COM(2005) 386 końcowy - 2005/0162 (CNS)
(2006/C 28/16)
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2006 r.)
Dnia 21 września 2005 r. Rada, działając na podstawie art. 36 ust. 37 pkt 2 ppkt 3 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.
27 września 2005 r. Prezydium Komitetu powierzyło sporządzenie tej opinii Sekcji ds. Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego.
Ze względu na pilny charakter prac Komitet na swojej 421. sesji plenarnej dnia 26 - 27 października 2005 r. (posiedzenie z dnia 27 października 2005 r.) wyznaczył Adalberta KIENLE na sprawozdawcę głównego i 63 głosami za, przy 3 głosach wstrzymujących się przyjął następującą opinię:
1. Streszczenie stanowiska EKES-u
1.1 EKES popiera wniosek Komisji Europejskiej, aby zastąpić różne rozporządzenia w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze chmielu jednym nowym rozporządzeniem.
2. Uwagi
2.1 Rozporządzenie Rady (EWG) 1696/71 z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze chmielu zostało od tego czasu poddane licznym i znaczącym modyfikacjom. Rozporządzenia, które stały się bezprzedmiotowe, są znoszone, a w ich miejsce, na podstawie ich skonsolidowanego streszczenia, opracowywane są nowe rozporządzenia. Służy to jasności i zrozumiałości postanowień wspólnotowych.
2.2 EKES publikował ostatnio wiele opinii dotyczących regulacji rynku chmielu(1). 26 lutego 2004 r. Komitet uznał za "konsekwentne i spójne" stanowisko, że po reformie WPR (postanowienia luksemburskie) z 2003 r. do zakresu przedmiotowego ogólnego rozporządzenia w sprawie płatności bezpośrednich włączone będą teraz również płatności bezpośrednie za chmiel.
2.3 EKES chciałby również w niniejszej opinii zwrócić uwagę na to, że chmiel (humulus lupulus) jest niezbędnym surowcem do produkcji piwa i jest uprawiany w 8 Państwach Członkowskich, przede wszystkim w małych, wyspecjalizowanych gospodarstwach rodzinnych, przeciętnie o powierzchni 8 ha. Europejskim producentom chmielu udało się utrzymać wiodącą pozycję na rynku. Wspólna organizacja rynków w sektorze chmielu towarzyszyła w ostatnich latach wielkim dostosowaniom rynkowym, co przyniosło pozytywne skutki. Dzięki niej zaakceptowany i promowany był wszechstronny system zapewniania jakości i kontraktów, który jest niezbędnym warunkiem powodzenia upraw, i który uważany jest przez stowarzyszenia producentów za "duszę" regulacji rynku chmielu. Zasady te powinny być zachowane również w nowych regulacjach rynku.
2.4 EKES zwraca uwagę na to, że wydatki na sektor chmielu od lat pozostawały na niezmienionym poziomie ok. 13 milionów euro.
Bruksela, 27 października 2005 r.
Przewodnicząca | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
Anne-Marie SIGMUND |
______
(1) Dz. U. C 110 z dnia 30.4.2004, s. 116-124.
Dz. U. C 80 z 30.3.2004, str. 46.
Dz. U. C 193 z 10.7.2001, str. 38-39.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.28.82 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze chmielu. |
Data aktu: | 27/10/2005 |
Data ogłoszenia: | 03/02/2006 |