczestniczy w sesjach WRN, a na zaproszenie przewodniczącego WRN bierze udział w posiedzeniach jej prezydium i w organizowanych przez prezydium naradach,
2)
informuje przewodniczącego WRN i wojewodę o działalności kontrolnej delegatury oraz o działalności zespołów NIK na terenie województwa,
3)
przedstawia prezydium WRN i wojewodzie wyniki kontroli dotyczących wykonania przez terenowe organy administracji państwowej i podległe jednostki wytycznych i innych uchwał WRN,
4)
informuje prezydium WRN i wojewodę o ważniejszych wynikach innych kontroli oraz dostarcza im opracowania zbiorcze zawierające kompleksowe ustalenia i wnioski z działalności kontrolnej,
5)
występuje do przewodniczącego zainteresowanej rady narodowej i do terenowego organu administracji państwowej o uczestnictwo lub wydelegowanie przedstawiciela do udziału w ważniejszych naradach pokontrolnych.
2.
W miarę potrzeby prezydium WRN przekazuje informacje, otrzymane od delegatury, do odpowiednich komisji rady narodowej.
3.
Z inicjatywy przewodniczącego WRN lub po uzgodnieniu z nim przedstawiciel delegatury przedstawia na sesji wyniki ważniejszych kontroli dotyczących spraw, będących przedmiotem obrad.
§  5.
1.
W posiedzeniach stałych komisji rad narodowych może uczestniczyć przewodniczący lub upoważniony przedstawiciel delegatury. Dla utrzymywania bieżących kontaktów z poszczególnymi komisjami WRN przewodniczący delegatury może wyznaczyć stałych przedstawicieli.
2.
Delegatura udziela komisjom WRN pomocy w wykonywaniu ich zadań, zwłaszcza w formie prezentowania ustaleń i wniosków wynikających z opracowań zbiorczych, a w przypadku podejmowania przez komisje bezpośrednich kontroli - przeprowadzania instruktażu.
3.
W porozumieniu z przewodniczącym WRN delegatura może organizować kontrole z udziałem przedstawicieli poszczególnych komisji. W tych przypadkach przedstawiciele komisji uczestniczą również w naradach pokontrolnych. Przewodniczący delegatury może w porozumieniu z przewodniczącym WRN zapraszać przedstawicieli komisji do udziału w innych naradach pokontrolnych.
§  6.
1.
Przewodniczący delegatury lub upoważniony przez niego przedstawiciel uczestniczy w organizowanych przez wojewodę naradach, dotyczących wykonania społeczno-gospodarczych zadań województwa.
2.
Delegatura może występować o zorganizowanie narady pokontrolnej przez terenowy organ administracji państwowej, jeżeli ustalenia kontroli uzasadniają potrzebę zwołania narady.
3.
Przewodniczący delegatury bieżąco przekazuje wojewodzie odpisy ważniejszych wystąpień pokontrolnych, dotyczących jednostek działających na terenie województwa.
§  7.
1.
Wojewoda przesyła delegaturze projekt planu społeczno-gospodarczego rozwoju i projekt budżetu województwa.
2.
Przewodniczący delegatury może zgłosić wojewodzie uwagi do projektu (ust. 1), przesyłając równocześnie te uwagi do prezydium WRN. Prezydium przekazuje uwagi komisjom WRN według ich właściwości do rozpatrzenia.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do planów wieloletnich.
§  8.
1.
Wojewoda przesyła corocznie do delegatury sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego rozwoju oraz budżetu województwa.
2.
W terminie do 30 dni od daty otrzymania sprawozdań przewodniczący delegatury przesyła prezydium WRN i wojewodzie uwagi, obejmujące ocenę wykonania planu i budżetu województwa, z uwzględnieniem wyników kontroli, oraz informację o przebiegu realizacji wniosków pokontrolnych, jak również wnioski, wymagające rozpatrzenia przez radę narodową.
3.
Uwagi delegatury rozpatrują przed sesją właściwe komisje oraz prezydium WRN.
4.
Na sesji WRN uwagi i wnioski referuje przewodniczący delegatury.
§  9.
1.
W miarę możności delegatura w porozumieniu z przewodniczącym WRN i wojewodą rozszerza swoją współpracę z terenowymi organami władzy i administracji państwowej niższych stopni, stosując odpowiednio przepisy niniejszej uchwały.
2.
W szczególności delegatura może w porozumieniu z prezydiami rad narodowych niższych stopni przedkładać tym radom uwagi do sprawozdań z wykonania planu rozwoju społeczno-gospodarczego i budżetu oraz wyniki ważniejszych kontroli, dotyczących terenu danej rady narodowej.
3.
Z inicjatywy przewodniczącego rady narodowej lub po uzgodnieniu z nim przewodniczący delegatury lub upoważniony przez niego przedstawiciel może przedstawić na sesji uwagi oraz wyniki ważniejszych kontroli.
§  10.
Przepisy uchwały dotyczące województw, wojewódzkich rad narodowych, ich przewodniczących i wojewodów stosuje się odpowiednio do miast wyłączonych z województw, rad narodowych tych miast i przewodniczących oraz prezydentów tych miast.
§  11.
Traci moc uchwała Rady Państwa z dnia 27 stycznia 1959 r. w sprawie zasad współpracy Najwyższej Izby Kontroli i rad narodowych (Monitor Polski Nr 13, poz. 41).
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1974.23.133

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady współpracy Najwyższej Izby Kontroli z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej.
Data aktu: 06/06/1974
Data ogłoszenia: 22/06/1974
Data wejścia w życie: 22/06/1974