(2005/C 202/01)
(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2005 r.)
STRESZCZENIE
WSTĘP
Zadania Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
a) pomoc Komisji udzielaną Państwom Członkowskim w dziedzinie zwalczania nadużyć finansowych;
b) wypracowanie strategii zwalczania nadużyć finansowych w ramach polityki ochrony interesów finansowych (art. 280 Traktatu);
c) przygotowywanie inicjatyw prawodawczych Komisji dotyczących zwalczania nadużyć finansowych;
d) przygotowywanie działań koniecznych do zwalczania nadużyć finansowych;
e) zbieranie i analizę informacji;
f) pomoc techniczną, w szczególności w zakresie szkoleń, przeznaczoną dla innych departamentów lub instytucji wspólnotowych, jak i władz krajowych zajmujących się ochroną wspólnotowych interesów finansowych.
Przepisy nie hierarchizują tych różnych działań.
a) instytucje znajdujące się w Państwach Członkowskich lub państwach trzecich, takie jak służby policyjne, organy sądownicze lub administracyjne zajmujące się ściganiem nadużyć finansowych;
b) instytucje wspólnotowe, takie jak Biuro Dochodzeniowe i Dyscyplinarne Komisji (IDOC)(5), jednostki kontroli wewnętrznej każdej instytucji, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, jednostki kontroli operacyjnych służb Komisji czy Komitet Nadzoru OLAF;
c) inne instytucje międzyrządowe zajmujące się zwalczaniem przestępczości, takie jak Eurojust czy Europol.
Organizacja OLAF
Kontrola Trybunału Obrachunkowego
a) jak Urząd wywiązuje się ze swoich zadań dochodzeniowych;
b) wkład każdej jednostki wewnętrznej OLAF w odniesieniu do funkcji dochodzeniowej Urzędu.
Ocena ostatecznej skuteczności Urzędu nie mogła zostać przeprowadzona z powodu niewystarczającej wiarygodności danych dotyczących następstw przeprowadzonych dochodzeń.
DOCHODZENIA OLAF
Procedury dochodzeniowe
a) dochodzenia wewnętrzne (są to dochodzenia w sprawach korupcji wewnątrz instytucji i pozostałych organów);
b) dochodzenia zewnętrzne (są to dochodzenia bezpośrednie dotyczące osób trzecich, których działalność jest powiązana z operacjami budżetu wspólnotowego);
c) wsparcie sądowe (dotyczy pomocy dla władz krajowych w kontekście procedur karnych);
d) koordynacja (dotyczy pomocy dla Państw Członkowskich w przypadkach dochodzeń dotyczących więcej niż jednego państwa);
e) "monitorowanie" (w przypadku spraw o dużym znaczeniu, chodzi o umożliwienie Urzędowi upewnienia się co do tego, czy Państwa Członkowskie wywiązują się ze swoich zobowiązań na mocy art. 280 Traktatu).
a) etap oceny prowadzącej do przygotowania skrótowego raportu Dyrekcji ds. Dochodzeń(17) występującej z wnioskiem wszczęcia dochodzenia, jeżeli zarzuty wydają się poważne(18). Raport oceniający jest przedkładany do zaopiniowania zarządowi złożonemu z przedstawicieli jednostek zaangażowanych w dochodzenia Urzędu. Następnie dyrektor Urzędu podejmuje decyzję o tym, czy należy wszcząć postępowanie. Na dzień 30 września 2004 r. 194 sprawy były w trakcie oceny (patrz: tabela 1);
b) etap dochodzenia, w trakcie którego przygotowywana jest sprawa i gromadzone są dowody za i przeciw, zgodnie z procedurami określonymi w podręczniku Urzędu. Na zakończenie prac śledczy przedkładają projekt raportu zarządowi, który decyduje o ewentualnym przekazaniu sprawy organom sądowniczym lub dyscyplinarnym, monitorowaniu następstw dochodzenia, mając na uwadze odzyskanie środków lub o zamknięciu sprawy. Decyzję podejmuje dyrektor na podstawie opinii zarządu. Na dzień 30 września 2004 r. 475 spraw było w toku dochodzenia;
c) trzeci etap, prowadzony poza Dyrekcją ds. Dochodzeń, jest przeznaczony na monitorowanie następstw dochodzeń w sprawach przekazanych organom sądowniczym i sprawach wymagających odzyskania środków. Wiele spraw jest zamykanych bez monitorowania następstw dochodzenia. Na dzień 30 września 2004 r. 649 spraw było objętych monitorowaniem następstw dochodzenia.
Tabela 1
Liczba spraw na każdym etapie na koniec września 2004 r.
Etapy realizacji Sektor |
Liczba spraw na etapie oceny | Liczba spraw na etapie dochodzenia | Liczba spraw na etapie monitorowania następstw dochodzenia |
Zwalczanie korupcji | 28 | 57 | 48 |
Wydatki bezpośrednie | 33 | 42 | 78 |
Pomoc zewnętrzna | 53 | 81 | 84 |
Rolnictwo | 21 | 86 | 59 |
Fundusze strukturalne | 41 | 48 | 202 |
Cło | 18 | 161 | 178 |
Ogółem | 194 | 475 | 649 |
Źródło: System zarządzania sprawami OLAF, dane statystyczne na dzień 30.9.2004. |
Określenie priorytetów funkcji dochodzeniowej OLAF
Tabela 2
Doniesienia otrzymane przez Urząd w okresie sierpień 2003 r. - wrzesień 2004 r.
Sektor | Średnia liczba doniesień miesięcznie | Procent doniesień miesięcznie |
Zwalczanie korupcji | 5 | 9 % |
Wydatki bezpośrednie | 8 | 15 % |
Pomoc zewnętrzna | 12 | 23 % |
Rolnictwo | 12 | 23 % |
Fundusze strukturalne | 7 | 13 % |
Cło | 9 | 17 % |
Ogółem | 53 | 100 % |
Źródło: System zarządzania sprawami OLAF, dane statystyczne na dzień 30.9.2004. |
Etap oceny
a) w przypadku jednej trzeciej zbadanych ocen określone cele dochodzeń były często nieprecyzyjne;
b) w jednej trzeciej zbadanych ocen nadzór sprawowany przez kierownictwo okazał się niewystarczający;
c) w połowie zbadanych ocen odnotowano znaczące niewyjaśnione opóźnienia.
Etap dochodzenia
Etap monitorowania następstw dochodzenia
a) monitorowanie finansowe, którego celem jest odzyskanie kwot zdefraudowanych z budżetu wspólnotowego;
b) monitorowanie administracyjne, którego celem jest poprawa procedur zarządzania dochodami i wydatkami budżetowymi;
c) monitorowanie sądowe, którego celem jest uzyskanie informacji o postępie procedur karnych oraz ewentualnych postępowań z powództwa cywilnego wszczynanych przez instytucje;
d) monitorowanie dyscyplinarne, którego celem jest określenie, jakie działania będą podejmowane przez instytucje w reakcji na zalecenia Urzędu(26);
e) monitorowanie prawne, którego celem jest zmiana prawa wspólnotowego, tak aby stało się mniej podatne na nadużycia finansowe.
Procedury kontroli jakości
Podręcznik OLAF
Nadzór nad zarządzaniem dochodzeniami
Kontrola wewnętrzna
Zarząd OLAF
a) poprawy jakości sprawozdań, korzystając z doświadczenia uzyskanego w różnych sekcjach;
b) zapewnienia spójności decyzji proponowanych dyrektorowi Urzędu przez różne ekipy śledcze.
Sprawozdania z działalności
WKŁAD STRUKTUR OLAF
W DZIAŁALNOŚĆ DOCHODZENIOWĄ URZĘDU
Wprowadzenie
Wywiad, strategia operacyjna, służby informacyjne
a) funkcjonowanie systemu informacji dotyczącego nadużyć finansowych (AFIS), który pozwala Państwom Członkowskich, a także OLAF, otrzymywać i upowszechniać informacje dotyczące takich nadużyć(37);
b) zarządzanie programami finansowanymi z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, przeznaczonymi na poprawę wyposażenia służb celnych Państw Członkowskich.
Polityka, legislacja i opinie prawne
Jednostki bezpośrednio podległe dyrektorowi Urzędu
Sekcja prawna
a) wspieranie dochodzeń w zakresie specyfiki i systemów sądowniczych Państw Członkowskich;
b) zapewnienie, w przypadku komunikacji z krajowymi organami sądowymi, niezakłóconego przepływu akt Urzędu do prokuratorów danego kraju.
Sekcja ds. szkoleń i wsparcia krajów kandydujących
Sekcja ds. budżetowych i kadrowych
Kadry
a) wielu zatrudnionych śledczych pracowało poprzednio w organach kontroli Państw Członkowskich, przy czym znaczna część z nich musiała się zapoznać z ramami prawnymi, instytucjonalnymi i procedurami wykonawczymi dotyczącymi budżetu wspólnotowego. Operacja ta okazała się tym trudniejsza, że w przeciwieństwie do praktyki stosowanej w DG ds. Handlu i Konkurencji(40), szkolenia początkowe dla przyjmowanych przez Urząd osób, które mają prowadzić dochodzenia, są bardzo ograniczone;
b) drugi i ostatni 3-letni okres obecnie trwających umów czasowych w większości dobiegnie końca między 2007 i 2009 r.(41). Wraz z opuszczaniem Urzędu przez tych pracowników zachodzi poważne ryzyko, iż wraz z ich odejściem w krótkim okresie czasu utracone zostaną także nagromadzone doświadczenie i zdobyta wiedza.
KOMITET NADZORU
a) musi być informowany o niezakończonych dochodzeniach trwających ponad dziewięć miesięcy. W praktyce sprawy zgłoszone Komitetowi nie wywołują żadnych konkretnych skutków;
b) każdego roku musi szczegółowo zbadać projekt budżetu Urzędu(45), chociaż budżet ten obejmuje także inne działania poza dochodzeniami. Badanie to ma charakter formalny, ponieważ na Komitecie, który nie jest częścią władzy budżetowej, nie spoczywa żadna odpowiedzialność w tym zakresie;
c) Komitet zwrócił się z prośbą o to, aby informować go przed przekazaniem spraw krajowym organom sądowniczym(46). Niemniej jednak, jako że powiadomienie organów sądowniczych stanowi często jeden z etapów dochodzenia, które przebiega przy wsparciu tych organów, oraz ponieważ powiadomienie jest suwerennym działaniem dyrektora Urzędu, takie uprzednie powiadomienie Komitetu może stanowić źródło konfliktu;
d) Komitet domaga się w swoim regulaminie wewnętrznym, aby dyrektor Urzędu uznał uprawnienia Komitetu, które wykraczają poza te, przewidziane w przepisach założycielskich (informowanie o skargach otrzymywanych przez dyrektora(47), informowanie o inicjatywach ustawodawczych Urzędu dotyczących zwalczania nadużyć finansowych i ochrony interesów finansowych(48), dostęp do wszystkich dokumentów i akt OLAF(49), dysponowanie własnymi środkami budżetowymi(50), mianowanie personelu sekretariatu(51), określenie siedziby sekretariatu(52) itp.).
WNIOSKI I ZALECENIA
Wydajność i efektywność dochodzeń
Po dopracowaniu głównych zasad swoich dochodzeń w zakresie rezultatów, które należy osiągnąć, a nie jedynie w zależności od obszarów działań, wprowadzenie wskaźników wyników (a nie tylko wskaźników działania) pozwoliłoby ocenić uzasadnienie opcji wybranych przez Urząd. |
Należałoby ponownie przeanalizować organizację Urzędu w zakresie działań wspierających i koordynacyjnych oraz zbadać możliwość utworzenia osobnej jednostki, która zajmowałaby się tymi działaniami, tworząc część platformy usługowej. |
Należy bardziej przekonywująco umotywować niektóre działania dochodzeniowe, w każdym przypadku jasno określić cele, które powinni osiągnąć śledczy oraz położyć większy nacisk na to, aby plany pracy opierały się na proponowanych decyzjach. W odniesieniu do zarządu należałoby rozważyć bardziej ograniczone zespoły, które gromadziłyby pracowników zajmujących się podobnymi sprawami(56) . Podejście takie zmniejszyłoby obciążenie związane z badaniem akt oraz zachęciłoby do głębszej analizy projektów decyzji. Pozwoliłoby ono także na zapoczątkowanie monitorowania następstw dochodzeń wszystkich spraw będących w toku postępowania oraz wprowadzenie systemu zarządzania priorytetami. W razie potrzeby wszystkie zespoły zarządu mogłyby się spotykać, aby rozważyć główne kwestie będące przedmiotem zainteresowania wszystkich. |
Kierownicy sekcji muszą zapewnić przestrzeganie priorytetów oraz muszą być świadomi i kontrolować rzeczywiste obciążenie pracą śledczych. W trakcie dochodzenia poszukiwanie dowodów musi poprzedzać przetworzenie dostępnych już informacji. W tej sytuacji Urząd musi lepiej wykorzystywać środki, którymi dysponuje (przesłuchania świadków, wizje lokalne i zbieranie dowodów, analizy operacyjne itp.). |
System rejestracji czasu powiązany z planami pracy zawierającymi oszacowanie czasu, który można poświęcić na dochodzenia zapewniłby podstawę do lepszego dostosowania obciążenia pracą do dostępnych zasobów w różnych sekcjach Dyrekcji ds. Dochodzeń i pozwoliłby na uniknięcie opóźnień. |
Uwzględniając terminy przedawnień stosowane w prawie krajowym (karnym) oraz wspólnotowym (np. art. 3 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2988/95), wprowadzenie maksymalnego czasu trwania dochodzeń pozwoliłoby zwiększyć ich skuteczność. |
Urząd nie powinien zajmować się monitorowaniem finansowym. Odzyskiwaniem kwot zidentyfikowanych w efekcie dochodzeń powinni zajmować się urzędnicy zatwierdzający Komisji i Państw Członkowskich. Urzędnicy zatwierdzający i Państwa Członkowskie powinni niezwłocznie informować OLAF o odzyskanych kwotach lub o ich odpisaniu. Monitorowanie sądowe powinno być ograniczone jedynie do przypadków, gdzie na koniec procedury karnej urzędnik zatwierdzający wydatki początkowe musi wszcząć postępowanie cywilne w celu odzyskania środków. Monitorowanie prawne powinno pozostać w gestii operacyjnych dyrekcji generalnych na podstawie skrótowych informacji przekazywanych im przez Urząd. |
Kodyfikacja procedur gwarantowałaby, że działania dochodzeniowe są przewidywalne, terminy przesłuchań są pewne oraz że na każdym kluczowym etapie dochodzenia przestrzegane są prawa do obrony oraz zapewnione jest prawo dostępu do akt. Kodeks musi również wzmocnić przestrzeganie zasady poufności prac dochodzeniowych oraz określić sposoby kontroli legalności dochodzeń w toku. Kodeks taki powinien posiadać moc prawną, powinien zostać opublikowany i umożliwić przejrzyste stosowanie głównych zasad stanowiących podstawę dochodzeń OLAF, zwłaszcza zasad przejrzystości i kontradyktoryjności. |
W celu sprecyzowania zasad współpracy z władzami Państw Członkowskich, należałoby rozważyć przyjęcie specjalnego rozporządzenia Rady określającego zasady takiej współpracy (patrz: propozycje zmian rozporządzenia (WE) nr 1073/1999) lub zawarcie porozumień z krajowymi organami dochodzeniowymi mogącymi najlepiej udzielić pomocy Urzędowi(58). |
Bazy danych CMS powinny zostać wykorzystane do przekształcenia systemu dokumentacji w prawdziwy system zarządzania dochodzeniami i pomocy w podejmowaniu decyzji. Takie przekształcenie połączone ze sprecyzowaniem roli odpowiedzialności śledczych pozwoliłoby wzmocnić skuteczność dochodzeń i zapobiegać opóźnieniom. Podręcznik OLAF musi w tych kwestiach zostać uzupełniony, a zadania kierownictwa sprecyzowane. Aby podręcznik stał się bardziej użyteczny praktycznie, należałoby zgromadzić w jednym oddzielnym tomie wszystkie instrukcje dotyczące organizacji, prowadzenia i nadzoru dochodzeń. Szczególny wysiłek należy włożyć w szkolenie śledczych (techniki dochodzeń, krajowe i wspólnotowe przepisy sektorowe, umiejętność pisania sprawozdań itp.). |
Należałoby zmniejszyć liczbę sprawozdań i zadbać o ich większą wartość informacyjną. Dane statystyczne powinny być bardziej wiarygodne i istotne, aby można było dokonywać porównań na przestrzeni czasu. W tym celu określenie wskaźników wykonania skoncentrowanych na realnych, a nie na potencjalnych wynikach powinno przyczynić się do większej jasności. |
Wykorzystanie zasobów do wsparcia dochodzeń
Należałoby wprowadzić kontrolę obciążenia pracą wydziałów oraz wdrożyć prawdziwy plan zarządzania personelem, tak aby rozwiązać trudności strukturalne w zarządzaniu kadrami. Właściwe zarządzanie ekipami śledczymi wywarłoby ponadto pozytywny wpływ na zrównoważenie wydziałów pod względem liczby pracowników, co umożliwiłoby kierownikom sekcji ściślejszy nadzór nad dochodzeniami. |
Misja jednostek analizy strategicznej powinna zostać ponownie określona, aby jednostki te rzeczywiście przyczyniały się do identyfikacji sytuacji prowadzących do wszczęcia dochodzeń zewnętrznych w sektorach przedstawiających największe ryzyko. W związku z tym powinny przyczyniać się do poprawy prezentacji, rodzaju i dokładności nieprawidłowości zgłaszanych przez Państwa Członkowskie, aby stworzyć bazę danych, na podstawie której można szukać anomalii i wszczynać dochodzenia. |
Ponieważ prace dotyczące strategii ochrony interesów finansowych nie mają bezpośredniego wpływu na przebieg dochodzeń, inne jednostki Komisji mogłyby zostać wykorzystane do prowadzenia takich prac. |
Zadania zarządzania programami należą do jednostek operacyjnych Komisji, które są lepiej niż Urząd przygotowane do realizacji tego celu. |
Stosunki między OLAF i Komitetem Nadzoru
Rola Komitetu Nadzoru powinna zostać ponownie przeanalizowana, aby uniknąć ryzyka ingerencji w prowadzone dochodzenia. |
Ponowne skoncentrowanie Urzędu na jego funkcji dochodzeniowej
Z powyższego wynika, że ponowne skoncentrowanie działań Urzędu na funkcji dochodzeniowej, tak jak określił to Przewodniczący Komisji w listopadzie 2003 r., wzmocniłoby skuteczność dochodzeń pozostawiając w gestii innych instancji odpowiedzialność za działania prewencyjne i legislacyjne. Opcji takiej powinno towarzyszyć uregulowanie kwestii zarządzania Urzędem wymagające statutowych zmian(59). |
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 9 czerwca 2005 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
______
(1) Patrz: sprawozdanie z oceny działalności OLAF (art. 15), COM(2003) 154 wersja ostateczna z dnia 2 kwietnia 2003 r.
(2) Decyzja Komisji 1999/352/WE, EWWiS, Euratom z dnia 28 kwietnia 1999 r. (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 20); rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1).
(3) Grupa Robocza ds. Koordynacji Zwalczania Nadużyć Finansowych (do 1987 r.), Jednostka Koordynacji Zwalczania Nadużyć Finansowych (UCLAF: 1987-1999). Na ten temat patrz: sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/98 (Dz.U. C 230 z 22.7.1998), z którego wnioski przyczyniły się do utworzenia OLAF.
(4) Decyzja 1999/352/WE, EWWiS, Euratom, art. 2 ust. 3-7. W ramach działań podejmowanych w związku z ochroną interesów finansowych Unii Europejskiej, Komisja wyznaczyła OLAF jako organ wiodący w 31 na 37 działań w swoim planie działań na lata 2004-2005.
(5) Utworzone w lutym 2002 r. w celu prowadzenia dochodzeń i organizowania postępowań dyscyplinarnych Komisji (IDOC: Investigation and Discipline Office of the Commission). Stosunki między Urzędem i IDOC miały zostać uregulowane w umowie, której nie został jeszcze nadany ostateczny kształt.
(6) Patrz: tabela nr 3 dotycząca uzupełniającej oceny działań OLAF, SEC(2004) 1370 z dnia 26 października 2004 r. Zgodnie z tą tabelą 9 spraw było jeszcze w toku na dzień 30 czerwca 2004 r., a 280 było w fazie monitorowania następstw dochodzenia.
(7) Patrz: sprawozdanie specjalne nr 8/98 (Dz.U. C 230 z 22.7.1998), pkt 1.6.
(8) Patrz: punkt 7.42 sprawozdania rocznego Trybunału za rok obrachunkowy 2000 (Dz.U. C 359 z 15.12.2001).
(9) Na przykład rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 (Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1) w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich, rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2) w sprawie kontroli i inspekcji na miejscu czy rozporządzeń szczegółowych dotyczących zasobów własnych, funduszy strukturalnych, Europejskiego Funduszu Rozwoju itp.
(10) Na początku 1999 r. liczba pracowników UCLAF wynosiła 149.
(11) W tym 13 oddelegowanych ekspertów narodowych (SNE).
(12) Ocena sporządzona na mocy przepisów art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999.
(13) Ocena uzupełniająca działalności OLAF, SEC(2004) 1370 z 26.10.2004.
(14) W szczególności sprawozdanie specjalne nr 8/98 (Dz.U. C 230 z 22.7.1998) i ustalenia zawarte w rozdziale 7 sprawozdania rocznego Trybunału za rok obrachunkowy 2000 (Dz.U. C 359 z 15.12.2001).
(15) COM(2004) 103 wersja ostateczna z dnia 10 lutego 2004 r.
(16) System zarządzania sprawami (Case management system - CMS).
(17) Typowe pozycje w raportach oceniających są następujące: 1. opis sytuacji; 2. zarzuty; 3. prawdziwość, źródło i wiarygodność informacji; 4. kompetencje OLAF; 5. proponowane podejście; 6. skutek finansowy i szanse odzyskania środków; 7. stopień ważności; 8. proponowany plan pracy; 9. przyznanie zasobów.
(18) Jeżeli zarzuty są bardzo słabo uzasadnione, tak iż niekonieczne jest nawet dokonanie oceny, sprawa zostaje zamknięta i dalsze działania nie są podejmowane (prima facie non case).
(19) Patrz: pkt 1.5 i 1.6 sprawozdania specjalnego Trybunału Obrachunkowego nr 8/98 (Dz.U. C 230 z 22.7.1998).
(20) Szczególnie problematyczne są fundusze strukturalne, ponieważ dokumentacja i szczegółowe dane finansowe są dostępne jedynie na poziomie regionalnym, nie zaś na poziomie wspólnotowym czy krajowym.
(21) Przekazywanie informacji przez władze Państw Członkowskich jest wyraźnie przewidziane w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999.
(22) Sprawozdanie roczne za rok obrachunkowy 2000, pkt 7.49 (Dz.U. C 359 z 15.12.2001).
(23) Przepisy dotyczące procedur dochodzeniowych są rozproszone w różnych tekstach i ich konsolidacja byłaby z pewnością przydatna (rozporządzenie (WE) nr 1073/1999, rozporządzenie (Euratom, WE) nr 2185/96, rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2988/95, porozumienia międzyinstytucjonalne, memorandum IDOC, Regulamin pracowniczy).
(24) Drugie zalecenie ujęte w raporcie oceniającym Komisji z października 2003 r. dotyczy sformułowania zbioru zasad administracyjnych dotyczących prowadzenia dochodzeń.
(25) Artykuł 7 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 przewiduje obowiązek przekazywania koniecznych informacji do celów dochodzeń OLAF.
(26) Przepisy art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 dotyczące dochodzeń Urzędu zobowiązują wspólnotowe instytucje lub organy do informowania Urzędu o działaniach dyscyplinarnych podjętych w związku z tymi zaleceniami.
(27) Rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, str. 1).
(28) Patrz: wyrok Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 10 lipca 2003 r., Komisja przeciwko EBI, pkt 164.
(29) W szczególności w Belgii i Luksemburgu.
(30) W związku z powyższym patrz: analiza sporządzona przez Urząd w pkt 1.3.2 jego uzupełniającego sprawozdania oceniającego (SEC(2004) 1370 z 26.10.2004).
(31) W swoim sprawozdaniu rocznym za rok obrachunkowy 2000 Trybunał wskazał (pkt 7.49), że nie istniał system pełnej rejestracji wyników różnych dochodzeń i odzyskiwanych środków.
(32) W tym zakresie należy poczynić rozróżnienie między zaleceniami zawartymi w sprawozdaniach z dochodzeń i konsekwencjami sądowymi lub dyscyplinarnymi, które faktycznie są ich wynikiem. Podobnie należałoby rozdzielić wnioski o odzyskanie środków od środków realnie odzyskanych.
(33) Deklaracja Przewodniczącego R. Prodiego wygłoszona w obecności parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej dnia 18 listopada 2003 r.
(34) Pomoc świadczona poprzez zarządzanie systemami rejestracji i zgłaszania nadużyć finansowych wykrywanych przez Państwa Członkowskie (AFIS, ECR itp.).
(35) Piąte sprawozdanie Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (lipiec 2003 - czerwiec 2004), pkt 3.1.1.
(36) Patrz: sprawozdanie specjalne nr 3/2004 z dnia 10 czerwca 2004 r. (Dz.U. C 269 z 4.11.2004).
(37) Sekcja C.2 uczestniczy w zarządzaniu systemem AFIS od strony technicznej, do którego Urząd powinien mieć dostęp, nawet jeżeli system ten byłby zarządzany przez inny departament Komisji.
(38) Patrz: sprawozdanie specjalne nr 3/2004.
(39) Ponadto liczba stanowisk czasowych w kategorii A i B wzrosła ze 107 w 1999 r. do 143 w 2000 r., po czym zmalała do 109 w 2001 r.
(40) Te dyrekcje generalne Komisji korzystają w znacznym stopniu z ekip śledczych o wysokich kwalifikacjach.
(41) Już w swoim sprawozdaniu specjalnym nr 8/98 Trybunał wskazał, że znaczny udział pracowników czasowych prowadzi do braku ciągłości organizacyjnej.
(42) Decyzja 1999/352/WE, EWWiS, Euratom, art. 4.
(43) Rozporządzenie (WE) nr 1073/1999, art. 11 ust. 1.
(44) Regulamin wewnętrzny z dnia 17 listopada 1999 r., art. 2 (Dz.U. L 41 z 15.2.2000).
(45) Konsultacja Komitetu przez dyrektora na mocy art. 6 ust. 2 decyzji 1999/352/WE, EWWiS, Euratom, która nie wymaga uzyskania formalnej opinii.
(46) Podczas gdy rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 przewiduje informowanie Komitetu o sprawach przekazywanych organom sądowniczym przez dyrektora Urzędu, nie precyzując terminu dokonania takich powiadomień, regulamin wewnętrzny Komitetu ustanawia (art. 22 ust. 5) zasadę uprzedniego powiadomienia.
(47) Artykuł 22 ust. 6.
(48) Artykuł 22 ust. 7.
(49) Artykuł 3 lit. b).
(50) Artykuł 4 ust. 5, art. 19 ust. 7 i art. 25.
(51) Artykuł 19 ust. 1 i 2.
(52) Artykuł 19 ust. 4.
(53) Nawet w trakcie największego kryzysu związanego z Eurostatem w 2003 r. Komisja pilnowała, aby nie przeszkodzić prowadzeniu dochodzeń.
(54) Patrz także: przepisy art. 9 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2988/95, które w ramach ochrony interesów finansowych wymagają od Państw Członkowskich udzielenia Komisji wszelkiej koniecznej pomocy.
(55) W tym 14 dochodzeń wewnętrznych.
(56) Na przykład dochody i wydatki objęte zarządzaniem wspólnym, wydatki objęte zarządzaniem bezpośrednim, dochodzenia wewnętrzne itp.
(57) Patrz: art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999. Przepisy art. 90b nowego regulaminu pracowniczego nie rozwiązują kwestii niezależności wstępnych postępowań spornych w odniesieniu do dochodzeń OLAF.
(58) Porozumienie takie zostało zawarte z włoską Guardia di finanza.
(59) Rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 w sprawie dochodzeń prowadzonych przez Urząd; decyzja 1999/352/WE, EWWiS, Euratom ustanawiająca Urząd; decyzja Komisji 1999/396/WE, EWWiS, Euratom (Dz.U. L 149 z 16.6.1999 r., str. 57) dotycząca zasad i warunków dochodzeń wewnętrznych.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
PODSTAWOWE BRAKI WYKRYTE PODCZAS BADANIA WYSELEKCJONOWANEJ PARTII DOCHODZEŃ
ODPOWIEDZI KOMISJI
W uzupełnieniu własnych odpowiedzi Komisja załącza odpowiedzi Komitetu Nadzoru OLAF-u na pkt 66-72 i 93. Komisja wraz z Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych zaznaczają, iż nie podzielają pewnych zamieszczonych niżej opinii Komitetu.
STRESZCZENIE
Współpraca w Państwami Członkowskimi wymaga nieprzerwanych i wzmożonych wysiłków obu stron. OLAF uznał poprawę w tej kwestii za cel priorytetowy. Na współpracy takiej zależy również Komisji, jako że właśnie ona stanowić ma podstawę działań służb interdyscyplinarnych w rozumieniu zalecenia nr 14 podanego przez Komisję w sprawozdaniu oceniającym działalność OLAF-u(4).
Określenie oraz zastosowanie wskaźników skuteczności działania jest problemem na tyle złożonym, że postanowiono poddać go w OLAF-ie dogłębnej analizie, czerpiąc z doświadczeń narodowych służb dochodzeniowych. OLAF bada możliwości uzyskiwania od Państw Członkowskich informacji zwrotnej na temat przydatności sporządzanych przez siebie sprawozdań.
Ponadto celem wzmocnienia w praktyce prawomocności prowadzonych dochodzeń, a także zmierzając do większej przejrzystości procedur Urzędu, nowa wersja podręcznika postępowania OLAF-u zawiera cały szereg zasad administracyjnych (które mogą w przyszłości zmieniać się niezależnie od aktualnego podręcznika).
Komisja przyjmuje z zadowoleniem uwagi Trybunału, co nie wpływa na jej ewentualną przyszłą ocenę, dotyczącą podziału odpowiedzialności pomiędzy poszczególne jego służby, zwłaszcza w ramach oceny zadań/kompetencji OLAF-u.
WSTĘP
Wreszcie, Urząd wziął pod uwagę wcześniejsze uwagi Trybunału, a wprowadzenie systemu zarządzania sprawami (CMS) stanowi widoczny przykład postępów, jakie poczynił OLAF dzięki zastosowaniu zaleceń zawartych w specjalnym raporcie Trybunału nr 8/98.
DOCHODZENIA OLAF-u
c) Sam fakt uznania sprawy za niepodlegającą dochodzeniu stanowi dla zainteresowanych osób i instytucji istotny wniosek świadczący o możliwości odrzucenia pierwotnych zarzutów.
Poważnym wyzwaniem pozostaje kwestia jakości początkowych informacji, jakie otrzymuje OLAF (ograniczenie doniesień do tych dotyczących rzeczywiście poważnych wykroczeń i prowadzących do skutecznych dochodzeń).
OLAF zamierza prowadzić dochodzenia i działania na zasadzie bardziej proaktywnej i w oparciu dostępne informacje, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1073/1999 (patrz: odpowiedź na pkt 74).
b) Uwagi Trybunału dotyczące nadzoru należy rozpatrywać poprzez pryzmat warunków, w jakich kierownictwo OLAF-u było zmuszone działać. Rozpoczęcie fazy szkolenia kadry kierowniczej Urzędu możliwe było dopiero po uporaniu się z zadaniami stanowiącymi dziedzictwo przeszłości.
c) Podobnie w odniesieniu do cytowanych opóźnień wypada przypomnieć, iż poważna część zasobów była zaangażowana w likwidowanie zaległości (w okresie od lipca 2000 r. do czerwca 2003 r. zamknięto 957 "spraw odziedziczonych po UCLAFie").
Od 2005 r. konsultacje z sędziami i jednostkami ds. działań następczych, jak również potrzeba wsparcia ze strony jednostek analitycznych i informacyjnych (wywiadowczych) stały się regułą działania, począwszy od fazy oceny doniesienia.
Wreszcie kluczową rolę odgrywa odpowiednie przygotowanie przez OLAF akt spraw przed ich wysłaniem do krajowych organów sądowniczych, tak by umożliwić owym organom zajęcie się rozpatrywanymi sprawami w sposób optymalny.
Jeżeli chodzi o wydatki w sektorze rolnym, obecnie istniejące mechanizmy, wedle których odzyskiwanie funduszy uznanych za wypłacone bezprawnie należy do Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i odbywa się w drodze rozliczenia rachunków.
Jednostki ds. działań następczych OLAF-u wykonywały zadania związane ze zwalczaniem oszustw (dotyczących Systemu Informacji Celnej, wzajemnej pomocy administracyjnej oraz protokołów z państwami trzecimi, reorientacji zawodowej w sektorze rolniczym; zamknięcie programów w sektorze środków strukturalnych, powiązanych niektórymi działaniami OLAF-u, poszukiwanie dłużników w imieniu intendentów).
Podręcznik OLAF-u podlega ciągłej aktualizacji i poprawie. Nowy podręcznik OLAF-u (przyjęty 25 lutego 2005 r.) przynosi dalsze wyjaśniania większości spraw podnoszonych przez Trybunał, z rolą Rady Nadzorczej włącznie. Nowy podręcznik CMS jest w trakcie opracowywania. Powinien on zapewnić dogłębny opis funkcjonowania CMS niezależnie od ogólnego podręcznika OLAF-u. Podobnie OLAF rozważa jednocześnie wydanie w formie jednolitego podręcznika całokształtu regulacji odnoszących się do procedur postępowania dochodzeniowego.
W kwestii wszczynania czynności śledczych oraz sankcji instytucje UE są w posiadaniu szerokiego wachlarza dostępnych środków, zawartych w nowym Aneksie IX do Statutu. Polityka "zero tolerancji" winna być stosowana zgodnie z zasadą proporcjonalności oraz prawa do obrony, z odpowiednią reakcją ze strony władz nominujących i sankcjami adekwatnymi do danego przypadku.
W celu precyzyjniejszego zidentyfikowania postępowań sądowych wszczętych na podstawie zalecenia OLAF-u, pod koniec procedury następczej w 2004 r. w spójnej formie sprawozdań ujęto w CSM istotne informacje dotyczące działań następczych o charakterze sądowniczym bądź dyscyplinarnym oraz ich rezultatów. (Patrz także: odpowiedź na pkt 37 w odniesieniu do braku kontroli OLAF-u nad krajowymi bądź dyscyplinarnymi procedurami).
Uzupełniająca ocena działań Urzędu daje pierwsze wskazówki odnośnie do efektów pracy OLAF-u w sferze operacyjnej, ich skutków finansowych oraz współpracy z władzami sądowniczymi(14) (patrz: odpowiedź na pkt 8).
WKŁAD STRUKTUR OLAF W DZIAŁALNOŚĆ DOCHODZENIOWĄ URZĘDU
b) Podobnie OLAF uznaje za konieczne włączenie się do programów wzmocnienia infrastruktury służb celnych Państw Członkowskich, jako że posiada wymaganą wiedzę fachową z zakresy zagadnień technicznych i zabezpieczonego środowiska.
Nie umniejsza do prawa Komisji do przeprowadzenia ponownej oceny podziału kompetencji między jej poszczególne służby, zwłaszcza w ramach prowadzonych ocen zadań/kompetencji OLAF-u.
W sektorze rolnym (dotyczącym WPR) rozkład odpowiedzialności pomiędzy OLAF-em a Dyrekcją Generalną ds. Rolnictwa jest wystarczająco określony na podstawie Aneksu 2 do komunikatu Komisji SEC (1995) 249 z dnia 10 lutego 1995 r. (patrz: odpowiedź Komisji na raport specjalny Izby Obrachunkowej nr 3/2004). Obecnie to OLAF odpowiada za sprawy odzyskiwania środków w związku z wszelkimi nieprawidłowościami w sektorze rolnictwa zgłoszonymi przez Państwa Członkowskie w myśl dyrektywy (EWG) nr 595/91. Każda decyzja o odpisaniu utraconych bezpowrotnie środków musi być podjęta przez Komisję na drodze procedury rozliczania rachunków EFOGR, nadzorowanej przez DG ds. Rolnictwa, na poszczególnych szczeblach procedury OLAF udziela swego wsparcia. Co do sektorów działań strukturalnych oraz celnego, odpowiednie kompetencje zostały przejrzyście rozdzielone pomiędzy służby.
W przypadku sektora działań strukturalnych OLAF podjął odpowiedzialność za zarządzanie wszystkimi zgłoszeniami nieprawidłowości ze strony Państw Członkowskich w myśl rozporządzeń (WE) nr 1681/94 oraz (WE) nr 1831/94, przy czym Urząd współpracuje w tym względzie z właściwymi Dyrekcjami Generalnymi: ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, Polityki Regionów, Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równych Szans, Rybołówstwa i spraw morskich. W dziedzinie ceł decyzjami Komisji w latach 1995 i 1999 jasno określono podział kompetencje między UCLAF/OLAF i DG ds. Podatków i Unii Celnej.
Czynności prowadzone przez jednostki ds. działań następczych pozwalają pracownikom dochodzeniowym poświęcić się w pełni własnym obowiązkom, zdejmując z nich ciężar zadań administracyjnych koniecznych dla monitorowania (finansowego, administracyjnego czy prawnego) (patrz: odpowiedź na pkt 82).
Doświadczenia Urzędu służą pomocą państwom kandydującym, wspomagając skuteczne przyjmowanie przez nie wspólnotowego dorobku prawnego w dziedzinie ochrony wspólnotowych interesów finansowych w rozumieniu art. 280 Traktatu WE. Na programy Herkules i Perykles, powierzone pieczy OLAF-owi, asygnowano niewielkie środki, a co za tym idzie mobilizują one nieznaczne zasoby ludzkie. Przekazanie ich obsługi innym służbom oznaczałoby większe szkody dla programów, aniżeli oszczędności Urzędu. W ramach analizy działalności OLAF-u Komisja mogłaby jednak rozważyć i taką możliwość.
a) W roku 2005 OLAF uruchomił szkolenia wstępne dla nowych urzędników śledczych oraz kursy ustawiczne. Są to w szczególności szkolenia nt. zamówień publicznych, specjalistyczne kursy językowe i prawnicze, warsztaty technik śledczych i zajęcia kształcenia ustawicznego ukierunkowane na redagowanie sprawozdań. W 2005 r. szefowie jednostek uczestniczyli także w kursach zarządzania organizowanych przez Komisję.
b) Mając świadomość potencjalnego odpływu dużej liczby pracowników tymczasowych w momencie wygasania ich kontraktów, Urząd zadbał już o wydłużenie do ośmiu lat maksymalnego czasu zatrudnienia dla zapewnienia czasu na zorganizowanie odpowiednich konkursów i na przeprowadzenie zmian w proporcjach zatrudnionych (patrz: odpowiedzi na pkt 63 i 64).
Komisja jest gotowa do dialogu w sprawie poszukiwań właściwej równowagi między potrzebami OLAF-u a Regulaminem pracowniczym.
Co więcej, doświadczenia OLAF-u wskazują, że dla celów wywiadowczych zatrudnianie specjalistów na stanowiskach tymczasowych jest właściwszym rozwiązaniem, z racji niedostatecznej gotowości Państw Członkowskich do udostępniania ekspertów krajowych, z kolei w krajach, które zazwyczaj gotowe są delegować ekspertów, brakuje osób z odpowiednią wiedzą fachową z dziedziny programów wydatków bezpośrednich.
KOMITET NADZORU
WNIOSKI I ZALECENIA
Jeżeli chodzi o wskaźniki efektywności podsumowujące działania Urzędu, Komisja stwierdza, że ma do czynienia ze sprawą wysoce złożoną, wymagającą głębokiego przemyślenia, tym bardziej że Urząd nie ma wpływu na wszystkie czynniki decydujące o powodzeniu spraw, których opracowanie spoczywa na władzach krajowych czy też na zainteresowanych instytucjach UE. OLAF przeprowadził jednakże pierwszą analizę skuteczności własnych działań w Uzupełniającej ocenie działalności OLAF-u (2004). Urząd zamierza doprecyzować wyniki tej analizy i podejmuje się rozważyć najbardziej adekwatne wskaźniki skuteczności, biorąc pod uwagę najlepsze praktyki stosowane przez służby krajowe (patrz: odpowiedzi na pkt VII i 8).
W ramach trwających prac, zmierzających ku pełnemu wprowadzeniu w życie organizacyjnych reform funkcjonowania OLAF-u, wskazane byłoby przemyślenie sposobu dokładniejszego uwypuklenie różnicy jaka dzieli działania skierowane na pomoc i współpracę od czysto dochodzeniowych.
OLAF uwzględnił uwagę Trybunału dotyczącą uzasadniania działań dochodzeniowych. Od 2005 r. sprawozdania oceniające prowadzone sprawy zawierają plan działań. W kwestii reorganizacji Zarządu OLAF gotów jest do przeanalizowania możliwości posiedzeń jego członków w uszczuplonym składzie, co pozwoliłoby na skuteczniejsze ukierunkowanie jego działalności (patrz: odpowiedzi na pkt 41 i 58).
W celu umożliwienia kierownikom jednostek lepszego zarządzania priorytetami dochodzenia OLAF bada opcję wprowadzenia systemu kontroli czasu pracy poszczególnych urzędników dochodzeniowych (patrz: odpowiedzi na pkt 25 i 79). Ponadto wprowadzono wstępne szkolenia dla nowozatrudnionych nowozatrudnionych, a także kształcenie ustawiczne dla pracowników pionu dochodzenia mające na celu doskonalenie zawodowe oraz uwrażliwienie na całość dostępnego wachlarza środków służących skuteczności ich działań (patrz: odpowiedzi na pkt 29 i 63 a).
OLAF w roku 2005 bada doświadczenia innych służb dochodzeniowych szczebla krajowego w dziedzinie monitorowania czasu pracy urzędników dochodzeniowych, mając na uwadze wprowadzenie podobnego systemu, który uwzględniałby czas trwania dochodzeń w planie pracy. Równolegle prowadzone są testy systemu rejestracji czasu pracy poszczególnych jednostek ds. działań następczych (patrz: odpowiedzi na pkt 24-26).
Urząd nie może ponosić odpowiedzialności za ewentualny dalszy bieg spraw zależny od decyzji władz sądowniczych i dyscyplinarnych, dokłada jednak starań na rzecz wzmocnienia współpracy z tymi stronami (biuro śledczo-dyscyplinarne IDOC powołane już w roku 2002, z którym IDOC wprowadza Memorandum o porozumieniu). Komisja, jak również sam OLAF stwierdzają, że współpraca z IDOC jest zadowalająca.
Patrz: odpowiedź na pkt 29.
W odniesieniu do niektórych zadań związanych ze środkami następczymi w dziedzinie finansowej Komisja zdecydowała o połączeniu, w celach odzyskania środków, wiedzy eksperckiej Urzędu oraz intendentów. Patrz: odpowiedzi na pkt 31 i 54.
Nie umniejsza do prawa Komisji do przeprowadzenia ponownej oceny podziału kompetencji między jej poszczególne służby, zwłaszcza w ramach prowadzonych ocen zadań/kompetencji OLAF-u.
W kwestii wydatków w sektorze rolniczym, obecnie istniejące mechanizmy, wedle których dalsze działania w kierunku odzyskania funduszy uznanych za wypłacone bezprawnie, zostały podjęte przez Generalną Dyrekcję ds. Rolnictwa poprzez oczyszczenie procesów księgowości.
Sądownicze środki następcze nie powinny się ograniczać wyłącznie do przypadków, w których po zakończeniu postępowania karnego urzędnik zatwierdzający wydatki wstępne jest zobowiązany do wszczęcia cywilnego postępowania windykacyjnego. W rzeczywistości różne władze, do których wpływają te przypadki, zwracają się do Urzędu o pomoc w dialogu z instytucjami. Ponadto w celu przeprowadzenia oceny lub też udoskonalenia prowadzonych działań Urząd jest zmuszony do śledzenia dalszego biegu spraw przekazanych różnym jurysdykcjom, by posiąść rozeznanie w ich dalszych losach.
W kwestii dalszych środków w sferze prawodawstwa ostatecznie to do operacyjnych Dyrekcji Generalnych należy podjęcie koniecznych inicjatyw we właściwych im dziedzinach w odpowiedzi na zalecenia wynikłe z przeprowadzonego przez OLAF dochodzenia. Urząd pragnie jednak podkreślić, że angażuje się u zarania procesu prawodawczego w ramach "oszustoszczelności" (ang. "fraudproofing") (patrz: odpowiedź na pkt 91).
Wniosek o zmianach rozporządzenia (WE) nr 1073/1999(18) przewiduje skodyfikowanie praw do obrony zainteresowanych osób, w szczególności prawa do przedstawienia swojej wersji, jak również innych ważnych uściśleń co do procedur obowiązujących w postępowaniu dochodzeniowym OLAF-u.
Intencją OLAF pozostaje poprawa współpracy z Państwami Członkowskimi; współpraca ta wymaga nieprzerwanych i wzmożonych wysiłków obu stron. Ponadto, zgodnie z art. 3 wniosku dotyczącego zmian w rozporządzeniach (WE) nr 1073/1999 i (Euratom) nr 1074/1999 zgłoszonych w lutym 2004 r. oraz z zaleceniem 5 raportu Komisji przewidzianego art. 15, odnośnie do poszerzenia zakresu memorand o porozumieniu zawartych między OLAF-em a władzami krajowymi, zmierzają właśnie w tym kierunku.
CMS posiada wszelkie konieczne funkcje, by mógł stać się pełnoprawnym narzędziem ciągłego zarządzania przypadkami, jednak jego wykorzystanie wymaga pewnej poprawy (patrz: odpowiedź na pkt 17).
W kwestii podręcznika OLAF-u dokonano już pewnych usprawnień w jego wersji przyjętej w lutym 2005 r. OLAF rozważy również wydanie w formie jednolitego podręcznika całokształtu regulacji odnoszących się do procedur postępowania dochodzeniowego (patrz: odpowiedź na pkt 34).
Wreszcie, dokładane są szczególne wysiłki w sprawie kształcenia kadr (patrz: odpowiedź na pkt 63 a).
Jak wzmiankowano w odpowiedzi na pkt 42, Urząd i Komisja gotowe są do dalszego dialogu na te tematy z udziałem zainteresowanych instytucji, gdy idzie o zawartość i swego rodzaju zracjonalizowanie różnych raportów sporządzanych przez OLAF.
W trosce o zapewnienie stabilności swoich zasobów Urząd nosi się z zamiarem przeprowadzenia specjalnych konkursów wewnętrznych dla zachowania zgromadzonych doświadczeń najbardziej wykwalifikowanych pracowników oraz znaczącej zmiany rozłożenia zatrudnionych z uwzględnieniem tendencji, za jakimi oręduje Komisja.
Urząd sporządził swój plan pracy na rok 2005, w którym dokonano przypisania odpowiednich zasobów poszczególnym jednostkom w zależności od przewidywanego natężenia obowiązków. W zależności od rozmiarów danej jednostki, ich kierownicy opierają się na pomocy kierowników operacyjnych w celu zapewnienia ścisłego nadzorowania dochodzeń.
Wniosek Komisji proponujący zmiany rozporządzeń (WE) nr 1073/1999 i (Euratom) nr 1074/1999, wyjaśniający przesłanki uprawniające do decyzji o wszczęciu przez Urząd dochodzenia, pozwoli mu na nadanie odpowiednio priorytetowej wagi przypadkom należącym do dziedzin uznanych przez jednostkę analizy strategicznej za szczególnie obarczone ryzykiem. Skądinąd, jak wiadomo, zalecenie Trybunału w pełni potwierdza zalecenie 5 sprawozdania oceniającego działalność OLAF-u(19).
W odniesieniu do nieprawidłowości zgłoszonych przez Państwa Członkowskie, po poprawie jakości sposobu przekazywania i oceny otrzymanych zgłoszeń informacje te są obecnie wykorzystywane dla celów analizy ryzyka (patrz: odpowiedź na pkt 47).
Komunikat Komisji o odporności na oszustwa (SEC (2001) 2029) przewiduje objęcie przez OLAF roli koordynatora i specjalnego konsultanta (patrz: odpowiedź na pkt 55). Przy okazji otwartej debaty w Parlamencie Europejskim w przedmiocie reformy OLAF-u podjęty zostanie problem podwójnej roli, jaką odgrywa Urząd.
W ramach wniosku o zmiany rozporządzenia (WE) nr 1073/1999, jaki złożyła pod rozwagę instytucji, Komisja zaprezentowała możliwe sposoby rozwiązania kwestii precyzyjniejszego określenia roli Rady Nadzorczej, w zamiarze dalszej pogłębionej analizy.
Strategia walki z oszustwami winna być globalna, musi obejmować pełną analizę i politykę, z wnioskami prawodawczymi, a także rozwinięty projekt współpracy międzyagenturalnej i międzypaństwowej opartej na centralnej osi służb śledczych oraz operacyjnych. Nie umniejsza to prawa Komisji do przeprowadzenia ponownej oceny podziału kompetencji między jej poszczególne służby, zwłaszcza w ramach prowadzonych ocen zadań/kompetencji OLAF.
______
(1) W oparciu o kryteria odzwierciedlające hierarchię ważności ustaloną w programie działań OLAF-u.
(2) Wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 - COM (2004), 103 wersja ostateczna z dnia 10 lutego 2004 r.
(3) Artykuł 6 ust. 7 wniosku dotyczącego zmiany rozporządzenia (WE) nr 1073/1999, dotyczący długości dochodzeń, COM (2004), 103 wersja ostateczna z dnia 10 lutego 2004 r.
(4) Raport Komisji dotyczący oceny działalności OLAF-u - COM (2003) 154, wersja ostateczna
(5) Patrz: dokument COM (2004) 103 z dnia 18 grudnia 2003 r.
(6) Uzupełniająca ocena działalności OLAF-u, SEC (2004) 1370 z dnia 26 października 2004 r.
(7) Uzupełniająca ocena działalności OLAF-u, akapit 1.3.2, SEC(2004) 1370 z dnia 26 października 2004 r.
(8) Patrz: pkt 164 w sprawie C-15/00.
(9) Patrz: pkt 3.2. podręcznika. OLAF-u.
(10) Patrz: pkt 3.3.3 podręcznika OLAF-u (z 25.2.2005).
(11) System wczesnego ostrzegania EWS (Early Warning System) (SEC (2005) 310).
(12) Uzupełniająca ocena działalności OLAF-u, SEC (2004) 1370 z dnia 26.10.2004 r.
(13) Co do sektora wydatków bezpośrednich patrz: dokumenty COM (2002) 671 wersja ostateczna, SEC (2000) 2204/3 oraz wewnętrzne przepisy Komisji odnośnie do odzyskiwania środków związanych z wydatkami bezpośrednimi C (2002) 5048/4. W kwestii sektorów rolnego, działań strukturalnych i celnych patrz: pkt 54 raportu.
(14) Uzupełniająca ocena działalności OLAF-u, SEC (2004) 1370 z dnia 26 października 2004 r., pkt 1.3.
(15) COM (2003) 154, wersja ostateczna.
(16) Uzupełniająca ocena działalności OLAF-u, COM (2003) 154, wersja ostateczna.
(17) Patrz: art. 6 ust. 7 tego wniosku: COM (2004) 103 wersja ostateczna z dnia 10 lutego 2004 r.
(18) Dokument COM (2004) 103 z dnia 10 lutego 2004 r.
(19) Dokument COM (2003) 154 wersja ostateczna.
ODPOWIEDŹ KOMITETU NADZORU OLAF-u
Kontrola Komitetu Nadzoru dotyczy sposobu przeprowadzania dochodzeń: "z pełnym poszanowaniem praw człowieka i podstawowych wolności, w szczególności zasad bezstronności, w sprawie osób zaangażowanych w wyrażanie swoich poglądów w kwestiach stanów faktycznych ich dotyczących i dla zasady, że wnioski dochodzenia są oparte wyłącznie na podstawie elementów posiadających wartość dowodową" (patrz: motyw nr 10 rozporządzenia podstawowego). Te jasne wytyczne pozwalają na określenie kilku zasad dotyczących reguł procedury dochodzeniowej. Dodatkowo zadaniem Komitetu jest nadzorowanie stosowania przepisów dotyczących poufności i ochrony danych.
A. Komitet Nadzoru a niezależność Urzędu (pkt 67 i 70)
Niezależność, jaką uzyskał Urząd i jego dyrektor w prowadzeniu czynności dochodzeniowych, jest najważniejszą zmianą wprowadzoną w rozporządzeniu nr 1073/1999. W celu zabezpieczenia tej niezależności, która może być znaczenie bardziej zagrożona przez nieformalne naciski i wpływy niż przez bezpośrednie zalecenia pochodzące od podmiotu instytucjonalnego, Komitet powinien zachowywać cały czas czujność, co jest zresztą jedynym sposobem, aby zapobiec ograniczeniu tej niezależności.
B. Komitet Nadzoru a prawa osób, w sprawie których prowadzone jest dochodzenie (pkt 67, 68 i 70)
Rola Komitetu nie polega na przeprowadzaniu faktycznej kontroli zgodności z prawem dochodzeń.
Działalność Rzecznika Praw Obywatelskich jest bardzo ważna, jednak nie jest sama w sobie wystarczająca i nie stanowi kontroli zgodności z prawem w prawnym rozumieniu tego pojęcia. Komitet ocenia, że ta działalność, która ma na celu ujawnienie ewentualnych "nieprawidłowości", powinna być uzupełniana przez interwencję prawodawczą. W związku z tym, zwłaszcza po spotkaniach z Komisją Kontroli Budżetowej (COCOBU), Komitet Nadzoru zamieścił w swoich sprawozdaniach rocznych swoje propozycje w związku z planowanym stworzeniem urzędu prokuratora europejskiego. Ostatnio w swoim sprawozdaniu za 2004 r. Komitet Nadzoru zaproponował instytucję adwokata swobód.
Komitet Nadzoru ma świadomość, że poszanowanie praw podstawowych stanowi z jednej strony gwarancję dla osób, w sprawie których prowadzone jest dochodzenie, a z drugiej warunek skuteczności dochodzeń przeprowadzanych przez OLAF.
Aby nie ingerować w działalność OLAF-u, Komitet Nadzoru od samego początku swojej działalności odmawiał angażowania się w sprawy indywidualne, odrzucając konsekwentnie liczne wnioski kierowane przez osoby, w sprawie których OLAF prowadził dochodzenia, jak również wnioski niektórych z nich o przesłuchanie przez Komitet w obecności adwokata. Postępując w ten sposób, uniknięto od samego początku ingerencji w zakres działalności Rzecznika Praw Obywatelskich.
Komitet Nadzoru wykorzystał jednak wnioski indywidualne, aby rozwiązać pewne problemy natury ogólnej. Problemy te stały się przedmiotem dogłębnej analizy podczas spotkań Komitetu (w czasie których sprawdzano decyzje Rzecznika) i wymiany poglądów z Urzędem.
Liczne spotkania między dyrektorem Urzędu i dyrektorem ds. dochodzeń dotyczyły kwestii zasad proceduralnych. W niektórych punktach, takich jak sporządzanie protokołu z przesłuchań świadków, szybko osiągnięto pozytywne rezultaty. Zagadnienie ustalenia kodeksu procedur wewnętrznych Urzędu pozostaje otwarte; Komitet Nadzoru wielokrotnie wykazywał potrzebę takiego kodeksu. Do dzisiaj dyrektor Urzędu nie wyraził jednak ze swojej strony życzenia przyjęcia podobnego kodeksu, nawet do użytku czysto wewnętrznego.
C. Komitet Nadzoru a regularne monitorowanie prowadzenia dochodzeń (pkt 69)
W pierwszej fazie, która z pewnością trwała zbyt długo, Komitet był zmuszony poświęcić ogromną część swojej uwagi na stworzenie nowych struktur i metod pracy dla OLAF-u. Komitet mógł się następnie poświęcić zagadnieniom operacyjnym i pełnić swoje funkcje w zakresie kontroli prowadzenia dochodzeń (patrz: ostatnie sprawozdanie roczne, rozdział I).
Stosując się do zaleceń Trybunału Obrachunkowego, od pierwszego semestru 2001 r. wprowadzony został system rejestrowania akt wszystkich spraw, "Case management System" (CMS), który podlega stałemu ulepszaniu, oraz rejestr (greffe).
Informacja od dyrektora OLAF-u na temat dochodzeń niezakończonych w ciągu dziewięciu miesięcy, przewidziana w art. 11 ust. 7 rozporządzenia, stanowiła bardzo użyteczne źródło informacji dla Komitetu oraz cenny element kontroli. W praktyce informacje te zapoczątkowały pożyteczną wymianę poglądów z dyrektorem ds. dochodzeń w zakresie postępów w prowadzeniu dochodzeń i zagadnień ogólnych.
Zgodnie z ostatnim zdaniem art. 11 ust. 7 rozporządzenia, "dyrektor informuje Komitet o przypadkach wymagających przekazania informacji organom sądowym Państwa Członkowskiego". W art. 22 ust. 5 swojego regulaminiu wewnętrznego opublikowanego w Dz.U. z dnia 15 lutego 2000 r. i przyjętego na podstawie tekstu opracowanego przez pana Da Cunha Rodrigues, w tamtym okresie członka Komitetu Nadzorczego, mianowanego następnie sędzią Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Komitet Nadzoru interpretuje pojęcie "wymagający" w sensie zawiadomienia wstępnego.
Niniejsza interpretacja stała się przyjętą praktyką, niewzbudzającą ani sprzeciwu, ani zastrzeżeń.
W delikatnym przypadku, bez odnoszenia się bezpośrednio do tego przypadku, dyrektor ds. dochodzeń zwracał się do Komitetu Nadzoru, żeby OLAF przekazał zawiadomienie Komitetowi po przekazaniu informacji krajowym organom sądowym. Komitet wyraził na to zgodę.
W czasie wypadków, które doprowadziły do ustąpienia Komisji pod przewodnictwem Jacquesa Santera, uwaga instytucji była zdecydowanie skupiona na dochodzeniach wewnętrznych. Motywy nr 1 i 7 oraz art. 1 ust. 3 rozporządzenia dają wyraz tej trosce. W tym miejscu trzeba też zaznaczyć, że dochodzenia zewnętrzne są w rękach Państw Członkowskich, gdyż to do nich należy przeprowadzanie dochodzeń, Urząd poprzestaje na udzielaniu istotnego wsparcia lub organizacji spotkań koordynacyjnych.
Ze sprawdzenia ogółu akt oraz CMS nie wynika zupełnie, żeby w praktyce Urząd lub Komitet Nadzoru, który opiera swoją działalność na dochodzeniach przeprowadzonych przez Urząd, faworyzowały dochodzenia wewnętrzne i ich aspekt karny ze stratą dla dochodzeń zewnętrznych. Fakt, że dochodzenia wewnętrzne, z powodu ich delikatnego charakteru, stanowiły często obiekt szczególnego zainteresowania ze strony Urzędu i Komitetu Nadzoru (co odzwierciedlają protokoły z zebrań Komitetu) czy nawet prasy, nie oznacza wcale, że dochodzenia zewnętrzne zostały odsunięte na drugi plan. Należy zauważyć, że poza dochodzeniami zewnętrznymi Urząd udzielał znacznego wsparcia Państwom Członkowskim, co zostało wysoko ocenione przez Komitet (patrz: rozdział II sprawozdania rocznego).
Badanie akt spraw zamkniętych stanowiło przedmiot szczególnego zainteresowania ze strony Komitetu Nadzoru, który zlecił swojemu sekretariatowi sprawdzenie możliwie dużej liczby tych akt oraz w przypadkach szczególnych sporządzenie protokołów oceny. Decyzja zajmowania się wyłącznie sprawami już zamkniętymi pozwoliła uniknąć ryzyka ingerowania w dochodzenia będące w toku. Protokoły sporządzone przez sekretariat Komitetu Nadzoru, z uwagi na ich przeznaczenie wyłącznie do celów wewnętrznych, mogły wskazać napotkane problemy i stanowiły przedmiot wnikliwej analizy Komitetu. Komitet Nadzoru przeprowadził bardzo owocne dyskusje z dyrektorem Urzędu lub dyrektorem ds. dochodzeń na temat napotkanych problemów, takich jak problemy proceduralne oraz problemy związane ze sprawdzaniem wyników procedur karnych w Państwach Członkowskich. Protokoły Komitetu Nadzoru nie zawsze oddają pełen zakres obserwacji wyrażonych podczas jego spotkań, gdyż pewna ilość spraw zamkniętych przez OLAF była jeszcze przedmiotem dochodzenia w Państwach Członkowskich.
D. Wnioski (pkt 93)
Podsumowując, Komitet Nadzoru prezentował postawę całkowitego poparcia dla Urzędu, wspierając w razie potrzeby tworzenie nowych struktur lub wprowadzanie nowych metod. Takie podejście dało konkretne pozytywne rezultaty w zakresie rejestru (greffe), systemu rejestrowania akt spraw oraz CMS, mimo że aż do chwili obecnej dyrektor Urzędu nie zastosował się do naglącego i niejednokrotnie już powtarzanego zalecenia Komitetu Nadzoru, dotyczącego sporządzenia kodeksu procedur wewnętrznych.
Nie odnotowano przypadków ewentualnej ingerencji Komitetu Nadzoru w przebieg dochodzeń w toku. Comiesięczne spotkania z dyrektorem Urzędu i z dyrektorami poszczególnych dyrekcji stanowiły doskonałą okazję do przeanalizowania zagadnień ogólnych, które mogły zostać przedstawione Komitetowi Nadzoru.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.202.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie specjalne nr 1/2005 dotyczące zarządzania Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) wraz z odpowiedziami Komisji. |
Data aktu: | 09/06/2005 |
Data ogłoszenia: | 18/08/2005 |