Szczegółowe zasady i tryb wydawania, posługiwania się, przechowywania i ewidencji dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących policjanta lub osobę udzielającą pomocy Policji oraz środków, którymi posługują się przy wykonywaniu zadań służbowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 27 maja 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu wydawania, posługiwania się, przechowywania i ewidencji dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących policjanta lub osobę udzielającą pomocy Policji oraz środków, którymi posługują się przy wykonywaniu zadań służbowych.

Na podstawie art. 20a ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb wydawania, posługiwania się, przechowywania i ewidencji dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących policjanta, osobę udzielającą pomocy Policji oraz środków, którymi posługują się podczas wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych albo udzielania pomocy.
§  2. 
1. 
W Policji organem uprawnionym do wydawania dokumentów uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących policjanta lub osobę udzielającą pomocy Policji oraz środków, którymi posługują się przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych lub udzielaniu pomocy, a także faktu pełnienia służby, celu, form i metod wykonywania zadań służbowych, zwanych dalej "dokumentami", jest Komendant Główny Policji.
2. 
Wnioski o wydanie dokumentów składane są do Komendanta Głównego Policji za pośrednictwem Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, zwanego dalej "Komendantem CBŚP".
2a. 
Wnioski, o których mowa w ust. 2, składane przez Komendanta CBŚP, kierowane są bezpośrednio do Komendanta Głównego Policji.
3. 
Wnioski, o których mowa w ust. 2, składają:
1)
kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji,
1a)
Komendant CBŚP,
1b)
Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Policji;
1c)
Komendant Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości,
2)
komendanci wojewódzcy Policji,
3)
kierownicy organów, służb i instytucji państwowych uprawnionych do posługiwania się dokumentami na podstawie odrębnych przepisów,

zwani dalej "wnioskodawcami".

4. 
Pisemny wniosek o wydanie dokumentu powinien zawierać:
1)
nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej, w której dokument będzie wykorzystywany,
2)
uzasadnienie potrzeby posiadania dokumentu przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych lub udzielaniu pomocy oraz określenie okoliczności, w jakich będzie wykorzystywany,
3)
rzeczywiste i fikcyjne dane osobowe użytkownika, w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujące w szczególności:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
miejsce zamieszkania i zameldowania,
4)
inne informacje konieczne do opracowania treści dokumentu,
5)
potwierdzenie posiadania uprawnień lub kwalifikacji w przypadku występowania o wydanie dokumentu, o którym mowa w § 5,
6)
potwierdzenie wykonania badań technicznych środka transportu w przypadku występowania o wydanie dokumentu rejestracyjnego,
7)
aktualny wzór dokumentu,
8)
kryptonim i numer rejestracyjny teczki obiektu w przypadku występowania o wydanie dokumentów dotyczących obiektu.
5. 
W uzasadnionych przypadkach wnioskodawca, o którym mowa w ust. 3 pkt 1-2, może wystąpić, z zachowaniem trybu określonego w ust. 2 i 2a, o upoważnienie go do wydawania określonego rodzaju dokumentu we własnym zakresie.
6. 
W przypadku wydania dokumentu na podstawie upoważnienia, o którym mowa w ust. 5, wnioskodawca obowiązany jest zawiadomić pisemnie o tym fakcie Komendanta CBŚP.
§  3. 
1. 
Komendant Główny Policji na pisemne wystąpienie wnioskodawcy, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 1-2, złożone za pośrednictwem Komendanta CBŚP, może pisemnie upoważnić policjanta lub osobę udzielającą pomocy do podjęcia czynności mających na celu uzyskanie na podstawie posiadanego dokumentu kolejnego dokumentu, wydawanego przez organy administracji rządowej, samorządu terytorialnego lub inne podmioty, w sposób określony w odrębnych przepisach o wydawaniu dokumentów. Przepis § 2 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
2. 
W przypadku otrzymania dokumentu na podstawie upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca obowiązany jest zawiadomić pisemnie o tym fakcie Komendanta CBŚP.
3. 
Ewidencję upoważnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust. 5, prowadzi Komendant CBŚP.
§  4. 
W przypadku potrzeby uzyskania dokumentu od organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz organów, służb i instytucji państwowych uprawnionych do prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych, a także od zagranicznych i międzynarodowych organizacji, instytucji i jednostek organizacyjnych właściwych do zapobiegania i zwalczania przestępczości, z wnioskiem o wydanie dokumentu występuje Komendant Główny Policji.
§  5. 
1. 
Dokument potwierdzający określone uprawnienia lub kwalifikacje można wydać policjantowi lub osobie udzielającej pomocy uprawnionym do uzyskania takiego dokumentu na podstawie odrębnych przepisów.
2. 
W szczególnym przypadku, uzasadnionym wagą sprawy, dokument, o którym mowa w ust. 1, można wydać policjantowi lub osobie udzielającej pomocy nieposiadającym uprawnień wymaganych przez odrębne przepisy.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, zabronione jest podejmowanie przez policjanta lub osobę udzielającą pomocy czynności, do których wykonywania uprawnia dokument.
§  6. 
Do użytku służbowego mogą być wydane krajowe i zagraniczne dokumenty, a także przedmioty służące do ich zabezpieczenia lub zapewnienia kamuflażu.
§  7. 
Dokumentem można posługiwać się wyłącznie w okolicznościach określonych we wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 4.
§  8. 
1. 
Dokumenty wydaje się policjantowi lub osobie udzielającej pomocy na okres niezbędny do wykonania zadania służbowego.
2. 
Dokumenty, które utraciły ważność lub są nieprzydatne, podlegają niezwłocznemu zwrotowi do Komendanta CBŚP.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 2, podlegają:
1)
aktualizacji i zwrotowi do wnioskodawcy - w odniesieniu do dokumentów, które utraciły ważność, a istnieje potrzeba dalszego ich wykorzystywania,
2)
przechowywaniu w odrębnych zbiorach, okresowo weryfikowanych pod względem ewentualnej przydatności dokumentów w przyszłości - w odniesieniu do dokumentów nieprzydatnych w danej sprawie,
3)
komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu - w odniesieniu do dokumentów, które trwale utraciły swoją przydatność.
4. 
W przypadku uzyskania dokumentu w trybie określonym w § 2 ust. 5 oraz w § 3 ust. 1 czynności, o których mowa w ust. 3, wykonuje jednostka lub komórka organizacyjna, w której dokument był wykorzystywany, powiadamiając Komendanta CBŚP.
5. 
Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do dokumentów wydanych bez obowiązku ich zwrotu.
§  9. 
Dokumentację dotyczącą wykonania, wydawania, przedłużania, zwrotu oraz wykorzystywania dokumentów prowadzą w postaci wyodrębnionych zbiorów policjanci wyznaczeni przez wnioskodawców.
§  10. 
1. 
Ewidencję dokumentów prowadzi Komendant CBŚP w odniesieniu do dokumentów wydanych w trybie określonym w § 2 oraz § 3 ust. 1 oraz komórka organizacyjna wnioskodawcy w odniesieniu do wszystkich dokumentów posiadanych przez tę komórkę organizacyjną.
2. 
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w postaci kartoteki albo w systemie elektronicznym i powinna zawierać informacje o:
1)
nazwie i cechach identyfikacyjnych dokumentu,
2)
rzeczywistych i fikcyjnych danych osobowych użytkownika, w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujących w szczególności:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
miejsce zamieszkania i zameldowania,
3)
nazwie jednostki lub komórki organizacyjnej, w której jest wykorzystywany dokument,
4)
dacie i numerze rejestracyjnym wniosku o wydanie dokumentu oraz korespondencji związanej z przekazaniem, przedłużaniem oraz zwrotem dokumentu,
5)
w przypadku dokumentu rejestracyjnego - danych identyfikujących środek transportu,
6)
skreśleniu dokumentu z ewidencji w przypadku jego utraty lub zniszczenia.
§  11. 
1. 
Użytkowane dokumenty przechowują policjanci wyznaczeni przez wnioskodawcę.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba stałego posiadania dokumentu przez użytkownika.
3. 
Wydanie i zwrot dokumentu przez użytkownika odbywa się za pokwitowaniem.
4. 
Policjanci, o których mowa w ust. 1, prowadzą ewidencję wykorzystywania dokumentów, zawierającą w szczególności następujące informacje:
1)
dane osobowe pobierającego dokument użytkownika,
2)
datę pobrania i zwrotu dokumentu,
3)
oznaczenie sprawy, w związku z którą pobrano dokument,
4)
pokwitowanie pobrania i zwrotu dokumentu.
§  12. 
W przypadku utraty lub całkowitego zniszczenia dokumentu wnioskodawca przeprowadza czynności wyjaśniające w celu określenia przyczyn i skutków utraty lub zniszczenia oraz występuje do Komendanta Głównego Policji, za pośrednictwem Komendanta CBŚP, z wnioskiem o skreślenie tego dokumentu z ewidencji. We wniosku umieszcza się informację o wynikach czynności wyjaśniających.
§  13. 
Przy zlecaniu zadań służbowych z wykorzystaniem dokumentów przełożeni obowiązani są do:
1)
organizowania służby i określania zadań w sposób niezagrażający bezpieczeństwu policjanta lub osoby udzielającej pomocy,
2)
niezwłocznego podjęcia działań w celu usunięcia lub maksymalnego ograniczenia skutków zdarzeń grożących ujawnieniem wykonywanych zadań służbowych.
§  14. 
Do wydawania, posługiwania się, przechowywania i ewidencji dokumentów stosuje się przepisy o ochronie informacji niejawnych.
§  15. 
Traci moc zarządzenie nr 5/99 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 lutego 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących policjanta oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych (Dz. Urz. MSWiA Nr 2, poz. 14).
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 3 .
1 Obecnie działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne kieruje Minister Spraw Wewnętrznych, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 2333, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655, 1115, 1488 i 1855.
3 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 14 czerwca 2002 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2041 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb wydawania, posługiwania się, przechowywania i ewidencji dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących policjanta lub osobę udzielającą pomocy Policji oraz środków, którymi posługują się przy wykonywaniu zadań służbowych.
Data aktu: 27/05/2002
Data ogłoszenia: 04/10/2022
Data wejścia w życie: 29/06/2002