Uprawianie żeglugi na wodach granicznych rzeki Odry, rzeki Odry Zachodniej i rzeki Nysy Łużyckiej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 15 grudnia 1995 r.
w sprawie uprawiania żeglugi na wodach granicznych rzeki Odry, rzeki Odry Zachodniej i rzeki Nysy Łużyckiej.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 oraz w związku z ust. 4 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z 1952 r. Nr 26, poz. 182, z 1960 r. Nr 29, poz. 163, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:

Zasięg obowiązywania

§  1.
Przepisy regulują zasady żeglugi statków i zestawów, scalonych materiałów pływających oraz innych obiektów pływających na następujących odcinkach rzek granicznych:
1)
rzeki Odry od km 542,4 do km 704,1,
2)
rzeki Odry Zachodniej od km 0,0 do km 17,1,
3)
rzeki Nysy Łużyckiej od miasta Gubina do ujścia do rzeki Odry,
4)
portów i wejść do portów znajdujących się przy odcinkach dróg wodnych wymienionych w pkt 1-3.

Wymiary statków i zestawów, głębokości szlaków żeglownych

§  2.
1.
Na rzece Odrze i rzece Odrze Zachodniej długość statku nie może przekraczać 82 m, a szerokość 11,45 m.
2.
Na niżej wymienionych odcinkach dróg wodnych zestawy pchane i sprzężone nie mogą przekraczać następujących wymiarów:
Lp. Odcinek drogi wodnej Dłu-

gość w m

Sze-

ro-

kość w m

Przy głębokości szlaku żeglownego w m
1 Rzeka Odra - żegluga w dół rzeki:
1.1 od km 542,4 do km 704,1 125 11,45
94 18,00 ponad 1,60
1.2 od km 617,6 do km 704,1 137 11,45 ponad 1,80
125 18,00 ponad 1,80
1.3 od km 667,2 do km 704,1 137 18,00 ponad 1,80
156 11,45 ponad 1,80
2 Rzeka Odra - żegluga w górę rzeki:
2.1 od km 704,1 do km 542,4 125 11,45
137 11,45 ponad 1,50
156 9,50 ponad 1,50
2.2 od km 704,1 do km 667,2 125 18,00
137 11,45
156 11,45 ponad 1,70
2.3 od km 667,2 do km 542,4 156 11,45 ponad 1,80
3 Rzeka Odra Zachodnia:
od km 0,0 do km 17,1 156 11,45
125 18,00
3.
Nie załadowane zestawy pchane i sprzężone nie mogą przekraczać następujących wymiarów:
Lp. Odcinek drogi wodnej Dłu-

gość w m

Sze-

ro-

kość w m

Przy głębokości szlaku żeglownego w m
1 Rzeka Odra - żegluga w dół rzeki:
1.1 od km 542,4 do km 617,6 125 22,90 ponad 1,60
1.2 od km 617,6 do km 704,1 125 22,90
2 Rzeka Odra - żegluga w górę rzeki:
2.1 od km 704,1 do km 667,2 125 22,90
2.2 od km 667,2 do km 617,6 125 22,90 ponad 1,50

Skład zestawów

§  3.
1.
Zestaw pchany może holować inne statki i zestawy, jeżeli:
1)
długość zestawu nie przekracza 100 m,
2)
statki pchane są ustawione w jednej kolumnie - przy czym liczba statków holowanych nie może przekraczać dwóch.
2.
Holowane zestawy pchane nie mogą przekraczać 82 m długości i 11,45 m szerokości.
3.
Na rzece Odrze statki holujące mogą holować nie więcej niż dwa statki.
4.
Szerokość załadowanych statków holowanych, o których mowa w ust. 3, nie może przekraczać 11,45 m, a nie załadowanych 22,90 m. Na odcinku od km 542,4 do km 617,5 szerokość nie załadowanych statków holowanych nie może przekraczać 11,45 m.
5.
Na rzece Odrze Zachodniej statki holujące mogą holować nie więcej niż dwa statki o szerokości nie przekraczającej 11,45 m.
6.
W razie holowania urządzeń pływających na krótkich linach holowniczych ich liczba może być większa niż określona w ust. 3 i 5, z tym że długość zestawu nie może przekraczać 80 m, a ostatni statek holowany powinien być wyposażony w ster.

Prędkość statków

§  4.
1.
Prędkość statku względem brzegu nie może przekraczać:
1)
na rzece Odrze Zachodniej - 16 km/godz.,
2)
na rzece Nysie Łużyckiej - 12 km/godz.
2.
Prędkość statku względem brzegu nie może być mniejsza niż 4 km/godz. Nie dotyczy to urządzeń pływających, scalonych materiałów pływających, statków specjalnych i małych statków.

Postój statków

§  5.
1.
Cumowanie i postój statków i innych obiektów pływających są dozwolone tylko przy brzegu państwa, do którego statek należy, i w miejscach do tego wyznaczonych i oznakowanych; miejsca postoju przy polskim brzegu rzeki Odry określa załącznik do zarządzenia.
2.
Cumowanie i postój statków państw trzecich są dozwolone przy brzegu państwa dokonującego wejściowej odprawy celnej i granicznej oraz w miejscach do tego wyznaczonych i oznakowanych.
3.
W przypadkach natury technicznej, eksploatacyjnej lub na skutek niekorzystnych warunków na drodze wodnej, statki i inne obiekty pływające mogą zatrzymać się w dowolnym miejscu, na okres nie przekraczający 8 godzin.
4.
W razie konieczności zatrzymania statku na dłuższy postój z przyczyn określonych w ust. 3, poza miejscami określonymi w ust. 1 i 2, należy natychmiast zawiadomić właściwe miejscowo organy ochrony granic i kontroli celnej.

Wielka woda żeglowna

§  6.
W wielkiej wodzie żeglownej ustala się następujące znaki I i II wody wysokiej:
Odcinek drogi wodnej Woda

wysoka

znak I

Wodowskaz Woda

wysoka

znak II

Rzeka Odra

od ujścia Nysy Łużyckiej

do Frankfurtu (km 542,4 do km 586,0)

490

430

Eisenhuttenstadt

Słubice

535

475

Rzeka Odra

od Frankfurtu do ujścia

rzeki Warty (km 586,0 do km 617,6)

445

430

Frankfurt

Słubice

490

475

Rzeka Odra

od ujścia rzeki Warty

do Hohensaaten (km 617,6 do km 667,2)

495

490

Kienitz

Gozdowice

535

530

Rzeka Odra

od Hohensaaten do

Widuchowej (km 667,2 do km 704,1)

860

540

Stutzkow

Bielinek

920

600

Rzeka Odra Zachodnia

(km 0,0 do km 17,1)

-

-

Gartz

Gryfino

630

600

§  7.
1.
Żegluga przy wysokich stanach wody pomiędzy znakiem wody wysokiej I i II podlega następującym ograniczeniom:
1)
jeżeli poziom wody osiągnie lub przekroczy znak wody wysokiej I na wodowskazach wymienionych w § 6, żeglugę mogą uprawiać tylko statki:
a)
wyposażone w sprawne radiotelefony, które równocześnie zapewniają nasłuch statek-statek i odbiór informacji nawigacyjnych,
b)
wyposażone w sprawne odbiorniki radiowe

- z tym że urządzenia te powinny być włączone na odbiór oraz powinien być zapewniony stały nasłuch,

2)
zatrzymywanie się statku nocą w nurcie rzeki jest zabronione, chyba że zachodzą okoliczności, o których mowa w § 5 ust. 3 i 4.
2.
Żegluga jest zabroniona, jeżeli poziom wody osiągnie lub przekroczy znak wody wysokiej II na wodowskazach wymienionych w § 6 dla poszczególnych odcinków drogi wodnej. Statki w drodze powinny odpowiednio wcześniej, przed przekroczeniem znaku wody wysokiej II, wpłynąć do bezpiecznych lub zabezpieczonych portów.

Żegluga w warunkach zalodzenia

§  8.
W okresach występowania zjawisk lodowych odcinki dróg wodnych będą zamknięte dla żeglugi. Decyzje o zamknięciu i otwarciu żeglugi podejmuje administracja drogi wodnej w porozumieniu z Inspektoratem Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

Żegluga w porze nocnej

§  9.
1.
Żegluga w porze nocnej, na rzece Odrze od km 542,4 do km 704,1, może być dopuszczona przez Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w określonym czasie, na określonych odcinkach i przez określone statki.
2.
Statki pełniące służbę publiczną mogą uprawiać żeglugę w porze nocnej.
3.
Na rzece Odrze od km 542,4 do km 617,5 statki i zestawy płynące w dół rzeki nie mogą być wyprzedzane. Zakaz wyprzedzania nie dotyczy statków pełniących służbę publiczną.

Zasady korzystania z dróg wodnych

§  10.
1.
Statki, scalone materiały pływające oraz inne obiekty pływające mogą korzystać z całej szerokości drogi wodnej rzeki granicznej.
2.
Statki, scalone materiały pływające oraz inne obiekty pływające powinny mieć wywieszoną na rufie flagę stwierdzającą przynależność państwową. Na małych statkach sportowych i turystycznych flaga może być wywieszona na dziobie.
3.
Żegluga na rzece Nysie Łużyckiej od km 14,8 (m. Gubin) do km 0,665 jest dozwolona tylko dla małych statków i wymaga każdorazowo zezwolenia właściwych władz.
4.
Różnica między głębokością tranzytową drogi wodnej a zanurzeniem statku, scalonych materiałów pływających oraz innych obiektów pływających powinna być wystarczająca dla zachowania bezpieczeństwa statku i drogi wodnej.

Zasady ruchu i postoju statków przy ujściu drogi wodnej Odra-Szprewa

§  11.
1.
Przy ujściu kanału Odra-Szprewa należy przestrzegać następujących zasad:
1)
zestawy holowane, z więcej niż jednym statkiem holowanym, płynące w dół rzeki powinny zatrzymać się przy lewym brzegu rzeki Odry powyżej km 552,9. Statki holowane są wprowadzane pojedynczo do kanału,
2)
statki oczekujące na zezwolenie wjazdu do kanału powinny zatrzymać się przy lewym brzegu rzeki Odry powyżej km 552,4 lub poniżej km 554,2.
2.
Zestawy holowane mogą być zestawiane poniżej km 554,2 rzeki Odry.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą małych statków i zestawów składających się wyłącznie z małych statków.

Postój statków przy ujściu drogi wodnej Odra-Hawela

§  12.
Zestawianie i rozczepianie zestawów może odbywać się tylko przy lewym brzegu rzeki Odry od km 665,0 do km 665,8.

Łączność radiotelefoniczna

§  13.
1.
Statki o napędzie mechanicznym, z wyjątkiem małych statków, powinny posiadać, znajdujące się w dobrym stanie eksploatacyjnym, radiotelefony dla łączności radiotelefonicznej statek-statek i odbioru informacji nawigacyjnych.
2.
Łączność radiotelefoniczna statek-statek powinna być prowadzona na częstotliwości 156,500 MHz (kanał 10).

Połów ryb

§  14.
Sieci lub inny sprzęt połowowy, ustawione w pobliżu szlaku żeglownego, powinny być oznakowane i mogą być ustawiane w miejscach i na warunkach określonych przez administrację drogi wodnej w porozumieniu z Inspektoratem Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

Przepisy końcowe

§  15.
W sprawach nie uregulowanych niniejszymi przepisami w zakresie żeglugi na wodach granicznych stosuje się odrębne "Przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych".
§  16.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 19 grudnia 1991 r. w sprawie uprawiania żeglugi na wodach granicznych rzeki Odry, rzeki Odry Zachodniej i rzeki Nysy Łużyckiej (Monitor Polski z 1992 r. Nr 4, poz. 21).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1996 r.

ZAŁĄCZNIK

MIEJSCE POSTOJU DLA STATKÓW PRZY POLSKIM BRZEGU RZEKI ODRY

I. Dla statków towarowych:

1) od km 548,2 do km 548,8

2) od km 564,9 do km 565,4

3) od km 579,0 do km 579,5

4) od km 591,8 do km 592,4

5) od km 618,0 do km 618,5

6) od km 644,6 do km 645,1

7) od km 663,0 do km 663,7

8) od km 672,1 do km 672,8

9) od km 690,5 do km 691,5

II. Dla statków sportowych i turystycznych:

1) km 586,8 Słubice

2) km 623,8 Kaleńsko

3) km 639,8 Czelin

4) km 651,8 Siekierki

5) km 673,8 Bielinek

6) km 690,0 Krajnik Dolny

7) km 702,0 Widuchowa

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1995.68.769

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Uprawianie żeglugi na wodach granicznych rzeki Odry, rzeki Odry Zachodniej i rzeki Nysy Łużyckiej.
Data aktu: 15/12/1995
Data ogłoszenia: 30/12/1995
Data wejścia w życie: 01/01/1996