(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 50/01)
(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2008 r.)
1. POWIADOMIENIE WYSTOSOWANE PRZEZ WŁADZE KRÓLESTWA SZWECJI
Artykuł 2 ust. 1 dyrektywy 94/9/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem stanowi, że państwa członkowskie podejmą wszelkie właściwe środki, aby urządzenia, systemy ochronne i urządzenia zabezpieczające, sterujące i regulacyjne, do których znajduje zastosowanie niniejsza dyrektywa, były wprowadzane do obrotu i oddawane do użytku tylko jeżeli są właściwie zainstalowane, utrzymywane i użytkowane zgodnie z ich przeznaczeniem, nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa osób, a także, w odpowiednim przypadku, zwierząt domowych lub mienia.
Artykuł 7 ust. 1 dyrektywy stanowi, że w przypadku gdy państwo członkowskie ustali, że urządzenia, systemy ochronne lub urządzenia zabezpieczające, sterujące i regulacyjne, oznakowane znakiem zgodności CE i użytkowane zgodnie z ich zamierzonym przeznaczeniem, mogą zagrażać bezpieczeństwu osób a także, w odpowiednim przypadku, zwierząt domowych lub mienia, podejmuje ono wszelkie właściwe środki mające na celu wycofanie takich urządzeń lub systemów ochronnych z obrotu, zakaz wprowadzania ich do obrotu, oddawania do użytku lub eksploatacji albo ograniczenie swobodnego przepływu tych produktów. Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia Komisję o każdym takim środku, podając uzasadnienie swojej decyzji.
Dnia 26 marca 2007 r. władze Szwecji oficjalnie poinformowały Komisję Europejską o środku polegającym na zakazie wprowadzania do obrotu oraz nakazie wycofania z obrotu dławika uszczelniającego, noszącego znak towarowy MCT Brattberg, model RGSFB, wyprodukowanego przez MCT Brattberg AB, S-371 92 Karlskrona.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, stwierdza, czy uznaje podjęty środek za uzasadniony, czy też nie. Jeżeli środek zostanie uznany za uzasadniony, Komisja powiadamia o tym państwa członkowskie, tak aby mogły one podjąć wszystkie stosowne środki w odniesieniu do przedmiotowego urządzenia lub systemu ochronnego, zgodnie z ich zobowiązaniami wynikającymi z art. 2 ust. 1.
2. UZASADNIENIE WŁADZ SZWECJI
Podstawą środków zastosowanych przez władze Szwecji było niespełnianie przez produkt istotnych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, określonych w załączniku II do dyrektywy ATEX 94/9/WE, wynikające z niewłaściwego stosowania wymogów następujących zharmonizowanych norm europejskich, o których mowa w certyfikacie badania typu WE:
– EN 50018:2000 + A1:2002 Urządzenia elektryczne używane w przestrzeniach zagrożonych wybuchem - Osłony ognioszczelne "d":
Braki techniczne: niespełnienie wymogu próby szczelności (ppkt. C.3.1.1 normy, istotne wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, ppkt. 1.2.9. załącznika II do dyrektywy).
Dławik nie przeszedł próby szczelności przeprowadzanej na badanej próbce, trzymanej przez 2 minuty pod ciśnieniem wynoszącym 30 barów:
– pod ciśnieniem poniżej 0,5 bara nastąpił niewielki wyciek,
– pod ciśnieniem wynoszącym 1 bar nastąpiły wycieki z kilku miejsc, natomiast pod ciśnieniem wynoszącym 2 bary - z wielu miejsc,
– pod ciśnieniem wynoszącym 3 bary moduły uszczelniające wlotu kablowego zaczęły wysuwać się z ramy, po czym ostatecznie wyskoczyły w ciągu 5 sekund.
Braki administracyjne: certyfikat (ppkt. 13.1 normy).
Brak określenia typów i wariantów dławików uszczelniających; dławik posiada certyfikat jako "urządzenie" zamiast jako Ex część.
– EN 50014:1997 + A1:1999 + A2:1999 Urządzenia elektryczne używane w przestrzeniach zagrożonych wybuchem - Wymagania ogólne:
Braki administracyjne: instrukcja obsługi (pkt. 27 normy, istotne wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, ppkt. 1.0.6 załącznika II do dyrektywy).
Brak ponownego zestawienia oznakowania; niejasności dotyczące certyfikowanych typów i wariantów (które spośród dławików objęte są certyfikatem), czas osadzenia (czas stosowany w przypadku dławików certyfikowanych) oraz dławiki certyfikowane stosowane w przewodach (dopuszczalność stosowania dławików certyfikowanych w przewodach); dokument, o którym mowa w certyfikacie ("Nomenclature of drilled module") nie został odnaleziony w instrukcji obsługi.
3. OPINIA KOMISJI
Dnia 27 marca 2007 r. Komisja skierowała do producenta - MCT Brattberg AB - oraz do jednostki notyfikowanej, która wydała certyfikat badania typu WE - LCIE Fontenay-aux-Roses - pismo z prośbą o przedstawienie uwag na temat środka zastosowanego przez władze Szwecji.
W piśmie z dnia 14 maja 2007 r. LCIE Fontenay-aux-Roses zakwestionowała braki administracyjne wykryte przez władze Szwecji stwierdzając, że nie były one "poważne". Do pisma dołączone zostało pismo od producenta, MCT Brattberg, zawierające wypowiedzenie umowy z LCIE i wezwanie do wycofania certyfikatu.
Dnia 31 sierpnia 2007 r. władze Szwecji przekazały Komisji pismo z dnia 8 lutego 2007 r., skierowane do nich przez producenta, MCT Brattberg, w którym stwierdzono, co następuje: "Certyfikat wystawiony przez LCIE został wycofany ze wszystkich naszych spółek córek i od wszystkich przedstawicieli. Aktualnie nie sprzedajemy żadnego wyposażenia posiadającego akredytację ATEX. Wszystkie urządzenia posiadające oznakowanie ATEX zostały wycofane i odseparowane w ramach naszego systemu zapewnienia jakości".
W świetle dostępnej dokumentacji, uwag zainteresowanych stron oraz środków zastosowanych przez producenta, Komisja uważa, że produkt, do którego odnoszą się środki ograniczające, nie spełnia istotnych wymogów w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa powyżej. Niezgodności te, w szczególności braki techniczne, stanowią poważne niebezpieczeństwo dla osób używających przedmiotowy produkt.
Po przeprowadzeniu wymaganej procedury Komisja uznaje zatem, że środki zastosowane przez władze Szwecji są uzasadnione.
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 lutego 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Günter VERHEUGEN | |
Wiceprzewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.50.1 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w zastosowaniu art. 7 dyrektywy 94/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Szwecji zakazu dotyczącego dławika uszczelniającego noszącego znak towarowy "MCT Brattberg - RGSFB" - ATEX SE-01-07. |
Data aktu: | 21/02/2008 |
Data ogłoszenia: | 23/02/2008 |