(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)
WSTĘP
1. Eurojust został ustanowiony na mocy decyzji Rady 2002/187/WSiSW(1) w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością zorganizowaną. Jego celem jest poprawa koordynacji dochodzenia i ścigania w sprawach obejmujących terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jak również państw trzecich.
2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Eurojust. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Eurojust sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Niniejsze poświadczenie skierowane jest do Parlamentu Europejskiego i Rady zgodnie z art. 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW.
4. Sprawozdanie finansowe Eurojust za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(2) zostało sporządzone przez jego dyrektora administracyjnego zgodnie z art. 36 decyzji Rady 2002/187/WSiSW i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.
Wiarygodność rozliczeń |
Sprawozdanie finansowe Eurojust za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach. |
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Eurojust są, jako całość, legalne i prawidłowe. |
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. |
UWAGI
7. Wskaźnik wykorzystania zapisanych w budżecie na 2006 r. środków na zobowiązania wynosi 96 %. Wskaźnik przeniesienia środków wyniósł 33 % dla wydatków administracyjnych (tytuł II) i 30 % dla wydatków operacyjnych (tytuł III). Zarządzanie budżetem charakteryzowało się dużą liczbą przesunięć środków między pozycjami budżetowymi, a w wielu przypadkach dokumentacja poświadczająca nie była wystarczająco szczegółowa. Zatem budżetowe zasady jednoroczności i specyfikacji nie były ściśle przestrzegane.
8. Nie stosowano się również ściśle do zasad udzielania zamówień. Zawarto cztery umowy ramowe o maksymalnym okresie trwania przekraczającym cztery lata. W czasie gdy prowadzono kontrolę (listopad 2006 r.) nie została jeszcze wszczęta właściwa procedura przetargowa na usługi kurierskie(3). Natomiast w przypadku usług tłumaczeniowych polecono usługodawcy, by zlecał pracę tłumaczom wybranym przez Eurojust, zamiast własnym pracownikom. Sytuacja ta nie była zgodna z zasadą konkurencji i spowodowała wzrost ceny o 45.000 euro w stosunku do stawek określonych w umowie.
9. Dane dotyczące aktywów trwałych kompilowano na arkuszu kalkulacyjnym i za pomocą innych programów. Taka metoda nie gwarantuje integralności rejestrowanych danych. Nie sporządzono rejestru aktywów trwałych, zawierającego wszystkie aktywa oraz ich wartości i potrzebnego do monitorowania mienia Eurojustu.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
______
(1) Decyzja z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiająca Eurojust (Dz.U. L 63 z 6.3.2002, str. 1).
(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 27 czerwca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2007 r.
(3) Wartość zamówień: ponad 100.000 euro.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Eurojust (Haga) - 2006
Tabela 2
EUROJUST (Haga) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006
Tabela 3
EUROJUST (Haga) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005
Tabela 4
EUROJUST (Haga) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.
ODPOWIEDZI EUROJUSTU
7. Odnośnie do tytułu II poziom przeniesień jest w głównej mierze spowodowany projektem pod kierownictwem krajugospodarza, rozpoczętym dopiero pod koniec roku.
Odnośnie do tytułu III od 2005 r. Eurojust zmniejszył wskaźnik przeniesienia środków (z 33 % do 30 %). Eurojust dokonał przeglądu swojej polityki przesunięć budżetowych w celu zmniejszenia liczby i wielkości kwot przesunięć oraz ich lepszej dokumentacji.
8. Eurojust przyjął właściwe środki na rzecz zastąpienia umów ramowych najpóźniej w trakcie czwartego roku ich trwania. Rozpoczęto trwającą obecnie otwartą procedurę przetargową na usługi kurierskie.
Tłumaczenie rocznego sprawozdania Eurojustu jest obwarowane szczegółowymi warunkami pod względem terminów oraz wymagań co do jakości. Niestety, żaden z dostawców, z którymi Eurojust podpisał umowy, nie był w stanie dostarczyć usług o wymaganej jakości w określonych ramach czasowych, co doprowadziło do sytuacji opisanej przez Trybunał. Niemniej jednak Eurojust uwzględnił uwagi Trybunału i przygotowuje obecnie nową procedurę przetargową, która rozpocznie się przed końcem 2007 r.
9. Eurojust dokłada starań w celu zaradzenia tej sytuacji przed upływem 2007 r., kiedy to zostanie wprowadzony system ABAC Assets, a link do obecnego oprogramowania używanego do aktywów trwałych będzie w stanie dostarczać informacje zgodnie z wymogami rozporządzenia finansowego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.309.111 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Eurojustu. |
Data aktu: | 27/09/2007 |
Data ogłoszenia: | 19/12/2007 |