wymienionych w § 61 rozporządzenia, określają załączniki nr 16 i 17 do zarządzenia.
WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO POJAZDU
Przedmiot i zakres badania | Sposób przeprowadzenia badania | Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający |
1 | 2 | 3 |
1. Identyfikacja | ||
1.1. Identyfikacja pojazdu | Oględziny zewnętrzne, porównanie zapisów w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze stanem faktycznym. |
1. Brak zgodności zapisów numeru nadwozia (podwozia), silnika, numerów rejestracyjnych ze stanem faktycznym. 2. Brak numeru nadwozia lub numer nieczytelny. 3. Niezgodna z zapisem w dowodzie rejestracyjnym: masa własna pojazdu, ładowność, dopuszczalna masa całkowita, pojemność silnika lub liczba miejsc. 4. Tablice rejestracyjne nieatestowane. 5. Tablice rejestracyjne nieczytelne lub uszkodzone. 6. Ozdobienie tablic rejestracyjnych. 7. Brak tabliczki znamionowej albo tabliczka nieczytelna lub niezgodna ze stanem faktycznym. |
1.2. Dodatkowe wyposażenie | Oględziny. |
1. Brak trójkąta do ustawienia na drodze. 2. Brak gaśnicy (jeżeli jest wymagana). |
2. Ogumienie | ||
2.1. Stan techniczny i ciśnienie |
Oględziny zewnętrzne: pojazd uniesiony za pomocą dźwignika lub ustawiony na kanale. Pomiar i regulacja ciśnienia. |
1. Na tej samej osi są zamontowane opony różnej konstrukcji (radialne, diagonalne, diagonalne z opasaniem lub o różnej rzeźbie bieżnika). 2. Na pojeździe samochodowym o dwóch osiach są zamontowane opony: a)diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne, b)diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem. 3. Opony różnej konstrukcji na osiach wchodzących w skład osi wielokrotnej. 4. Opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki - o rzeźbie bieżnika mniejszej niż 1,5 mm. 5. Opony o widocznych pęknięciach obniżających lub naruszających ich osnowę albo odkształcone. 6. Opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz przeciwślizgowymi elementami metalowymi. 7. Niedostateczna wytrzymałość (nośność) opon. |
3. Światła | ||
3.1. Światła drogowe i mijania | ||
3.1.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niż biała bądź żółta selektywna. 3. Brak lub niedziałanie świateł drogowych (jeżeli są wymagane). 4. Brak lub niedziałanie świateł mijania. 5. Włączenie świateł mijania lub świateł drogowych nie włącza równocześnie świateł pozycyjnych oraz oświetlenia tablicy rejestracyjnej. 6. Przełączenie świateł drogowych na światła mijania nie powoduje wyłączenia wszystkich świateł drogowych. 7. Przełączenie świateł mijania na światła drogowe nie powoduje włączenia co najmniej jednej pary świateł drogowych. 8. Światła symetryczne lub brak wyraźnej granicy światła i cienia. 9. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału świateł drogowych. |
3.1.2. Rozmieszczenie | Oględziny. | Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
3.1.3. Ustawienie świateł drogowych i mijania w płaszczyźnie poziomej i pionowej | Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub przyrządów specjalnych. |
1. Odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice: w lewo - 5 cm na 10 m, w prawo - 20 cm na 10 m. 2. Odchylenie strumienia światła drogowego w płaszczyźnie poziomej przekracza dopuszczalne granice: 20 cm na 10 m (w lewo lub w prawo). |
3. Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż: 3 cm na 10 m w górę lub 5 cm na 10 m w dół. 4. Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół. |
||
3.1.4. Światłość świateł drogowych |
Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych świateł drogowych i obliczenie: - sumy światłości świateł, - różnicy światłości między lewym i prawym światłem. Uwaga: Pomiaru światłości dokonuje się przy pracy silnika na średniej prędkości obrotowej. |
1. Światłość poszczególnych świateł nie osiąga wymaganego minimum. 2. Suma światłości przekracza dopuszczalne maksimum 225000 cd. 3. Różnica światłości w którejkolwiek parze świateł przekracza: a) 30% światłości większej - w wypadku gdy światłość większa przekracza 40000 cd, b) 50% światłości większej - w wypadku gdy światłość większa nie przekracza 40000 cd. |
3.2. Światła kierunkowskazów | ||
3.2.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż żółta samochodowa. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak kontrolnego sygnału działania lub niewłaściwe jego działanie. 5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione od włączenia świateł. 6. Działanie nie w jednej fazie. 7. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60 cykli na minutę lub większa niż 120 cykli na minutę. 8. Włączenie świateł następuje z opóźnieniem większym niż 1 s, a pierwsze wyłączenie z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów. |
3.3. Światła hamowania "stop" | ||
3.3.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Nie włącza się przy uruchomieniu hamulca roboczego. 5. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych. 6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza się sygnał niesprawności świateł). |
3.4. Światła pozycyjne przednie | ||
3.4.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli światła są połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej). 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. |
3.5. Światła pozycyjne tylne | ||
3.5.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia. |
3.6. Światła oświetlające tylna tablicę rejestracyjną | ||
3.6.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Barwa inna niż biała. 2. Widoczne bezpośrednio z tyłu pojazdu. |
3.7. Światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne | ||
3.7.1. Stan | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. |
3.8.Światła odblaskowe tylne trójkątne | ||
3.8.1. Stan | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Kształt trójkąta inny niż równoboczny. 5. Wewnątrz trójkąta umieszczone inne światło. 6. Umieszczone na innym pojeździe niż przyczepa. |
3.9. Światła odblaskowe przednie | ||
3.9.1. Stan | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Mają kształt trójkąta. |
3.10. Światła odblaskowe boczne | ||
3.10.1. Stan | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż żółta samochodowa. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Mają kształt trójkąta. |
3.11. Światła awaryjne | ||
3.11.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Jak w poz. 3.2. pkt 1-4 i 7. 2. Nie działają, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę. |
3.12. Światła przeciwmgłowe tylne | ||
3.12.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż czerwona. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Brak lub niewłaściwie działający kontrolny sygnał włączenia. 5. Może być włączone bez włączonych świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych przednich. 6. Nie ma możliwości wyłączenia światła przeciwmgłowego tylnego niezależnie od światła przeciwmgłowego przedniego. 7. Natężenie światła nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych. |
3.13. Światła cofania | ||
3.13.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Włączanie na biegu innym niż wsteczny. 5. Możliwość włączenia, gdy urządzenie włączające silnik jest w położeniu uniemożliwiającym jego pracę. 6. Oślepiają innych użytkowników drogi. |
3.14. Światła obrysowe | ||
3.14.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała z przodu i czerwona z tyłu. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Umieszczone na innym pojeździe niż pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 2,1 m. |
3.15. Światła przeciwmgłowe przednie | ||
3.15.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami. 2. Barwa inna niż biała lub żółta selektywna. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Włączają się bez włączenia świateł pozycyjnych. 5. Oślepiają innych użytkowników drogi. 6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia niezależnie od świateł drogowych i mijania. |
3.15.2. Ustawianie świateł przeciwmgłowych przednich | Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub przyrządów specjalnych. | Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego przedniego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół. |
3.16. Światła jazdy dziennej | ||
3.16.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 2. Podłączenie elektryczne niezgodne z przepisami. 3. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna. 4. Barwa inna niż biała. |
3.17. Światła pozycyjne boczne | ||
3.17.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 2. Nieprawidłowa barwa. |
3.18. Światło kierunkowe (tzw. szperacz) | ||
3.18.1. Stan i działanie | Oględziny. | Światło zamontowane na pojeździe nieuprzywilejowanym. |
3.19. Światła robocze | ||
3.19.1. Stan i działanie | Oględziny. | Światło zamontowane na innym pojeździe niż ciągnik rolniczy. |
3.20. Światła postojowe | ||
3.20.1. Stan i działanie | Oględziny. |
1. Liczba świateł niezgodna z przewidzianą przepisami. 2. Barwa inna niż: - biała z przodu, - czerwona z tyłu, - żółta samochodowa z boku, jeśli światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym. 3. Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami. 4. Zamontowane na pojeździe samochodowym długości przekraczającej 6 m. |
4. Układ hamulcowy | ||
4.1. Hamulec roboczy 4.1.1 Stan techniczny |
Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika. |
1. Konstrukcja niezgodna z wymaganiami. 2. Pęknięcia, znaczne odkształcenia lub silne skorodowanie elementów układu. 3. Tarcie ruchomych części pojazdu o przewody rurowe układu hamulcowego. 4. Obluzowanie mocowania jakiejkolwiek części układu hamulcowego. 5. Samodzielne zmiany konstrukcyjne jakiejkolwiek części układu hamulcowego. 6. Odłączenie lub brak korektora siły hamującej, jeżeli jest konstrukcyjnie przewidziany. 7. Wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych, pneumatycznych lub podciśnieniowych przewodów rurowych, zbiorników lub elementów roboczych w układzie hamulcowym. 8. Zapowietrzenie układu hydraulicznego. 9. Zbiorniczek płynu hamulcowego zasłonięty (niedostępny dla kontroli). 10. Niedziałanie wskaźnika ciśnienia w układzie lub jakiegokolwiek sygnału kontrolnego (jeżeli jest wymagany). 11. Brak działania wspomagania układu hamulcowego. 12. Brak odległości rezerwowej stopki pedału hamulca. 13. Nieprawidłowy rodzaj lub za niski poziom płynu hamulcowego. 14. Zły stan techniczny elastycznych przewodów hamulcowych. 15. Brak obwodowości układu hamulcowego (jeżeli jest wymagana). |
4.1.2. Skuteczność i równomierność | Pomiaru skuteczności hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do zarządzenia). |
1. Różnica sił hamowania na dowolnej osi przekracza 30% siły większej na tej osi. 2. Suma sił hamujących wszystkich kół lub wskaźnik skuteczności hamowania nie osiąga wymaganego minimum dla danego pojazdu. 3. W wypadku pomiaru opóźnienia hamowania pojazd zmienia kierunek ruchu. |
4.2. Hamulec roboczy przyczepy | ||
4.2.1. Stan techniczny | Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 4.1.1, ze szczególnym zwróceniem uwagi na urządzenie sprzęgowo-zaczepowe. | Jak w poz. 4.1.1. pkt 1-7. |
4.2.2. Skuteczność | Badania dokonuje się w sposób podany w poz. 4.1.2. Ponadto należy rozłączyć urządzenie sprzęgowo-zaczepowe i zaobserwować wpływ tego rozłączenia na działanie hamulca. |
1. Suma sił hamujących nie osiąga wymaganego minimum. 2. Przy rozłączeniu urządzenia sprzęgowo-zaczepowego hamulec nie działa automatycznie. |
4.3. Hamulec awaryjny | ||
4.3.1. Stan techniczny | Badania dokonuje się w sposób opisany w poz. 4.1.1. | Jak w poz. 4.1.1. pkt 1-5. |
4.3.2. Skuteczność (Jeśli jest wymagana) |
Sprawdzenia dokonuje się na stanowisku przez pomiar sumy sił hamujących na kołach (tylko dla pojazdów z osobnym układem hamulca awaryjnego). Jeżeli hamulec awaryjny stanowi część hamulca roboczego, nie przeprowadza się jego sprawdzenia. |
Suma sił hamujących lub wskaźnik skuteczności hamowania nie osiąga wymaganego minimum dla danego pojazdu. |
4.4. Hamulec postojowy | ||
4.4.1. Stan techniczny | Badania dokonuje się w sposób opisany w poz. 4.1.1. | Jak w poz. 4.1.1.pkt 1-5. |
4.4.2. Skuteczności | Sprawdzenia dokonuje się na stanowisku przez pomiar sumy sił hamujących na kołach. |
1. Suma sił hamujących lub wskaźnik skuteczności hamowania nie osiąga wymaganego minimum dla danego pojazdu. 2. Brak działania urządzenia blokującego dźwignię hamulca. |
4.5. Pneumatyczna instalacja hamulcowa | Oględziny, ocena szczelności, ocena ciśnienia. |
1. Zauważalny samoczynny spadek ciśnienia (bez hamowania) w czasie 1 minuty. 2. Zauważalny spadek ciśnienia w okresie 1 minuty, gdy pedał hamulca jest utrzymany w pozycji wciśniętej. 3. Spadek ciśnienia na 1 pełne zahamowanie przekracza 0,06 MPa. 4. Brak działania zaworu bezpieczeństwa. 5. Brak działania pneumatycznego korektora hamowania (jeżeli jest przewidziany). |
5. Układ kierowniczy | ||
5.1. Kolumna i koło kierownicy 5.1.1. Stan i zamocowanie |
Ustawić pojazd kołami na twardym podłożu i energicznie nacisnąć na koło w kierunku poosiowym i promieniowym, jak również obracać koło w obie strony dookoła osi kolumny. |
1. Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h. 2. Luźne zamocowanie koła na kolumnie. 3. Wyraźny luz promieniowy lub poosiowy kolumny kierownicy. 4. Pęknięcia lub deformacja koła kierowniczego. 5. Koło kierownicy inne niż atestowane (nie mające certyfikatu, homologacji). |
5.1.2. Ruch jałowy koła kierownicy |
Pomiar ruchu jałowego przy kołach kierowanych ustawionych na nieruchomej nawierzchni symetrycznie do osi podłużnej pojazdu. Uwaga: W wypadku mechanizmów kierowniczych ze wspomaganiem, kontrolę należy przeprowadzać przy pracującym silniku. |
Ruch jałowy przekracza wartość maksymalną dopuszczalną dla danego typu pojazdu. |
5.2. Przekładnia kierownicza | ||
5.2.1. Stan i działanie | Obracanie koła kierownicy w obie strony od oporu do oporu i ocena organoleptyczna działania mechanizmu. |
1. Mechanizm obraca się ciężko lub z zacięciami albo zgrzytami. 2. Nadmierne luzy poosiowe wałka przekładni. |
5.2.2. Mocowanie obudowy przekładni | Pojazd ustawiony kołami na twardej nawierzchni. Oględziny obudowy przekładni podczas energicznego obracania kołem kierownicy w lewo i w prawo. |
1. Brak śrub mocujących lub nie dokręcone. 2. Pęknięcie obudowy przekładni. |
5.3. Mechanizm wspomagający | ||
5.3.1. Stan i działanie |
Pojazd ustawiony kołami na twardym podłożu. Obracać koło kierownicy w obie strony o kąt potrzebny do poruszenia kół jezdnych, równocześnie uruchamiać i zatrzymywać silnik - sprawdzić działanie mechanizmu. |
1. Mechanizm nie działa. 2. Pęknięcie mechanizmu lub wycieki oleju. 3. Złe połączenie lub tarcie części o inne elementy. 4. Brak mechanizmu wspomagającego w pojeździe (jeżeli jest wymagany). |
5.4. Drążki kierownicze | ||
5.4.1. Stan |
Samochód stoi na twardej nawierzchni (na dźwigniku lub na stanowisku kanałowym). Podczas energicznego obracania kołem kierownicy w obie strony obserwować działanie drążków i ich połączeń. |
1. Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach). 2. Pęknięcie lub deformacja jakiejkolwiek części. 3. Czynności naprawcze wykonane spawaniem, zgrzewaniem lub lutowaniem. |
5.5. Koła jezdne | ||
5.5.1. Zawieszenie kół, zwrotnice, wahacze, łożyska | Oględziny kół, zwrotnic i wahaczy podczas energicznego kołysania (szarpania) kołem w kierunku pionowym oraz dookoła zwrotnicy. |
1. Pęknięcia lub odkształcenia osi. 2. Pęknięcia lub widoczne odkształcenie zwrotnic lub wahaczy. 3. Nadmierny luz: na sworzniu zwrotnicy, na sworzniach wahaczy, w łożyskach kół. 4. Naprawy osi zwrotnic lub wahaczy wykonane techniką spawania lub zgrzewania. 5. Głośny szum lub zgrzyty w łożysku wskazujące na uszkodzenie łożyska. |
5.5.2. Koła | Oględziny kół obustronne. |
1. Pęknięcia lub deformacje tarcz kół. 2. Brak lub obluzowanie nakrętek lub śrub kół. 3. Niepewne zamocowanie pierścienia zaporowego. |
5.5.3. Piasty kół | Jak wyżej. | Brak zabezpieczenia nakrętek półosi. |
5.5.4. Zbieżność kół przednich |
Pomiar zbieżności kół ustawionych do jazdy na wprost. Uwaga: Dopuszcza się kontrolę na urządzeniu do ogólnej oceny prawidłowego ustawienia kół. |
1. Wartość zbieżności wykracza poza dopuszczalne granice dla danego typu pojazdu. 2. Urządzenie do ogólnej oceny wykazuje nieprawidłowe wartości. |
6. Podwozie (zawieszenie) | ||
6.1. Rama podwozia | Oględziny pojazdu ustawionego na kanale przeglądowym lub podniesionego na dźwigniku. |
1. Pęknięcie lub odkształcenie ramy. 2. Nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej konstrukcji. |
6.2. Resory, wahacze, drążki reakcyjne, amortyzatory | Jak wyżej. |
1. Niepewne mocowanie do podwozia lub do osi kół. 2. Pęknięcia lub silne odkształcenia. 3. Nadmierne luzy. 4. Istotne wycieki płynu z amortyzatorów. |
6.3. Układ napędowy | Jak wyżej. | Obluzowanie lub brak śrub mocujących zespoły napędowe do nadwozia (podwozia) i pomiędzy sobą. |
6.4. Urządzenia sprzętowo-zaczepowe | Oględziny, ostukiwanie metalowym młotkiem. Szczególną uwagę należy zwróć na urządzenie zabezpieczające. |
1. Nadmierne zużycie lub pęknięcie jakichkolwiek części. 2. Obluzowanie mocowania urządzenia zaczepowego do podwozia. 3. Zacinanie się lub nieprawidłowe działanie jakichkolwiek urządzeń zabezpieczających. |
6.5. Zderzaki | Oględziny. |
1. Brak lub niespełnianie wymagań § 7 ust. 3 rozporządzenia (jeżeli są wymagane). 2. Pęknięcia lub odkształcenia zderzaka grożące zranieniem przechodniów. |
6.6. Zbiornik paliwa i przewody | Oględziny. |
1. Nadmierna korozja zbiornika. 2. Nieszczelny zbiornik lub przewody. 3. Ocieranie przewodów o ruchome części podwozia. 4. Niewłaściwe umieszczenie zbiornika. |
6.7. Zaczep kulowy samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. | Oględziny. |
1. Niepewne mocowanie do pojazdu. 2. Brak tabliczki znamionowej. 3. Brak certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji. |
7. Instalacja elektryczna | ||
7.1. Akumulator | Oględziny. |
1. Brak wyłącznika akumulatora (jeżeli jest wymagany). 2. Brak możliwości uruchomienia pojazdu. 3. Brak mocowania akumulatora do nadwozia. 4. Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu. |
7.2. Przewody i urządzenia elektryczne | Oględziny. |
1. Przetarta izolacja. 2. Brak zabezpieczenia przed zakłóceniami radioelektrycznymi. 3. Brak połączenia elektrycznego silnika z nadwoziem, tzw. masa. |
7.3. Złącze elektryczne z przyczepą | Oględziny i kontrola prawidłowości połączeń elektrycznych. |
1. Brak zabezpieczenia przed samoczynnym rozłączeniem. 2. Przetarta izolacja przewodów elektrycznych. 3. Niewłaściwe połączenia, wtyczki lub gniazda. |
8. Nadwozie | ||
8.1. Kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób i ładunków | ||
8.1.1. Stan i zamocowanie | Oględziny zewnętrzne pojazdu umieszczonego na kanale przeglądowym lub na dźwigniku. |
1. Niepewne mocowanie do podwozia lub brak tego mocowania. 2. Nadmierna korozja w miejscach mocowania. 3. Uszkodzenie burt, zawiasów, słupków i podłogi nadwozia czyniące przewóz niebezpiecznym. 4. Brak kabiny lub ramy ochronnej do ciągnika rolniczego. |
8.1.2. Nadwozie | Oględziny zewnętrzne. Kontrola stopnia skorodowania elementów nośnych za pomocą małego młotka. |
1. Uszkodzenia korozyjne osłabiające w istotny sposób konstrukcję nośną pojazdu. 2. Uszkodzenie lub skorodowanie części mogących ulec oderwaniu. 3. Uszkodzenie umożliwiające dostawanie się spalin do wnętrza pojazdu. 4. Uszkodzenia zwiększające ryzyko uwięzienia pasażerów lub poranienia przechodniów w razie wypadku. 5. Brak zabezpieczenia pokrywy przedniej przed samoczynnym otwarciem. |
8.1.3. Drzwi | Oględziny i sprawdzenie. |
1. Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne bądź niezamierzone otwieranie się. 2. Brak lub uszkodzenie klamek drzwi. |
8.1.4. Podłoga | Oględziny. | Nadmierne skorodowanie lub popękanie podłogi. |
8.1.5. Stopnie | Oględziny. | Brak, obluzowanie lub uszkodzenie grożące zranieniem. |
8.1.6. Błotniki - fartuchy | Oględziny zewnętrzne. | Brak błotników lub fartuchów albo niespełnianie wymagań. |
8.1.7. Siedzenia | Oględziny. |
1. Pęknięcie szkieletu siedzenia. 2. Złe zamocowanie grożące samoczynnym przesuwaniem. 3. Złe działanie mechanizmu regulacji położenia siedzenia. |
8.1.8. Lusterka wsteczne | Oględziny. |
1. Brak wymaganych lusterek wstecznych. 2. Brak wymaganej widoczności. 3. Pęknięcia powierzchni luster. |
8.1.9. Szyby | Oględziny. |
1. Pęknięcia lub zmatowienie szyb ograniczające widoczność kierowcy lub osłabiające wytrzymałość szyb. 2. Brak ocechowania szyb. |
8.1.10. Wycieraczki i spryskiwaczki | Oględziny i kontrola działania. |
1. Brak wycieraczek lub nie działające. 2. Brak spryskiwaczy lub nie działające. |
8.1.11. Sygnał dźwiękowy | Kontrola działania, ocena tonu i głośności sygnału. |
1. Brak działania. 2. Ton przeraźliwy lub nieciągły. 3. Za niski poziom dźwięku. |
8.1.12. Pasy bezpieczeństwa i miejsca kotwiczenia pasów | Oględziny. |
1. Brak pasów bezpieczeństwa (jeżeli są wymagane). 2. Brak miejsc kotwiczenia pasów (jeżeli są wymagane). 3. Brak działania mechanizmu blokowania pasów bezwładnościowych. 4. Stan techniczny nasuwający wątpliwości co do prawidłowości działania w razie wypadku. |
8.1.13. Prędkościomierz, drogomierz, tachograf | Oględziny. |
1. Brak lub brak działania prędkościomierza i drogomierza. 2. Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia kierowcy. 3. Brak lub brak działania tachografu (jeżeli jest wymagany). 4. Brak legalizacji prędkościomierza, drogomierza lub tachografu (jeżeli są wymagane). |
8.1.14. Wyjście bezpieczeństwa | Oględziny. | Brak wyjść bezpieczeństwa, niewłaściwie urządzone lub za mała ich liczba. |
8.1.15. Ogrzewanie i wentylacja | Oględziny i sprawdzenie działania. |
1. Brak lub niedziałanie urządzeń ogrzewczych w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób. 2. Brak lub niedziałanie urządzeń wentylacyjnych w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób. |
8.1.16. Urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane | Oględziny i sprawdzenie działania. | Niekompletność lub niedziałanie blokady koła kierownicy, jeżeli jest zamontowana. |
8.1.17. Wymiary zewnętrzne, masy oznakowane | Ustalenie zewnętrznych wymiarów (pomiary techniczne tylko w uzasadnionych wypadkach). |
1. Niezgodne z przepisami: szerokość, wysokość lub długość pojazdu. 2. Niezgodne z przepisami: masy lub naciski osi pojazdu. 3. Brak oznakowania pojazdu wolno poruszającego się, długiego i ciężkiego lub oznakowanie niezgodne z przepisami. |
8.1.18. Wózek boczny motocyklowy | Oględziny. | Wózek motocykla umieszczony po lewej stronie. |
9. Zagadnienia związane z ochroną środowiska | ||
9.1. Hałas zewnętrzny | Pomiar hałasu zewnętrznego na postoju zgodnie z instrukcją (załącznik nr 3 do zarządzenia). |
1. Nieszczelny układ wydechowy. 2. Poziom hałasu przekracza określone w przepisach wartości. 3. Niekompletny układ wydechowy. |
9.2. Prawidłowość spalania w silniku o zapłonie iskrowym | Pomiar toksyczności spalin zgodnie z instrukcją (załącznik nr 4 do zarządzenia). |
1. Nieprawidłowe wolne obroty silnika. 2. Wskazania miernika tlenku węgla (CO) na biegu jałowym silnika powyżej wartości 4,5% (3,5%), w odniesieniu do motocykla 5,5% (4,5%) dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy odpowiednio przed 1 października 1986 lub 1 lipca 1995 r. 3. Wyraźnie zauważalne spalanie oleju silnikowego (nie dotyczy silników dwusuwowych). 4. Niedozwolone odprowadzenie spalin do atmosfery (tzw. odma). 5. Wskazania wieloskładnikowego analizatora spalin powyżej: - 0,5% CO i 100 ppm CH mierzone na biegu jałowym, w odniesieniu do motocykla - 4,5% CO, - 0,3% CO i 100 ppm CH mierzone z prędkością obrotową silnika (z zakresu od 200 do 3000 min-1);nie dotyczy motocykli, oraz wartość współczynnika nadmiaru powietrza (lambda) poza granicami 0,97÷1,03, mierzona z podwyższoną prędkością obrotową silnika (z zakresu od 2000 min-1 do 3000 min-1); w wypadku pojazdu wyposażonego w sondę lambda, dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po 30 czerwca 1995 r. Uwaga: Jeżeli badany pojazd ma w świadectwie homologacji potwierdzone wartości wyższe, przyjmuje się te wyższe wartości jako wymagane granice. |
9.3. Prawidłowość spalania w silniku o samoczynnym zapłonie | Pomiar zadymienia spalin zgodnie z instrukcją (załącznik nr 4 do zarządzenia). | Zadymienie spalin pojazdu większe niż 2,5 m-1, w wypadku zaś silników z turboładowaniem 3,0 m-1. |
9.4. Wycieki płynów eksploatacyjnych | Wycieki paliwa, olejów, płynów hamulcowych, chłodniczych i innych, tworzące plamy na drodze. |
ciąg dalszy tekstu
10. Warunki dodatkowe | ||
10.1. Autobusy, trolejbusy i przyczepy autobusowe | Oględziny. |
1. Brak co najmniej dwojga drzwi w autobusie regularnej komunikacji miejskiej i komunikacji publicznej. 2. Brak wyjść awaryjnych. 3. Brak gaśnic, zasłony za miejscem kierowcy, apteczki, koła zapasowego. 4. Brak napisu wskazującego dopuszczalną liczbę miejsc do siedzenia i do stania albo napis nieczytelny. 5. Brak tablic kierunkowych w autobusie regularnej komunikacji publicznej. |
10.2. Taksówki | Oględziny. |
1. Brak zalegalizowanego taksometru. 2. Brak gaśnicy, apteczki, koła zapasowego. 3. Światło "TAXI" nieprawidłowo podłączone lub umieszczone. 4. Napisy nie związane z działalnością przewoźnika umieszczone na świetle "TAXI". |
10.3. Pojazdy samochodowe uprzywilejowane | Oględziny. |
1. Brak lub niedziałanie sygnałów ostrzegawczych dźwiękowych. 2. Ostrzegawczy sygnał świetlny nie działa lub ma nieprawidłową barwę. 3. Nieprawidłowa barwa lub napisy na pojeździe. 4. Możliwość włączenia sygnałów dźwiękowych bez włączenia świetlnych. 5. Włączenie sygnałów zależy od położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika. |
10.4. Pojazdy przeznaczone do wykonywania czynności na drodze oraz inne pojazdy, na które ze względu na bezpieczeństwo ruchu należy zwracać szczególną uwagę | Oględziny. |
1. Brak lub niedziałanie sygnału świetlnego błyskowego barwy żółtej samochodowej. 2. Brak oznakowania części wystających poza obrys lub ich oświetlenia (jeżeli jest wymagane). |
10.5. Samochody ciężarowe przewożące osoby | Oględziny. |
1. Brak stopni lub drabinki. 2. Brak oświetlenia wnętrza. 3. Brak okienka służącego do oświetlania i do przewietrzania. 4. Ławki o nieodpowiednich wymiarach lub niewłaściwie rozmieszczone. 5. Brak lub niedziałanie urządzeń sygnalizacyjnych. 6. Brak koła zapasowego i apteczki. 7. Brak oznakowania pojazdu. |
10.6. Pojazdy przeznaczone do nauki jazdy i egzaminowania | Oględziny. |
1. Brak dodatkowego pedału hamulca roboczego. 2. Brak dodatkowych lusterek wstecznych. 3. Brak ogumionego koła zapasowego lub apteczki. 4. Nie ogrzewana tylna szyba (w samochodzie osobowym). 5. Brak wymaganego oznakowania. |
11. Dodatkowa kontrola prawidłowości konstrukcji i montażu pojazdów złożonych | ||
11.1 Dodatkowa kontrola stanu technicznego i działania hamulców |
Oględziny części zewnętrznych układów hamulcowych pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika. Hamulce są uruchamiane pedałem (hamulec roboczy) lub dźwignią (hamulec awaryjny i postojowy). Naciski na pedał lub dźwignię: - normalny, zgodnie z poz. 4.1.2, - zwiększony do 100 daN na pedał hamulca, - nacisk do oceny skoku jałowego pedału 2-3 daN. |
1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów. 2. Niekompletność układu hamulcowego. 3. Wadliwie poprowadzone cięgła lub przewody hamulcowe. 4. Nieszczelna instalacja układu hamulcowego (szczególnie na połączeniach) przy zwiększonym nacisku na pedał hamulca. 5. Niewłaściwy płyn hamulcowy w układzie. 6. Brak albo zbyt mały (niezgodny z wymaganiami producenta) skok jałowy pedału hamulca albo brak lub zbyt mała (poniżej 20% skoku) odległość rezerwowa pedału hamulca od podłogi, przy normalnym nacisku na pedał hamulca. 7. Zbyt duży (niezgodny z wymaganiami producenta) skok siłowników układu pneumatycznego. Uwaga: W wypadku braku danych za wartość graniczną należy przyjmować skok wynoszący 2/3 skoku całkowitego. 8. Brak lub zły stan techniczny odmrażacza. |
11.1.2. Działanie korektora sił hamowania kół tylnej osi i układu wspomagania hamulców (jeżeli są przewidziane) |
Sprawdzenie na stanowisku rolkowym lub płytowym wyposażonym w miernik nacisku na pedał hamulca przez: - obserwację zmian sił hamujących kół tylnej osi przy zwiększeniu siły na pedale hamulca, - obserwację zmian sił na pedale hamulca przy określonej wartości sił hamujących kół osi przedniej, podczas kontroli z działającym oraz nie działającym układem wspomagającym. |
1. Brak zauważalnego ograniczenia wzrostu sił hamujących (przed wystąpieniem blokady kół przy wzroście siły na pedale hamulca). 2. Brak wyraźnego spadku nacisku na pedał hamulca po włączeniu do działania urządzenia wspomagającego (przez uruchomienie silnika lub napowietrzenie układu pneumatycznego). |
11.1.3. Prawidłowość działania układu pneumatycznego | Ocena, przy zastosowaniu manometrów kontrolnych i sekundomierza, przez pomiar ciśnień i ich zmian oraz czasu napowietrzania układu. |
1. Niezgodna z wymaganiami producenta obwodowość układu hamulcowego. 2. Zbyt długi (niezgodny z wymaganiami producenta) czas napowietrzania układu. Uwaga: W wypadku braku danych za wartość graniczną należy przyjąć czas t = 5 min (od wartości ciśnienia = 0 MPa do wartości nominalnej, przy pracy silnika ze średnią prędkością obrotową). 3. Zbyt duży (niezgodny z wymaganiami producenta) spadek ciśnienia w układzie, występujący po 1 pełnym zahamowaniu, przy włączonym silniku i ciśnieniu początkowym w układzie wynoszącym co najmniej 75% wartości nominalnej. Uwaga: W wypadku braku danych za wartość graniczną należy przyjąć spadek p = 0,06 MPa. 4. Niewłaściwe (niezgodne z wymaganiami producenta) działanie zaworów w układzie pneumatycznym. 5. Niewłaściwe (niezgodne z wymaganiami producenta) wartości ciśnienia na złączu z przyczepą. |
11.2. Dodatkowa kontrola świateł mijania | ||
11.2.1. Stan techniczny i działanie korektorów świateł mijania | Sprawdzenie na stanowisku kontrolnym przez pomiar zmian położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia świateł mijania w funkcji położenia elementu uruchamiającego korektor. |
1. Brak samoczynnej (bez wywierania dodatkowego nacisku) zmiany położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia przy zmianach położenia elementu uruchamiającego korektor w dwie skrajne pozycje. 2. Niewłaściwa (niezgodna z wymaganiami producenta) wartość zmiany położenia poziomego odcinka granicy światła i cienia w dwóch skrajnych pozycjach elementu uruchamiającego korektor, różniąca się od wartości nominalnej o więcej niż 2 cm/10 m. Uwaga: W wypadku braku danych za wartość nominalna należy przyjąć zmianę > 10 cm/10 m. |
11.3.Dodatkowa kontrola układu kierowniczego | ||
11.3.1. Stan techniczny | Oględziny części zewnętrznych układu kierowniczego pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika. Sprawdzenie wyrywkowe momentów dociągania połączeń śrubowych kluczem dynamometrycznym (dopuszcza się komplet kluczy zwykłych znormalizowanych). |
1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów układu kierowniczego lub elementów połączeń śrubowych. 2. Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co najmniej 1 ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub nakrętek. 3. Nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i końcówek drążków. 4. Brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych. |
11.3.2. Wartość skrętności kół oraz maksymalnego skrętu kół (prawidłowość montażu układu kierowniczego) | Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w obrotnice. Pomiar wykonuje się w funkcji obrotów koła kierownicy. |
1. Niezgodna z wymaganiami producenta wartość skrętności kół w którąkolwiek stronę. 2. Niezgodna z wymaganiami wartość maksymalnego kąta skrętu kół w którąkolwiek stronę. |
11.3.3. Działanie mechanizmu wspomagającego układ kierowniczy | Sprawdzenie na stanowisku o twardej nawierzchni, przy czym koła badanego pojazdu są ustawione do jazdy na wprost poprzez skręcanie kół. |
1. Brak zmiany oporu skrętu kół przednich przy działającym i nie działającym mechanizmie wspomagającym. 2. Brak płynności działania w całym zakresie skrętu. Uwaga: Sprawdzenie płynności działania wykonywać na obrotnicach lub przy kołach uniesionych nad nawierzchnią stanowiska. |
11.4. Dodatkowa kontrola zawieszenia | ||
11.4.1. Stan techniczny |
Oględziny części zewnętrznych elementów zawieszenia pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomocą dźwignika i z możliwością unoszenia poszczególnych osi. Sprawdzenie wyrywkowe momentów dociągnięcia połączeń śrubowych kluczem dynamometrycznym (dopuszcza się komplet kluczy zwykłych znormalizowanych). |
1. Zastosowanie nieoryginalnych elementów zawieszenia lub połączeń śrubowych. 2. Niedostateczny (zbyt mały) moment dokręcenia co najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo śrub lub nakrętek. |
11.4.2. Pomiar sprawności amortyzatorów (dotyczy samochodów osobowych) | Sprawdzenie na stanowisku wyposażonym w urządzenie do kontroli amortyzatorów wbudowanych w pojazd. | Wyniki badań są zgodne z wymaganiami podawanymi przez producenta pojazdów (lub producenta urządzenia kontrolnego). |
11.5. Dodatkowa kontrola ustawienia kół jezdnych | ||
11.5.1. Pomiar geometrii ustawienia kół przednich: - pomiar kąta pochy- lenia koła lewego i prawego, - pomiar kąta pochy- lenia sworznia zwrotni- cy kół lewego i prawego, - pomiar kąta wyprze- dzenia sworznia zwrotni- cy kół lewego i prawego, - pomiar zbieżno- ści kół |
Ocenę stanu technicznego geometrii kół jezdnych pojazdu wykonuje się na stanowisku płaskim i poziomym. Uwaga: - pomiary wykonuje się przy takim stanie obciążenia pojazdu, dla jakiego producent podaje określone mierzone parametry, - pomiarów nie wykonuje się, jeżeli wielkość luzu w układzie jezdnym pojazdu przekracza wielkości dopuszczalne w eksploatacji, - pomiar kąta pochylenia kół oraz zbieżność kół wykonuje się po uprzednim skompensowaniu "bicia" kół, - pomiary wykonuje się po uprzednim wyregulowaniu ciśnienia w ogumieniu do wartości nominalnej dla danego pojazdu. |
1. Niedopuszczalna wielkość luzów w układzie jezdnym pojazdu. 2. Niezgodność otrzymanych wyników pomiarów z wartościami parametrów podawanymi przez producenta pojazdów (niezgodność nawet jednego parametru). |
11.5.2. Pomiar geometrii ustawienia kół tylnej osi (jeżeli jest wymagana przez producenta pojazdu): - pomiar kąta pochy- lenia koła lewego i pra- wego, - pomiar zbieżno- ści kół |
Jak wyżej. | Jak wyżej. |
11.5.3. Pomiar śladowości kół poszczególnych osi | Jak wyżej. |
Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu symetryczności ustawienia kół jezdnych między stronami lewą i prawą (śladowość kół). W wypadku braku danych - nie więcej niż 2% rozstawu kół osi tylnej. |
11.5.4. Pomiar równoległości osi pojazdu | Pomiar przeprowadza się przymiarem rurowym lub linkowym. | Przekroczenie określonej przez producenta pojazdu dopuszczalnej nierównoległości osi pojazdu (różnicy między rozstawem osi z lewej i prawej strony pojazdu). W wypadku braku danych - nie więcej niż 0,8% rozstawu osi. |
11.6. Dodatkowa kontrola tarcz kół i ich mocowania oraz ogumienia | ||
11.6.1. Stan techniczny elementów mocujących tarcze kół | Oględziny elementów mocujących tarcze kół. |
Zastosowanie nieoryginalnych śrub lub nakrętek mocujących tarcze kół. Uwaga: Dopuszcza się stosowanie specjalnych śrub (nakrętek) zabezpieczających koła przed kradzieżą. |
11.6.2. Wyważenie kół (w samochodach osobowych) |
Oględziny kół w pojeździe uniesionym i kołach odciążonych. Uwaga: Przy braku ciężarków wyważających na obu kołach przednich w wypadku tarcz o wymiarach 13-16 cali dokonuje się dodatkowej kontroli wyważenia kół przednich za pomocą wyważarki - nie stosuje się wyważarki do kół zamontowanych na osiach napędzanych. |
Występowanie drgań zawieszenia i koła kierownicy lub nadwozia badanego pojazdu przy napędzaniu kół wyważarką do kół zamontowanych (lub za pomocą napędu własnego pojazdu). |
11.7. Dodatkowa kontrola nadwozia | ||
11.7.1. Prawidłowość dostępu do sterowania pojazdem | Oględziny i organoleptyczna ocena wygody i możliwości prawidłowej obsługi elementów sterowania pojazdem. |
1. Utrudniona obserwacja wskaźników niezbędnych do prawidłowego prowadzenia pojazdu. 2. Utrudniony dostęp do obsługi podstawowych zespołów sterowania pojazdem, a zwłaszcza: koła kierownicy, dźwigni zmiany biegów, pedałów (hamulca, sprzęgła, gazu), dźwigni hamulca ręcznego oraz wyłączników i przełączników (świateł, wycieraczek, kierunkowskazów i innych). 3. Brak dostatecznej regulacji położenia fotela kierowcy. |
11.7.2. Główne wymiary nadwozia (jako bazy dla układu jezdnego) | Oględziny pojazdu na stanowisku i pomiary przymiarami liniowymi lub sprawdzianami. Pomiary techniczne tylko w uzasadnionych wypadkach. |
Niezgodność podstawowych wymiarów nadwozia (jako bazy dla układu jezdnego) z wymaganiami podawanymi przez producenta pojazdu, a zwłaszcza: - rozstawu kół i osi, - zwisów - tylnego i przedniego, - odległości między wybranymi punktami bazowymi nadwozia (np. pomiar po przekątnej). |
11.7.3. Główne węzły nadwozia (elementów ramy) | Oględziny głównych węzłów nadwozia lub elementów ramy przy pojeździe ustawionym na kanale lub podniesionym za pomocą dźwignika. | Zły stan techniczny (np. korozja) albo wadliwy montaż głównych węzłów nadwozia lub elementów ramy, zwłaszcza stanowiących bazę do mocowania zawieszenia lub zespołów sterowania pojazdem (mechanizm kierowniczy, pompa hamulcowa i inne). |
11.8. Dodatkowa próba drogowa |
Próba drogowa, przeprowadzona w przypadkach uzasadnionych wynikami pomiarów lub obserwacjami pracownika dokonującego badania. Uwaga: Próbę należy przeprowadzać na wydzielonym terenie - nie na drodze publicznej. |
1. Nieprawidłowość działania podstawowych zespołów kierowania i prowadzenia pojazdu, a w szczególności: utrudnione zmiany kierunku jazdy oraz utrudnione lub niepełne włączenie biegów i niestabilność ich włączenia. 2. Brak działania wstecznego biegu (w wypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 400 kg). 3. Utrudnione kierowanie pojazdem, a w szczególności brak stabilności i zakłócenia prostoliniowego toru jazdy. |
12. Warunki dodatkowe dotyczące pojazdów używanych w ruchu międzynarodowym | ||
12.1. Charakterystyka techniczna pojazdu | Oględziny zewnętrzne pojazdu porównanie charakterystyki technicznej z wymaganiami przepisów, wypełnienie specjalnego zaświadczenia. |
1. Brak z tyłu, znaku z literami "PL", wyróżniającego pojazdy w ruchu międzynarodowym. 2. Nieprawidłowo określone dane techniczne w dowodzie rejestracyjnym. 3. Brak przedniego zaczepu do holowania. 4. Urządzenia sprzęgające bez trwałego oznakowania. 5. Niehomologowane zewnętrzne urządzenia świetlne. 6. Opony niehomologowane lub głębokość rzeźby bieżnika opon mniejsza niż 3 mm. 7. Wycieki o charakterze kroplowym płynów eksploatacyjnych. 8. Stosunek mocy silnika do dopuszczalnej masy całkowitej mniejszy niż 5 kW/t. |
13. Warunki dodatkowe dotyczące pojazdów przystosowanych do zasilania gazem | ||
13.1. Instalacja zasilania gazem |
Oględziny zewnętrzne instalacji na wolnym powietrzu. Kontrola szczelności za pomocą urządzeń oraz roztworu wodnego mydła. Kontrolę instalacji zasilania gazem przeprowadza się zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik nr 5 do zarządzenia. |
1. Nieszczelny jakikolwiek element instalacji. 2. Brak działania lub działanie nieprawidłowe zaworu bezpieczeństwa. 3. Brak lub niedziałanie układu sygnalizacji zasilania gazem. 4. Nieprawidłowe poprowadzenie przewodów instalacji gazowej. 5. Brak ważnego atestu lub oznakowania butli albo zbiorników gazowych. 6. Brak lub przysłonięte otwory wentylacyjne. 7. Wypływ gazu z reduktora do mieszalnika w wypadku zatrzymania silnika. 8. Brak wymaganego zaświadczenia o sprawności instalacji gazowej. |
14. Dodatkowe badanie pojazdu importowanego indywidualnie | ||
14.1. Dane pojazdu |
Oględziny zewnętrzne, sporządzenie dokumentu identyfikacyjnego. Porównanie danych pojazdu z wymaganiami przepisów. |
Niezgodność parametrów technicznych pojazdu z wymaganiami ustawy i rozporządzenia albo z przepisami homologacyjnymi. |
14.2. Dodatkowa kontrola stanu technicznego i działania hamulców | Jak w poz. 11.1. |
Jak w: - poz. 11.1.1 pkt 2, 4, 6-8, - poz. 11.1.2 pkt 1, - poz. 11.1.3. pkt 2, 3, 5. |
14.3. Dodatkowa kontrola ustawienia kół jezdnych 14.3.1. Pomiar geometrii ustawienia kół przednich lub tylnych oraz osi |
Jak w poz. 11.5. (pomiary techniczne tylko w uzasadnionych wypadkach). | Jak w poz. 11.5. |
14.3.2. Pomiar sprawności amortyzatorów (dotyczy samochodów osobowych) | Jak w poz. 11.4.2. | Jak w poz. 11.4.2. |
15. Dodatkowe badanie pojazdów, których markę określa się jako "SAM" | ||
15.1. Dane techniczne pojazdu | Jak w poz. 14.1. | Niezgodność parametrów technicznych pojazdu z wymaganiami ustawy i rozporządzenia. |
15.2. Prawidłowość konstrukcji i montażu | Jak w pozycji. 11. | Jak w poz. 11. |
15.3. Prawidłowość rozwiązań technicznych | Niezbędne pomiary, obliczenia inżynierskie (zalecana opinia rzeczoznawcy). | Niezgodność rozwiązań technicznych z podstawowymi zasadami techniki samochodowej. |
16. Dodatkowe badania pojazdów, w których dokonano zmian | ||
16.1. Zmiany konstrukcyjne | Oględziny zewnętrzne, sporządzenie opisu zmian, ustalenie nowych danych pojazdu (w uzasadnionych wypadkach opinia rzeczoznawcy). | Niezgodność zmian z wymaganiami przepisów ustawy i rozporządzenia. |
17. Dodatkowe badanie pojazdów przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych | ||
17.1. Dodatkowe warunki techniczne | Oględziny (warunki techniczne określają przepisy o przewozie drogowym materiałów niebezpiecznych). |
Niespełnianie wymagań odnoszących się do pojazdu i jego wyposażenia dotyczących przewozu określonych materiałów niebezpiecznych w zakresie: - rodzaju pojazdu, - układu hamulcowego, - środków do gaszenia pożaru, - wyposażenia elektrycznego, - innego wyposażenia dodatkowego, - szczególnych wymagań przy przewozach w cysternach, - oznakowania pojazdu. |
Uwagi!
1. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych wypadków niesprawności.
W indywidualnych, uzasadnionych wypadkach przedmiot i zakres badania, sposób przeprowadzenia badania i kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający ustala okręgowa stacja kontroli pojazdów.
2. W wypadku pojazdu złożonego lub pojazdu, w którym dokonano zmian, sformułowanie "zgodnie z danymi producenta" należy rozumieć jako dane techniczne dotyczące zespołu lub podzespołu użytego do montażu lub przebudowy pojazdu.
INSTRUKCJA W SPRAWIE SPOSOBU BADANIA SKUTECZNOŚCI I RÓWNOMIERNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCÓW
Przepisy ogólne
Pomiar sił hamujących
Rodzaj pojazdu | hamulec roboczy | hamulec awaryjny | hamulec postojowy | |||
nożny | ręczny | nożny | ręczny | nożny | ręczny | |
motocykl | 40 | 40 | - | - | - | - |
samochód osobowy | 50 | 20 | 50 | 40 | 50 | 40 |
pozostałe | 70 | 20 | 70 | 60 | 70 | 60 |
Uwaga: Dla przyczep z hamulcem najazdowym dopuszczalny nacisk na urządzenie sterujące nie może przekraczać 10% dopuszczalnej masy całkowitej badanej przyczepy.
Pomiar opóźnienia hamowania
Ocena skuteczności hamowania
Σ T
z = ------------ x 100,
P
gdzie:
z - wskaźnik skuteczności hamowania (%) dla badanego rodzaju hamulca,
Σ T - siła hamowania uzyskania ze wszystkich kół (kN), odpowiednio dla hamulca roboczego, awaryjnego lub postojowego,
P - siła ciężkości od dopuszczalnej masy całkowitej badanego pojazdu (kN), przyjmując do obliczeń 1 kN = siła ciężkości 100 kg masy.
Dopuszczalną masę całkowitą pojazdu przyjmuje się na podstawie danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym, tabliczce znamionowej albo innych wiarygodnych danych technicznych pojazdy lub oblicza się sumując masę własną i dopuszczalną ładowność pojazdu; dla ciągników siodłowych dopuszczalną ładownością jest dopuszczalny nacisk na siodło ciągnika.
T min = P x z min
Pd
T* = Σ(T x -----) i
Pz
T*
z* = ----- x 100,
P
gdzie:
T min - minimalna wymagana siła hamulca roboczego (kN),
P - siła ciężkości od dopuszczalnej masy całkowitej badanego pojazdu (kN), przyjmując do obliczeń 1 kN = siła ciężkości 100 kg masy,
zmin - wymagany wskaźnik skuteczności hamowania (%),
T* - obliczeniowa siła hamowania hamulca roboczego (kN),
z* - obliczeniowy wskaźnik skuteczności hamowania (%),
T - siła hamowania uzyskana ze wszystkich kół osi (kN),
i - kolejna badana oś pojazdu,
Pz - zmierzony nacisk na pedał (dźwignię) hamulca roboczego lub zmierzone ciśnienie w siłownikach (kN lub MPa),
Pd - dopuszczalny nacisk na pedał (dźwignię) hamulca roboczego według § 2 ust. 1 pkt 3 dla danego rodzaju pojazdu lub ciśnienie regulowane pneumatycznego układu hamulcowego (kN lub MPa).
Uzyskaną w ten sposób obliczeniową siłę hamowania lub obliczeniowy wskaźnik skuteczności hamowania należy ponownie porównać z wartością wymagana dla danego rodzaju pojazdu.
Powinien być spełniony warunek:
ΣT ł T min lub T* ł T min
z ł z min lub z* ł z min
b
z = ------- x 100,
g
gdzie:
z - wskaźnik skuteczności hamowania (%),
b - zmierzone opóźnienie hamowania (m/s2),
g - przyspieszenie ziemskie, którego wartość do obliczenia należy przyjmować 10 m/s2.
Powinien być spełniony warunek:
b ł b min lub z ł z min,
gdzie:
bmin - minimalne wymagane opóźnienie hamowania.
INSTRUKCJA W SPRAWIE SPOSOBU KONTROLI POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO PODCZAS POSTOJU POJAZDU ORAZ POZIOMU DŹWIĘKU SYGNAŁU DŹWIĘKOWEGO
Kontrola poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu
Zakres kontroli
przy czym przeprowadzenie II etapu jest uzależnione od wyników I etapu.
Kontrola organoleptyczna - I etap
Pomiar poziomu hałasu przyrządem (miernikiem poziomu dźwięku) - II etap
Warunki atmosferyczne
Poziom hałasu otoczenia
Miejsce pomiarowe
Przygotowanie pojazdu do badań
Ustawienie mikrofonu
Wykonanie pomiarów
Ustalenie końcowej wartości pomiaru
Ocena wyników
Kontrola poziomu dźwięku sygnału dźwiękowego
Zakres kontroli
Kontrola organoleptyczna (I etap)
Pomiar poziomu dźwięku
Ustawienie mikrofonu
Wykonanie pomiarów
Ocena wyników
Załącznik do instrukcji w sprawie sposobu kontroli poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu oraz poziomu dźwięku sygnału dźwiękowego
Rys. 1 (pominięto)
Rys. 2 (pominięto)
Rys. 3 (pominięto)
INSTRUKCJA W SPRAWIE POMIARU STOPNIA TOKSYCZNOŚCI ORAZ ZADYMIENIA SPALIN
Pomiar stopnia toksyczności spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym, zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 lipca 1995 r.
Wykonanie pomiaru
Ocena wyników pomiaru
Pomiar stopnia toksyczności spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie iskrowym, zarejestrowanych po raz pierwszy począwszy od dnia 1 lipca 1995 r.
Wykonanie pomiaru
Ocena wyników pomiaru
Pomiar zadymienia spalin pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym
Wykonanie pomiaru
Ocena wyników pomiarów
Załącznik do instrukcji w sprawie pomiaru stopnia toksyczności oraz zadymienia spalin
k | % (HRT) | k | % (HRT) | k | % (HRT) | k | % (HRT) | k | % (HRT) |
1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
0,02 | 1 | 0,55 | 21 | 1,23 | 41 | 2,19 | 61 | 3,86 | 81 |
0,05 | 2 | 0,58 | 22 | 1,27 | 42 | 2,25 | 62 | 3,99 | 82 |
0,07 | 3 | 0,61 | 23 | 1,31 | 43 | 2,31 | 63 | 4,12 | 83 |
0,09 | 4 | 0,64 | 24 | 1,35 | 44 | 2,38 | 64 | 4,26 | 84 |
0,12 | 5 | 0,67 | 25 | 1,39 | 45 | 2,44 | 65 | 4,41 | 85 |
0,14 | 6 | 0,70 | 26 | 1,43 | 46 | 2,51 | 66 | 4,57 | 86 |
0,17 | 7 | 0,73 | 27 | 1,48 | 47 | 2,58 | 67 | 4,74 | 87 |
0,19 | 8 | 0,76 | 28 | 1,52 | 48 | 2,65 | 68 | 4,93 | 88 |
0,22 | 9 | 0,80 | 29 | 1,57 | 49 | 2,72 | 69 | 5,13 | 89 |
0,25 | 10 | 0,83 | 30 | 1,61 | 50 | 2,80 | 70 | 5,35 | 90 |
0,27 | 11 | 0,88 | 31 | 1,66 | 51 | 2,88 | 71 | 5,60 | 91 |
0,30 | 12 | 0,90 | 32 | 1,71 | 52 | 2,96 | 72 | 5,87 | 92 |
0,32 | 13 | 0,95 | 33 | 1,76 | 53 | 3,04 | 73 | 6,18 | 93 |
0,35 | 14 | 0,97 | 34 | 1,81 | 54 | 3,13 | 74 | 6,54 | 94 |
0,38 | 15 | 1,00 | 35 | 1,86 | 55 | 3,22 | 75 | 6,97 | 95 |
0,41 | 16 | 1,04 | 36 | 1,91 | 56 | 3,32 | 76 | 7,49 | 96 |
0,43 | 17 | 1,07 | 37 | 1,96 | 57 | 3,42 | 77 | 8,15 | 97 |
0,46 | 18 | 1,11 | 38 | 2,02 | 58 | 3,52 | 78 | 9,10 | 98 |
0,49 | 19 | 1,15 | 39 | 2,07 | 59 | 3,63 | 79 | 10,71 | 99 |
0,52 | 20 | 1,19 | 40 | 2,13 | 60 | 3,74 | 80 |
INSTRUKCJA W SPRAWIE SPRAWDZANIA PRAWIDŁOWOŚCI PRZYSTOSOWANIA POJAZDU DO ZASILANIA GAZEM
Przepisy ogólne
Sposób sprawdzenia
Ocena wyników
INSTRUKCJA W SPRAWIE USTALANIA NIEZNANYCH DANYCH TECHNICZNYCH POJAZDU
powinno się zażądać opinii rzeczoznawcy (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).
INSTRUKCJA W SPRAWIE NADAWANIA I WYBIJANIA NUMERÓW NA PODWOZIACH (NADWOZIACH) I SILNIKACH ORAZ WYKONYWANIA TABLICZEK ZASTĘPCZYCH
Przepisy ogólne
Wybijanie numerów
Tabliczka zastępcza
Inne wymagania
Załączniki do instrukcji w sprawie nadawania i wybijania numerów na podwoziach (nadwoziach) i silnikach oraz wykonywania tabliczek zastępczych
Załącznik nr 1 do instrukcji (pominięto)
Załącznik nr 2 do instrukcji (pominięto)
do instrukcji
(pieczątka stacji kontroli) (miejscowość, data nadania i
wybicia numeru)
ZAŚWIADCZENIE NR .....
(lp. rejestru)
Zaświadcza się, że w pojeździe marki...........................
typ, model...........................
nr rejestracyjny...........................
został nadany i wybity numer: silnika*)........................
podwozia*) (nadwozia)*)..........
Numer (numery) nadano i wybito na podstawie:...................
...............................................................
(nazwa organu (§ 2 ust. 1), data i nr dokumentu)........
Uwagi:.........................................................
.........................................................
.................. ..........................
(pieczątka specjalna) (pieczątka identyfikacyjna
................................... i imienna, podpis)
______
*) Niepotrzebne skreślić.
Załącznik nr 4 do instrukcji (pominięto)
Załącznik nr 5 do instrukcji
REJESTR I NADANYCH I WYBITYCH NUMERÓW ORAZ TABLICZEK ZASTĘPCZYCH
Numer kolejny | Data | Marka, typ i model pojazdu | Numer rejestracyjny | Nadany i wybity numer | Wydano tabliczkę zastępczą | Właściciel pojazdu/adres | Organ zezwalający na wybicie numeru oraz data i numer dokumentu | Podpis i pieczątka imienna | Uwagi | |
silnika |
podwozia (nadwozia) |
|||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Uwagi:
1. W kolumnie 5 lub 6 należy zamieścić znak "-", gdy nie nadano i nie wybito numeru.
2. W kolumnie 7 należy wpisać wyraz "tak" lub "nie".
Wzór
Numer kolejny rejestru | Data badania | Rodzaj pojazdu | Marka pojazdu | Numer rejestracyjny pojazdu |
Numer nadwozia podwozia |
Właściciel pojazdu | Wynik badania | Uwagi |
Rodzaj badania | Data pierwszej rejestracji | Typ i model pojazdu | Seria i numer dowodu rejestracyjnego | Numer silnika | Adres właściciela pojazdu | Podpis dokonującego badania | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Uwagi: 1. W rubryce "Wynik badania" należy wpisać symbol wyniku badania:
P - dopuszczony do ruchu,
W - dopuszczony do ruchu warunkowo oraz wpisać cyframi okres ważności
dopuszczenia (np. 07.11.96),
N- nie dopuszczony do ruchu.
2. W wypadku wydawania zaświadczenia należy to zaznaczyć w rubryce "Seria i numer dowodu rejestracyjnego" symbolem "Z" (numer zaświadczenia jest identyczny z numerem rejestru).
(pominięto)
................ .......................
kontroli pojazdów)
ZAŚWIADCZENIE NR .......*)
o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu przystosowanego do zasilania gazem
Pojazd marki.............. Nr rejestracyjny.................
Typ, model................ Nr fabryczny lub
Rok produkcji............. nr podwozia (nadwozia)...........
Właściciel pojazdu, adres......................................
Pojazd przystosowany do zasilania gazem płynnym (ziemnym)**)
Producent instalacji...........................................
Nr fabryczny zbiornika.... Typ reduktora....................
Pojemność zbiornika (dm3). Nr fabryczny reduktora...........
Ważność legalizacji do ........................................
Przeprowadzono badanie z wynikiem pozytywnym (negatywnym)**),
ze względu na:.................................................
...............................................................
Uwagi:.........................................................
...............................................................
...............................................................
........................ ....................
(pieczątka identyfikacyjna (podpis, pieczątka
pracownika) imienna)
______
*) Numer zaświadczenia jest identyczny z numerem rejestru badań
(załącznik nr 8 do zarządzenia).
**) Niepotrzebne skreślić.
Uwaga: Wzór zaświadczenia powinien być stosowany również przez
jednostki, o których mowa w § 65 ust. 1 pkt 30
rozporządzenia.
WZORY PIECZĄTEK: STACJI KONTROLI POJAZDÓW ORAZ IDENTYFIKACYJNEJ I IMIENNEJ PRACOWNIKA
Wzór pieczątki okręgowej stacji kontroli pojazdów
Wzór pieczątki stacji kontroli pojazdów o podstawowym (oraz ewentualnie rozszerzonym) zakresie badań
Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika upoważnionego do dokonywania badań technicznych
Wzór pieczątki imiennej pracownika upoważnionego do dokonywania badań technicznych
OBJAŚNIENIA: (pominięto)
INSTRUKCJA W SPRAWIE CERTYFIKACJI I ZGODNOŚCI ORAZ OKRESOWEJ KONTROLI EKSPLOATACYJNEJ PRZYRZĄDÓW I URZĄDZEŃ STANOWIĄCYCH WYPOSAŻENIE STANOWISKA KONTROLI W STACJI KONTROLI POJAZDÓW
Certyfikacja zgodności
Okresowa kontrola eksploatacyjna
Załącznik do instrukcji w sprawie certyfikacji zgodności oraz okresowej kontroli eksploatacyjnej przyrządów i urządzeń stanowiących wyposażenie stanowiska kontroli w stacji kontroli pojazdów
.................... Nr ewidencyjny........
(pieczątka stacji
kontroli pojazdów)
Karta okresowej kontroli eksploatacyjnej przyrządu (urządzenia) stanowiącego wyposażenie stanowiska kontroli
Przeznaczenie i rodzaj przyrządu (urządzenia)*)................
Marka, typ, model*)............................................
Nr fabryczny................. Rok produkcji..................
Nr certyfikatu zgodności..... Data rozpoczęcia eksploatacji..
Uwagi:.........................................................
...............,dnia........... ......................
(kierownik stacji
kontroli pojazdów)
*) Zgodnie z treścią certyfikatu zgodności.
Lp. | Data | Wykonane czynności, wynik kontroli, podjęte decyzje | Podpis i pieczątka imienna osoby dokonującej badania | Podpis i pieczątka imienna kierownika stacji kontroli pojazdów |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | ||||
2 | ||||
3 |
................. ............., dnia.........
WNIOSEK
o wydanie upoważnienia do dokonywania badań technicznych pojazdów
1..............................................................
(nazwa jednostki)
zgodnie z § 61 ust. 1 rozporządzenia Ministra
Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lutego 1993 r.
w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz.U. Nr 21
poz. 91 i Nr 134, poz. 656, z 1994 r. Nr 116, poz. 557 i z
1995 r. Nr 45, poz. 236 i Nr 74, poz. 374) zwraca się
z wnioskiem o upoważnienie do dokonywania badań technicznych
pojazdów, jako:
1)*) okręgowa stacja kontroli pojazdów,
2)*) stacja kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań
pojazdów rodzaju ABCCDTE**),
3)*) stacja kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań
pojazdów rodzaju ABCCDTE**), rozszerzonym o badanie
rodzaju abcd**).
*)Z równoczesnym upoważnieniem do nadania i wybijania numerów
na podwoziach (nadwoziach) i silnikach oraz wykonywania
zastępczych tabliczek, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1
wspomnianego wyżej rozporządzenia.
2. Jednostka dysponuje stanowiskami kontrolnymi do dokonywania
badań pojazdów rodzaju (liczba stanowisk):
A - ....................
B - ....................
C - ....................
CC - ....................
D - ....................
T - ....................
E - ....................
wyposażanymi w:
1) płaska i poziomą powierzchnię (liczba i wymiary)............
...........................................................,
2) kanał i urządzenie do ponoszenia osi pojazdu lub urządzenie
do ponoszenia całego pojazdu (liczba i długość kanałów,
liczba i rodzaj podnośników, marka, typ nr fabryczny, rok
produkcji) ................................................
............................................................,
3) Urządzenie do sprężania powietrza (wytwarzane ciśnienie i
liczba punktów do pompowania kół)
.............................................................
............................................................,
4) indywidualne wyciągi spalin (liczba, wydajność oraz sposób
ogólnej wentylacji stanowisk)
............................................................,
5) urządzenia pomiarowo-kontrolne: ***)
a) urządzenie do badania skuteczności i równomierności
działania hamulców .....................................,
b) przyrząd do pomiaru zbieżności kół przednich (urządzenie
do kontroli prawidłowości ustawienia kół
przednich)..............................................,
c) przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia w ogumieniu
.......................................................,
d) przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy
........................................................,
e) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł
oświetleniowych ........................................,
f) przyrząd do pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu
na postoju .............................................,
g) przyrząd do pomiaru zawartości tlenku węgla (CO)
w spalinach silników o zapłonie iskrowym ................
........................................................,
h) przyrząd do pomiaru zadymienia spalin silników o zapłonie
samoczynnym, przy swobodnym przyspieszaniu
silnika.................................................,
i) przyrząd do pomiaru prędkości obrotowej pracy silnika
........................................................,
j) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd-
przyczepa ..............................................,
k) przyrząd do pomiaru nacisku na pedał hamulca ...........,
l) przyrząd do wymuszania kontrolnego nacisku na mechanizm
sterowania hamulcem najazdowym przyczepy ...............,
m) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
pojazdu do kontroli luzów w elementach zawieszenia
i układu kierowniczego ..................................
........................................................,
n) wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie
iskrowym z możliwością odczytywania zawartości tlenku
węgla (CO)i węglowodorów (CH) oraz współczynnika nadmiaru
powietrza (lambda) .............................
........................................................,
o) przyrząd do kontroli geometrii ustawienia kół i osi
pojazdu ................................................,
p) przyrząd do kontroli równoległości osi pojazdu .........,
r) urządzenie do kontroli prawidłowości działania
amortyzatorów wbudowanych w pojazd o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3,5 t .....................................
........................................................,
s) urządzenie do pomiaru zmian ciśnienia pneumatycznego
układu sterowania hamulców .............................,
t) urządzenie do napędu uniesionych kół przednich pojazdów
samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t
lub wyważarka do kół zamontowanych na pojeździe ........,
u) urządzenie do kontroli instalacji zasilania gazem
pojazdów samochodowych ..................................
w) zestaw narzędzi monterskich .............................
........................................................,
x) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego
przeznaczenia ..........................................,
y) komplet kluczy dynamometrycznych .......................,
3. Jednostka wnioskuje o wyznaczenie do dokonywania badań
technicznych pojazdów następujących pracowników:
Lp. | Imię i nazwisko | Stanowisko | Wykształcenie | Odbyte szkolenia | Proponowany zakres upoważnienia |
1 | |||||
2 | |||||
... ... |
4. Do wniosku załącza się:
1) życiorys, zaświadczenie o wykształceniu, praktyce
zawodowej i odbytych szkoleniach każdego pracownika
wymienionego w pkt 3 wniosku,
2) szkic sytuacyjny obiektu oraz rysunki technologiczne
stanowisk kontrolnych.
.....................
(kierownik jednostki)
______________
*) Należy wpisać tylko pozycje dotyczące wnioskującej
jednostki.
**) Należy wpisać tylko symbole wnioskującej jednostki.
***) Dla przyrządów i urządzeń podlegających atestacji należy
podać: rodzaj, typ, nazwę producenta, rok produkcji i
numer fabryczny.
UWAGA:
Symbole ABCCDTE oraz abcd (pkt 1 wniosku) są określone w załączniku nr 14 do zarządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 12 października 1995 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów stosowanych przy tym dokumentów (Monitor Polski Nr 63, poz. 695).
WOJEWODA ..................... ............., dnia....
Na wniosek z dnia ........ nr ....oraz na podstawie art.
6 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 11, poz. 41 i Nr 26,
poz. 144 oraz z 1995 r. Nr 104, poz. 515) i §
1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu
i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie
warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 21, poz. 91
i Nr 134, poz. 656, z 1994 r. Nr 116, poz. 557 oraz z 1995 r.
Nr 45, poz. 236 i Nr 74, poz. 374)
upoważniam ...................................................
(nazwa jednostki)
z siedzibą ...................................................
zwaną/y/e dalej w skrócie "jednostką", do dokonywania badań
technicznych pojazdów, przewidzianych w art.
4 wyżej wymienionej ustawy, na warunkach
niżej podanych:
1. Jako:
1)*)OKRĘGOWĄ STACJĘ KONTROLI POJAZDÓW,
2)*)STACJĘ KONTROLI POJAZDÓW o podstawowym zakresie badań
pojazdów rodzaju ABCCDTE**), z tym że zakres badań
rozszerzam o abcd **) w stosunku do pojazdów objętych
upoważnieniem.
2.*)Ponadto upoważniam jednostkę do nadawania i wybijania
numerów na podwoziach (nadwoziach) i silnikach oraz
wykonywania zastępczych tabliczek, przewidzianych
w § 10 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej
rozporządzenia.
3. Badania techniczne oraz czynności, o których mowa w pkt 2,
powinny być dokonywane zgodnie z przepisami wymienionych
wyżej: ustawy i rozporządzenia
oraz zarządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 12 października 1995 r. w sprawie zakresu i sposobu
przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów
stosowanych przy tym dokumentów (Monitor Polski Nr 63,
poz. 695).
4. Jednostka jest obowiązana umożliwić dokonywanie kontroli,
o której mowa w § 62 ust. 2 wymienionego
wyżej rozporządzenia.
5. Jednostka ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowość
wykonywanych badań oraz zgodność wystawianych dokumentów
ze stanem faktycznym.
6. Upoważnienie zostanie cofnięte w wypadku nieprzestrzegania
przepisów wymienionych w pkt 3 upoważnienia.
7. Do wykonywania badań technicznych pojazdów, objętych
upoważnieniem, wyznaczam następujących pracowników
jednostki:
1) ........................................................
(imię, nazwisko, stanowisko - zakres upoważnienia)
2) ........................................................
...........................................................
8. Do wykonywania czynności, o których mowa w pkt 2, wyznaczam
następujących pracowników jednostki:
1).........................................................
(imię, nazwisko, stanowisko)
2) ........................................................
........................................................
TERMIN WAŻNOŚCI UPOWAŻNIENIA UPŁYWA...........................
......................
(podpis)
______
Jednostka wymieniona w upoważnieniu przyjmuje wykonywanie badań
technicznych pojazdów na warunkach w nim określonych.
............., dnia.......... .....................
(kierownik jednostki)
______
*) Należy wpisać tylko pozycje dotyczące upoważnionej
jednostki.
**)Należy wpisać tylko symbole dotyczące upoważnionej
jednostki.
UWAGA:
Symbole ABCCDTE oraz abcd (pkt 1 upoważnienia) są określone w załączniku nr 14 do zarządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 12 października 1995 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów stosowanych przy tym dokumentów (Monitor Polski Nr 63, poz. 695).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1995.63.695 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Zakres i sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzory stosowanych przy tym dokumentów. |
Data aktu: | 12/10/1995 |
Data ogłoszenia: | 12/12/1995 |
Data wejścia w życie: | 12/01/1996, 01/07/1996 |