Realizacja Narodowego Czynu Pomocy Szkole.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA I RADY MINISTRÓW
z dnia 18 października 1984 r.
w sprawie realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole.

Uznając szczególne ogólnospołeczne znaczenie inicjatywy Rady Krajowej Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego w sprawie podjęcia Narodowego Czynu Pomocy Szkole, który będzie służyć zwiększaniu współuczestnictwa obywateli w edukacji młodego pokolenia Polaków oraz wyzwalaniu aktywności i ofiarności społecznej, w celu wsparcia działań Państwa na rzecz kształcenia i wychowania - Rada Państwa i Rada Ministrów uchwalają, co następuje:
§  1.
Rada Państwa i Rada Ministrów - udzielając poparcia działalności Rady Krajowej i terenowych ogniw Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego w realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole, mającego na celu społeczne wsparcie działań Państwa na rzecz zaspokajania pilnych potrzeb w dziedzinie oświaty i wychowania, a zwłaszcza w zakresie budowy, rozbudowy, modernizacji oraz kapitalnych remontów obiektów oświatowych i mieszkań dla nauczycieli - uznają za szczególnie uzasadnione działania w zakresie:
1)
umacniania współdziałania rodziców, zakładów pracy, instytucji i organizacji społecznych w realizacji zadań wychowawczych szkoły,
2)
powoływania przez rady Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego społecznych komitetów pomocy szkole,
3)
organizowania czynów społecznych w dziedzinie świadczenia przez obywateli środków finansowych, materiałów i robocizny na rzecz realizacji określonych zadań w obiektach oraz na terenach szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
4)
gromadzenia środków finansowych i rzeczowych, pochodzących w szczególności z dobrowolnych świadczeń osób fizycznych, stowarzyszeń, organizacji społecznych, spółdzielczych, zawodowych i samorządowych, przedsiębiorstw państwowych i innych jednostek gospodarczych, zagranicznych osób fizycznych i prawnych, z imprez i zbiórek publicznych - jako społecznych funduszów przeznaczonych na finansowanie lub wspieranie realizacji zadań podejmowanych przez społeczne komitety pomocy szkole,
5)
tworzenia - na podstawie odrębnych przepisów - funduszów dobrowolnych świadczeń społecznych oraz innych terenowych funduszów celowych dla finansowania zadań w dziedzinie rozwoju bazy materialnej oświaty oraz przekazywania na rzecz tych funduszów środków pieniężnych zgromadzonych przez społeczne komitety pomocy szkole,
6)
ustanawiania fundacji dla realizowania celów podejmowanych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
§  2.
W celu zapewnienia warunków efektywnego wykorzystania inicjatyw społecznych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole właściwe rady narodowe:
1)
określą zadania komisji czynów społecznych w realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole oraz zasady współdziałania tych komisji ze społecznymi komitetami pomocy szkole,
2)
powierzać będą społecznym komitetom pomocy szkole zadania w zakresie gromadzenia środków na rzecz terenowych funduszów celowych dla rozwoju bazy materialnej oświaty oraz w zakresie kontroli wydatków na realizację tych zadań,
3)
dokonywać będą okresowych ocen wyników społecznych czynów pomocy szkole oraz informować obywateli o tych wynikach.
§  3.
Zobowiązuje się naczelne, centralne i terenowe organy administracji państwowej do udzielania wszechstronnego poparcia inicjatywom podejmowanym przez społeczne komitety pomocy szkole.
§  4.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego we współdziałaniu z właściwymi terenowymi komisjami czynów społecznych uzgadniać będą ze społecznymi komitetami pomocy szkole formy realizacji zadań Narodowego Czynu Pomocy Szkole oraz - na wniosek tych komitetów - powierzać im będą funkcję realizatora społecznych czynów bądź inwestora obiektu oświatowego, a także mieszkań dla nauczycieli.
§  5.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego we współdziałaniu z wojewódzkimi komisjami czynów społecznych oraz w uzgodnieniu z właściwymi społecznymi komitetami pomocy szkole ustalać będą zadania inwestycyjne i remontowe dotyczące bazy materialnej oświaty, nie ujęte w terytorialnych planach społeczno-gospodarczych i planach rocznych uchwalanych przez rady narodowe stopnia podstawowego, a które mogą być realizowane w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
§  6.
1.
Zobowiązuje się naczelne i centralne oraz terenowe organy administracji państwowej, w szczególności wykonujące funkcje organów założycielskich, do:
1)
określenia we współdziałaniu z właściwymi społecznymi komitetami pomocy szkole podległym i nadzorowanym przez siebie państwowym jednostkom organizacyjnym, a zwłaszcza przedsiębiorstwom państwowym, form ich udziału w realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole,
2)
uwzględnienia w ocenie działalności podległych i nadzorowanych przez siebie, państwowych jednostek organizacyjnych ich udziału w realizacji Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
2.
Pomoc uspołecznionych zakładów pracy na rzecz Narodowego Czynu Pomocy Szkole, udzielana w ramach obowiązujących przepisów, a w odniesieniu do świadczeń przedsiębiorstw państwowych, również z uwzględnieniem uprawnień samorządu załogi, może polegać w szczególności na:
1)
inicjowaniu i organizowaniu udziału załóg w podejmowaniu czynów społecznych,
2)
przekazywaniu na fundusz pomocy szkole części zysków (nadwyżek bilansowych) pozostających w dyspozycji zakładów,
3)
nieodpłatnym lub po kosztach własnych udostępnianiu środków transportu, maszyn i urządzeń dla realizacji czynów społecznych, a także realizowaniu prac projektowych, kosztorysowych lub świadczeniu wykonawstwa,
4)
nieodpłatnym przekazywaniu zbędnych materiałów oraz sprzętu, mebli i innych środków rzeczowych na wyposażenie placówek oświatowych.
3.
Zaleca się zarządom centralnych związków spółdzielczych oraz Centralnego Związku Rzemiosła odpowiednie stosowanie przepisów ust. 1 i 2.
§  7.
Zobowiązuje się Ministra Oświaty i Wychowania do określenia form i środków pomocy organizacyjnej oraz technicznej ze strony kuratorów oraz inspektorów oświaty i wychowania w przygotowaniu i realizacji przez społeczne komitety pomocy szkole podejmowanych przez nie zadań, a także określenia zasad współdziałania tych organów oraz kierownictw szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych ze społecznymi komitetami pomocy szkole.
§  8.
1.
Zaleca się Prezesowi Narodowego Banku Polskiego udzielanie pomocy w prowadzeniu rachunków bankowych Krajowego Komitetu Narodowego Czynu Pomocy Szkole i społecznych komitetów pomocy szkole, na których gromadzone będą środki pieniężne społecznych funduszów przeznaczonych na finansowanie zadań podejmowanych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
2.
Zaleca się Ministrowi Finansów i Prezesowi Narodowego Banku Polskiego udzielanie Krajowemu Komitetowi Narodowego Czynu Pomocy Szkole oraz, na jego wniosek, społecznym komitetom pomocy szkole - niezbędnej pomocy w gromadzeniu wartości dewizowych, przechowywaniu ich na rachunkach bankowych oraz dysponowaniu nimi.
§  9.
Minister Kultury i Sztuki ustali zakres i formy współpracy organów właściwych w sprawach ochrony zabytków kultury materialnej ze społecznymi komitetami pomocy szkole, które podejmują działania w zakresie remontów zabytkowych obiektów oświatowych.
§  10.
1.
Dysponenci centralnych funduszów celowych mogą uwzględniać w swoich planach finansowych i przekazywać społecznym komitetom pomocy szkole świadczenia ze środków funduszów na realizację zadań objętych celami tych funduszów, podejmowanych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
2.
Zobowiązuje się organy i instytucje państwowe, które dla realizacji zadań Narodowego Czynu Pomocy Szkole gospodarują funduszami dobrowolnych świadczeń społecznych, do współdziałania z właściwymi społecznymi komitetami pomocy szkole przy ustalaniu poszczególnych celów wykorzystywania środków tych funduszów.
§  11.
W zakresie nie uregulowanym niniejszą uchwałą do realizacji świadczeń i przedsięwzięć podejmowanych w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole stosuje się przepisy uchwały nr 60 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1984 r. w sprawie czynów społecznych oraz pomocy Państwa w ich organizowaniu i realizacji (Monitor Polski Nr 11, poz. 75).
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1984.25.167

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Realizacja Narodowego Czynu Pomocy Szkole.
Data aktu: 18/10/1984
Data ogłoszenia: 22/11/1984
Data wejścia w życie: 22/11/1984