Pomoc państwa C 57/07 (ex N 843/06) - Pomoc regionalna ad hoc na rzecz Alas Slovakia s.r.o. Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 30/06)
(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2008 r.)
Pismem z dnia 11 grudnia 2007 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Słowacką o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds.
Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Słowackiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Opis środka pomocy i projektu inwestycyjnego
Alas Slovakia s.r.o. jest dużym przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wydobycia i przetwarzania minerałów nieszlachetnych (żwiru, kamienia). Beneficjent zajmuje się również produkcją i sprzedażą cementu oraz mieszanek betonowych.
Przyznany Alas Slovakia s.r.o. środek pomocy stanowi pomoc ad hoc, która nie jest objęta żadnym z istniejących programów pomocy. Zgłoszona pomoc ma zostać udzielona w formie zwolnienia z podatku przyznawanego w systemie rocznym w okresie 2007-2011. Roczne zwolnienie z podatku podlega ograniczeniu do wysokości 50 % należnego od Alas Slovakia s.r.o. podatku dochodowego od osób prawnych. Łączna kwota zwolnienia z podatku nie może przekroczyć 100.813.444 SKK (ok. 2,89 mln EUR) według wartości bieżącej.
Inwestycja przeprowadzana jest w 9 różnych miejscach produkcji położonych w regionie Nitry, Trnavy i Trenčína (na Słowacji Zachodniej - obszarze objętym pomocą zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE). Pomoc przeznaczona jest zarówno na utworzenie trzech nowych zakładów produkcyjnych (Červeník, Okoč i Prievidza), jak i na modernizację, racjonalizację oraz dywersyfikację tych istniejących (Veľký Grob, Veľký Cetín, Komjatice, Kamenec pod Vtáčnikom, Hontianske Trsťany - Hrondín i Nitra).
Projekty inwestycyjne będą obejmować zakup od osób trzecich nowoczesnego i przyjaznego środowisku wyposażenia technicznego oraz budowę i modernizację poszczególnych miejsc wydobycia surowców. Koszty kwalifikowane projektu szacuje się na 345.026.285 SKK (ok. 9,90 mln EUR) według wartości bieżącej.
Ocena zgodności środka pomocy ze wspólnym rynkiem
Na podstawie dostępnych obecnie informacji Komisja wyraża wątpliwości co do zgodności środka pomocy z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej (wytyczne KPR z 1998 r.):
Po pierwsze, Komisja ma wątpliwości, czy przestrzegana jest zasada ograniczenia regionalnej pomocy inwestycyjnej do inwestycji początkowej, zgodnie z przepisami pkt 4.4 wytycznych KPR z 1998 r. Na obecnym etapie wydaje się, że przynajmniej w 3 zakładach (z 9) beneficjent zamierza zakupić maszyny tego samego typu jak te użytkowane i wynajmowane obecnie. Ponadto w zakładzie produkcyjnym w Nitrze beneficjent będzie oferować swoim klientom jedynie "uzupełniającą" usługę, tak aby "utrzymać udział spółki w rynku, przepływ środków pieniężnych oraz wyniki ekonomiczne".
Po drugie, Komisja ma wątpliwości, czy ograniczony wkład spółki w rozwój regionalny (tylko 81 nowo utworzonych miejsc pracy bezpośrednio związanych z działalnością spółki, przy czym liczba miejsc pracy pośrednio z nią związanych nie jest jeszcze znana) może uzasadniać stosunkowo wysoką kwotę pomocy na każde utworzone miejsce pracy. Ponadto pomocy na prowadzenie działalności w przemyśle wydobywczym udziela się, jeżeli o lokalizacji tej działalności nie decyduje możliwość otrzymania pomocy, ale dostępność naturalnych surowców. Wreszcie, jako że w większości zakładów beneficjent prowadzi już działalność na podstawie długoterminowej licencji, należy wątpić, czy dodatkowa pomoc regionalna odniesie skutek motywacyjny.
Po trzecie, chociaż zasięg sprzedaży produktów spółki jest ograniczony (ok. 50 km w przypadku transportu drogowego lub 150 km w przypadku transportu kolejowego) - ze względu na ich stosunkowo niewielką wartość w stosunku do kosztów transportu - Komisja ma wątpliwości, czy wymiana handlowa z innymi państwami członkowskimi (np. Węgrami, Austrią czy Republiką Czeską) nie zostanie nadmiernie zakłócona. Wreszcie, Komisja nie jest przekonana, czy spodziewany wkład pomocy w rozwój regionalny zrównoważy jej negatywny wpływ na wymianę handlową.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.30.13 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa C 57/07 (ex N 843/06) - Pomoc regionalna ad hoc na rzecz Alas Slovakia s.r.o. - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 02/02/2008 |
Data ogłoszenia: | 02/02/2008 |