Sprawozdanie Roczne dotyczące wykonania budżetu wraz z odpowiedziami instytucji.

SPRAWOZDANIE ROCZNE DOTYCZĄCE WYKONANIA BUDŻETU

(2005/C 301/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2005 r.)

WSTĘP

0.1. Niniejszy dokument, dotyczący roku obrachunkowego 2004, zawiera dwudzieste ósme Sprawozdanie roczne Trybunału dotyczące wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej, a także Sprawozdanie roczne Trybunału dotyczące Europejskich Funduszy Rozwoju. Dokument ten posiada tę samą strukturę co ostatnie Sprawozdania roczne: Poświadczenie wiarygodności jest przedstawione w rozdziale 1; rozdział 2 zawiera najważniejsze uwagi dotyczące zarządzania budżetem; rozdziały 3-9 obejmują dochody i działania finansowane z różnych części budżetu, odpowiadające działom perspektywy finansowej, a rozdział 10 obejmuje instrumenty finansowe i operacje bankowe. Odpowiedzi Komisji lub innych właściwych instytucji UE są przedstawione wraz ze sprawozdaniami.

0.2. W odniesieniu do Sprawozdania rocznego dotyczącego wykonania budżetu ogólnego rozdziały obejmujące dochody i główne dziedziny wydatków składają się z następujących pozycji:

– szczegółowych analiz i wyników prac kontrolnych przeprowadzonych w kontekście Poświadczenia wiarygodności, w formie ocen szczegółowych;

– wyników przeglądu działań podjętych w związku z zaleceniami wydanymi przez Trybunał i władze budżetowe w wyniku poprzednich kontroli;

– streszczenia sprawozdań specjalnych opublikowanych przez Trybunał od czasu wydania ostatniego Sprawozdania rocznego.

0.3. Ocena szczegółowa opiera się na ocenie funkcjonowania głównych systemów nadzoru i kontroli odnoszących się do dochodów i każdej dziedziny wydatków, na wynikach badania transakcji Trybunału leżących u podstaw rozliczeń, ocenie rocznego sprawozdania z działalności i oświadczeń dyrektorów generalnych oraz, w odpowiednim przypadku, wynikach prac innych kontrolerów. Ogólna ocena Trybunału dotycząca wszystkich tych elementów stanowi podstawę Poświadczenia wiarygodności przedstawionego w rozdziale 1. Ponadto załączniki do rozdziałów 4-9 przedstawiają elementy wykorzystywane do celów monitoringu i oceny zarządzania finansowego budżetem UE.

0.4. Głównym wydarzeniem 2004 r. było największe w historii UE rozszerzenie: przystąpienie w dniu 1 maja 2004 r. dziesięciu nowych Państw Członkowskich. Reforma zarządzania finansami Komisji była w dalszym ciągu konsolidowana, a rok 2004 był pierwszym, w którym budżet był w pełni sporządzony i wykonany zgodnie z systemem Budżetowania Kosztów Działań (BKD). Spowodowało to zmianę sposobu przedstawiania informacji finansowej, której szczegóły są obecnie zamieszczane w budżecie według obszaru polityki BKD.

0.5. Komisja kontynuowała przygotowania do wprowadzenia pełnej księgowości memoriałowej za rok obrachunkowy 2005, co stanowiło zasadniczą reformę sposobu prowadzenia rozliczeń i przedstawiania informacji finansowej. Rozdział 1 niniejszego Sprawozdania (patrz pkt 1.21-1.45) zawiera wyniki prac kontrolnych podjętych w ramach trwającego procesu, w szczególności kluczowego procesu ustanawiania bilansów otwarcia. Prace Trybunału ukazują potrzebę dalszych starań ze strony Komisji, tak aby mogła ona przedstawić dokładne informacje księgowe na koniec roku 2005.

0.6. Od momentu zapoczątkowania procesu reformy w 2000 r. Trybunał zwrócił uwagę na usprawnienie zasad organizacji wewnętrznej Komisji i zarządzania przez nią budżetem UE. Usprawniono kontrole przeprowadzane przez Komisję w zakresie wydatków zarządzanych przez nią bezpośrednio. Jednakże nadal istnieje konieczność znacznych starań, przede wszystkim w zakresie dziedzin budżetu zarządzanych wspólnie z Państwami Członkowskimi. Istotne jest, aby Komisja i Państwa Członkowskie współpracowały na rzecz określenia niedociągnięć w zakresie opracowywania i funkcjonowania programów oraz zastosowały właściwe działania naprawcze.

0.7. W kwietniu 2004 r. Trybunał wydał opinię nr 2/2004(1) w sprawie modelu "jednolitej kontroli" zawierającą projekt wspólnotowych ram kontroli wewnętrznej. Opinia została sporządzona w oparciu o doświadczenie zdobyte przez Trybunał podczas jego prac kontrolnych na przestrzeni wielu lat, w szczególności w oparciu o niedociągnięcia wykryte w systemach kontroli wewnętrznej zarówno na szczeblu instytucji europejskich, jak i Państw Członkowskich, które spowodowały wystąpienie w znacznej części budżetu istotnego poziomu błędów w transakcjach leżących u podstaw rozliczeń. Trybunał zaproponował opracowanie i zastosowanie obecnych lub nowych systemów w Komisji i w Państwach Członkowskich w sposób skoordynowany oraz zgodny ze wspólnymi zasadami i standardami. Ponadto systemy kontroli powinny zostać opracowane w taki sposób, aby zapewniały właściwą równowagę pomiędzy kosztami kontroli a korzyściami, które przynoszą one w zarządzaniu ryzykiem nieprawidłowości.

0.8. Komisja odniosła się pozytywnie do opinii Trybunału i w swoim komunikacie z czerwca 2005 r.(2) zaproponowała harmonogram działań dotyczących zintegrowanych ram kontroli wewnętrznej. Komisja uznała za istotne, aby obywatele Unii uzyskali uzasadnione zapewnienie, że europejskie fundusze publiczne są zarządzane w sposób legalny i prawidłowy. Ponadto jasno określone standardy i cele systemów kontroli wewnętrznej stanowiłyby obiektywną podstawę, w odniesieniu do której Trybunał mógłby ocenić sposób ich opracowania i funkcjonowania podczas prac kontrolnych, co przyczyniłoby się do zwiększenia efektywności jego pracy.

______

(1) Dz.U. C 107 z 30.4.2004.

(2) COM(2005) 252 wersja ostateczna z dnia 15 czerwca 2005 r.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

Rozdział  1

Poświadczenie wiarygodności oraz informacje dodatkowe

Rozdział  2

Zarządzanie budżetem

Rozdział  3

Dochody

Rozdział  4

Wspólna polityka rolna

Rozdział  5

Działania strukturalne

Rozdział  6

Polityki wewnętrzne, w tym badania naukowe

Rozdział  7

Działania zewnętrzne

Rozdział  8

Strategia przedakcesyjna

Rozdział  9

Wydatki administracyjne

Rozdział  10

Instrumenty finansowe i operacje bankowe

grafika

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Informacje finansowe

ZAŁĄCZNIK  II

Sprawozdania i opinie przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy od 2000 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.301.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie Roczne dotyczące wykonania budżetu wraz z odpowiedziami instytucji.
Data aktu: 28/09/2005
Data ogłoszenia: 30/11/2005