Pomoc państwa C 37/2005 (ex NN 11/2004) - Zwolniony z podatku fundusz rezerwowy Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2006/C 20/05)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2006 r.)
Pismem z dnia 20 października 2005, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Przedstawiająca uwagi zainteresowana strona może złożyć pisemny umotywowany wniosek o poufne traktowanie dotyczących jej danych.
STRESZCZENIE
OPIS ŚRODKA
Niezgłoszony program pomocy ma wspierać regionalny rozwój gospodarczy w Grecji, a jego podstawą prawną jest Ustawa 3220/2004. Pomoc przyjmie formę specjalnego zwolnionego z podatku funduszu rezerwowego ustanowionego przez przedsiębiorstwa do wysokości 35 % ich łącznych zysków nierozdzielonych za 2004 r. oraz do 50 % w przypadku zysków za 2003 r. Wspomniana rezerwa ma pozwolić na realizację inwestycji, których wolumen będzie co najmniej równy wielkości funduszu, w okresie trzech kolejnych lat od jego utworzenia. Po upływie wspomnianego trzyletniego okresu łączna suma rezerwy wykorzystanej na kwalifikujące się inwestycje ma zostać wykorzystana na zwiększenie kapitału przedsiębiorstwa i zwolniona z podatku dochodowego. Część funduszu niewykorzystana na inwestycje zostanie opodatkowana na zasadach ogólnych. Aby móc skorzystać z programu pomocy, przedsiębiorstwo musi prowadzić działalność w jednym z 23 sektorów określonych w art. 3 Ustawy 2601/1998, przy czym nie ma znaczenia rodzaj prowadzonych przez nie ksiąg podatkowych ani lokalizacja siedziby.
Kwalifikujące się projekty określone w art. 3 Ustawy 2601/1998 obejmują zarówno koszty inwestycji, jak i operacyjne. Projekty inwestycyjne obejmują w szczególności:
– budowę, rozbudowę oraz modernizację instalacji produkcyjnych, budynków i terenów zielonych, budowę obiektów magazynowych;
– zakup nieużytkowanych budynków oraz powierzchni przemysłowej; zakup nowych nowoczesnych maszyn i innego sprzętu;
– systemy automatyzacji procesu produkcji i odpowiednie oprogramowanie oraz szkolenia;
– środki transportu na dużej powierzchni produkcyjnej oraz dla pracowników;
– pomieszczenia i wyposażenie przeznaczone do zakwaterowania oraz dla potrzeb socjalnych pracowników;
– inwestycje związane z ochroną środowiska; inwestycje w odnawialne rodzaje energii, skojarzoną produkcję energii elektrycznej i ciepła (CHP), oszczędność energii; urządzenia do recyklingu;
– tworzenie, rozbudowę lub modernizację laboratoriów przeznaczonych do badań stosowanych;
– komputery; oprogramowanie; dalszy rozwój oprogramowania, do 60 % całej inwestycji; uzbrojenie terenu dla górnictwa;
– sprzęt i środki przeznaczone do transportu na wyspy; sprzęt transportowy;
– meble, urządzenia; używane samochody ciężarowe;
Koszty inwestycji obejmują w szczególności:
– przebudowę i renowację starych instalacji produkcyjnych bądź budynków bądź obiektów; koszty leasingu;
– badania nad wdrożeniem nowych technologii; badania dotyczące organizacji i rynków; badania nad kwalifikowalnością do pomocy; koszty zmiany lokalizacji ze względu na ochronę środowiska;
– wdrożenie biznesplanów na sumę ponad 1 mld drachm (2,9 mln EUR); wdrożenie biznesplanów naprawy i restrukturyzacji dla firm, które nie znajdują się w trudnej sytuacji; restrukturyzację mającą na celu zwiększenie elastyczności instalacji produkcyjnych;
– szkolenia; wprowadzenie certyfikacji produktów i procesów oraz rozpoczęcie związanych z tym badań;
– innowacje i prototypy innowacyjne; rejestrację patentów;
– wprowadzenie i przystosowanie technologii dla środowiska naturalnego.
Zwolnienie z podatku odpowiada łącznej kwocie podatku od osób prawnych z tytułu zysków, które są przeznaczane na fundusz rezerwowy, tj. 35 %. Tym samym maksymalna intensywność pomocy wynosi 36,89 %.
OCENA
Zdaniem Komisji odnośny niezgłoszony program pomocy stanowi pomoc państwa. Program ten obejmuje wykorzystanie zasobów państwowych, ponadto przynosi korzyści beneficjentom, jest selektywny oraz wpływa na wymianę handlową. Wspomniany środek został wdrożony bez uprzedniego zgłoszenia go Komisji, stanowi zatem pomoc przyznaną bezprawnie.
Komisja zbadała program pod kątem zgodności w szczególności z art. 87 Traktatu WE oraz mającymi zastosowanie horyzontalnymi przepisami ramowymi.
Zgodność środka pomocy z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej oraz z wielosektorowymi zasadami ramowymi (2002 r.)
Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności środka z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej (KPR). Wydaje się w szczególności, że w przypadku tego programu przekroczono pułapy pomocy ustanowione w mapie pomocy regionalnej dla Grecji oraz wydatki kwalifikowane określone w KPR. Ponadto wydaje się, że nie są z niego wykluczone sektory rolnictwa i transportu oraz inwestycje zastępcze. Program nie przewiduje obowiązku utrzymania inwestycji początkowej przez okres co najmniej pięciu lat. Oprócz tego wydaje się, że niewypełniony został obowiązek zgłoszenia pomocy indywidualnej dla dużego projektu inwestycyjnego zgodnie z wielosektorowymi zasadami ramowymi (MSF) z 2002 r.
Zgodność środka z horyzontalnymi przepisami ramowymi dotyczącymi pomocy państwa
Komisja zbadała program pomocy pod kątem zgodności z wytycznymi w sprawie ochrony środowiska, przepisów ramowych w zakresie BiR, rozporządzenia o grupowym wyłączeniu dotyczącym szkoleń, rozporządzenia o grupowym wyłączeniu dotyczącym MŚP i ma poważne wątpliwości co do jego zgodności ze wspólnym rynkiem.
Po dokonaniu wstępnej oceny środka pomocy Komisja ma zatem wątpliwości co do tego, czy program ten można uznać za zgodny ze wspólnym rynkiem, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Komisja chciałaby zebrać informacje od zainteresowanych stron.
W związku z powyższym Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 w celu sprawdzenia zgodności środka pomocy państwa ze wspólnym rynkiem. Komisja postanowiła także wydać nakaz zawieszenia programu, jako że omawiany nielegalny środek pomocy wszedł już w życie i automatycznie będzie miał zastosowanie do celów rozliczenia podatkowego zysków osiągniętych w 2004 r.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
TEKST PISMA
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.20.16 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa C 37/2005 (ex NN 11/2004) - Zwolniony z podatku fundusz rezerwowy - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 27/01/2006 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2006 |