Nadanie statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

UCHWAŁA
PREZYDIUM SEJMU
z dnia 29 sierpnia 1995 r.
w sprawie nadania statutu Najwyższej Izbie Kontroli.

Na podstawie art. 25 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59), na wniosek Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezydium Sejmu uchwala, co następuje:
§  1.
Najwyższej Izbie Kontroli nadaje się statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.
§  2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli dostosuje - w terminie 3 miesięcy - organizację wewnętrzną Najwyższej Izby Kontroli do niniejszego statutu oraz zadań wynikających z ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

STATUT NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI

§  1.
Organizacja wewnętrzna Najwyższej Izby Kontroli jest jednostopniowa; departamenty i delegatury stanowią równorzędne jednostki organizacyjne.
§  2.
1.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie postępowania kontrolnego, są następujące departamenty:
1)
Administracji Publicznej,
2)
Budżetu Państwa,
3)
Edukacji, Nauki i Kultury,
4)
Finansów i Bankowości,
5)
Gospodarki i Integracji Europejskiej,
6)
Kontroli Doraźnych,
7)
Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Państwa,
8)
Ochrony Środowiska i Budownictwa,
9)
Pracy i Spraw Socjalnych,
10)
Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
11)
Skarbu Państwa i Prywatyzacji,
12)
Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności,
13)
Zdrowia i Kultury Fizycznej.
2.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie postępowania kontrolnego, są delegatury z siedzibami w:
1)
Białymstoku - dla województw: białostockiego, łomżyńskiego i suwalskiego,
2)
Bydgoszczy - dla województw: bydgoskiego, toruńskiego i włocławskiego,
3)
Gdańsku - dla województw: gdańskiego i elbląskiego,
4)
Katowicach - dla województw: katowickiego i bielskiego,
5)
Kielcach - dla województw: kieleckiego i tarnobrzeskiego,
6)
Koszalinie - dla województw: koszalińskiego i słupskiego,
7)
Krakowie - dla województw: krakowskiego, nowosądeckiego i tarnowskiego,
8)
Lublinie - dla województw: lubelskiego, bialskopodlaskiego, chełmskiego i zamojskiego,
9)
Łodzi - dla województw: łódzkiego, piotrkowskiego, sieradzkiego i skierniewickiego,
10)
Olsztynie - dla województw: olsztyńskiego, ciechanowskiego i ostrołęckiego,
11)
Opolu - dla województw: opolskiego, częstochowskiego i kaliskiego,
12)
Poznaniu - dla województw: poznańskiego, konińskiego i pilskiego,
13)
Rzeszowie - dla województw: rzeszowskiego, krośnieńskiego i przemyskiego,
14)
Szczecinie - dla województw: szczecińskiego i gorzowskiego,
15)
Warszawie - dla województw: warszawskiego, płockiego, radomskiego i siedleckiego,
16)
Wrocławiu - dla województw: wrocławskiego, jeleniogórskiego, legnickiego i wałbrzyskiego,
17)
Zielonej Górze - dla województw: zielonogórskiego i leszczyńskiego.
3.
Jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli, wykonującymi w szczególności zadania w zakresie organizacji i obsługi jej funkcjonowania, są departamenty:
1)
Gospodarczy,
2)
Informacji i Analiz Systemowych,
3)
Kadr i Szkolenia,
4)
Organizacyjny,
5)
Planowania i Koordynacji,
6)
Prawny,
7)
Rachunkowości.
§  3.
W jednostkach organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli mogą być tworzone wydziały lub sekcje.
§  4.
Jednostki organizacyjne Najwyższej Izby Kontroli używają nazw:
1)
"Najwyższa Izba Kontroli Departament...",
2)
"Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w...".
§  5.
1.
Departamenty, o których mowa w § 2 ust. 1, przeprowadzają postępowanie kontrolne w naczelnych i centralnych organach państwowych w zakresie swojej właściwości rzeczowej; w uzasadnionych przypadkach mogą, w porozumieniu z właściwą terytorialnie delegaturą, przeprowadzać postępowanie kontrolne w organach i jednostkach terenowych. Departamenty te są jednostkami koordynującymi kontrole.
2.
Delegatury przeprowadzają postępowanie kontrolne w organach i jednostkach terenowych w zakresie swojej właściwości terytorialnej, określonej w § 2 ust. 2; w uzasadnionych przypadkach mogą, w porozumieniu z właściwym rzeczowo departamentem, przeprowadzać postępowanie kontrolne w naczelnych i centralnych organach państwowych. Prezes Najwyższej Izby Kontroli może powierzyć delegaturze wykonywanie zadań jednostki koordynującej kontrole.
3.
Departamenty, o których mowa w § 2 ust. 3, mogą w granicach określonych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli uczestniczyć w postępowaniu kontrolnym, w szczególności wykonywać zadania w zakresie przygotowywania kontroli, rozpatrywania zastrzeżeń oraz przygotowywania informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli i innych opracowań pokontrolnych.
§  6.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może, w uzasadnionych przypadkach, wyznaczyć do przeprowadzenia postępowania kontrolnego jednostkę organizacyjną z pominięciem jej właściwości rzeczowej lub terytorialnej.
§  7.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli kieruje jej działalnością przy pomocy wiceprezesów oraz dyrektora generalnego.
2.
Wiceprezesi Najwyższej Izby Kontroli sprawują bieżący nadzór nad działalnością określonych przez Prezesa departamentów i delegatur, w szczególności w zakresie wykonywania zadań w postępowaniu kontrolnym.
3.
Dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli zapewnia warunki do sprawnego funkcjonowania Najwyższej Izby Kontroli; Prezes może powierzyć dyrektorowi generalnemu sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością określonych departamentów.
§  8.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może, w formie pisemnej, upoważnić wiceprezesów, dyrektora generalnego oraz dyrektorów jednostek organizacyjnych do załatwiania spraw w jego imieniu, w tym do podejmowania określonych decyzji; w uzasadnionym przypadku takie upoważnienie może być wydane także innemu pracownikowi Najwyższej Izby Kontroli.
§  9.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli zwołuje posiedzenia Kolegium z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/3 członków Kolegium, zaprasza osoby nie wchodzące w skład Kolegium do wzięcia w nich udziału oraz proponuje porządek dzienny posiedzeń; posiedzeniom przewodniczy Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub wyznaczony przez niego wiceprezes.
2.
Sekretarz Kolegium zapewnia sprawną organizację i dokumentowanie prac Kolegium.
3.
Z posiedzenia Kolegium sporządza się protokół.
§  10.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może powoływać zespoły o charakterze stałym lub doraźnym, jako jednostki opiniodawcze lub doradcze, określając ich nazwy, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
§  11.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli określa, w drodze zarządzenia, szczegółową organizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Najwyższej Izby Kontroli oraz ich właściwość, a także wprowadza zmiany w tym zakresie.
1 Załącznik § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 5 listopada 1996 r. (M.P.96.71.659) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 15 grudnia 1996 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1995.45.510

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nadanie statutu Najwyższej Izbie Kontroli.
Data aktu: 29/08/1995
Data ogłoszenia: 14/09/1995
Data wejścia w życie: 29/09/1995