(2006/C 223/08)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2006 r.)
1. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 1 ust. 3 i art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz że ma ono wymiar wspólnotowy, jak określono w wymienionym rozporządzeniu.
2. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianej transakcji właściwe rynki produktów to:
w sektorze gazowym:
a) przesyłanie gazu
b) dystrybucja gazu
c) magazynowanie gazu
d) dostawy gazu dla pośredników
e) dostawy gazu dla regionalnych spółek dystrybucyjnych
f) dostawy gazu dla dużych elektrowni
g) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych (ze zużyciem przekraczającym 500 m3/h)
h) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych (ze zużyciem poniżej 500 m3/h)
i) dostawy gazu dla mieszkańców
w sektorze energii elektrycznej:
j) przesyłanie energii elektrycznej
k) dystrybucja energii elektrycznej
l) usługi bilansowania mocy
m) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla pośredników
n) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla sprzedawców hurtowych działających w interesie publicznym
o) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla regionalnych spółek dystrybucyjnych
p) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla średnich i dużych odbiorców handlowych i przemysłowych
q) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych
r) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców
3. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny przedmiotowego działania, właściwe rynki geograficzne są rynkami krajowymi w następujących przypadkach:
w sektorze gazowym:
a) przesyłanie gazu
b) magazynowanie gazu
c) dostawy gazu dla pośredników
d) dostawy gazu dla regionalnych spółek dystrybucyjnych
e) dostawy gazu dla dużych elektrowni
f) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych (ze zużyciem przekraczającym 500 m3/h)
g) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych (ze zużyciem poniżej 500 m3/h)
h) dostawy gazu dla mieszkańców (od lipca 2007 r., kiedy mieszkańcy otrzymają prawo wyboru dostawcy)
w sektorze energii elektrycznej:
i) przesyłanie energii elektrycznej
j) usługi bilansowania mocy
k) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla pośredników
l) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla sprzedawców hurtowych działających w interesie publicznym
m) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla regionalnych spółek dystrybucyjnych
n) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla średnich i dużych odbiorców handlowych i przemysłowych
o) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych
p) dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców (od lipca 2007 r., kiedy mieszkańcy otrzymają prawo wyboru dostawcy)
4. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny przedmiotowego działania, właściwe rynki geograficzne są rynkami regionalnymi w następujących przypadkach:
w sektorze gazowym:
a) dystrybucja gazu
b) dostawy gazu dla mieszkańców od lipca 2007 r.
w sektorze energii elektrycznej:
c) dystrybucja energii elektrycznej
d) dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców od lipca 2007 r.
5. Komitet doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że planowana transakcja stworzy podmiot całkowicie zintegrowany pionowo w ramach kanałów dostawczych energii elektrycznej i gazu dzięki połączeniu prawie wyłącznej kontroli MOL nad zasobami gazu i jego składowaniem oraz silnej pozycji rynkowej E.ON na rynku detalicznych dostaw gazu, związanej z udziałami tego przedsiębiorstwa w regionalnych spółkach dystrybucji gazu i energii elektrycznej, jak również działalności E.ON w zakresie wytwarzania/ sprzedaży hurtowej energii elektrycznej.
6. Komitet doradczy zgadza się z opinią Komisji, że z tego powodu po transakcji nowy podmiot będzie miał zarówno zdolność jaki i powody do odcięcia dostępu do gazu konkurencyjnym przedsiębiorstwom z rynków gazu i energii elektrycznej stanowiących następne ogniwo.
7. Komitet doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że podmiot powstały po koncentracji ma pozycję dominującą na następujących rynkach w sektorze gazowym:
a) dostawy gazu dla po pośredników na Węgrzech
b) dostawy gazu dla regionalnych spółek dystrybucyjnych na Węgrzech
c) dostawy gazu dla dużych elektrowni na Węgrzech
d) dostawy gazu na Węgrzech
8. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że proponowana koncentracja prawdopodobnie przeszkodzi znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub znacznej jego części, a także w Europejskim Obszarze Gospodarczym, na następujących rynkach:
w sektorze gazowym:
a) dostawy gazu dla dużych odbiorców przemysłowych na Węgrzech w związku ze zdobyciem pozycji dominującej
b) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech
c) dostawy gazu dla mieszkańców na Węgrzech (oddzielnie w każdym z obszarów działania regionalnych spółek dystrybucyjnych przed lipcem 2007 r.)
w sektorze energii elektrycznej:
d) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla pośredników na Węgrzech
e) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla średnich i dużych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech
f) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech
g) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla mieszkańców na Węgrzech (oddzielnie w każdym z obszarów działania regionalnych spółek dystrybucyjnych przed lipcem 2007 r.)
9. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że utrzymanie wzajemnych zależności udziałowych między MOL a nowym podmiotem pozwoliłoby nowemu podmiotowi na realizację strategii eliminowania konkurencji dzięki jego pozycji na rynku magazynowania gazu i pozycji MOL na rynku przesyłowym.
10. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że złożone zobowiązania są wystarczające do wyeliminowania znaczących przeszkód dla swobody konkurencji na następujących rynkach:
w sektorze gazowym:
a) dostawy gazu dla dużych elektrowni na Węgrzech
b) dostawy gazu dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech
c) dostawy gazu dla mieszkańców w obszarach regionalnych spółek dystrybucyjnych na Węgrzech (na Węgrzech od 2007 r.)
d) dostawy gazu na Węgrzech
w sektorze energii elektrycznej:
e) hurtowe dostawy energii elektrycznej dla pośredników na Węgrzech
f) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla średnich i dużych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech
g) detaliczne dostawy energii elektrycznej dla małych odbiorców handlowych i przemysłowych na Węgrzech
h) dostawy gazu dla mieszkańców w obszarach regionalnych spółek dystrybucyjnych na Węgrzech (na Węgrzech od lipca 2007 r.)
11. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, iż - pod warunkiem dotrzymania zobowiązań zaproponowanych przez strony - proponowana koncentracja nie przeszkodzi znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub znacznej jego części w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie połączeń, i że można na tej podstawie uznać jej zgodność z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie połączeń, a także z art. 57 Porozumienia EOG.
12. Komitet Doradczy zwraca się do Komisji, aby uwzględniła ona wszystkie pozostałe kwestie poruszone podczas dyskusji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.223.14 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na 135. posiedzeniu Komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3696 - E.ON/MOL. |
Data aktu: | 06/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 16/09/2006 |