Wnioski o zmianę wpisu do rejestru brokerów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 10 grudnia 2018 r.
w sprawie wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów

Na podstawie art. 61 ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2022 r. poz. 905) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób składania wniosków o zmianę treści wpisu do rejestru brokerów, zwanych dalej "wnioskami";
2)
wykaz dokumentów dołączanych do wniosków.
§  2. 
1. 
Wniosek składa się za pośrednictwem strony internetowej Komisji Nadzoru Finansowego, zwanej dalej "organem nadzoru", na bezpłatnym formularzu elektronicznym.
2. 
Adres strony internetowej, pod którym jest udostępniany formularz elektroniczny do składania wniosków, organ nadzoru publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej organu nadzoru.
3. 
Wniosek jest składany przez:
1)
brokera albo przez osobę uprawnioną - w przypadku brokera będącego osobą fizyczną;
2)
osobę uprawnioną - w przypadku brokera będącego osobą prawną.
4. 
Broker ubezpieczeniowy lub broker reasekuracyjny, będący osobą fizyczną, może przekazać do organu nadzoru informację o osobach uprawnionych do składania wniosków, obejmującą dane identyfikujące brokera oraz:
1)
imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby uprawnionej - w przypadku, gdy osoba uprawniona będzie składać wniosek w sposób, o którym mowa w ust. 6;
2)
imię i nazwisko oraz numer paszportu, numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby uprawnionej - w przypadku, gdy osoba uprawniona będzie składać wniosek w sposób, o którym mowa w ust. 7.
5. 
Broker ubezpieczeniowy lub broker reasekuracyjny będący osobą prawną, przekazuje do organu nadzoru informację o osobach uprawnionych do składania wniosków, obejmującą dane identyfikujące brokera oraz:
1)
imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby uprawnionej - w przypadku, gdy osoba uprawniona będzie składać wniosek w sposób, o którym mowa w ust. 6;
2)
imię i nazwisko oraz numer paszportu, numer dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby uprawnionej - w przypadku, gdy osoba uprawniona będzie składać wniosek w sposób, o którym mowa w ust. 7.
6. 
Złożenie wniosku na formularzu elektronicznym następuje po uwierzytelnieniu brokera ubezpieczeniowego, brokera reasekuracyjnego lub osoby uprawnionej za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797).
7. 
Broker ubezpieczeniowy, broker reasekuracyjny lub osoba uprawniona, która nie posiada danych wymaganych do uzyskania środka identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ust. 6, składa wniosek w formie pisemnej w postaci wydruku formularza, o którym mowa w § 2 ust. 1, opatrzony własnoręcznym podpisem.
§  3. 
1. 
W przypadku gdy wnioskodawca jest osobą fizyczną, wniosek składa się na podstawie będących w jego posiadaniu:
1)
w przypadku zmiany danych osobowych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej "ustawą" - oświadczenia o danych osobowych potwierdzającego zmianę tych danych;
2)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 lit. d-f ustawy - aktualnej na dzień składania wniosku informacji o wykonywaniu działalności gospodarczej, uzyskanej z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
3)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 7 ustawy:
a)
oświadczenia tej osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych,
b)
informacji o tej osobie, wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy,
c)
kopii świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub średnie branżowe, świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
d)
oświadczenia tej osoby w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 7 ustawy,
e)
kopii zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych albo kopii uchwały tej Komisji, o której mowa w art. 34 ust. 11 ustawy, zwalniającej z tego egzaminu;
4)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 8 ustawy - oryginału albo kopii polisy poświadczonej przez zakład ubezpieczeń stwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej odpowiednio w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji.
2. 
W przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 5 ustawy, wniosek zawiera dane zgodne z danymi zawartymi odpowiednio w:
1)
powiadomieniu, o którym mowa w art. 46 ust. 1 ustawy albo art. 50 ust. 1 ustawy, albo
2)
informacji, o której mowa w art. 46 ust. 8 ustawy albo art. 50 ust. 6 ustawy.
§  4. 
1. 
W przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, wniosek składa się na podstawie będących w jego posiadaniu:
1)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 2 lit. a-d ustawy:
a)
dokumentu potwierdzającego zaistniałe zmiany,
b)
odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego potwierdzającego zaistniałe zmiany;
2)
w przypadku zmiany danych osobowych osób wchodzących w skład zarządu, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy - oświadczenia członka zarządu w zakresie danych osobowych, potwierdzającego zmianę tych danych, oraz:
a)
w przypadku zmian składu zarządu:
oświadczenia o pełnej zdolności do czynności prawnych,
informacji o tej osobie, wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy,
kopii świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub średnie branżowe, świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
oświadczenia, że członek zarządu nie jest pozbawiony prawa prowadzenia działalności gospodarczej na mocy prawomocnego orzeczenia sądu zgodnie z art. 373 lub art. 374 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 1520),
oświadczenia, że członek zarządu był lub nie był członkiem zarządu brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego będącego osobą prawną, któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji,
oświadczenia, że członek zarządu był lub nie był brokerem ubezpieczeniowym lub reasekuracyjnym, któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji,
oświadczenia członka zarządu o postępowaniach karnych toczących się przeciwko niemu albo o braku takich postępowań,
b)
w przypadku zmian składu zarządu dotyczących członków zarządu, którzy spełniają wymogi określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. e i f ustawy:
kopii zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych albo kopii uchwały tej Komisji, o której mowa w art. 34 ust. 11 ustawy, zwalniającej z tego egzaminu,
informację o przebiegu dotychczasowej pracy zawodowej,
świadectw pracy, umów agencyjnych lub innych dokumentów potwierdzających co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe odpowiednio w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji zdobyte w okresie 8 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej,
c)
w przypadku zmian składu zarządu dotyczących członków zarządu, którzy spełniają wymogi określone w art. 34 ust. 8 lub 9 ustawy:
informacji o przebiegu pracy zawodowej oraz świadectw pracy lub innych dokumentów, potwierdzających, że taki członek zarządu przez co najmniej 5 lat wykonywał czynności bezpośrednio związane z czynnościami brokerskimi odpowiednio w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji w okresie 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku,
pozytywnej opinii odpowiednio brokerów ubezpieczeniowych albo brokerów reasekuracyjnych, pod kierunkiem których taki członek zarządu wykonywał czynności, o których mowa w tiret pierwsze;
3)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 6 ustawy:
a)
oświadczenia osoby fizycznej o pełnej zdolności do czynności prawnych,
b)
informacji o tej osobie, wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, świadczącej o niekaralności za przestępstwa określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy,
c)
kopii świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub średnie branżowe, świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
d)
oświadczenia osoby fizycznej w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 6 ustawy,
e)
kopii zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych albo kopii uchwały tej Komisji, o której mowa w art. 34 ust. 11 ustawy, zwalniającej z tego egzaminu;
4)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 7 ustawy - oryginału albo kopii polisy poświadczonej przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej odpowiednio w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji;
5)
w przypadku zmiany danych osób, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy:
a)
oświadczenia akcjonariusza, udziałowca lub osoby, która ma bliskie powiązania z brokerem, w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy, potwierdzającego zmianę tych danych - w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,
b)
aktualnej na dzień składania wniosku informacji o wykonywaniu działalności gospodarczej uzyskanej z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz oświadczenia akcjonariusza, udziałowca lub osoby, która ma bliskie powiązania z brokerem, w zakresie danych osobowych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 lit. a-e ustawy, oraz firmie, pod którą prowadzona jest taka działalność, potwierdzającego zmianę tych danych - w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, albo
c)
aktualnego na dzień składania wniosku odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego - w przypadku osób prawnych;
6)
w przypadku zmiany wysokości udziałów, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 8 ustawy - oświadczenia akcjonariusza lub udziałowca o zmianie wysokości udziału w kapitale zakładowym brokera.
2. 
W przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 4 ustawy, wniosek zawiera dane zgodne z danymi zawartymi odpowiednio w:
1)
powiadomieniu, o którym mowa w art. 46 ust. 1 ustawy albo art. 50 ust. 1 ustawy, albo
2)
informacji, o której mowa w art. 46 ust. 8 ustawy albo art. 50 ust. 6 ustawy.
§  5. 
Do wniosku dołącza się:
1)
w przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 1 lub § 4 ust. 1 - oświadczenie brokera ubezpieczeniowego lub brokera reasekuracyjnego stwierdzające, że dane, których zmiany dotyczy wniosek, są zgodne ze stanem faktycznym, oraz że wniosek został złożony na podstawie będących w jego posiadaniu dokumentów, o których mowa odpowiednio w § 3 ust. 1 lub § 4 ust. 1;
2)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 7 lub art. 59 ust. 2 pkt 6 ustawy:
a)
oświadczenie brokera ubezpieczeniowego lub brokera reasekuracyjnego stwierdzające, że osoba fizyczna, przy pomocy której broker wykonuje czynności brokerskie w zakresie ubezpieczeń lub w zakresie reasekuracji, której dotyczy wniosek, spełnia wymogi określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. a-e ustawy albo
b)
oświadczenie brokera ubezpieczeniowego lub brokera reasekuracyjnego stwierdzające, że osoba fizyczna, przy pomocy której broker wykonuje czynności brokerskie w zakresie ubezpieczeń lub w zakresie reasekuracji, której dotyczy wniosek, spełnia wymogi określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. a-d ustawy oraz kopie dokumentów potwierdzających spełnienie przez tę osobę fizyczną wymogów określonych w art. 34 ust. 8 lub 9 ustawy;
3)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy, oświadczenie brokera ubezpieczeniowego lub brokera reasekuracyjnego stwierdzające, że członek zarządu, którego dotyczy wniosek, spełnia wymogi określone w:
c)
art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. a-d ustawy oraz kopie dokumentów potwierdzających spełnienie przez członka zarządu wymogów określonych w art. 34 ust. 8 lub 9 ustawy;
4)
w przypadku złożenia wniosku w sposób, o którym mowa w § 2 ust. 7 - oświadczenie odpowiednio brokera ubezpieczeniowego, brokera reasekuracyjnego lub osoby uprawnionej o nieposiadaniu danych wymaganych do uzyskania środka identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
§  6. 
W przypadku wniosków złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, dane objęte wnioskiem wpisywane są do rejestru brokerów przez organ nadzoru.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 stycznia 2019 r. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 8 września 2014 r. w sprawie wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych (Dz. U. poz. 1273), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 2210 i 2243).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2382 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wnioski o zmianę wpisu do rejestru brokerów.
Data aktu: 10/12/2018
Data ogłoszenia: 21/11/2022
Data wejścia w życie: 15/01/2019