(2005/C 303/01)
(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2005 r.)
SPRAWOZDANIA FINANSOWE
1.1.1. ROZPORZĄDZENIA FINANSOWE
Bilanse oraz sprawozdania z przychodów i wydatków zostały sporządzone zgodnie z rozporządzeniami finansowymi mającymi zastosowanie do szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR).
Odnośne dokumenty winny zostać przedstawione Trybunałowi Obrachunkowemu zgodnie z art. 71 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 7. EFR, art. 66, 67 i 68 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 8. EFR oraz art. 102 i 103 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 9. EFR.
Zgodnie z przepisami art. 99 i 135 ust. 3 pełne sprawozdania finansowe zostaną sporządzone po raz pierwszy za rok budżetowy 2005. Z tego względu pierwszy zestaw sprawozdań finansowych w ujęciu memoriałowym zostanie przesłany instytucjom dnia 31 lipca 2006 r.
1.1.2. ZASADY I STANDARDY RACHUNKOWOŚCI
A. Zasada jednostki rozliczeniowej
Środki EFR są określane i realizowane w EUR; także rozliczenia przedstawiane są w EUR.
Jednakże do celów zarządzania środkami finansowymi, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 9. EFR, księgowy może przeprowadzać operacje w EUR, w innych walutach i w walutach krajowych.
Zgodnie z art. 100 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 9. EFR, sprawozdania finansowe przedstawiane są w mln EUR. Z tego względu w sprawozdaniach tych kwoty poniżej 4.999 EUR ujmowane są jako 0,00, podczas gdy kwoty zerowe przedstawiane są jako -.
B. Zasada specyfikacji
Środki EFR są przeznaczone do szczególnych celów zgodnie z głównymi instrumentami współpracy, opisanymi w protokole finansowym konwencji AKP-WE i w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim.
C. Zasada należytego zarządzania finansami
Środki EFR są wykorzystywane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, to znaczy zgodnie z zasadami gospodarności, wydajności i skuteczności.
D. Zasada przejrzystości
Środki EFR są określane i realizowane, a rozliczenia przedstawiane, zgodnie z zasadą przejrzystości.
E. Dochody
Składki finansowe wpłacane są przez Państwa Członkowskie (UE-15) w EUR. Komisja przekazuje z rachunków funduszu na rachunki operacyjne prowadzone w EUR lub walucie Państwa Członkowskiego kwoty potrzebne do spełnienia wymogów finansowych projektów i programów.
Składki Państw Członkowskich do EFR muszą zostać w pełni wykorzystane zanim zostanie skierowane wezwanie do wpłaty składek na kolejny EFR.
F. Wydatki
Wydatki uwzględniają wszystkie polecenia płatności zrealizowane przez banki do dnia 31 grudnia 2004 r. Jednakże w przypadku wydatków lokalnych w krajach AKP, a także płatności, o których departamenty księgowości Komisji nie zostały poinformowane przed upływem roku budżetowego, płatności oparte są na informacjach za ostatni okres przed dniem 31 grudnia. Ogólna kwota przedmiotowych płatności, których nie ujęto w rozliczeniach za 2004 r., nie jest uważana za istotną.
Wydatki poniesione przez reprezentacje zostaną ostatecznie ujęte w rozliczeniach EFR po ich uznaniu przez intendenta oraz księgowego. Wydatki, które nie zostały jeszcze zatwierdzone, ujmuje się w pozycji "operacje przeznaczone do finalizacji".
G. Płatność zaliczkowa/zaliczki
Płatności zaliczkowe (dowolnych kwot na podstawie dokumentów uzupełniających, do czasu wypłaty ostatecznej) oraz zaliczki wypłacone w ramach realizacji kontraktów ujęto w rocznych wydatkach, nie ujęto natomiast w aktywach bilansu.
Jednakże zaliczki na stypendia naukowe oraz zaliczki na pomoc techniczną traktowane są jako należności i, co za tym idzie, figurują w aktywach bilansu.
H. Księgowanie operacji
Środki EFR nie podlegają ograniczeniom czasowym. Po ich przyznaniu są dostępne do momentu ich pełnego wykorzystania lub zmiany przeznaczenia. Obowiązek przedstawienia bilansu aktywów i pasywów EFR oznacza, że należności od Państw Członkowskich (głównie składki, których spłata została odroczona, a także odsetki za zwłokę w płatnościach) muszą zostać ujęte w rozliczeniach. Pozycje te ujęto w bilansach poszczególnych EFR.
Zgodnie z zasadami księgowości w ujęciu memoriałowym, sprawozdania finansowe ukazują koszty i przychody finansowe za rok budżetowy bez względu na datę wypłaty lub datę otrzymania, przy czym w chwili obecnej płatności z tytułu działalności operacyjnej rozlicza się nadal metodą kasową.
I. Pozostałe ogólnie przyjęte zasady rachunkowości
Sprawozdania finansowe zostały sporządzone zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości, a mianowicie:
a) kontynuacji działalności;
b) ostrożnej wyceny;
c) jednolitych metod rachunkowości;
d) porównywalności informacji;
e) istotności;
f) niestosowania kompensat;
g) nadrzędności treści ekonomicznej nad formą prawną;
h) ujęcia memoriałowego.
Ta ostatnia zasada stanowi, że wydatki i dochody były księgowane według daty walutowania na wyciągu, z wyjątkiem płatności dotyczących działalności operacyjnej, które nadal są rozliczane metodą kasową. Zgodnie z przepisami art. 99 i 135 ust. 3, pełne sprawozdania finansowe zostaną przygotowane po raz pierwszy za rok budżetowy 2005. Z tego względu pierwszy zestaw sprawozdań w ujęciu memoriałowym zostanie przesłany instytucjom dnia 31 lipca 2006 r.
1.1.3. REGUŁY WYCENY
A. Dochody
Składki Państw Członkowskich wpłacane są w EUR.
Pozostałe dochody księgowane są według kursów wymiany walut obowiązujących w dniu ich uzyskania.
B. Wydatki
Do przeliczenia na EUR płatności realizowanych w walutach krajowych z tytułu projektów i programów stosuje się kursy wymiany walut obowiązujące w dniu faktycznej realizacji płatności. Niektóre kontrakty wymagają jednak stałych kursów wymiany walut i stanowią one wyjątek od reguły ogólnej.
C. Przelewy bankowe
Przelewy z rachunków prowadzonych w EUR na rachunki operacyjne prowadzone w walutach krajowych realizowane są po kursie obowiązującym w dniu realizacji przelewu.
D. Przyznane fundusze
Przyznane fundusze są przeliczane na EUR po kursie obowiązującym w dniu księgowania i są księgowane według ich wartości historycznej.
E. Środki pieniężne w banku
Środki pieniężne w banku w walutach krajowych przelicza się na EUR w dniu 31 grudnia 2004 r. według następujących kursów Europejskiego Banku Centralnego:
1 EUR = 0,701 GBP
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
1.2. BILANS SKONSOLIDOWANY 6., 7., 8. I 9. EFR
1.3. 6. EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU
1.4. 7. EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU
1.5. 8. EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU
1.6. 9. EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU
1.7. ZESTAWIENIE ŹRÓDEŁ I WYKORZYSTANIA FUNDUSZY 6., 7., 8. I 9. EFR (2004 R.)
(w mln EUR) | ||
Środki finansowe, upoważnieni płatnicy AKP oraz upoważnieni płatnicy UE | ||
Środki finansowe - saldo końcowe (bez Stabex) na dzień 1.1.2004 r. | 82,27 | |
Składki od Państw Członkowskich | 2.652,32 | 2.547,32 |
Odsetki zapłacone od zaległych składek | 1,33 | |
Odsetki | 5,24 | |
Spadek liczby transakcji oczekujących na finalizację | 3,96 | |
Zmniejszenie rezerwy na należności wątpliwe | 2,74 | |
Zmniejszenie stanu zaliczek | 7,69 | |
Źródła ogółem | 2.673,27 | |
Płatności operacyjne | 2.406,41 | |
Wykorzystanie ogółem | 2.406,41 | |
Środki finansowe - saldo końcowe (bez Stabex) na dzień 31.12.2004 r. | 349,13 | |
Rachunek bieżący Stabex | ||
Saldo na rachunku bieżącym Stabex na dzień 1.1.2004 r. | 22,20 | |
Wpływy z tytułu odsetek | 0,39 | |
Wpływy z tytułu sprzedaży inwestycji | 3,15 | |
Źródła ogółem | 3,54 | |
Zmniejszenie wartości portfela inwestycji | 6,12 | |
Transfer na rachunki zabezpieczające | - | |
Koszty zarządzania portfelem | 0,02 | |
Transfer na rachunki w bankach europejskich | - | |
Wykorzystanie ogółem | 6,14 | |
Saldo na rachunku bieżącym Stabex na dzień 31.12.2004 r. | 19,59 | |
Rachunki zabezpieczające Stabex | ||
Saldo na rachunkach zabezpieczających Stabex na dzień 1.1.2004 r. | 427,82 | |
Transfery z rachunku bieżącego Stabex | - | |
Otrzymane odsetki | 9,63 | |
Źródła ogółem | 9,63 | |
Płatności Stabex | 7,29 | |
Wykorzystanie ogółem | 7,29 | |
Saldo na rachunkach zabezpieczających Stabex na dzień 31.12.2004 r. | 430,17 |
1.8. NOTY DO SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI FINANSOWEJ
Poprzednie EFR
Decyzja Rady AKP-WE nr 1/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. dotycząca środków przejściowych przewiduje, że część nieprzydzielonych zasobów z poprzednich EFR zostanie użyta zgodnie z odnośnymi postanowieniami Umowy z Kotonu stosowanymi z wyprzedzeniem zgodnie ze środkami przejściowymi.
Decyzja Komisji nr 410/2001 z dnia 16 marca 2001 r., której przedmiotem jest ustalenie alokacji dla programów indykatywnych dla krajów AKP z tytułu umowy o partnerstwie AKP-WE przewiduje, że nieprzyznane zasoby z poprzednich EFR zostaną użyte do działań wdrożeniowych zgodnie z regułami i procedurami poszczególnych EFR w maksymalnej kwocie 1.200 mln. Dotyczy to okresu przed wejściem w życie protokołu finansowego 9. EFR.
Decyzja Komisji nr 1033/2001 z dnia 15 czerwca 2001 r. ustaliła wysokość alokacji środków dla programów regionalnych i dla współpracy wewnątrz AKP w ramach protokołu finansowego do umowy o partnerstwie AKP-WE.
Decyzja Komisji nr 1252/2002 z dnia 11 lipca 2002 r. z jednej strony zwiększyła kwotę środków przeznaczonych na współpracę wewnętrzną między krajami AKP o 60 mln, w oparciu o ogólne rezerwy 6. i 7. EFR, a z drugiej strony przewidziała użycie tych dodatkowych funduszy w okresie poprzedzającym wejście w życie protokołu finansowego 9. EFR, zgodnie z regułami i procedurami stosowanymi do początkowego EFR.
Ponadto zgodnie z decyzją Rady AKP-WE nr 3/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. kwota 25 mln została pobrana z nieprzydzielonych zasobów 8. EFR (rezerwa ogólna) i przyznana na współpracę regionalną z tytułu umowy o partnerstwie AKP-WE.
Podobnie jak w poprzednim roku w celu zapewnienia przejrzystości w sposobie ujmowania rachunków za rok 2004, poszczególne przedstawione poniżej tabele w wyraźny sposób powtarzają dla każdego EFR (6., 7. i 8. EFR) część wykorzystaną w oparciu o programowanie przewidziane w konwencji AKP-WE oraz część wykorzystaną w oparciu o programowanie przewidziane w Umowie z Kotonu. W odniesieniu do tej ostatniej, zapisu i przedstawienia rachunków dokonano w oparciu o art. 3.2 załącznika IV do umowy o partnerstwie AKP-WE dotyczącego przedmiotowych krajów. Dla krajów AKP artykuł ten przewiduje pulę środków A przeznaczoną na pokrycie wsparcia makroekonomicznego i na wsparcie dla programów i projektów, a także pulę środków B przeznaczoną na pokrycie nieprzewidzianych potrzeb, takich jak nagła pomoc, inicjatywy zmniejszenia długu oraz wsparcie mające na celu złagodzenie niekorzystnych skutków niestabilności wpływów z eksportu(1). W odniesieniu do regionów, rachunki przedstawiono w oparciu o planowanie regionalne, które wskazano w rozdziale 2 umowy o partnerstwie AKP-WE (regionalny program indykatywny i współpraca wewnątrz AKP).
9. EFR
Umowa o partnerstwie AKP-WE, podpisana 23 czerwca 2000 r. w Kotonu przez Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej i przez Państwa Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP), weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2003 r.
Decyzja w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich (KTZ) ze Wspólnotą Europejską (2001/822/WE), przyjęta dnia 27 listopada 2001 r. przez Radę Unii Europejskiej (UE), weszła w życie z dniem 2 grudnia 2001 r.
Umowa z Kotonu została zawarta na okres dwudziestu lat z klauzulą przeglądu co pięć lat, a także z protokołem finansowym na każdy pięcioletni okres. Decyzja Rady UE w sprawie stowarzyszenia KTZ ze Wspólnotą Europejską będzie obowiązywała przez dziesięć lat.
Pierwsze pięć lat będzie finansowane z 9. EFR. Całkowita wysokość została ustalona na 13.800 mln EUR, z czego 13.500 mln przyznano krajom AKP zgodnie z pierwszym protokołem finansowym włączonym do Umowy z Kotonu, 175 mln przyznano KTZ (zgodnie z decyzją Rady UE w sprawie stowarzyszenia KTZ), a 125 mln zarezerwowano dla Komisji Europejskiej na pokrycie kosztów związanych z wdrożeniem zasobów 9. EFR (przewidziane umową wewnętrzną 9. EFR).
Z całkowitej kwoty 9. EFR zarezerwowanej dla krajów AKP kwota 1 mld EUR może zostać odblokowana dopiero po analizie dokonanej przez Radę UE w 2004 r., w oparciu o wniosek Komisji Europejskiej. W 2004 r. na podstawie decyzji Rady (nr 7189/04 z dnia 22 marca 2004 r.) odblokowano pierwszą transzę w wysokości 250 mln EUR. Transza ta została przydzielona do środków wewnątrz AKP (zasoby naturalne) w celu sfinansowania działań związanych z infrastrukturą wodną (42 mln EUR poniesione w 2004 r.).
W rezultacie dotacje z 9. EFR na rzecz krajów AKP, przy uwzględnieniu odblokowania 250 mln EUR z zarezerwowanego miliarda EUR oraz dotacji generowanych bezpośrednio przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), mogą zostać przedstawione w skrócie w następujący sposób:
Dotacja 9. EFR | Zniżka/umowny miliard | Dotacje nieotwarte (zarządzanie EBI) | Dotacje otwarte OLAS | |
Środki na rozwój długoterminowy | 10.000.000.000 | (491.000.000) |
(186.850.000)(2) (Wpływy z odsetek) |
9.322.150.000 |
Środki regionalne | 1.300.000.000 | (96.000.000) | 1.204.000.000 | |
Instrument inwestycyjny | 2.200.000.000 | (163.000.000) | (2.037.000.000) | 0 |
Ogółem | 13.500.000.000 | (750.000.000) | (2.223.850.000) | 10.526.150.000 |
Środki na rozwój długoterminowy dla krajów AKP składają się z dwóch elementów:
Puli środków A przeznaczonej na wsparcie makroekonomiczne dla polityk sektorowych, programów i projektów będących lub nie przedmiotem koncentracji pomocy wspólnotowej, która odpowiada alokacji KPI i dostosowaniu strukturalnemu w poprzednich EFR.
Puli środków B przeznaczonej na pokrycie nieprzewidzianych potrzeb, takich jak pomoc w nagłych wypadkach, udział w inicjatywach zmniejszenia długów, a także na wsparcie mające na celu złagodzenie niekorzystnych skutków niestabilności wpływów z eksportu, co odpowiada ogólnie alokacjom Stabex, Sysmin i pomocy w nagłych wypadkach w poprzednich EFR.
Otwarcie dotacji KTZ w 9. EFR na rzecz KTZ, przy uwzględnieniu dotacji generowanych bezpośrednio przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), zostało dokonane w następujący sposób:
Dotacja 9. EFR | Dotacje nieotwarte (zarządzanie EBI) | Dotacje otwarte OLAS | |
Środki na rozwój długoterminowy | 127.100 000 | 127.100.000 | |
Rezerwa C | 17.900.000 |
(1.000.000) (Wpływy z odsetek) |
16.900.000 |
Środki regionalne | 8.000.000 | 8.000.000 | |
Środki na badania i pomoc techniczną | 2.000.000 | 2.000.000 | |
Instrument inwestycyjny | 20.000.000 | (20.000.000) | 0 |
Ogółem | 175.000.000 | (21.000.000) | 154.000.000 |
Rezerwa C nieprzydzielona dla KTZ została utworzona na finansowanie pomocy humanitarnej, pomocy w nagłych wypadkach, pomocy uchodźcom i wahań wpływów z eksportu. Odpowiada ona puli środków B dla krajów AKP.
Ponadto w zastosowaniu decyzji Komisji nr E/982/2003 z dnia 16 czerwca 2003 r. wszystkie kwoty pozostałe z poprzednich EFR na dzień wejścia w życie Umowy z Kotonu, w odniesieniu do krajów AKP, oraz na dzień wejścia w życie wewnętrznej umowy dla 9. EFR, w odniesieniu do krajów KTZ, a także wszystkie kwoty uwolnione po upływie terminów obecnie trwających projektów z tytułu ww. Funduszy, zostały przeniesione do 9. EFR. Wszelkie zasoby przekazane w ten sposób do 9. EFR po ich uprzednim przyznaniu do programu indykatywnego danego państwa AKP lub regionu zostały przyznane temu państwu lub regionowi. Natomiast zasoby nieprzydzielone zostały przekazane do rezerw, które będą przedmiotem nowego programowania w ramach 9. EFR.
Załączone tabele dotyczące kwot, co do których zostały podjęte decyzje i które zostały zakontraktowane i wypłacone, przedstawiają wartości netto. Jedynie tabela 2.7. osobno podaje kwoty poniesione i wydane oraz kwoty wypłacone i odzyskane. Należy zwrócić uwagę na wpływ przeklasyfikowania dokonanego w 2004 r. na płatności dokonane z tytułu rachunków zabezpieczających Stabex, w wyniku którego całkowita kwota płatności ogółem w 2004 r. została zmniejszona o 209 mln EUR.
2.1. ŚRODKI NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2004 R.
2.2. SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIA FINANSOWE
2.3. ROZBICIE WEDŁUG KRAJÓW ORAZ WEDŁUG INSTRUMENTÓW
2.3.1. 6. EFR
Uwagi do sprawozdań z zarządzania:
(a) W tabelach 3.1.1 do 3.1.8 wartość "0,0" oznacza, że odpowiadająca jej kwota wynosi między -4.999 EUR a 4.999 EUR.
W przypadku braku wpisu, kwota wynosi zero.
W tabeli nie ujęto krajów, dla których we wszystkich kolumnach widnieje saldo zerowe.
(b) We wszystkich tabelach nagłówek "Wszystkie kraje AKP" dotyczy projektów obejmujących kilka krajów; projekty te nie są finansowane w ramach współpracy regionalnej.
(c) We wszystkich tabelach nagłówek "Koszty finansowe i administracyjne" obejmuje projekty finansowane z odsetek EFR przetransferowanych do danego instrumentu finansowego (dotacje, instrument dostosowań strukturalnych), z wyjątkiem jednej kwoty, wynoszącej 1 mln EUR, która została sfinansowana ze środków "dotacyjnych" i wykorzystana na rozliczenie opłat bankowych oraz różnic kursowych.
(d) W pierwszej kolumnie w tabeli 3.1.1 i 3.1.2 środki przeznaczone na "Współpracę regionalną" (873,82 mln EUR) odpowiadają założonemu celowi Komisji dla współpracy regionalnej wyłącznie dla krajów AKP (912,23 mln EUR), pomniejszonemu o kwoty przetransferowane w latach 2000, 2001 i 2002 do rezerwy ogólnej zgodnie ze środkami przejściowymi (czyli 1 mln EUR, 1,36 mln EUR oraz 0,16 mln EUR) oraz o kwotę 28,9 mln EUR przetransferowaną do 9. EFR po wejściu w życie Umowy z Kotonu w roku 2003 i 6,9 mln w roku 2004.
(e) Wszelkie kwoty środków odpowiadają jednocześnie decyzjom, gdyż kwoty nieprzyznane zostały przetransferowane do 9. EFR po wejściu w życie Umowy z Kotonu (decyzja Komisji z dnia 16 kwietnia 2003 r.).
Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.
2.3.2. 7. EFR
Uwagi do sprawozdań z zarządzania:
– W tabelach 3.2.1 do 3.2.8 wartość "0,0" oznacza, że odpowiadająca jej kwota wynosi między -4.999 EUR a 4.999 EUR.
W przypadku braku wpisu, kwota wynosi zero.
W tabeli nie ujęto krajów, dla których we wszystkich kolumnach widnieje saldo zerowe.
– We wszystkich tabelach nagłówek "Wszystkie kraje AKP" dotyczy projektów obejmujących kilka krajów; projekty te nie są finansowane w ramach współpracy regionalnej.
– We wszystkich tabelach nagłówek "Koszty finansowe i administracyjne" obejmuje projekty finansowane z odsetek EFR przetransferowanych do danego instrumentu finansowego (dotacje, instrument dostosowań strukturalnych).
– W pierwszej kolumnie w tabeli 3.2.1 i 3.2.2 na środki na "Współpracę regionalną" (1 136,42 mln EUR) składają się:
Cel Komisji dotyczący współpracy regionalnej (tylko kraje AKP) 1.125,00
Przekroczenie celu 67,90
Transfery z zasobów niealokowanych w celu sfinansowania programu
pomocy krajom AKP w integracji w ramach WTO 10,00
Kwota przetransferowana w roku 2000 do rezerwy ogólnej
zgodnie ze środkami przejściowymi (8,50)
Kwota przetransferowana w roku 2001 do rezerwy ogólnej
zgodnie ze środkami przejściowymi (2,20)
Kwota przetransferowana w roku 2002 do rezerwy ogólnej
zgodnie ze środkami przejściowymi (0,70)
Kwota przetransferowana w roku 2003 do 9. EFR po wejściu
w życie Umowy z Kotonu (49,10)
Kwota przetransferowana w roku 2004 do 9. EFR po wejściu
w życie Umowy z Kotonu (5,92)
Ogółem według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. 1.136,42
– Wszelkie kwoty środków odpowiadają jednocześnie decyzjom, gdyż kwoty nieprzyznane zostały przetransferowane do 9. EFR po wejściu w życie Umowy z Kotonu (decyzja Komisji z dnia 16 kwietnia 2003 r.).
Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.
2.3.3. 8. EFR
Uwagi do sprawozdań z zarządzania:
(a) W tabelach 3.3.1 do 3.3.8 wartość "0,0" oznacza, że odpowiadająca jej kwota wynosi między -4.999 EUR a 4.999 EUR.
W przypadku braku wpisu, kwota wynosi zero.
W tabeli nie ujęto krajów, dla których we wszystkich kolumnach widnieje saldo zerowe.
(b) We wszystkich tabelach nagłówek "Wszystkie kraje AKP" dotyczy projektów obejmujących kilka krajów; projekty te nie są finansowane w ramach współpracy regionalnej.
(c) We wszystkich tabelach nagłówek "Koszty finansowe i administracyjne" obejmuje projekty finansowane z odsetek EFR przetransferowanych do danego instrumentu finansowego (dotacje, instrument dostosowań strukturalnych).
(d) W pierwszej kolumnie w tabeli 1 i 2 na środki na "Współpracę regionalną" (1.450,56 mln EUR) składają się:
Cel Komisji dotyczący współpracy regionalnej (tylko kraje AKP) 1.300,00
Decyzja Rady 3/2000 mająca na celu zapewnienie ciągłości
szeregu działań oczekujących na wejście w życie 9. EFR 306,00
Decyzja Rady 10/2001 z dnia 20 grudnia 2001 w sprawie
wykorzystania niealokowanych zasobów z 8. EFR 180,70
Kwota przetransferowana w roku 2000 do rezerwy ogólnej
zgodnie ze środkami przejściowymi (68,00)
Decyzja Rady 3/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
wykorzystania niealokowanych zasobów z 8. EFR 54,20
Kwota przetransferowana w roku 2003 do 9. EFR po wejściu
w życie Umowy z Kotonu (317,33)
Kwota przetransferowana w roku 2004 do 9. EFR po wejściu
w życie Umowy z Kotonu (5,01)
Ogółem według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. 1.450,56
(e) Wszelkie kwoty środków odpowiadają jednocześnie decyzjom, gdyż kwoty nieprzyznane zostały przetransferowane do 9. EFR po wejściu w życie Umowy z Kotonu (decyzja Komisji z dnia 16 kwietnia 2003 r.).
Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.
2.3.4. 9. EFR
Uwagi do sprawozdań z zarządzania:
(a) W tabelach 3.4.1 do 3.4.8 wartość "0,0" oznacza, że odpowiadająca jej kwota wynosi między -4.999 EUR a 4.999 EUR.
W przypadku braku wpisu, kwota wynosi zero.
W tabeli nie ujęto krajów, dla których we wszystkich kolumnach widnieje saldo zerowe.
(b) We wszystkich tabelach uwzględniono wykorzystane zasoby finansowe (pula środków A, pula środków B i koszty realizacji) oraz charakter projektu (wsparcie makroekonomiczne, polityki sektorowe, pomoc w nagłych wypadkach itd.).
Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.
2.3.5. WSZYSTKIE EFR
Ogólna suma zakumulowanych oraz rocznych płatności obejmuje kwotę 352,03 mln, odpowiadającą płatnościom Stabex przetransferowanym na rachunek zabezpieczający Stabex w 2001 r. W 2004 r. Komisja postanowiła uregulować te operacje. W następstwie tego uregulowania (ujemna) kwota netto wynosząca 209 mln EUR została zaksięgowana jako płatności w sprawozdaniach EFR za rok 2004. Odsetki uzyskane na zabezpieczonym rachunku w odnośnym okresie (2001-2004) zostały zaksięgowane jako nowe zobowiązania (34,7 mln EUR) oraz jako dodatkowe alokacje.
Odpowiednie tabele zostały załączone jako dodatek.
2.4. POZOSTAŁE INFORMACJE DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA
INFORMACJE FINANSOWE DOSTARCZONE PRZEZ EBI
3.1. BILANS WEDŁUG STANU NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2004 R.
(w tys. EUR) | ||
Rok upływający 31 grudnia 2004 r. | Wstępny okres rozliczeniowy upływający 31 grudnia 2003 r. | |
AKTYWA | ||
Pożyczki i zaliczki na rzecz instytucji kredytowych | ||
Pozostałe pożyczki i zaliczki (uwaga D) | 11 790 | 67 473 |
Pożyczki (uwaga E) | 7 804 | - |
Pożyczki i zaliczki na rzecz klientów | ||
Pożyczki (uwaga E) | 78 664 | - |
Akcje i inne papiery wartościowe o zmiennym dochodzie (uwaga C) | 11 787 | 3 693 |
Składka Państw Członkowskich na instrument, wymagana ale niezapłacona (uwaga G) | 60 000 | 133 487 |
Pozostałe aktywa | ||
Rachunek związany z dostosowaniem umów w kwestii transakcji zamiennych na walutach | 139 | - |
Rozliczenia międzyokresowe czynne i kwota naliczonych przychodów (uwaga F) | 318 | - |
AKTYWA OGÓŁEM | 170 502 | 204 653 |
PASYWA | ||
Wymagana składka Państw Członkowskich na instrument (uwaga G) | 165 000 | 205 000 |
Kapitały rezerwowe | ||
Straty przeniesione z poprzedniego sprawozdania | - 347 | - |
Rozliczenia międzyokresowe bierne i przychody przyszłych okresów (uwaga F) | 1 | - |
Zysk/(strata) za rok/okres budżetowy | 5 848 | - 347 |
PASYWA OGÓŁEM | 170 502 | 204 653 |
POZYCJE POZABILANSOWE | ||
Zobowiązania | ||
Niewypłacone pożyczki (uwaga E) | ||
- instytucje kredytowe | 186 884 | 40 000 |
- klienci | 102 812 | 44 100 |
Niewypłacone zobowiązania w odniesieniu do inwestycji kapitałowych | ||
- inwestycje w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka | 52 285 | 52 010 |
- inwestycje w inne przedsięwzięcia | 4 600 | - |
Gwarancje w odniesieniu do pożyczek przyznanych przez strony trzecie | ||
Zaciągniętych | - | - |
Niezaciągnietych | 25 000 | - |
Wartość nominalna spłacalnych umów w kwestii transakcji zamiennych na walutach | 5 873 | - |
Wartość nominalna należnych umów w kwestii transakcji zamiennych na walutach | 6 012 | - |
Uwagi w nawiasach odsyłają do not objaśniających do sprawozdań finansowych. |
3.2. RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT
Za rok upływający 31 grudnia 2004 r.
(w tys. EUR) | ||
Rok upływający 31.12.2004 r. | Wstępny okres rozliczeniowy upływający 31.12.2003 r. | |
Odsetki i podobne przychody (uwaga H) | 1.780 | - |
Prowizja (uwaga I) | 5.048 | - |
Wynik na operacjach finansowych (uwaga J) | (980) | (347) |
Zysk/(strata) za rok/okres budżetowy | 5.848 | (347) |
3.3. NOTY OBJAŚNIAJĄCE DO SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH NA DZIEŃ 31 GRUDNIA 2004 r.
INFORMACJE OGÓLNE
Instrument inwestycyjny ("Instrument") został ustanowiony w ramach Umowy z Kotonu ("Umowy") o współpracy i pomocy na rzecz rozwoju pomiędzy grupą krajów Afryki, Karaibów i Pacyfiku ("krajami AKP") a Unią Europejską i jej Państwami Członkowskimi z dnia 23 czerwca 2000 r.
Instrument jest zarządzany przez Europejski Bank Inwestycyjny ("EBI" lub "Bank"). Zgodnie z warunkami Umowy na sfinansowanie Instrumentu można przeznaczyć do 2 200 mln EUR w przypadku AKP i do 20 mln EUR w przypadku KTZ (zgodnie z decyzją Rady z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską). W ramach Umowy EBI zarządza także pożyczkami, jakich udziela ze środków własnych. Pozostałymi zasobami finansowymi oraz instrumentami w ramach Umowy zarządza Komisja Europejska.
Niniejsze sprawozdanie finansowe dotyczy wyłącznie Instrumentu. Na mocy decyzji Rady z dnia 8 kwietnia 2003 r., Państwa Członkowskie zobowiązały się do pokrycia w całości kosztów ponoszonych przez Bank z tytułu zarządzania Instrumentem w ciągu pierwszych pięciu lat 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju. Zatem w niniejszych sprawozdaniach finansowych nie ujęto tych kosztów.
W ramach Instrumentu i zgodnie z rozporządzeniem finansowym mającym zastosowanie do 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju środki otrzymane przez EBI z Instrumentu są księgowane osobno. Odsetki od lokat bankowych otwartych w ramach Instrumentu w EBI nie są zaliczane do Instrumentu, są natomiast wypłacane bezpośrednio na rzecz Komisji Europejskiej.
Wycofanie do kraju lokat - jako zwrot kapitału lub odsetek lub prowizji mających swoje źródło w operacjach finansowych - oraz odsetki obliczane przy wycofaniu do kraju lokat figurują w sprawozdaniach Instrumentu.
ISTOTNE ZASADY RACHUNKOWOWŚCI
Standardy rachunkowości
Niniejsze sprawozdania finansowe zostały sporządzone zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w dyrektywie 86/635/ EWG Rady Wspólnot Europejskich z dnia 8 grudnia 1986 r. (zmienionej dyrektywą 2001/65/WE z dnia 27 września 2001 r.) w sprawie rocznego sprawozdania finansowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego banków i innych instytucji finansowych ("Dyrektywa").
Przewalutowanie
Sprawozdania finansowe dla Instrumentu sporządzono w EUR.
Przedstawione w sprawozdaniu finansowym aktywa, pasywa oraz pozycje pozabilansowe wyrażone w walutach obcych zostały przeliczone na EUR według kursów obowiązujących w dniu sporządzenia bilansu.
Rachunek zysków i strat przeliczany jest na EUR miesięcznie po kursie obowiązującym na koniec każdego miesiąca.
Różnice kursowe wynikające z przewalutowania księguje się jako dodatnie lub ujemne różnice kursowe w rachunku zysków i strat.
Aktywa finansowe
Aktywa finansowe księgowane są z datą rozliczenia.
Akcje i inne papiery wartościowe o zmiennym dochodzie
Inwestycje w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka
Inwestycje w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka obejmują akcje i inne papiery wartościowe o zmiennych dochodzie nabyte na dłuższy okres w toku zwykłych działań w ramach Instrumentu i są wykazywane w bilansie po koszcie nabycia.
Na podstawie sprawozdań od organów zarządzających funduszem do dnia sporządzenia bilansu, portfel inwestycji w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka jest wyceniany metodą sumowania poszczególnych pozycji po najniższym koszcie lub według wartości netto aktywów, co eliminuje wszelkie niezrealizowane dodatnie różnice kursowe w ramach portfela.
Wartość netto aktywów określa się poprzez porównanie własnościowej wartości procentowej Instrumentu w spółce bazowej z wartością netto aktywów z ostatniego sprawozdania lub, w możliwym zakresie, z wartością akcji w tym samym dniu, przedłożoną przez odpowiedni organ zarządzający funduszem. Wartość aktywów netto podlega korekcie o zdarzenia między datą ostatniej dostępnej informacji o wartości aktywów netto a datą sporządzenia bilansu, jeśli korekta ta zostanie uznana za istotną.
Niezrealizowane straty wyłącznie związane z kosztami administracyjnymi z tytułu funduszy kapitału podwyższonego ryzyka istniejących, w dniu sporządzenia bilansu, przez okres poniżej dwóch lat nie są uwzględniane w określaniu wartości aktywów netto.
Inwestycje w inne przedsięwzięcia
Inwestycje w inne przedsięwzięcia obejmują akcje i inne papiery wartościowe o zmiennym dochodzie nabyte na dłuższy okres w toku zwykłych działań w ramach Instrumentu i są wykazywane w bilansie po koszcie nabycia.
Inwestycje te są wyceniane metodą sumowania poszczególnych pozycji po najniższym koszcie lub według wartości rynkowej, co eliminuje wszelkie niezrealizowane dodatnie różnice kursowe w ramach portfela.
Rezerwy
Jako że wypłacenie pożyczek na rzecz klientów oraz inwestycji miało miejsce głównie podczas ostatnich miesięcy, według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. żaden istotny wymóg nie został określony dla rezerw na wypadek spadku wartości.
Opodatkowanie
Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, dołączony do Traktatu z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego Konstytucję dla Europy, określa, że aktywa, przychody i pozostały majątek Wspólnot zwolniony jest od wszystkich podatków bezpośrednich.
Transakcje zamienne
W normalnych warunkach działalności Instrument może zostać objęty umowami w kwestii transakcji zamiennych w celu zabezpieczenia poszczególnych operacji udzielania kredytu, prowadzonych w walutach innych niż EUR, aby skompensować wszelkie zyski lub straty spowodowane zmianami kursu wymiany walut.
Wynik netto z operacji zabezpieczających jest ujmowany w rachunku zysków i strat.
AKCJE I INNE PAPIERY WARTOŚCIOWE O ZMIENNYM DOCHODZIE
(w tys. EUR) | |||||||
Cena zakupu na początku roku | Zakup | Zbycie | Korekty kursowe | Cena zakupu na koniec roku | Zakumulowana wartość korekt na koniec roku | Kwota bilansowa na koniec roku | |
Inwestycje w przedsięwzięcia z kapitałem podwyższonego ryzyka | 3.693 | 4.495 | - | (574) | 7.614 | - | 7.614 |
Inwestycje w inne przedsięwzięcia(1) | - | 4173 | - | - | 4173 | - | 4173 |
Akcje i inne papiery wartościowe o zmiennym dochodzie. | 3.693 | 8.668 | - | (574) | 11.787 | - | 11.787 |
(1) Pozycja ta obejmuje 17 361 104 akcji zwykłych w Kenmare Resources Plc, otrzymanych jako prowizja od podporządkowanej pożyczki przyznanej Moma Titanium Minerals (patrz uwaga I). | |||||||
Początkowa wartość tych akcji (4 166 665 EUR) oparta jest na cenie giełdowej akcji w EUR według stanu na dzień przeniesienia tytułu własności. |
POŻYCZKI I ZALICZKI NA RZECZ INSTYTUCJI KREDYTOWYCH - POZOSTAŁE KREDYTY I ZALICZKI
Według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. pozostałe pożyczki i zaliczki na rzecz instytucji kredytowych przedstawiały się następująco:
(w tys. EUR) | ||
Poniżej 3 miesięcy | ||
2004 | 2003 | |
Lokaty terminowe - składki Państw Członkowskich | ||
Europejski Bank Inwestycyjny(1) | 9.336 | 67.473 |
Lokaty terminowe - Wycofanie do kraju lokat Instrumentu | ||
Europejski Bank Inwestycyjny(1) | 2.454 | - |
11.790 | 67.473 | |
(1) W ramach Instrumentu i zgodnie z rozporządzeniem finansowym mającym zastosowanie do 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju środki otrzymane przez EBI z Instrumentu są księgowane osobno. Odsetki od tych lokat nie są zaliczane do Instrumentu, są natomiast wypłacane bezpośrednio przez EBI na rzecz Komisji Europejskiej. | ||
Wycofanie do kraju lokat i odsetki obliczane przy wycofaniu do kraju lokat należą do Instrumentu. |
SPRAWOZDANIE ZBIORCZE O POŻYCZKACH
(w tys. EUR) | |||||
Analiza zsumowanych pożyczek udzielonych(1) | na rzecz pośredniczących instytucji kredytowych | Bezpośrednio beneficjentom końcowym(2) | 31.12.2004 | 31.12.2003 | |
Część wypłacona | 7.804 | 78.664 | 86.468 | - | |
Pożyczki niewypłacone | 186.884 | 102.812 | 289.696 | 84.100 | |
Analiza zsumowanych pożyczek udzielonych | 194.688 | 181.476 | 376.164 | 84.100 | |
(1) Pozycja zsumowane pożyczki udzielone obejmuje zarówno część kredytów wypłaconą, jak i oczekującą na wypłacenie. | |||||
(2) Z czego 114.372.333 EUR to następujące kredyty podporządkowane: | |||||
- Wypłacone | 66.890.317 | ||||
- Niewypłacone | 47.482.016 | ||||
114.372.333 |
ROZLICZENIA MIĘDZYOKRESOWE CZYNNE I KWOTA NALICZONYCH PRZYCHODÓW - ROZLICZENIA MIĘDZYOKRESOWE BIERNE I PRZYCHODY PRZYSZŁYCH OKRESÓW
(w tys. EUR) | ||
31.12.2004 | 31.12.2003 | |
Rozliczenia międzyokresowe czynne i kwota naliczonych przychodów | ||
Należne odsetki i prowizje | 318 | - |
318 | - | |
Rozliczenia międzyokresowe bierne i przychody przyszłych okresów | 1 | |
Spłacalne odsetki i prowizje(1) | - | |
1 | - | |
(1) Odsetki netto płatne od umów dotyczących transakcji zamiennych. |
SKŁADKA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH NA INSTRUMENT
Kwota wymagana w ramach składki Państw Członkowskich na Instrument wynosiła 165 mln EUR, z czego 105 mln EUR zostało wpłacone.
W 2004 r. poprzednia składka na kwotę 100 mln EUR, wymagana ale niewpłacona według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r., została na wniosek Państw Członkowskich uczestniczących w 9. EFR anulowana.
Sprawozdanie dotyczące składki Państw Członkowskich na Instrument według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r. przedstawia się następująco:
(w EUR) | |||
Państwa Członkowskie | Ogółem | Niewpłacone | Wpłacone |
Austria | 4.372.500 | 1.590.000 | 2.782.500 |
Belgium | 6.468.000 | 2.352.000 | 4.116.000 |
Denmark | 3.531.000 | 1.284.000 | 2.247.000 |
Finland | 2.442.000 | 888.000 | 1.554.000 |
France | 40.095.000 | 14.580.000 | 25.515.000 |
Germany | 38.544.000 | 14.016.000 | 24.528.000 |
Greece | 2.062.500 | 750.000 | 1.312.500 |
Ireland | 1.023.000 | 372.000 | 651.000 |
Italy | 20.691.000 | 7.524.000 | 13.167.000 |
Luxembourg | 478.500 | 174.000 | 304.500 |
Netherlands | 8.613.000 | 3.132.000 | 5.481.000 |
Portugal | 1.600.500 | 582.000 | 1.018.500 |
Spain | 9.636.000 | 3.504.000 | 6.132.000 |
Sweden | 4.504.500 | 1.638.000 | 2.866.500 |
United Kingdom | 20.938.500 | 7.614.000 | 13.324.500 |
Ogółem | 165.000.000 | 60.000.000 | 105.000.000 |
ODSETKI I PODOBNE PRZYCHODY
(w EUR) | ||
31.12.2004 | 31.12.2003 | |
odsetki i podobne przychody | ||
Odsetki od lokat | 6.406 | - |
Odsetki od pożyczek | 1.774.067 | - |
1.780.473 | - |
PROWIZJE (W EUR)
Instrumentowi przyznano prowizje na kwotę 5.047.610 EUR, włączając w to 4.166.665 EUR w postaci 17.361.104 akcji w Kenmare Resources Plc, otrzymanych jako prowizja w naturze (patrz uwaga C).
WYNIK OPERACJI FINANSOWYCH
Niektóre inwestycje w operacje i pożyczki z kapitałem podwyższonego ryzyka zostały wypłacone i są określone w walutach innych niż EUR; zarejestrowana strata z wymiany wynika ze spadku wartości tych walut w stosunku do EUR między okresem ich wypłaty a końcem roku budżetowego (patrz uwaga B2).
W 2004 r. Instrument został objęty umową dotyczącą transakcji zamiennej, aby zabezpieczyć stan środków w walucie USD. Wynik netto operacji zabezpieczających przedstawia wycenę pozycji transakcji zamiennych według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r.
Według stanu na dzień 31 grudnia wynik operacji finansowych obejmował:
(w EUR) | ||
31.12.2004 | 31.12.2003 | |
Zysk netto z operacji zabezpieczających | 139.063 | - |
Niezrealizowane straty z tytułu różnic kursowych | (1.119.084) | (346.782) |
Pozostałe operacje finansowe | (68) | - |
(980.089) | (346.782) |
DODATEK - ROZBICIE WEDŁUG KRAJÓW ORAZ WEDŁUG INSTRUMENT
______
(1) Nieprzydzielone zasoby z poprzednich EFR zawierają pozostałości funduszy SYSMIN, których wysokość została ustalona na 410 926 mln decyzją Komitetu Ambasadorów AKP-WE nr 3/2000. Decyzja Rady nr E410/2001 włącza te zasoby do programowania indykatywnych transzy krajowych (część B) z tytułu protokołu finansowego do umowy o partnerstwie AKP-WE.
(2) Umowa z Kotonu, załącznik I, art. 3.c i załącznik II, art. 2.8 oraz umowa wewnętrzna, art. 2, 3 i 5.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.303.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Bilanse i sprawozdania finansowe szóstego, siódmego, ósmego oraz dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju za rok budżetowy 2004. |
Data aktu: | 28/09/2005 |
Data ogłoszenia: | 30/11/2005 |