(2005/C 60/09)
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2005 r.)
Na podstawie decyzji 245/04/COL z dnia 6 października 2004 r. przedstawionej po niniejszym podsumowaniu w języku oryginalnym, Urząd Nadzoru EFTA wszczął dochodzenie zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie utworzenia Urzędu Nadzoru oraz Trybunału Sprawiedliwości (Porozumienie o Nadzorze i Trybunale). Rząd Norwegii został o tym poinformowany na podstawie kopii wspomnianej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA niniejszym zaprasza Umawiające się Strony Porozumienia EOG oraz zainteresowane strony do przedstawienia uwag dotyczących przedmiotowego środka w ciągu jednego miesiąca od opublikowania tego zaproszenia. Uwagi należy kierować do:
EFTA Surveillance Authority
35, rue Belliard/Belliardstraat 35
B-1040 Brussels
Uwagi te zostaną przekazane rządowi Norwegii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.
STRESZCZENIE
Procedura
Pismem Norweskiej Misji przy Unii Europejskiej z dnia 26 kwietnia 2004 r. władze Norwegii poinformowały Urząd zgodnie z art. 1 ust. 3 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale o swoim zamiarze zastosowania obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne od przedsiębiorstw działających w określonych sektorach oraz mających swoje siedziby w wyznaczonych strefach geograficznych 2, 3 i 4 w Norwegii.
Opis środków pomocowych
Władze Norwegii zaproponowały zastosowanie od stycznia 2005 r. obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne płatnych przez pracodawców, obowiązujących do końca 2003 r. w norweskich strefach podatkowych 2, 3 i 4. Zaproponowano następującą wysokość stawek: strefa 2, stawka obowiązująca 10,60 %; strefa 3, stawka obowiązująca 6,4 % oraz strefa 4, stawka obowiązująca 5,1 %. Stawki te istnieją obok pełnej stawki obowiązującej w strefie 1, wynoszącej 14,1 %. Składka naliczana jest na podstawie wynagrodzeń brutto.
Notyfikowany program będzie miał zastosowanie wobec 209 sektorów NACE(1) określonych na podstawie sprawozdania ekonomicznego sporządzonego przez firmę konsultingową ECON, która dokonała oceny połączeń konkurencyjnych ("konkurranseflater") pomiędzy przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność w Norwegii a przedsiębiorstwami w innych Państwach EOG(2).
Podstawę powiadomienia stanowiło założenie, zgodnie z którym rodzaje działalności w notyfikowanych sektorach nie podlegają wewnętrznym regułom EOG dotyczącym handlu. W związku z powyższym, według rządu Norwegii, przedsiębiorstwa działające w tych sektorach mogą korzystać z obniżonych stawek składek na ubezpieczenie społeczne bez otrzymywania pomocy państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
W tym kontekście należy poczynić odniesienie do programu zróżnicowanych ze względu na regiony stawek na ubezpieczenie społeczne, zatwierdzonego przez Urząd decyzją 218/03/COL z dnia 12 listopada 2003 r.(3) We wspomnianym programie przewidziano zastosowanie w strefach 3 i 4 obniżonych i zróżnicowanych ze względu na regiony stawek składek na ubezpieczenie społeczne od wszelkich przedsiębiorstw prowadzących działalność w obrębie tych stref. Po zatwierdzeniu okresu przejściowego przez Urząd wspomniane stawki należy stopniowo podwyższyć w okresie trzech lat, aż do osiągnięcia jednolitej stawki wynoszącej 14,1 %.
Inaczej niż w poprzednim programie, notyfikowany program obniżonych stawek na ubezpieczenie społeczne zakłada stosowanie przez czas nieokreślony zróżnicowanych ze względu na regiony stawek na ubezpieczenie społeczne w odniesieniu wyłącznie do określonych sektorów gospodarki, głównie w segmencie usług.
Ocena
Urząd ma wątpliwości czy notyfikowany program rzeczywiście nie jest pomocą państwa, jak twierdzą władze Norwegii.
Zastosowanie obniżonych składek na ubezpieczenie społeczne oznacza dla państwa obniżone dochody z tytułu ubezpieczenia społecznego. Kiedykolwiek państwo rezygnuje z normalnie należnego mu dochodu, dochodzi do zużycia zasobów państwowych.
Uprzywilejowane stawki składek na ubezpieczenie społeczne dawałyby zatem przewagę przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w którymkolwiek z wymienionych sektorów znajdujących się w strefach 2, 3 i 4 w Norwegii.
Środek ten nie tylko spowodowałby zakłócenie konkurencji w odniesieniu do przedsiębiorstw działających w tym samym sektorze na terenach nie mogących korzystać z notyfikowanego programu, ale również w odniesieniu do przedsiębiorstw działających na terenach inaczej traktowanych w obrębie programu, ponieważ obowiązujące stawki są różne w różnych strefach.
Urząd ma wątpliwości dotyczące metody i podejścia zastosowanych w celu dowiedzenia braku negatywnego wpływu na handel pomiędzy Umawiającymi się Stronami Porozumienia EOG. Urząd wyraża tym większe wątpliwości co do tego, czy zastosowane podejście jest zgodne z wykładnią kryterium "wpływu na handel" w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG przedstawioną w orzecznictwie Trybunału.
Uwzględniając szeroki zasięg sektorowy obejmujący ponad 209 sektorów NACE, brak precyzyjnych i jasnych kryteriów kwalifikujących, jak również brak wdrożenia mechanizmu kontroli i oceny celem zapewnienia pewności prawnej i ekonomicznej niezbędnej w zastosowaniu programu, Urząd wyraża wątpliwości co do faktu, czy wspomniany program kwalifikuje się jako pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.
Wniosek
Urząd ma wątpliwości związane z mającym charakter pomocy państwa notyfikowanym programem zróżnicowanych ze względu na region stawek ubezpieczenia społecznego w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Jeżeli wspomniany środek stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości co do tego, czy można go uważać za zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Zgodnie z powyższym, Urząd jest zobowiązany do wszczęcia formalnej procedury dochodzenia określonej w art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 Porozumienia o Nadzorze i Trybunale.
______
(1) Klasyfikacja sektorów przemysłowych.
(2) Tabela poniżej przedstawia oznaczone kody NACE. Kod 0 oznacza, że według władz norweskich nie ma negatywnego wpływu na działalność handlową w tych sektorach, natomiast kod 0/2 oznacza, że niektóre przedsiębiorstwa działające w danych sektorach w obrębie konkretnej strefy są narażone na konkurencję z innych państw EFTA, podczas gdy inne na taką konkurencję nie są narażone.
(3) Dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym. Decyzje Urzędu Nadzoru EFTA dotyczące pomocy państwa można znaleźć na jego stronach internetowych: http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldstateaid/stateaidregistry/
EFTA SURVEILLANCE AUTHORITY DECISION
No 245/04/COL
of 6 October 2004
on a proposal for regionally differentiated rates of social security contributions for certain sectors
(Norway)
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.60.9 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w sprawie propozycji zróżnicowanych ze względu na regiony składek na ubezpieczenie społeczne w Norwegii (sprawa nr 56310 - dawna sprawa nr 55463). |
Data aktu: | 10/03/2005 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2005 |