Pilotaż na śródlądowych drogach wodnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 30 września 1992 r.
w sprawie pilotażu na śródlądowych drogach wodnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 1952 r. Nr 26, poz. 182, z 1960 r. Nr 29, poz. 163, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Pilotażem jest świadczenie usług mających na celu ułatwienie ruchu żeglugowego, a polegających na udzielaniu kierownikowi statku żeglugi śródlądowej i morskiego przebywającego na śródlądowych drogach wodnych informacji i porad potrzebnych do prowadzenia statku na drodze wodnej.
2.
Usługi w zakresie pilotażu mogą organizować i wykonywać osoby fizyczne, prawne i inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
3.
Zasady odpłatności za usługi pilotowe regulują odrębne przepisy.
§  2.
1.
Obowiązkowi pilotażu podlegają:
1)
polskie statki żeglugi śródlądowej, których kierownicy nie posiadają odpowiednich uprawnień do kierowania statkami na danej drodze wodnej,
2)
obce statki morskie i żeglugi śródlądowej, z wyjątkiem statków turystycznych i sportowych.
2.
Kierownik statku podlegającego obowiązkowi pilotażu powinien korzystać z usług pilota posiadającego odpowiednie kwalifikacje.
3.
Z obowiązku pilotażu są zwolnione statki, których kierownicy posiadają "Świadectwo zwolnienia z pilotażu" według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia, wydane przez inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla drogi wodnej, na której została rozpoczęta praktyka pływania (ust. 4 pkt 1).
4.
Warunkiem uzyskania świadectwa zwolnienia z pilotażu jest:
1)
odbycie praktyki pływania - potwierdzonej przez pilota - co najmniej 5 rejsów na danej drodze wodnej, udokumentowanych w "Zaświadczeniu o odbyciu rejsów", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia,
2)
uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzianu znajomości drogi wodnej i miejscowych przepisów żeglugowych.
§  3.
Pilotem żeglugi śródlądowej może zostać obywatel polski, posiadający patent kapitana żeglugi śródlądowej I klasy i co najmniej 12 - miesięczną praktykę pływania odbytą po uzyskaniu patentu na drodze wodnej, której ma dotyczyć uprawnienie, i odpowiednie warunki zdrowotne, jeżeli złoży z wynikiem pomyślnym egzamin na pilota.
§  4.
1.
Egzaminy na pilota i sprawdziany, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt 2, przeprowadzają komisje egzaminacyjne na stopnie oficerskie w żegludze śródlądowej, opierając się na programie wymagań egzaminacyjnych na stopnie oficerskie w żegludze śródlądowej.
2.
Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji pilota jest "Uprawnienie pilotowe" według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia. Uprawnienia pilotowe wydaje inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania osoby świadczącej usługi pilotowe.
§  5.
1.
Kierownik statku jest obowiązany udzielić pilotowi wszelkich informacji o statku, a w szczególności dotyczących zdolności manewrowej, wymiarów, rodzaju i ilości ładunku, składu załogi oraz innych wskazówek niezbędnych do wykonywania pilotażu.
2.
Kierownik statku może upoważnić pilota do bezpośredniego wydawania rozkazów manewrowych lub całkowicie przekazać pilotowi prowadzenie statku. W takim wypadku kierownik statku lub jego zastępca jest obowiązany kontrolować pracę pilota, aby w razie potrzeby zmienić polecenie wydane przez pilota albo przeciwdziałać błędnemu działaniu w czasie prowadzenia statku.
3.
Korzystanie z usług pilota nie zwalnia kierownika statku z odpowiedzialności za bezpieczeństwo żeglugi statku, którym kieruje.
4.
Pilot może odmówić wykonywania czynności, jeżeli:
1)
wymiary statku nie odpowiadają parametrom drogi wodnej,
2)
Stan techniczny statku, jego wyposażenie albo skład załogi nie zapewniają bezpiecznej żeglugi.
5.
O odmowie podjęcia pilotowania statku pilot zawiadamia właściwy terytorialnie inspektorat żeglugi śródlądowej, podając jednocześnie motywy odmowy.
§  6.
1.
Nadzór nad wykonywaniem pilotażu sprawuje właściwy terytorialnie inspektorat żeglugi śródlądowej, który prowadzi wykazy osób posiadających uprawnienia pilotowe oraz firm świadczących usługi pilotowe.
2.
O każdorazowym zamiarze podjęcia pilotowania statku pilot zawiadamia inspektorat żeglugi śródlądowej właściwy dla drogi wodnej, na której ma być wykonywany pilotaż.
3.
W razie stwierdzenia rażącego naruszenia przez pilota przepisów regulujących ruch i postój statków, w zależności od stopnia zagrożenia bezpieczeństwa żeglugi, inspektorat żeglugi śródlądowej może:
1)
udzielić pilotowi ostrzeżenia o grożącym zawieszeniu uprawnień wynikających z uprawnienia pilotowego,
2)
zawiesić uprawnienie pilotowe na okres od 1 do 12 miesięcy.
§  7.
Zarządzenia nie stosuje się do statków państw, z którymi zawarte umowy przewidują wzajemne uznanie dokumentów kwalifikacyjnych w żegludze śródlądowej.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Świadectwo zwolnienia z pilotażu nr .........

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zaświadczenie o odbyciu rejsów

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

UPRAWNIENIE PILOTOWE Nr ........

(pominięty)

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1992.33.232

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Pilotaż na śródlądowych drogach wodnych.
Data aktu: 30/09/1992
Data ogłoszenia: 22/10/1992
Data wejścia w życie: 06/11/1992