Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc Państwa C 57/2006 (ex NN 56/2006) - Finansowanie przedsiębiorstwa Hessische Staatsweingüter - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc Państwa C 57/2006 (ex NN 56/2006) - Finansowanie przedsiębiorstwa Hessische Staatsweingüter

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2007/C 19/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2007 r.)

Pismem z dnia 20 grudnia 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Agriculture and Rural Development

Directorate H - Agricultural Legislation

Unit H.2 - Competition

Office: Loi 130 - 5/94A

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 76 72

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Pokrycie strat w przeszłości (do dnia 31 grudnia 2002 r.)

Do końca 1997 r. kraj związkowy Hesja pokrywał straty Hessische Staatsweingüter w całości w ramach corocznego budżetu. Od roku 1998 do roku 2002 Landesbetrieb Hessische Staatsweingüter przyznawane były kwoty na pokrycie strat. Kraj związkowy Hesja spłacił ponadto zobowiązania Hessische Staatsweingüter, które narosły do dnia 31 grudnia 2002 r.

Na podstawie otrzymanych informacji można wyliczyć, że kwoty przekazywane na rzecz przedsiębiorstwa w latach 1995- 2002 wyniosły łącznie 2.333.859 EUR. Władze Hesji przedłożyły kopie odpowiednich wyciągów z planów budżetowych, które potwierdzają przedstawione okoliczności.

Według władz heskich faktycznym beneficjentem udzielonej w przeszłości pomocy jest tzw. Betrieb gewerblicher Art (instytucja handlowa utworzona na mocy prawa publicznego i będąca w 100 % własnością kraju związkowego) jako prawny i gospodarczy następca Landesbetrieb Hessische Staatsweingüter. Ten Betrieb gewerblicher Art znajduje się w posiadaniu majątku trwałego służącego działalności winiarskiej.

Kapitalizacja spółki z o.o. (GmbH) w roku 2003 i kolejne dokapitalizowanie w roku 2004

W ramach restrukturyzacji działalności winiarskiej kraj związkowy Hesja przeznaczył 1 mln EUR na wyposażenie kapitałowe utworzonej w dniu 1 stycznia 2003 r. spółki Hessische Staatsweingüter GmbH, a pod koniec 2003 r. podjął decyzję o jej dokapitalizowaniu w wysokości 1.225 mln EUR.

Według informacji przekazanych przez władze heskie, podejmując dwie powyższe decyzje inwestycyjne kraj związkowy Hesja działał niczym inwestor rynkowy, który swoje decyzje inwestycyjne opiera na możliwych do przyjęcia prognozach wyników spółki, porównywalnych ze średnio- i długookresowymi przeciętnymi wynikami sektora. Kraj związkowy Hesja oraz Hessische Staatsweingüter GmbH nie uzgodniły żadnej gwarantowanej minimalnej stopy zwrotu z wniesionego kapitału.

Finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych

Kraj związkowy Hesja udostępnia Hessische Staatsweingüter GmbH mającą charakter wkładu kapitałowego pożyczkę udziałowca (Partiarisches Darlehen) w wysokości 7,5 mln EUR, służącą sfinansowaniu nowych pomieszczeń produkcyjnych. Jest to pożyczka o stałej rocznej stopie oprocentowania wynoszącej 3,7 % i będzie na nią również przypadać część zysków spółki. Będzie ona spłacana od roku 2021 w ratach wynoszących rocznie 5 % jej wysokości.

Część środków została już w związku z finansowaniem nowych pomieszczeń produkcyjnych wypłacona, jednak według otrzymanych informacji zostaną one włączone do wspomnianej pożyczki i będą z mocą wsteczną podlegać tym samym warunkom.

OCENA

Pokrycie strat w przeszłości (do dnia 31 grudnia 2002 r.)

Kwoty otrzymane przez Hessische Staatsweingüter w związku z pokryciem strat w okresie do 31 grudnia 2002 r. stanowią pomoc państwa i na obecnym etapie wydają się stanowić pomoc operacyjną, która jest niezgodna ze wspólnym rynkiem.

W związku z tym Komisja ma wątpliwości co do zgodności wspomnianego wyżej środka pomocy z art. 87-89 Traktatu WE i postanowiła w odniesieniu do tego środka wszcząć postępowanie określone w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Kapitalizacja spółki z o.o. (GmbH) w roku 2003 i kolejne dokapitalizowanie w roku 2004

Po dokonaniu oceny dostępnych w chwili obecnej informacji nie można twierdzić, że kraj związkowy Hesja - nie wymagając minimalnej stopy zwrotu porównywalnej ze średnią osiąganą w sektorze lub równoważnej nieobciążonej ryzykiem stopie zwrotu osiąganej przez papiery wartościowe emitowane przez rząd federalny - działał niczym inwestor rynkowy. Brak minimalnej stopy zwrotu oznacza więc pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Uwolnienie Hessische Staatsweingüter od rocznych obciążeń (odsetek), które w innym przypadku spółka musiałaby ponosić, wydaje się na obecnym etapie stanowić pomoc operacyjną, która jest niezgodna ze wspólnym rynkiem.

W związku z tym Komisja ma wątpliwości co do zgodności wspomnianego wyżej środka pomocy z art. 87-89 Traktatu WE i postanowiła w odniesieniu do tego środka wszcząć postępowanie określone w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych

Po dokonaniu oceny dostępnych w chwili obecnej informacji można by wyciągnąć wniosek, że kraj związkowy Hesja, przyznając Hessische Staatsweingüter GmbH Partiarisches Darlehen jako niezależną inwestycję działa niczym inwestor rynkowy.

Ponieważ jednak finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych należy uważać za kolejną inwestycję kraju związkowego Hesja, nie można wykluczyć, że przyznając Partiarisches Darlehen kraj związkowy Hesja przyznaje korzyści GmbH i w obliczu środków przekazanych spółce w przeszłości nie działa niczym inwestor rynkowy.

W związku z tym na obecnym etapie nie można wykluczyć, że zastosowany środek stanowi pomoc operacyjną w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja postanowiła więc w odniesieniu do wyżej wymienionego środka wszcząć procedurę określoną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/99 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.19.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc Państwa C 57/2006 (ex NN 56/2006) - Finansowanie przedsiębiorstwa Hessische Staatsweingüter - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 27/01/2007
Data ogłoszenia: 27/01/2007